Harmonizace daní v Evropské unii – KE ZKOUŠCE, u zápočtu není q Harmonizace daní – přizpůsobení, sladění národních daňových systémů q Fáze harmonizace q určení daně, která se harmonizuje q harmonizace základu daně q harmonizace daňové sazby Geneze q Zakládající státy EHS – různorodost daňových systémů q Nepřímé daně – daně z obratu, prodejní daň, DPH q Přímé daně – daně z důchodů, odlišná konstrukce základu daně, slev, odčitatelných položek q 1967 – rozhodnutí o povinném zavedení DPH q 1985 – Bílá kniha dokončení vnitřního trhu q 1993 – Jednotný vnitřní trh q DPH jako zdroj rozpočtu Evropských společenství Harmonizace – přímé daně q Zdanění osobní důchodovou daní je v zemích EU různorodé q Stagnace (rozdílnost účetních systémů, neochota) q Daň z příjmů fyzických osob – Rozdílné sazby, sociální aspekty (odpočitatelné položky …) – Jedna sazba x více sazeb q Daň z příjmů právnických osob – Sazba daně – vypovídací schopnost x efektivní sazba daně – Dvojí zdanění – smlouvy o zamezení dvojího zdanění q ALS – Pravidlo tržního odstupu – pro stanovení transferové ceny – měla by odpovídat ceně stanovené mezi nezávislými osobami q Směrnice 77/799/EHS – o vzájemné pomoci mezi příslušnými orgány členských zemí v oblasti přímých daní – daňové úniky, výměna informací q 90/436/EEC – Arbitrážní konvence – stanovuje principy a metody jak zamezit dvojímu zdanění q r. 1993 – povinné používání DIČ q Pravidlo CFC (Controlled Foreign Corporation regime) q Pravidlo FIF (Foreign Investment Fund) q Rudingův výbor – vliv distrorzity daní q Preference Evropské Komise q Eliminace dvojího zdanění q Zajištění fungování jednotného vnitřního trhu q Ošetření daňových toků mezi členskými státy q Přímé daně – volný pohyb osob, zboží, kapitálu a služeb q Přímé daně – směrnice k harmonizaci přímých daní q Přímé daně – smlouvy o zamezení dvojího zdanění U zkoušky je nutno umět také alespoň stručně vysvětlit – charakterizovat - alespoň 1 vybraný judikát [rozsudek] (čeho se týkal, jaký je závěr z tohoto judikátu v kontextu daňové harmonizace) týkají se přímých daní a alespoň 1 judikát týkající se nepřímých daní (viz otázky č. 28 a 29), více např. kniha Široký Jan – Daně v EU Přímé daně a jednotný vnitřní trh q Volný pohyb zboží – zboží vyrobené v jednom státě EU bylo prodáváno v jiném státě EU za stejných podmínek jako domácí zboží q Základ cel a dávek s rovnocenným účinkem (Rozsudky: vývozní daně z uměleckých předmětů 7/68, Statistický poplatek 24/68, Diamantarbeiders v. Brachfeld 2/69 a 3/69), q Odstranění vnitřního diskriminačního zdanění (Humbolt v. Directeur des services fiscaux – Daň z automobilů 112/84) q Zákaz kvantitativního omezení dovozu a opatření s rovnocenným účinkem (Procureur du Roi v. Benoit a Gustave Dassonwille 8/74, Rewe- Zentral AG v. Bundesmonopolverwaltung fur Branntwein – Cassis de Dijon 120/78) q Volný pohyb osob – odstranění diskriminace na základě státní příslušnosti, rovné postavení osob ze všech státu EU na úroveň tuzemských pracovníků. Možnost usadit se, pracovat a podnikat ve kterémkoliv členském státu EU. q Finanzamt Köln v. Schumacker 279/93 q Egon Schempp v. Finanzamt München – Daňový odpočet 403/03 q Volný pohyb služeb – přeshraniční poskytování úkonů, cílem je zajistit právo nabízet a poskytovat služby, aniž by muselo dojít k usazení mimo domovský stát q Skatteministeriet v. Bent Vestegaard 55/98 q Volný pohyb kapitálu – volný pohyb věcného a peněžního kapitálu q Marks Spencer plc. v .David Halsey (Her Majesty´s Inspector of Taxes) 446/03 Směrnice společenství q Směrnice 90/434/EHS – Směrnice o fúzích q Směrnice 90/435/EHS – Směrnice o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností q Směrnice 2003/48/ES – směrnice o zdanění příjmů z úspor ve formě plateb úrokového charakteru q Směrnice 2003/49/ES – Směrnice o zdaňování úroků a licenčních poplatků Smlouvy o zamezení dvojího zdanění q Dvojí zdanění – vzniká z důvodu kolize dvou a více daňově právních systémů různých států q Metody zabránění dvojího zdanění q Metoda vynětí q Úplné q S výhradou progrese q Metoda zápočtu q Plný q Prostý Harmonizace v oblasti nepřímých daní q Viz také přednáška k DPH q Harmonizace je nezbytná pro fungování společného trhu => zaměření zejména na oblast daně z přidané hodnoty q Dříve spíše daně z obratu – duplicitnost daně q První směrnice 67/227/EHS – uvádí důvody pro zavedení DPH q Druhá směrnice 67/228/EHS q Třetí, čtvrtá, pátá směrnice EHS q Šestá směrnice 77/388/EHS q Od r. 1987 je DPH jedinou všeobecnou nepřímou daní ve všech státech EU q Neduplicitní, vícefázová daň q Dříve jednorázové daně – daň z obratu – duplicitnost daně q Sazby daně z přidané hodnoty – Sjednocení počtu daňových sazeb – Původní návrh Komise – standardní sazba 14-20 %, snížená 4-9% – Směrnice 92/77/EHS – základní nejméně 15 %, snížená nejméně 5 % q Směrnice Rady 2006/112/ES – o společném systému daně z přidané hodnoty – základní dokument harmonizace DPH q Přílohy směrnice 2006/112/ES – vymezují např. položky, které mohou být zařazeny do snížené sazby DPH q Judikáty Soudního dvoru – ALESPOŇ 1 Z TĚCHTO JUDIKÁTŮ JE NUTNO UMĚT U ZKOUŠKY VYSVĚTLIT – ČÍM SE ZABÝVAL, JAKÝ JE VÝZNAM V DAŇOVÉ HARMONIZACI (VIZ KNIHA NAPŘ. Široký Jan – Daně v Evropské unii) – H.J.Glawe Spiel und Unterhaltungsgerate Aufstellungsgesellschaft GmbH (38/93) – Fiscale eenheid Koninklijke Ahold NV v. Staatssecretaris van Financien (484/06) Kolotočové podvody q Podvody chybějícího obchodníka q Dodávky zboží, které následující řetězovitě za sebou, přičemž v jednom místě řetězce plátců DPH není daň odvedena a příslušný subjekt přestane existovat nebo není možné tuto firmu dopátrat Mezinárodní zdanění – ke zkoušce, u zápočtu není q jeden příjem bude zdaněný ve více než jednom státě, na předmět daně je uvalena opakovaně stejná nebo obdobná daň q Vnitrostátní dvojí zdanění q Mezinárodní dvojí zdanění q Dvojí zdanění q právní, q ekonomické q příjmy z nesmluvního státu – daň zaplacená v zahraničí se neodečítá od daně, ale od základu daně q příjem je zdaněný dvakrát (z titulu zdroje, z titulu rezidence), o daňovou povinnost je snížen základ daně v tuzemsku q příjmy ze smluvního státu – aplikace vybrané metody zamezení dvojího zdanění Metody zabránění dvojímu zdanění q Opatření vnitrostátní, dvoustranná, mezinárodní q Metoda vynětí q Vynětí s výhradou progrese – zprůměrováním, nadečtením q Úplné vynětí q Metoda zápočtu - daň, která byla zaplacena v zahraničí, se započítá na úhradu daně v tuzemsku q Zápočet plný q Zápočet prostý Příklad 1 Pan Jakub vykázal za rok 2021 dílčí základ daně dle § 7 ZDP 550 000 Kč, v zahraničí mu byly vyplaceny dividendy ve výši 100 000 Kč. Předpokládejte, že v rámci metody zabránění dvojího zdanění je aplikována metoda a) Úplného vynětí b) Vynětí s výhradou progrese, s tím, že příjmy do 200 000 Kč jsou zdaněny sazbou daně 15 %, příjmy nad 200 000 Kč podléhají sazbě 20 % a) Úplné vynětí základ daně = 650 000 Kč – 100 000 Kč = 550 000 sazba daně = 15 %, daň = 82 500 Kč b) Vynětí s výhradou progrese základ daně = 550 000 Kč sazba daně = 15 %, 20 % daň = 100 000 . 15 % + 450 000 . 20 % = 105 000 Kč Metoda zápočtu q Příjem je zahrnut do základu daně, daň zaplacená v zahraničí je započtena q Zápočet plný – odečte se celá daň zaplacená v zahraničí q Zápočet prostý – daň se započte maximálně do výše daňové povinnosti z daného příjmu v tuzemsku Příklad 2 Úspěšný fotbalista dosáhl za rok 2021 příjmů ze zahraničí (dle § 6 ZDP) ve výši 6 000 000 Kč (před zdaněním), daň zaplacená v zahraničí byla ve výši 960 000 Kč. Příjmy z tuzemska (dle § 6 ZDP) byly ve výši 1 000 000 Kč (před zdaněním). Stanovte daňovou povinnost fotbalisty, pokud je aplikována: a) Metoda plného zápočtu b) Metoda prostého zápočtu Sazba daně 15 %. A. Základ daně: 7 000 000 Kč Sazba daně: 15 % Daň = 1 050 000 Kč Daň zaplacená v zahraničí = 960 000 Kč Nedoplatek na dani = 1 050 000 – 960 000 = 90 000 Kč B. Základ daně celkem: 7 000 000 Kč Daň z příjmů ze zahraničí: 6 000 000 . 0,15 = 900 000 Kč Daň z příjmů zaplacená v zahraničí: 960 000 Kč Daň z příjmů z tuzemska: 1 000 000 . 0,15 = 150 000 Kč Daňová povinnost: 150 000 Kč (daň z příjmů v zahraničí je započtena max. do výše daně z příjmů v ČR)