STRATEGIE A STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ Strategické řízení firmy Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy I. část STRATEGIE A STRATEGICKÝ MNG STRATEGICKÝ MNG (1/5)  „strategos“ = vojevůdce  „strategie“ - vojenství  „strategický management“ – po 2. sv. válce = dlouhodobé řízení Strategické řízení firmy Současnost: • nejdůležitější úkol top-managera • koncepční řízení • tvůrčí proces využití podnikatelských zdrojů, jehož cílem je změna konkurenční rovnováhy ve prospěch podnikatele s cílem získání konkurenční výhody 4 STRATEGICKÝ MNG (2/5) Strategické řízení firmy • souhrn aktivit, jejichž cílem je získání informací nezbytných pro formování dlouhodobých záměrů fungování organizace • proces tvorby a implementace rozvojových záměrů organizace • soustavná činnost, jejímž cílem je schopnost včas předvídat změny a využívat je ve svůj prospěch 5 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (3/5) 6 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (4/5) strategické řízení cíle a rozhodnutí 7 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (5/5) strategické řízení komunikace = umění vyhrát válku ( válka s konkurencí) = směr, jímž chceme jít STRATEGIE (1/4) • cesta k dosažení firemních cílů, vyplývajících z VIZE a MISE firmy • vymezuje činnosti vedoucí k naplnění cílů (strategické operace) • vymezuje základní formy konkurenčního boje • koordinuje základní manažerské úkoly na všech úrovních  rámec pro rozhodování na všech úrovních mng. 9 Strategické řízení firmy STRATEGIE (2/4) 10 dlouhodobý rámec, který: - sjednocuje ve firmě její hlavní cíle, priority a aktivity - přizpůsobuje zdroje firmy měnícímu se okolí (zejm. zákazníkům) - uspokojuje očekávání zainteresovaných skupin (např. zakladatelů, akcionářů) STRATEGIE (3/4) Strategické řízení firmy = jednotlivé záměry (věcné strategie) • co produkovat • v jakém množství a kvalitě • kdy a pro koho = tvorba metod, nástrojů a opatření (strategie řízení) • pomáhají prosazovat věcné strategie STRATEGIE (4/4) Strategické řízení firmy Absence strategie: • „hašení“ operativy – neustálé „nestíhání“ • „překvapení“ nad změnami ve vnějším okolí • nedostatek relevantních informací při rozhodování • rozpor mezi realitou a prohlášeními top-mng. • neefektivní využívání zdrojů • nesoulad v rozhodnutích jednotlivých manažerů • špatná komunikace Strategické řízení firmy Strategické řízení a hra v ŠACHY strategické řízení = tah figurkou po šachovnici vnější okolí firmy = tah protivníka Strategické řízení firmy „Chromý na správné cestě předbíhá zdravé, kteří bloudí.“ Francis Bacon Strategické řízení firmy „Jaký smysl má zdvojnásobit úsilí, když jsme zapomněli, kam chceme jít.“ G.K. Chesterton Strategické řízení firmy „Pouze tehdy, dá-li se pracovníkům jasný cíl, lze očekávat úspěch.“ J. Welch Strategické řízení firmy Strategické řízení je »NEJNÁROČNĚJŠÍ »NEJDŮLEŽITĚJŠÍ úkol TOP managementu Strategické řízení firmy Strategickým řízením se zabývá • TOP management • majitel firmy • zakladatel firmy Strategické řízení firmy 19 Více o strategickém řízení obecně  Strategické řízení firmy II. část ROZDÍLY mezi  strategickým  taktickým  operativním řízením TOP man střední management management první linie Strategické řízení firmy Stanovování cílů: STRATEGICKÉ TAKTICKÉ OPERATIVNÍ 22Strategické řízení firmy Rozhodování: Strategické řízení firmy Typy manažerských rozhodnutí: • rutinní / programová • specifická / neprogramová Strategické řízení firmy Další aspekty ke srovnání (1/2): top taktický operativní Časový horizont Podrobnost informací Zdroj informací Určitost informací Frekvence výskytu dlouhý (roky) agre- gované externí neurčitá malá střední (měsíce, rok) tříděné externí i interní méně neurčitá střední krátký (dny, hod) detailní interní určitá velká Strategické řízení firmy Další aspekty ke srovnání (2/2): Taktické a operativní řízení Strategické řízení cíle jsou odvozeny od cílů stanovených na vyšších úrovních jsou stanovovány a hodnoceny nové cíle a strategie cíle jsou ovlivňovány zkušeností z minulých případů nové cíle a strategie jsou stanovovány za specifických podmínek, které v minulosti nebyly dílčí subcíle jsou přiřazeny jednotlivým funkčním jednotkám souhrnné cíle mají celofiremní platnost a význam manažeři jsou úzce spojeni se svou profesí manažeři mají široký všeobecný rozhled s orientací na okolí firmy výsledky jsou hodnoceny bezprostředně po jejich dosažení dosažení cílů se projeví až po určitém časovém odstupu jasně dané podmínky, problémy jsou dobře strukturované nejasné podmínky, špatně strukturované problémy rutinní rozhodnutí, standardní přístupy k řešení problémů vyžadována kreativita při rozhodování a řešení problémů, každý problém vyžaduje individuální přístup Strategické řízení firmy 27 Více o srovnání strategického řízení s ostatními úrovněmi v  Strategické řízení firmy III. část SPECIFICKÉ RYSY STRATEGICKÝCH PROCESŮ Specifika strategického řízení (1/3) • vnější okolí firmy • budoucnost = prostor neznáma 29 Strategické řízení firmy Specifika strategického řízení (2/3) - Změna hospodářské mapy světa - Globalizace - Superkonkurence - Intelektualizace - Terorismus a militantnost - Genetizace - Prohlubování rozdílů - Ekologizace verzus devastace - Meteorologické změny - Demografické posuny 30 období změn (turbulence): Strategické řízení firmy Specifika strategického řízení (3/3) odpovědi na otázky: - Na které trhy / části trhů a na které výrobky / služby se chceme soustředit? - Jakým způsobem budeme lepší než konkurence? - Jaká kritéria zvolíme pro měření úspěšnosti přijaté strategie? 31 Strategické řízení firmy 1. Časový posun důsledků rozhodnutí • zpravidla doba odpisu pořízeného zařízení Strategické řízení firmy 2. Nevratnost času • „co se stalo, nemůže se odestát“ Strategické řízení firmy 3. Budoucnost neznáme – mezinárodní politická situace – vývoj ekonomiky – nové vědeckotechnické poznatky – reálné mzdy – vývoj tržního segmentu – vývoj konkurence • pravděpodobnost • náhoda Strategické řízení firmy 4. V průběhu strat. procesů dochází ke změnám • „exponenciální“ rychlost změn • přechod od industriální ke znalostní společnosti • turbulence  chaos • nelze se řídit zkušenostmi z minulosti • je třeba nalézt „řád v chaosu“, naučit se rozlišovat a využívat předvídatelné tendence • flexibilita • koncept „učící se organizace“ Strategické řízení firmy 5. Působení celosvětového okolí • rozvoj informačních technologií a logistiky • globalizace • „zkracování“ vzdáleností • celosvětový trh Strategické řízení firmy 6. Rozdíl v efektivnosti • krátkodobá výhodnost X • dlouhodobá nevýhodnost • krátkodobá nevýhodnost X • dlouhodobá výhodnost Strategické řízení firmy 7. Proces zesílení / zeslabení – z hlediska určitého časového intervalu • nízké vstupy  akumulace  zesílení výstupů • vysoké vstupy  nízké výstupy Strategické řízení firmy 8. Strategické řízení je NIKDY NEKONČÍCÍ PROCES Strategické řízení firmy • jedinečné situace  jedinečná rozhodnutí  neexistuje ideální model, šablona • lze rozdělit na dílčí kroky, logicky na sebe navazující  stále se opakují, nikdy nekončí  vzájemná interakce  mohou probíhat zároveň • dobře fungující proces je důležitější než konkrétní dokumenty (rychle zastarávají) Strategické řízení firmy „Plány jsou nic, plánování je všechno.“ D. Eisenhower => strategické řízení je důležitější než strategie Strategické řízení firmy Více o specifických rysech strategických procesů v  Děkuji za pozornost Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy