Logistika v praxi Dodavatelské řetězce • • •Mattel •Lego a DHL Supply Chain •Adidas v Rusku Mattel Inc. •Čistý prodej v roce 2014: 6 miliard dolarů Sídlo: El Segundo, Kalifornie • Zaměstnanci: 31 000 z 40 států •Specializace: Hračky •Prodej ve více než 150 státech • Mattel Inc. •Děti jsou nestálými spotřebiteli –To je důvod, proč společnost Mattel vymění téměř každoročně skoro 80 procent sortimentu. •Mimořádně sezonní odvětví- největší objem prodeje kolem prázdnin –Jedná z největších silných stránek - vývoj produktů Mattel Inc. •Snížení nákladů během výrobního procesu –Automatizace –Vyšší efektivita procesů •Snaha o lepší předpověď poptávky: –Hledání metod, pomocí kterých může poskytovat lepší služby maloobchodníkům a získávat produkty na regálech v reálném čase s poptávkou. –služby pro předpovědi a reakci na poptávku spotřebitelů Mattel- Digitalizace •integrace technologií do výrobků. –Stále větší propojení samotného produktu a digitalizace- interaktivní panenky Hello, Barbie. Dodavatelský řetězec Lego LEGO a DHL Supply Chain •Jirny stavebnicemi LEGO zásobuje přímo na 130 zemí. Kromě toho dodává LEGO do malých distribučních center, která zajišťují další rozvoz v Austrálii, na Novém Zélandu, v Jihoafrické republice, Japonsku, Jižní Koreji a na Taiwanu. Ve skladu v Jirnech se tak ročně manipuluje až se 1,2 milionu palet stavebnic LEGO, přičemž v jednu chvíli jich zde může být uskladněno až 150 tisíc Adidas v Rusku •dodavatelský řetězec není nezbytný náklad, který je potřeba neustále snižovat, ale nástroj pro navyšování tržeb a zisků. •vícekanálová distribuce (nákup zboží on-line nebo na prodejně, které je dostupné kdekoliv na území Ruska, ať už v obchodech, distribučních centrech či skladech) •Z možností doručení si pak mohou vybrat dovoz domů, do nejbližší prodejny nebo do sběrného místa Adidas- Vícekanalová distribuce •"click and collect" pro vyzvedávání zboží objednaného on-line na prodejnách (očekávání 20 objednávek týdně/ realita 1000 objednávek týdně. Dnes 70%) •"endless aisle„ (systém "kiosků„. Realizace je možná kvůli RFID a perfektní sledovatelnosti zboží v celé distribuční síti) Adidas- Vícekanalová distribuce •"ship from store", tedy doručování z jakékoliv prodejny, ať už ke koncovému zákazníkovi, či opět do jiné prodejny podle požadavků tamních zákazníků •Prodeje opravdu výrazně narostly, ale náklady překvapivě poklesly •v segmentu sportovního oblečení vracejí ruští zákazníci až 70 procent nakoupeného zboží, pokud doručení trvá více než tři dny. •Pokud se ale zboží podaří doručit do 24 hodin, vrací pouze polovinu nakoupeného oblečení. Rychlejší doručování tak pro Adidas znamená méně vratek a snížení logistických nákladů, které jsou s nimi spojeny •Dnešní dodavatelský řetězec již není o zvyšování efektivity nebo snižování nákladů. Supply chain musí rozumět chování zákazníků a zároveň zajistit, aby dostal to, co chce. Okamžité uspokojení poptávky je klíčem ke zvyšování tržeb a dobře nastavený IT systém celý proces zjednodušuje Obalové hospodářství Světová obalová organizace (WPO- World Packaging Organisation), Worldstar Winners 2017 - President’s Award •I místo: balení kávy společnosti Camargo Cia Emgalagens, na kterém je každý den vytisknuta aktuální titulní stránka brazilského deníku. • •II místo: Cardiff Group a její speciální plastové sudy na nápoje s vnitřním vakem, který prodlužuje trvanlivost • •III místo: •(1/2) společnost Pitkit a její lahve s unikátním QR kódem, jenž po načtení poskytuje řadu dalších informací o pití. • •(2/2) transportní koncept 4v1, který spočívá ve speciální dřevěné konstrukci, jež téměř dokonale využívá prostor v přepravním kontejneru. Zatímco v roce 2000 se takto v kontejneru přepravovaly dvě karoserie, od roku 2006 pak tři a po dalším vylepšení balení se nyní do kontejneru vejdou čtyři rozložené vozy. • Zdroj: https://logistika.ihned.cz/c1-65743580-skodovka-ziskala-treti-misto-v-soutezi-o-nejlepsi-obal-sveta