Public Relations

Reaktivní a proaktivní PR

Proaktivní vs reaktivní PR


Proaktivní PR

Jak již samotný název napovídá, spočívá proaktivní PR v aktivní komunikaci s klíčovými stakeholdery. Proaktivní vztahy s veřejností vám umožní identifikovat a "vyprávět" příběhy, které chcete sdílet. Ty by vás měly pokud možno odlišovat od konkurence, dát vám výhodu, kterou jste schopni v tržním boji využít ve váš prospěch.

V rámci proaktivního PR tak přebíráme iniciativu, nečekáme, až se informování o naší značce zhostí například sama média. Naopak se snažíme sdílet náš obsah sami, případně kontaktujeme konkrétní osobnosti z mediální branže, se kterými se s ohledem na jejich odbornost či další faktory spolupráce přímo nabízí.

Zapojení aktivního dosahu

To je často hlavní část proaktivní strategie PR. Zpravidla se jedná o časově poměrně náročný proces. Klíčovým iniciačním krokem je rozvoj mediálních témat, respektive úhlů pohledu, které mohou zachycovat vaši firmu. rozviňte příběhy, které chcete vyprávět, a poté je rozdělte podle měsíce nebo období v závislosti na jejich tématu či načasování. Jakmile si načrtnete své obsahové cíle, aktivně identifikujte minimálně 5-7 mediálních kontaktů, které by se mohly zajímat o konkrétní téma.

Tiskovka a média

Tiskové zprávy mohou být další formou proaktivního PR. Může se jednat o běžné informativní oznámení, výročí, slavnostní otevření nebo nedávný vývoj. Mnoho novinových zpráv má tendenci přijímat lokálnější zprávy, ale skutečně velkým nebo průlomovým tématům se může dostat i pozornosti na národní úrovni.

Individuální prohlídky/cally/desksides, aneb když tiskovka nestačí

Individuální schůzky jsou skvělým způsobem, jak najít nové kontakty nebo navázat vztahy s novináři, ke kterým se možná pokoušíte dostat, ale v minulosti jste s nimi nepracovali. U desksides vytvořte cílový seznam, pošlete e -mail potenciálním účastníkům a určete datum, čas a místo setkání.

Reaktivní PR

U reaktivních vztahů s veřejností jde méně o hledání potenciálních zákazníků a více o odpovídající reakci na nastalé situace. Reaktivní PR je často nahlíženo jako pasivní strategie. Pravý opak je však pravdou. Dobrá reaktivní strategie pro styk s veřejností vyžaduje poměrně velkou míru času na přípravu. Vyžaduje identifikaci možných témat, která mohou být medializována a koncepční přípravu scénáře, který nám pomůže se se situací vypořádat. Nedílnou součástí je i monitoring, který nám může poskytnout bezprostřední informaci o vývoji v médiích.

Právě na základě výše zmíněného sehrává reaktivní PR nezanedbatelnou úlohu v případě krizové komunikace, kdy nám dává správně namodelovaný scénář možnost adekvátně reagovat na nastalou situaci a zmírnit negativní dopady a zachránit pověst našeho brandu.

Reaktivní marketingové kampaně

Řada brandů využívá možnost nepracovat s Reaktivním PR pouze ve vztahu k vlastní značce, ale sledují širší souvislosti - vyhodnocují marketingové aktivity konkurence, pracují s aktuálním společenským děním a na danou situaci reagují tvorbou vlastního obsahu. Jsou schopni se tak svézt na vlně zájmu o danou problematiku. 

Case study | Večeře pro Clarksona

Typickou ukázkou může být například aféra Jeremyho Clarksona, legendárního moderátora britské motoristické show Top Gear, který byl po napadení člena štábu vyhozen z BBC. Důvodem jeho nepříčetnosti, která vyústila až ve zmíněný útok byla skutečnost, že neměl nachystanou večeři. Skandálu se chytla řada velkých médií a celá aféra měla obrovskou odezvu i u fanoušků nejsledovanějšího motoristického pořadu na světě.

Situaci vyhodnotila jako příležitost společnost Snickers, která se rozhodla aféru, respektive osobnost Clarksona využít pro své PR.

Večeře pro Clarksona
Průšvih zažehnán, teď už mu saze snad nebouchnou


Nezapomeňte, že při plánování je dobré se držet koncepce, která vám pomůže držet jasnou komunikační strategii. Využít můžete například model PESO. Co to je a jak s ním pracovat se dozvíte třeba ze záznamu PR Brunche.