Event marketing

Kulturní event

Kulturní Event

Oblast kultury je poměrně rozmanitá a zahrnuje extrémní množství různých typů institucí a dalších subjektů, které vytvářejí odlišné typy eventů. I proto je těžké specifikovat základní charakteristiku kulturního eventu.

Zpravidla platí, že...

se jedná o menší pracovní kolektivy
kulturní instituce mají méně formální vztahy na pracovišti
se alespoň částečně opírají o dotační tituly
většina kulturních institucí je neziskového charakteru
jsou závislé na financování ze strany zřizovatele (pokud to není např. a.s.)

Proč je kultura/kulturní eventy důležitá z ekonomického hlediska?

Kultura se podobně jako sport nemůže opřít o výraznou podporu ze strany státního rozpočtu. Na její fungování z něj jde přibližně 1 %. Oproti vyspělým zemím se jedná o poměrně malou částku a kultura zůstává i přes programová prohlášení české vlády stále poměrně opomíjena. Přitom je kultura dlouhodobě vyhodnocována jako klíčový prostředek ekonomického růstu. Tzv. multiplikační efekt kultury je mnohonásobně vyšší než u jiných odvětví.

Jak si představit multiplikační efekt?

Typickou ukázkou může být vysoké umění. Stát se podílí na provozu Národního divadla a "dotuje" vstupné, které by jinak bylo pro řadu návštěvníků nedostupné. Divák, který si však vstupenku koupí, zpravidla do divadle nedojde pěšky v teplácích. Využije například taxi, případně pojede vlastním autem, bude tak muset zaplatit parkování. Pokud člověk chodí do divadla, je žádoucí, aby byl adekvátně oblečen. Nový oblek, stejně jako večerní šaty nejsou malou investicí. Ženy si pak mohou pořídit například šperk, zajdou si ke kadeřnici, případně si diváci zajdou na večeři. Díky kultuře tak do ekonomiky/různých odvětví míří poměrně velké penzum finančních prostředků, zvyšuje se zaměstnanost a celkový blahobyt obyvatel. 

Kultura nemalou měrou podněcuje kreativitu a inovace v ostatních sférách společnosti a stimuluje nová progresivní ekonomická odvětví tzv. kreativních průmyslů.

Gay Index jako nástroj ekonomického rozvoje

Kulturní vyspělost státu/kraje/města předurčuje jeho další směřování. Zjednodušeně řečeno lze říci, že čím kulturnější daná oblast je, tím otevřenější společnost lidí zde bude koexistovat a otevírat příležitosti pro rozvoj startupů či vstup inovací.
Potenciál daného regionu se dá měřit za pomoci neformálního ekonomického ukazatele, tzv. Gay Indexu. Ten vychází z premisy, že se ve společnosti pohybují cca 4 % homosexuálů. Při měření Gay Indexu se zkoumá, jak otevřená společnost je, tedy kolik lidí přizná, že je homosexuálem. Například Rusko nebo Severní Korea má podle Gay Indexu 0 % homosexuálů. Nelze tak očekávat, že tyto státy budou zažívat ekonomický boom.

Multiplikační efekt si můžete sami spočítat
Pomocí kalkulačky můžete odhadnout, jaký dopad bude mít Vaše akce na danou lokalitu. To Vám může pomoci například při vyjednávání dotací/přispěvků od samosprávných celků (obcí/krajů)

Case study: Národní galerie

Řadí se mezi největší kulturní instituce v ČR, rozpočet cca 300 milionů korun (stát se běžně podílí zhruba 60 procenty, v době covidu to bylo přes 90 procent)

2019
→ 41 výstav
→ 2 140 doprovodných programů
→ 663 492 návštěvníků 

Typy eventů:
→ výstavy
→ doprovodné programy
→ vzdělávací programy
→ vernisáže
→ tiskové konference 

Úkol

Vyberte si libovolnou kulturní instituci a popište její eventy. Drží si jednotnou vizuální kulturu? Je jednoduše identifikovatelné, že se jedná o akce, které pořádá "Vaše" instituce? Dokážete dohledat vizuál manuál/logo manuál organizace?