http://www.worldstar.org/winners/2017/presidents-award Camargo: A major Brazilian newspaper made available the headlines the following day. In 4 hours the headlines were printed in laminated film, the coffee was packed and distributed to supermarkets. Next morning the coffee was sold together with the newsletter. An innovative marketing campaign using packaging technology to enchant consumers. Cardiff Group nv Country: Belgium Ecodraft is a revolutionary development in the beverage industry. It presents a PATENTED DOUBLE BAG SYSTEM which separates the pressure medium completely from the drinks, guarantees a shelf life up to 2 years, and offers 100% safety to all users and environment. The ECODRAFT kegs eliminate all expensive rinsing operations and the use of pollution detergents. Light weight but extremely strong and pressure safe, these kegs are equipped with all standard connections, so “plug and play” integration in all levels of the beverage industry is guaranteed. Company: PITKIT L.T.D. Country: Israel GLOBAL INNNOVATION Printing and manufacturing wine, alcohol and olive-oil bottle capsules with individual, unique QR codes. Scanning code leads customer to manufacturer's home page, with promotions in addition to bottle's production place, time, expiration date, etc. Excellent platform for our exclusive machine-readable anti-counterfeiting features. Montážní sety Škoda •CKD (complete knocked-down)- CKD znamená, že se auto expeduje prakticky úplně rozložené. Díly nejsou nalakované ani svařené do podkompletů. •MKD (medium knocked-down) -z lakované karoserie a montážních dílů. •Lakované karoserie se ukládají na dřevěnou konstrukci tak, že nad dvěma spodními jsou na rámu šikmo uložené ještě další dva vozy. Celá konstrukce se skládá z několika částí, které se spojí a zapasují do sebe poté, co se na ně uloží náklad, tedy karoserie a další díly montážního setu, které jsou uložené jak v krabicích uvnitř vozů, tak jsou připevněné k dřevěnému rámu kolem aut • • • • • • • • SKD (semi knocked-down)- SKD je kompletně smontovaná karoserie, zvlášť je pouze agregát a podvozek. Takto škodovky putují po železnici na Ukrajinu a do Kazachstánu Zdroj: https://logistika.ihned.cz/c1-65285700-skladani-puzzle-v-ckd-centru-skody-auto Asi nejzajímavější je příprava MKD setů na cestu do Indie. Právě tato varianta ilustruje, jak se technikům CKD centra daří balení vozidel vylepšovat. Zatímco v roce 2004 se do jednoho kontejneru vešly dvě lakované karoserie, v roce 2006 už byly tři a předloni se do kontejneru podařilo "nacpat" už čtyři. Lakované karoserie se nyní ukládají na důmyslnou dřevěnou konstrukci tak, že nad dvěma spodními jsou na rámu šikmo uložené ještě další dva vozy. Celá konstrukce se skládá z několika částí, které se spojí a zapasují do sebe poté, co se na ně uloží náklad, tedy karoserie a další díly montážního setu, které jsou uložené jak v krabicích uvnitř vozů, tak jsou připevněné k dřevěnému rámu kolem aut. "Využíváme i prostor okolo karoserie, abychom v kontejneru nevozili vzduch," popisuje Roman Šuma, vedoucí expedice CKD centra Škody Auto. Vše má své přesné místo a musí se dodržovat přesný postup ukládání karoserie i dalších dílů. Takto "zabalené" čtyři montážní sady se pak vsunou po válečkové dráze do kontejneru. Nevejdou se sem ale úplně všechny díly - zbytek se balí zvlášť do dalšího kontejneru. SKD je kompletně smontovaná karoserie, zvlášť je pouze agregát a podvozek. Takto škodovky putují po železnici na Ukrajinu a do Kazachstánu. Montážní set CKD znamená, že se auto expeduje prakticky úplně rozložené. Díly nejsou nalakované ani svařené do podkompletů. Takto se díly pro výrobu vozů přepravují z Mladé Boleslavi do dvou závodů v Rusku, do Číny a do indického Puné, kde funguje vedle montáže i vlastní lisovna, svařovna a lakovna. V každé zemi je jiný stupeň lokalizace výroby, což