Chování firmy v nedokonalé konkurenci MONOPOL A OLIGOPOL Mikroekonomie Nedokonalá konkurence •Nedokonalá konkurence má tři formy: •monopol •oligopol •monopolní konkurence • •Zaměříme se na charakteristické rysy nedokonalé konkurence, které jsou společné pro všechny tři formy. •Hlavním rysem nedokonalé konkurence - firma vyrábí diferencovaný produkt (případně má výrazný podíl na daném trhu). Nedokonalá konkurence •Z toho vyplývá, že firma může ovlivnit tržní cenu (míra ovlivňování ceny firmou závisí na konkrétní formě konkurence). •Protože se výrobek dané firmy liší od výrobků jiných firem, může daná firma stanovit jeho cenu. • •Nedokonalá konkurence - trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající (firma), který může ovlivnit tržní cenu. • •Rozhodování nedokonale konkurenční firmy je obsažnější - volba optimálního objemu produkce, stanovit výši ceny, … Graf individuální poptávky • V dokonalé konkurenci V nedokonalé konkurenci Q Q P P d d Hlavní příčiny vzniku nedokonalé konkurence •Nákladové podmínky - v podobě tzv. úspor z rozsahu výroby. Při výrobě velkého objemu produkce se náklady rozpočítávají na větší počet výrobků = průměrné náklady s růstem produkce klesají. • •Bariéry konkurence: •Právní restrikce - ochranná známka, patenty, copyright, ... Dává majitelům výsadní právo vyrábět daný produkt. •Diferenciace produktu - každý výrobce přichází na trh s produkcí, která se liší od produkce konkurence. Další faktory vedoucí k nedokonalosti trhu •Nedostatečná informovanost tržních subjektů • •Vlastnictví důležitého výrobního faktoru v rukou jedné firmy • •Zásahy státu do tržního mechanismu (regulace cen) • •Politické okolnosti (vznik OPEC - Organisation of Petrol Exporting Countries) Rovnováha firmy v nedokonalé konkurenci •Firma je tedy v rovnováze, vyrábí-li objem produkce, při němž maximalizuje svůj zisk - rovnovážný objem produkce tedy odvozuje ze vztahu MR = MC . • •Náklady jsou ovlivněny výrobou a charakter konkurence je neovlivňuje. • •Charakter příjmů je avšak charakterem konkurence ovlivněn zásadně. Výrobci můžou ovlivnit ceny a víme, že s růstem objemu produkce tuto cenu snižují. Pokles ceny bude tedy mít vliv na příjmy firmy. Příjmy v nedokonalé konkurenci • Celkový příjem Mezní a průměrný příjem Q Q MR eD = 1 eD < 1 eD > 1 TR eD = 1 eD < 1 eD > 1 Kč/Q AR=d Celkový příjem v nedokonalé konkurenci •Celkový objem produkce získáme ze vztahu TR = P.Q • •Celkové příjmy mohou růst nebo klesat (závisí to na elasticitě poptávky po produkci firmy). •Poptávka je elastická - procentní růst objemu prodané produkce je větší než procentní pokles ceny, takže přestože cena klesá, celkový příjem roste. •Poptávka je neelastická - procentní růst objemu prodané produkce je menší než procentní pokles ceny, takže snižuje-li firma cenu, její celkový příjem klesá. Mezní a průměrný příjem firmy v nedokonalé konkurenci •Definice jednotkových příjmů: •MR = TR / Q •AR = TR / Q = P • •Dvě základní odlišnosti od konkurence dokonalé: •Křivky AR a MR mají zápornou směrnici, což je důsledek záporné směrnice individuální poptávkové křivky. •Křivka MR není totožná s křivkou AR, ale klesá rychleji. Mezní příjem v nedokonalé konkurenci • •Protože v případě nedokonalé konkurence poptávková křivka klesá, mezní příjem (MR) klesá s růstem výroby a musí být nižší než ceny, za které se prodává poslední jednotka (MR < P). • •MR je podobně jako TR ovlivněn elasticitou poptávky: •MR > 0 - když je poptávka elastická •MR = 0 - když je poptávka jednotkově elastická •MR < 0 - když je poptávka neelastická Monopol •Monopol je protipólem dokonalé konkurence. •Základní předpoklady pro existenci monopolu : •Existence jediného výrobce (firmy) na trhu •Diferenciace produktu •Bariéry vstupu jiných firem do odvětví • •Protože je monopol jediný výrobce daného zboží, jeho produkce je produkce celého odvětví. • •individuální poptávka = tržní poptávka Rovnováha monopolu •Na rozdíl od dokonalé konkurence individuální křivka klesá. •Křivka mezních příjmů klesá rychleji než křivka