Management podpůrných procesů 2 I cvičení Náplň cvičení •1] Manažerské nástroje •-SWOT analýza •2] Metody vícekriteriálního rozhodování -Bodovací metoda -Alokace 100b -Metoda preferenčního pořadí -Metoda váženého průměru -Příklady •3] Postup pro případovou studii 1.Manažerské nástroje strategického řízení •Široké spektrum uplatnění – včetně facility managementu •Při správné aplikaci vhodných nástrojů umožňují získat konkurenční výhodu – výběr vhodného dodavatele služeb (účetnictví, správa majetku, úklid apod.) •Je důležité se zaměřit na strategickou analýzu SWOT analýza •Nástroj pro analýzu vnitřního prostředí společnosti •V rámci výběru vhodného dodavatele umožňuje správně určit silné a slabé stránky a zároveň posoudit příležitosti a hrozby pro budoucí spolupráci •Zodpovědnost – odd. nákupu, logistiky (strategický nákup Příklad SWOT 2.Metody vícekriteriálního rozhodování •Je potřeba udělat rozhodnutí •Máme více variant řešení •Při vícekriteriálním rozhodování posuzujeme více variant na základě aplikace vhodných metod operační analýzy (široké spektrum přístupů) • •Př.: Aplikace statistiky, pravděpodobnosti, rozhodování za nejistoty a neurčitosti Bodovací metoda •1-5 / 1-10 / 1-100 / aj. •Musí být stanovená min. a max. hodnota • •Pořadí dle objektivních podkladů (výsledky analýzy, statistika, matematický výpočet) •nebo • Pořadí dle subjektivního hodnocení (manažerské rozhodování) • Alokace 100b •Máme 100b, které rozdělíme mezi varianty řešení • •Vhodné pro dotazníky z oblasti kvality – audity •Každá položka auditu je za určitý počet bodů (splnil x nesplnil) Preferenční pořadí •1., 2., 3., ….. N • •Pořadí dle objektivních podkladů (výsledky analýzy, statistika, matematický výpočet) •nebo • Pořadí dle subjektivního hodnocení (manažerské rozhodování) Metoda váženého průměru •x – kritérium •n – váha hodnocení • • •Vážený průmer • • • Scoring model Zadání •Outsourcing podpůrných procesů •Vyberte jeden pravidelný nebo jeden jednorázový podpůrný proces v rámci Vašeho podnikání, u kterého budete uvažovat o outsourcingu (např. úklid, účetnictví, správa majetku, logistika apod.). Stanovte požadavky ke službě - frekvence, obsah práce, čas, finanční rozpočet). Stanovte KPI (min. 5), na základě kterých budete outsourcing hodnotit. •Vyberte minimálně tři společnosti k výběrovému řízení. Stanovte minimálně tři kritéria hodnocení (např. kvalita, cena, časová náročnost apod.). Proveďte výběr a sestavte časový harmonogram realizace, vydefinujte klíčové milníky a vytvořte komunikační plán • Postup pro řešení 1.případové studie 1.Výběr jeden pravidelný nebo jeden jednorázový podpůrný proces –Stavební práce (úprava oken, střecha, zateplení, fasáda, nový chodník,..) –Služby (úklid, oprava, vodo-topo, nákup kancelářských potřeb, bezpečnostní agentura) –Finance (účetnictví a daně, správa majetku) –Doprava (logistika) –Výroba (externí firma) –Potravinářství (pivo, obědy,…) –Cestovní ruch (hotely, letenky,…) – –Definujte požadavky ke službe (časový rozsah, finanční rozpočet, …) –Definujte KPI´s (plnění termínů, kvalita, počet reklamací, slevy, reakční doba, počet úrazů, proecntuální úspěšnost, redukce nákladů,…) –Vyberte 3 společnosti pro každý proces (celkově tedy 6 dodavatelů) – – 2.Kritéria hodnocení (min. 3) –Cena –Časová náročnost –Včasnost dodávek –Vzdálenost dodavatele –Kvalita (certifikáty) –Úroveň služeb –Množstevní slevy –Flexibilta na změny –Stabilita – 3. Postup pro řešení 1.případové studie 3.Alokace vah kritérií (př.:1-10, kde 1=min a 10max) •4. Metoda váženého průměru •5. Sestavení scoring modelu 6.Výsledné preferenční pořadí (nejlepší vs. nejhorší) 7.Sestavení časového harmonogramu a klíčových milníků 8.Tvorba komunikačního plánu 3.