znamená, že se část dílů dodává z tamních zdrojů. Nejvyšší je v Číně, a to až 90 procent. Například pro model Superb, který se tam vyrábí, se z Česka dodává jen asi 50 dílů a všechno ostatní je lokální. V Rusku je pak lokalizace dílů kolem 40 procent a v indických závodech se vozy montují jak z CKD dílů (Puné), tak i z MKD sad (Aurangábád), které se skládají z lakované karoserie a montážních dílů. Kromě zahraničních závodů Škody Auto dodává CKD centrum díly i do dalších koncernových závodů. Jde o motory a převodovky z Mladé Boleslavi a Vrchlabí, které se expedují do Jižní Afriky, Mexika, Brazílie, ale také Puné, kde se vyrábějí i vozy Volkswagen. CELNÍ POLITIKA Hlavním důvodem, proč se auta expedují do zahraničí v rozloženém stavu, jsou daňová a celní pravidla cílových států. Ty chtějí s jejich pomocí podpořit svůj automobilový průmysl a ekonomický rozvoj země. Snaží se tak automobilky motivovat k tomu, aby u nich investovaly do výroby a zaměstnaly místní pracovníky. "Takže dají vyšší clo na hotová auta a výhodu těm, kteří budou investovat a budou tam auta stavět. A jde o to, jakou výhodu dává ten který stát do jakého stupně rozloženosti," vysvětluje Lubor Šrámek, vedoucí CKD centra a zahraniční výroby vozů Škoda Auto. Dalším faktorem, který rozhoduje o stupni rozloženosti expedovaných vozů, je pak to, jaké objemy se v daném zahraničním závodě vyrábí. Podle toho se pak odvíjí, jestli se automobilce vyplatí v pobočce investovat do složitějšího a dražšího vybavení. "Čím větší objem, tím víc se vyplatí lokalizace výroby, protože investice se tak lépe rozloží. A samozřejmě je levnější vyrábět z lokálních dílů, než je od nás transportovat," popisuje Lubor Šrámek. Podle těchto faktorů si pak automobilka musí spočítat, v jakém stupni rozloženosti se jí vyplatí auta do které země posílat, aby byly výsledné náklady co nejnižší, ale kvalita zůstala zachovaná. Finální expediční balení je tak pro každý model a zároveň pro každou destinaci jiné - od několika desítek dílů do Číny po prakticky hotová auta na Ukrajinu. Automatizace a informatizace Automatizované systémy manipulace s materiálem •Automatizované zakládací systémy tvoří speciální automatizovaný systém, jenž dokáže manipulovat s materiálem bez přítomnosti člověka. (zakladaš popřípadě jeřáb, který je schopen odebírat či umísťovat materiál, tzn. koordinace veškeré manipulační činnosti probíhá na základě vloženého softwaru). •Pohyb celého systému se realizuje tak, aby byl maximálně využit prostor pro skladování do výšek. • •Automatizované skladovací systémy jsou charakteristické zejména dynamičností systému pro zvýšení produktivity a snížením celkových nákladů. Rovněž významnou výhodou je skutečnost, že poškození manipulovaného produktu je minimální. •Skladovací systémy dokážou vzájemně komunikovat v rámci sdílení dat a tím propojit jednotlivé prvky v jeden ucelený a přehledný skladovací systém s mnoha vazebními prvky, které díky své provázanosti dokážou reagovat na okamžitou změnu požadavku. • • • Plně automatický vidlicový zdvižný vozík bez řidiče - série LINDE L16 Automatizované systémy manipulace s materiálem Mezi automatizované systémy při manipulaci s materiálem lze zařadit automatizované zakládací systémy a automatizované skladovací systémy. Automatizované zakládací systémy tvoří speciální automatizovaný systém, jenž dokáže manipulovat s materiálem bez přítomnosti člověka. Nejvýznamnějším prvkem celého systému je zakladaš popřípadě jeřáb, který je schopen odebírat či umísťovat materiál, tzn. koordinace veškeré manipulační činnosti probíhá na základě vloženého softwaru. Pohyb celého systému se realizuje tak, aby byl maximálně využit prostor pro skladování do výšek. Automatizované skladovací systémy ať už vertikální či otočené jsou charakteristické zejména dynamičností systému pro zvýšení produktivity optimalizací kontinuálního materiálového toku v rámci minimalizace lidského