TRH A JEHO ZÁKLADNÍ ELEMENTY Mikroekonomie TRH •Trh je místo, kde dochází k střetávání nabídky a poptávky •Kvantitativní poměr, ve kterém se zboží (statky, služby) směňuje, se nazývá směnná hodnota. •Směnná hodnota vyjádřená v penězích se nazývá ………. •Zboží – výrobky a služby, které byly vyrobeny pro směnu •NA TRHU PŮSOBÍ TRŽNÍ SUBJEKTY, KTERÉ VYTVÁŘÍ POPTÁVKU A NABÍDKU • Funkce trhu •Trh má v ekonomice své přesně vymezené funkce, které spočívají v hledání odpovědí na otázky: • •Co? – řeší konkurence na straně poptávky (peněžní, korunové hlasy) •Jak? – určuje konkurence na straně nabídky (cena, kvalita, technická úroveň) •Pro koho? – určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, zisky a úroky) • •Dokonale konkurenční trh (abstraktní model) by dokázal odpovědět na tyto otázky sám (bez dalších vlivů a zásahů). Funkce trhu •Nedokonalosti tržního mechanizmu si vynucují dodatečné zásahy státu do ekonomiky. • •Sociálně orientovaná tržní ekonomika (Švédsko) – tyto teorie prosazují významné státní zásahy do tržního mechanizmu v zájmu udržení ekonomické stability a sociálního smíru. • •Tržní (čistá) ekonomika (USA) – prosazují žádné, nebo minimální zásahy státu do tržního mechanizmu. • •Současný systém vyspělých zemí je určitým kompromisem mezi trhem a státní regulací ekonomiky. TYPY TRHŮ •Z hlediska územního •Místní trh – místní obchůdky v malém městečku. Trh s NOTEBOOKY v KARVINÉ •Národní trh – trh v rámci státního celku. Vznik splynutíM (součtem) místních trhů. Trh s NOTEBOOKY v ČESKÉ REPUBLICE •Světový (Mezinárodní) trh – každý výrobek vstupuje na světový trh. Vzniká splynutím (součtem) národního trhu. (světový trh s NOTEBOOKY) •Z hlediska věcného •Dílčí trh – trh na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží •Agregátní trh – je trh veškerého zboží EKONOMICKÝ KOLOBĚH TRŽNÍ SUBJEKTY •Domácnosti (cíl uspokojení svých potřeb, MAXIMALIZACE UŽITKU) •Chtějí si opatřit užitečné vzácné statky pro svoji potřebu •Nabízejí firmám VÝROBNÍ FAKTORY •Firmy (cíl MAXIMALIZACE ZISKU) •Na trh přicházejí, aby přeměnily výrobky v peníze •Stát (cíl OVLIVNIT TRH) •odstraněním negativních dopadu fungování tržních a stimulování pozitivních vlivu) Nabídka •Celková (agregátní) nabídka (Aggregate Supply – AS) – souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh. Je daná objemem výroby všech výrobců a cenami, ze které chtějí výrobci výrobky prodat • •Individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce • •Dílčí (tržní) nabídka (Market Supply – MS, resp. S) – rozumíme nabídku jediného výrobku od různých výrobců. Jde o nabídku na trhu jednoho výrobku Křivka nabídky •Objem nabídky (Q) je závislý na ceně (P). • •Cena je tedy nezávislá a objem závislá proměnná. • •Vztah mezi těmito dvěma proměnnými vyjadřuje křivka nabídky. Q P Q1 Q2 Q3 P3 P2 P1 Q4 P4 Křivka nabídky Zákon rostoucí nabídky •Zákon rostoucí nabídky – růst ceny vyvolá růst nabídky, pokles ceny vyvolá pokles nabídky. •Růst cen vyvolá zvýšený zájem o výrobu, přiláká další výrobce, vyvolá zájem o růst výroby u těch, kteří dříve vyráběli méně. •Růst cen vyšší ceny vyšší příjmy možnost nakoupit větší množství dodatečných výrobních faktorů rozšíření výroby. • •Za další a možná hlavní příčinu rostoucí nabídky bývá považován zákon klesajících výnosů. Nabízené množství a nabídka •Od pojmu nabídka musíme odlišit termín nabízené množství. • •Nabídka – je znázorněna celou křivkou nabídky. • •Nabízené množství – grafickým znázorněním je bod na křivce nabídky (objem nabídky při konkrétní ceně). • •Musíme důsledně odlišovat pojmy: •Posun po křivce (změna nabízeného množství vlivem změny ceny). •Posun křivky (změna nabídky vyvolaná jinými než cenovými vlivy). Změna celkové nabídky P P Q Q B A C S S´ P3=P´3 P2=P´2 P1=P´1 Q1 Q2 Q3 Q´2 Q´1 Q´3 Posun po křivce nabídky Posun křivky nabídky Poptávka •Celková (agregátní) poptávka (Aggregate Demand – AD) – souhrn všech zamýšlených koupí na trhu. Je určena objemem poptávaných výrobků a jejich cenami. • •Individuální poptávka – poptávka jediného kupujícího (poptávka po produkci jediného výrobce). • •Dílčí (tržní) poptávka (Market Demand – MD, resp. D) – poptávka po jednom výrobku. • •Ekonomickou teorii zajímá právě jen poptávka v rámci rozpočtového omezení = efektivní koupěschopná poptávka. Křivka poptávky D Q P P3 P1 P2 Q1 Q3 Q2 0 Zákon klesající poptávky • •Zákon klesající poptávky – když cena vzroste, poptávka klesne, když cena klesne, poptávka vzroste. •Klesá-li cena, zboží je levnější, a tím pro poptávku lákavější. •Nižší cena zároveň umožní v rámci nezměněného rozpočtového omezení nakoupit více zboží těm, kteří dříve nakupovali méně. •U některých druhů zboží, které nakupuje každý, přiláká snížení ceny další kupce. •Nízká cena zboží zpřístupní a zároveň je významným psychologickým faktorem, který způsobí zvýšení poptávky. Cena •Trh je v rovnováze, jestliže se nabídka rovná poptávce. • •Rovnovážní cena - cena za kterou se obchoduje v případě rovnosti nabídky a poptávky. • •Stav rovnováhy je velmi vzácný a výjimečný – dochází k neustálému střetávání nabídky a poptávky. • •Tržní cena – cena, která vzniká na trhu při aktuálním vztahu nabídky a poptávky. Utváření ceny Q P E D S QE PE Formování ceny na trhu P Q E S D PE QE QS QD P P´ Q´D Q´S Vliv změny nabídky a poptávky na rovnováhu Q Q P P D S’ S S’’ D’’ D’ D S P P’’ P’ P’’ P P’ Q’ Q’ Q Q Q’’ Q’’ Konkurence •Tržní konkurence – je proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu. • •Konkurence mezi nabídkou a poptávkou – výrobci chtějí prodat s co největším ziskem, spotřebitelé chtějí uspokojit své potřeby co nejlevněji. •Konkurence na straně poptávky – každý spotřebitel chce nakoupit co nejvíce zboží co nejlevněji, třeba i na úkor ostatních spotřebitelů. Vzniká v případe kde D>S nedostatek zboží na trhu. Konkurence •Konkurence na straně nabídky – každý výrobce se snaží získat na daném trhu co možná největší podíl ZISK. • • S>D – konkurenční boj se stává bojem o přežití, kdo sníží cenu prodělá, jde o to kdo prodělá nejméně. • • S