poptávky. • • • • • •Podstatná odlišnost od dokonalé konkurence je v tom, že monopol sám stanoví cenu své produkce. Protože je jediným výrobcem na trhu prodává za cenu, která maximalizuje jeho zisk. Kupující však musí být ochotní ji akceptovat. P > MC MR = MC Graf monopolu E F G MC AC Z I S K MR D = AR = d Q QM PM Kč/Q Křivka nabídky v podmínkách monopolu •V podmínkách monopolu neexistuje nabídková křivka, protože neexistuje jediný vztah mezi cenou a množstvím. • •Firma v dokonalé konkurenci může nabízet různá množství při různých cenách. • •U monopolu firma může nabízet různá množství při stejné ceně nebo stejné množství při různých cenách. • nemůžeme jednoznačně nakreslit jeho nabídkovou křivku. Monopolní síla •Monopolní síla je schopnost stanovit cenu vyšší než mezní náklady. •Stupeň monopolní síly je možno vyjádřit pomocí Lernerova indexu (L). • • • • •Pro vyjádření monopolní síly se používá: •Míra koncentrace - % podíl nejsilnějších firem v odvětví na produkci odvětví •Zisk – diskutabilní kritérium P – MC L = P Neefektivnost monopolu • •Monopolní síla, která vede k stanovování ceny nad úroveň mezních nákladů je z hlediska společnosti neefektivní (neefektivní výroba). • •Monopol není veden tržním mechanismem (monopol stanovuje ceny – ne trh) k optimálnímu využití společenských zdrojů. • Přebytek výrobce a spotřebitele D P=MC S Kč/Q Kč/Q Q Q QDK QDK PDK PDK PM QM MR MC D=d B(P>MC) Přebytek spotřebitele Přebytek spotřebitele Přebytek výrobce Přebytek výrobce v dokonalé konkurenci v podmínkách monopolu E C Regulace monopolu •V podmínkách monopolu nejsou plně využity zdroje, které má společnost k dispozici a ty, které jsou využívány, jsou využívány málo efektivně. • •Nejdůležitější usměrňovací nástroje: •Antitrustové zákony – zakazují určité chování firmy na trhu a omezují různými způsoby sílu monopolu. •Daňová politika •Možnost převést monopol do státního vlastnictví •Cenová regulace Cenová regulace • • Cenová regulace monopolu •Cenová regulace dovoluje monopolistovi stanovit cenu jen tak vysokou, aby pokryla průměrné náklady. • •Při regulované ceně zaniká monopolní zisk a monopol realizuje jen normální zisk. MR Q Kč/Q D=AR=d MC AC QI PM PR PI QR QM I M R Monopson •Monopson je opakem monopolu a představuje trh, na němž je jen jeden kupující. • •Síla monopsonu je schopnost kupujícího ovlivnit cenu ve svůj prospěch. • •Dovoluje kupujícím kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence. • • stát jako jediný kupující vojenské produkce Oligopol •Oligopol je tržní struktura, která v praxi převažuje. •Charakteristické rysy oligopolu : •Existence několika firem v odvětví •Zpravidla diferencovaný produkt •Bariéry vstupu znemožňující příchod nových firem • •Chování firem v oligopolu je ovlivněno jejich vzájemnou závislostí (každá firma vyrábí část odvětví). • •Existuje několik modelů oligopolů. Smluvní oligopol •Smluvní (koluzivní) oligopol – vzniká v situaci, kde několik firem prodávajících stejné nebo podobné výrobky zjistí, že jejich ceny jsou přibližně stejné a že vzájemná cenová válka by je oslabila. •Výhodnější pro ně je zvyšovat společný zisk zvyšováním cen na trhu nebo rozdělením trhu. •Uzavřou tajnou dohodu a stanoví monopolní ceny pro jednotlivé firmy, případně výrobní kvóty – každá firma v oligopolu se pak chová jako monopol. • •Kartel – dohoda o výhodné spolupráci (OPEC, benzínové pumpy…). Graf oligopolu • •Smluvní oligopol AC MC MR G F E d1 Q Kč/Q PO QO Oligopol s dominantní firmou •Oligopol s dominantní firmou vzniká tam, kde je pro silnou firmu, která dominuje trhu, výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům. • •V rámci větší části trhu se pak dominantní firma chová jako monopol. • •Cenové vůdcovství – znamená, že menší firmy v odvětví respektují ceny dominantní firmy. •Kdyby menší firmy zvýšily cenu, ztratily by zákazníky. •Snížení ceny si menší firmy nemůžou dovolit – nákladové podmínky (malá firma). Graf oligopolu s dominantní firmou • •Oligopol s dominantní firmou Q Kč/Q QD QT PD B A C DT dD MCD • • • •PRO DNEŠEK VŠE…