faktoru a celkových nákladů snížením obestavěného prostoru na obsluhu. Rovněž významnou výhodou je skutečnost, že poškození manipulovaného produktu je minimální. Zmiňované skladovací systémy jsou natolik sofistikované a softwarově inteligentní, že dokážou vzájemně komunikovat v rámci sdílení dat a tím propojit jednotlivé prvky v jeden ucelený a přehledný skladovací systém s mnoha vazebními prvky, které díky své provázanosti dokážou reagovat na okamžitou změnu požadavku. V rámci automatizovaných skladovacích systémů je možné předávat údaje i do nadřazených systémů jako např. SAP, čímž dochází k zajištění komplexního fungování vnitropodnikové logistiky. Řízení a automatizace vnitřní přepravy je jednou z aktuálních otázek logistiky. Například Automatizované vozíky Linde se ubírají směrem paměti prostoru u robotů. Vozík pamatuje, jak vypadá sklad a kde co se nachází. Jsou řízené automaticky a jezdí podle předem stanovené cesty. Obrázek Plně automatický vidlicový zdvižný vozík bez řidiče - série LINDE L16 V soucasné době existuje ěkolik přístupů k zajištění aut. Systémů: čáry na podlaze, laserový snímač, pamět prostoru I_Site od Toyota Material Handling •Co dokáže Toyota I_Site? Zobrazí široké spektrum informací a umožňuje: •instalaci na vozík jakékoli značky, •odhalení potenciálu úspor ve všech článcích procesu manipulace, •každodenní řízení flotily na bezpečné bázi - přes počítač, tablet nebo mobil, •sledování výkonu jednotlivých vozíků i řidičů, i celé flotily, a to i podle jednotlivých provozů, středisek nebo směn, •sledování nárazů různé intenzity, •získaní informací o využití a nabíjení baterií, • I_Site od Toyota Material Handling •Vyhodnocování dat a reporty všeho druhu •Využití strojů, kolize, baterie, řidiči - vše je pod kontrolou •Systém zaznamenává nárazy vozíků. Jak takovou situaci rozpozná? •Předprovozní kontroly, sledování nárazů •Optimální péče o baterie v režii Toyota I_ Site •Lehčí život se čtečkou Smart Access •Řízení flotily vozíků na dálku • Aktuální výzvy Logistiky 4.0 I.Automatizace II.Vzdělávání III.Doprava (Last Mile delivery) IV.Zelená logistika V.Online prodej (potraviny, oblečení) I. Automatizace: novinky (1/3) 1)Automatizované vozíky Linde se ubírají směrem paměti prostoru u robotů. Vozík pamatuje jak vypadá sklad a kde co se nachází. Jsou řízené automaticky a jezdí podle předem stanovené cesty. 2)ŠKODA AUTO: závod zavádí/ zkouší použití chytrých brýlí pro vychystávání materiálu. 3)Drone services: probíhá certifikace a oprava/ doplnění evropské a české legislativy ohledně bezpilotového lítaní. Drony v nejbližší buducnosti budou moci se pohybovat jak uvnitř, tak i mezi logistickými centry. I. Automatizace: novinky (2/3) •Zebra technologies •Současný stav: evoluce nástrojů a revoluce tvorby a řízení dat. Většinou se kamiony plní jen na 60-70 procent •Nabízené řešení: •Virtuální sklad, •Transportní logistika- řešení pro monitorování plnění prostoru v kamionech: - trailer analytics (RGB, DEPTH), skenování plnění prostor, load rate, cu scare (space utilization) • I. Automatizace: novinky (3/3) •Budoucnost je za autonomní logistikou •ŠKODA: systém FTS zaměnil 3 pracovníky interní logistiky (podrobněji o FTS tady http://www.skoda-auto.cz/news/2013-11-25-moderni-logistika-skoda) • I. Automatizace: Kiekert case study. Optimalizace ve skladování •Kiekert se zabývá výrobou zamykacích systémů pro různé typy aut. Velice široká škála odběratelů (VW, Audi, Škoda, Maserati…). •Výchozí stav: malé díly, tedy skladování se provádí v paletách. Odběr na jednotlivé zakázky je drobný. •Řešení: byl použit automatizovaný skladový systém, na základě požadavku výroby je ze skladu vyvezen potřebný materiál. Rozdělování palet je automatizované ( byla snížená rozebírací zóna). Používá se shromažďování malých zásilek do větší ( při komunikaci skladu s výrobní linkou) •Výsledek automatizace skladu: -20 skladníků, + údržba