Business model Strategický management Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Business model  základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu  způsob, jakým podnik vydělává peníze  „šablona“ - požadavky zákazníka  možnosti dané organizace  pro organizaci jako celek či pro jednotlivé produkty Strategický management Business model Příklady inovace business modelů: • uvedení na trh první kreditní karty (org. Diners Club) • leasing kopírek (Xerox) • prodej a distribuce formou multi-level-marketingu (California Perfume Company/Avon) • prodej hudby on-line (Apple – iPod/iTunes) Strategický management Business model CANVAS • canvas = (malířské) plátno • Alexander Osterwalder • nástroj, jak promyslet a komunikovat svůj business model Strategický management Business model CANVAS Strategický management Zákaznické segmenty • cílová skupina osob či subjektů • konečný spotřebitel / organizace • segmentace zákazníků • pro koho vytváříme hodnotu? vs. kdo je naším zákazníkem? Strategický management Hodnotové nabídky • specifická přednost/konkurenční výhoda • soubor výhod produktu nabízených zákazníkovi Strategický management Kanály • způsob komunikace se zákaznickými segmenty • fáze: • povědomí • hodnocení • nákup • předání • po prodeji Strategický management Vztahy se zákazníky • typy vztahů • získat zákazníky • udržet zákazníky • navyšovat prodej Strategický management • kategorie • osobní asistence • individualizovaná osobní asistence • samoobsluha • automatizované služby • komunity • spolutvorba Zdroje příjmů • různé cenotvorné mechanismy (pevné ceníkové ceny, smlouvání, dražení, závislost na trhu či závislost na množství) • příjmy z jednorázových plateb • opakující se příjmy s průběžných plateb • např. prodej aktiv, poplatek za užití, předplatné, půjčování/pronájem, poskytování licencí, … Strategický management Klíčové zdroje • nejdůležitější aktiva nezbytná pro fungování modelu • vlastnictví / pronájem / koupě • kategorie: • fyzické zdroje (budovy, vozidla, distribuční sítě, …) • duševní zdroje (patenty, know-how, partnerství, databáze, …) • lidské zdroje • finanční zdroje Strategický management Klíčové činnosti • aktivity nezbytné pro úspěšné fungování modelu • kategorie: • výroba • řešení problémů • platforma/síť Strategický management Klíčová partnerství • síť dodavatelů a partnerů • motivace pro tvorbu partnerství: • optimalizace a úspory z rozsahu (např. sdílení infrastruktury) • snížení rizika a nejistoty (např. klastry – lobby, vývoj, …) • získání určitých zdrojů a činností (outsoursing) Strategický management Struktura nákladů • veškeré náklady související s fungováním modelu • typy modelu: • model motivovaný náklady (nízké náklady = konkurujeme nízkou cenou = šetřeme kde se dá) • model motivovaný hodnotou (vysoká kvalita, prémiová hodnota, personalizace služeb = možnost vyšších cen) Strategický management LEAN CANVAS • Ash Maurya • vychází z Business modelu Canvas A. Osterwalda • vhodný pro začínající organizace • „popis příběhu nového produktu“ • komunikační nástroj nápadu • zaměřuje se na problémy zákazníka, které má nový produkt vyřešit • vhodný nástroj pro brainstorming o nápadu Strategický management LEAN CANVAS Strategický management 1 2 3 4 5 67 8 9 LEAN CANVAS Strategický management LEAN CANVAS • levá část – definice produktu • pravá část – trh • postup: 1) jaký problém řešíme? (2) 2) pro jakého zákazníka? (1) (3) 3) jak mu řešení tohoto problému budeme prodávat? Strategický management LEAN CANVAS • existují již alternativy řešení daného problému? • maximální konkretizace a popis zákazníka • jakého zákazníka osloví náš produkt nejdříve? („první vlaštovky“) • jedinečná hodnota např. formou sloganu nebo 5* hodnocení zákazníkem (fiktivní) Strategický management LEAN CANVAS 4) jaké jsou hlavní rysy našeho řešení? (4) 5) jak zabráním napodobování? („nefér výhoda“ 9) 6) jaká je struktura nákladů? (odhad) - 7 7) co tvoří výnosy? (odhad) - 6 • očekávané výnosy musí kolidovat s jedinečnou hodnotou a odpovídat možnostem zákazníka Strategický management LEAN CANVAS 8) jaká si nastavím kritéria úspěšnosti? (konkrétní cíle a termíny) - 8 9) jak budu produkt distribuovat k zákazníkovi? (5) • v nákladech musí být promítnuty i náklady na distribuci Strategický management LEAN CANVAS Strategický management Zdroj: https://www.systemonline.cz/rizeni-projektu/lean-canvas.htm Strategický management Supertabulka prof. Součka Supertabulka prof. Součka • postup od nápadu k jeho realizaci v dané časové posloupnosti • časová posloupnost jednotlivých operací = lišta pod tabulkou • dílčí činnosti (operace) probíhají v ucelených blocích • řádky = skupiny základních aktivit (označeny písmenem a číslicí; písmeno = skupina aktivit, číslice = časová posloupnost) Strategický management Strategický management Děkuji za pozornost!!! Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategický management Cvičení Zpracování nápadu dopodoby LEAN CANVAS