Chování výrobce Mikroekonomie Existence firmy •spotřebitelé na trhu výrobků a služeb • formování poptávky na tomto trhu • •subjekt, který vytváří hlavní část nabídky na trhu výrobků a služeb FIRMA • •příčiny existence firmy: •výhody týmové práce •snížení nákladů spojených s uzavíráním kontraktů • • transakční náklady (autor Ronald Harry Coase, rozpracování neoklasické teorie firmy) • Existence firmy •Neoklasická teorie firmy – analýza chování firmy na trhu s důrazem na rozhodování o objemu a ceně produkce a volbě technologie • omezení: •Tržní – výše poptávky po produkovaném statku •Ekonomické – na straně nákladů (omezení z pohledu konkurence) •Techologické – omezený počet technologických postupů a přírodní podmínky • •Hlavní cíl MAXIMALIZACE ZISKU (poprvé použil Antoine Augustin Cournot) • • Technologické omezení •Firma se v rámci výroby omezuje na takové výrobní plány, které jsou technologicky realizovatelné • PRODUKČNÍ MNOŽINA • •Všechny dostupné kombinace vstupu a výstupu, které je daná firma schopna s danou technologií vyprodukovat – maximum • •PRODUKČNÍ FUNKCE • • q = f (A, L, K, t) Technologické omezení •GRAFICKÉ VYJÁDŘENÍ • Statek x Výrobní faktor Produkční množina Zákon klesajících výnosů z výrobního faktoru (pokles vybavenosti práce kapitálem) Výroba •Původní rovnice – příliš složitá pro analýzu • • zjednodušení Q = f(K, L) • •Zachycení maximální produkce: •okamžité – krátkodobá produkční funkce •budoucí – dlouhodobá produkční funkce • •Rozlišujeme tak výrobu ve velmi krátkém období, krátkém období a výrobu v dlouhém období (Alfred Marshall) • Výroba v krátkém období Výroba v krátkém období Výroba v krátkém období Výroba v krátkém období •GRAFICKÉ VYJÁDŘENÍ • TP • A B C • TP • • • L AP, MP L MP Výroba v krátkém období •Bod A – maximalizace mezního produktu (maximální výnos), působí zákon klesajících výnosů (J. B. Clark) • •Bod B – maximalizace průměrného produktu (pokles produktivity práce)a •mezi body A a B – I. stadium výroby • •Bod C – maximalizace celkové produkce (mezní produkt nulový, průměrný produkt maximální) •mezi body B a C – II. stadium výroby A B C L TP MP, AP Výroba v dlouhém období VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ • • IZOKVANTA MAPA IZOKVANT • • K K • • • • • L L Výroba v dlouhém období • •TECHNICKÁ SUBSTITUCE • •Firma vyrábí určitou produkci různými technikami • – různými kombinacemi práce a kapitálu • •Pokud existuje jedna výrobní technika, výrobní • faktory jsou KOMPLEMENTY (obvyklé v krátkém • období) • •V dlouhém období lze vždy nalézt kombinace • vstupů a ty jsou SUBSTITUTY • • • • VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ •ROZDÍLNÉ TVARY IZOKVANT •L a K jsou dobrými substituty L a K jsou • špatnými substituty • K K • • • • L L Výroba v dlouhém období Výroba v dlouhém období • MRTS dává křivce její charakteristický tvar – pokud stále více substituujeme jeden vstup druhým, MRTS se zvyšuje • •MRTS v každém bodě izokvanty je dána sklonem tečny k izokvantě v tomto bodě • • • • K • • • • • • L A B MRTS A MRTS B Výroba v dlouhém období Výroba v dlouhém období •IZOKOSTA – udává všechny možné kombinace dvou vstupů, které představují stejné náklady • • • • K • • • CL • • L Výroba v dlouhém období OPTIMUM FIRMY •Vyřešili jsme problém: •JAK FIRMA URČÍ NEJEFEKTIVNĚJŠÍ PRODUKCI • •JAK STANOVÍ, ŽE JE PRODUKCE PŘI DANÉ VÝŠI NÁKLADŮ DOSTUPNÁ • •Zbývá vyřešit: JAKÝ OBJEM PRODUKCE BUDE NEJMÉNĚ NÁKLADNÝ? • NÁKLADOVÉ OPTIMUM FIRMY • •Pokud poslední peněžní jednotka vynaložená na pronájem jednotlivých vstupů přinese dané firmě stejný přírůstek produkce. OPTIMUM FIRMY Optimum firmy •PROBLÉM NALEZENÍ OPTIMÁLNÍ PRODUKCE: • •Minimalizace nákladů Maximalizace produkce • • K K • • • • • L L Stezka expanze firmy •Propojíme body OPTIMA a získáme DLOUHODOBOU STEZKU EXPANZE FIRMY LEP •LEP zachycuje všechny kombinace vstupů, které firmě umožní v dlouhém období minimalizovat náklady na různé objemy výstupu K LEP L IQ3 IQ2 IQ1 CL1 CL2 CL3 Stezka expanze firmy •LEP ukazuje, jak se změní objem výstupu, když firma změní pronajímané množství vstupů vztah k výnosům z rozsahu • •rostoucí výnosy z rozsahu •objem výstupu roste rychleji než množství vstupů • tempo růstu produkce převyšuje tempo růstu celkových nákladů •konstantní výnosy z rozsahu •objem výstupu roste stejnou rychlostí jako množství vstupů • tempo růstu produkce odpovídá tempu růstu nákladů •klesající výnosy z rozsahu •objem výstupu roste pomaleji než množství vstupů • tempo růstu produkce je nižší než růst nákladů • • • • • • •PRO DNEŠEK VŠE…