systému • \\iis.loc\shares\mvso\users\ChytilovaE\Dokumenty\Zona Logistika\IMG_20170420_100517.jpg II. Vzdělávání •Bude kladen stále větší důraz na kvalifikaci pracovníků, operátorů výroby a logistiky. •ALZA: v současném školství chybí důraz na praxi a lidí (absolventy), kteří jsou schopni vymýšlet a implementovat nové nápady. •Firmy aktivně spolupracují se školami: exkurze (ŠKODA), přednášky (Alza, ŠKODA, Drony Services), stáže pro studenty SŠ a VŠ (ŠKODA, KIEKERT), věda a výzkum ( Drony services, BP a MP v ŠKODA auto) III. Doprava (Last Mile delivery) •Linde: Last mile delivery, balikomat- aktuální problémy logistiky •Panattoni Europe: City logistika •Košík. CZ, Rohlík CZ, Kolonial: největším problémem při online prodeji potravin je last mile delivery (nečekané událostí na cestě, rentabilita cest atd.) IV. Logistika a životní prostředí •IBSCD LAB: Až 54% dřevěných palet jsou jednorázové. Nejdůležitější je prevence vzniku odpadů. Je nezbytné stále hledat nové možností (alternativního) využití již použitých věcí. •ŠKODA: Při výrobě a logistice se klade důraz na využití moderních technologií a šetření životního prostředí (zelená logistika, šetrné obalové hospodářství, využití alternativních paliv, CNG paliva pro linkovou přepravu, snížení počtu cest) •ALZA: využití elektromobilů, zateplení skladu, obalové hospodářství (recyklace), šetrnost k energiím •Kiekert: CNG palivo pro interní komunikaci, vytápění hal a kanc. prostor odpadním teplem z výroby. • V. Jiné (1/4) •3D tisk v Continental Automotive Czech Republic -3D tisk stále nabírá na významností. -Aktuálně ve společností se používá pro tvorbu prototypu obalu pro dodávané komponenty. Vývojové stadium pomoci 3D tisku ze zkrátilo z 3 měsíců na 3 týdny. -Obaly jsou opakovatelně použitelné a recyklovatelné. Je neustálá snaha o zdokonalování a snížení „zabalování a transportace vzduchu“. -Mezi investice patří vzdělání lidí, hardware a software, 3D tiskárna atd. - V. Jiné (2/4) •Průmysl 4.0 (VŠE v Praze) •Prumysl 3.0. předpokladal automatizací a použití vypočetní techniky. Průmysl 4.0. předpokládá kyber fyzikální systémy. •Součástí průmyslu 4.0. jsou technologie (simulace, big data, cloud), management (nová org. struktura, standardizace), sociální aspekt (vzdělaní zaměstnanců, rekvalifikace, ochrana dat) •Pro některé firmy průmysl 4.0. je jenom marketingová bublina. Některé podniky si myslí, že být součástí průmyslu 4.0. znamená zavést moderní nástroje v logistických a výrobních procesech (např. automatizované prvky, chytré brýle atd.) nebo používat logistických služeb na vyšších úrovních (3PL, 4PL) atd. •Celá prezentace je tady: https://events.economia.cz/media/event/17402/files/02-vse-petr-jirsak_e791ccd.pdf • V. Jiné (3/4) •Aktuální trendy e-shop potravin •Košík CZ: využití technologií Hub and Spoke, Crossdocking. Současný systém je schopen pokryt potřeby 67procent domácností •Rohlík CZ- potýká se s nedostatkem pracovníků. •Cena vs. Rychlost: •Rohlík: rychlost a přesnost v čase (do 90 min v Praze, do 4 hodin v republice) •Koloniál: hlavně kvalitní produkt. Rychlost se začíná realizovat •Košík: přesnost (ale není to 100 procentně důležité). Olomouc, Ostrava, Brno- praktikuje se next day delivery. V Olomouce, Ostravě a jiných městech zatím zájem je poměrně malý (tedy hlavní odbyt je v Praze, a částečně v Brně).Je důležitá flexibilita dodání. • •Začíná se rozjíždět B2B, aktuálně je to hlavně B2C. •Nikdo z nich (Košík Rohlík, Koloniál) neoutsourcuje žádnou činnost. Během špiček berou brigádníky. •O expanzi do zahraničí (např. Slovenksa) budou uvažovat, až v ČR to bude fungovat bez chyb • • V. Jiné (4/4) •ZOOT •60 procent vratek, v odvětví normální číslo. Podnik má snahu vrátit zboží do oběhu co nejdříve. •Klient platí až to vyzkouší a rozhodne to koupit. Společnost vlastní všechno oblečení a obuv, které prodává. Nejvíce poptávku ovlivňuje teplota (ne sníh nebo déšť). • •