Ing. Martin Hart, Ph.D. Matice konkurenčního profilu je analytická technika používána k hodnocení postavení organizace, její strategické obchodní jednotky nebo produktu v určitém oboru. Matice je konstruována následovně - na vodorovné ose jsou hodnoceny konkurenční přednosti (silné stránky) organizace, na svislé ose je hodnocena atraktivita oboru. Konkurenční přednosti zahrnují tři stupně - slabé, střední a silné. Atraktivita oboru také zahrnuje tři stupně - nízká, střední a vysoká. Vzniká tak matice 3×3, tedy o devíti polích. Atraktivita oboru zahrnuje faktory jako: •Růst a velikost trhu • Kvalitu trhu • Ziskovost oboru • Stabilitu prodeje • Stabilitu cen • Náročnost a dostupnost vstupů • Hodnocení mikroprostředí a makroprostředí Konkurenční přednosti zahrnují faktory typu: • Relativní tržní podíl • Relativní výrobní kapacita • Relativní inovační potenciál • Distribuční schopnosti • Marketingový potenciál, značka • Ziskovost a její srovnání s průměrem oboru • Zkušenost a schopnosti vedení Pro hodnocení jsou pole očíslována a obarvena: • Pole 1, 2 a 4 znamená zelenou zónu pro investice, organizace může investovat. • Pole 3, 5 a 7 jsou v oranžové zóně, kdy je doporučená obezřetnost a spíše mírné investice. • Pole 6, 8, 9 jsou v červené zóně, doporučuje se útlum a ukončení činnosti. SPACE analýza je analytická technika, která se používá ve strategickém řízení a plánování. SPACE je akronym z Strategic Position and ACtion Evaluation, nepřekládá se. Analýza umožňuje vytvořit si představu o vhodné podnikatelské strategii pro daný podnik. Analýza hodnotí vnitřní a vnější prostředí a umožňuje navrhnout vhodnou strategii. Analýza popisuje vnější prostředí pomocí dvou kritérií: •Stabilita prostředí (SP) - je ovlivňována následujícími dílčími faktory: technologické změny, míra inflace, proměnlivost poptávky, cenové rozpětí konkurenčních výrobků, cenová elasticita poptávky, tlak ze strany substitutů • •Přitažlivost odvětví (PO) - je ovlivňována následujícími dílčími faktory: růstový potenciál, ziskový potenciál, finanční stabilita, využití zdrojů, složitost vstupu do odvětví, produktivita práce, využití kapacit, vyjednávací síla výrobců Vnitřní prostředí je popsáno také dvěma kritérii: •Konkurenční výhoda (KV) - je ovlivňována následujícími faktory: podíl na trhu, kvalita produktů, životní cyklus výrobků, inovační cyklus, loajalita zákazníků, vertikální integrace • •Finanční síla (FS) - je ovlivňována následujícími ukazateli: návratnost investic, likvidita, míra zadlužení, požadovaný versus disponibilní kapitál, cash flow, obrat zásob • • • • Postup vyhodnocení: •Pro každý dílčí faktor v každém kritériu je přiřazena hodnota 0-6 (pro KV a SP 0 až -6). •Pro každé kritérium je hodnota celkového faktoru vyjádřena průměrem z dílčích faktorů. •Hodnoty faktorů se zanáší do grafu na příslušné osy (viz obrázek). •V tom kvadrantu, kde je největší část plochy výsledného čtyřúhelníku je vhodná varianta strategického chování podniku. Strategické postavení podniku a varianty strategického chování jsou následující: Agresivní postavení - atraktivní a relativně stabilní odvětví, podnik má konkurenční výhodu a může si ji chránit; kritickým faktorem je možný vstup nových konkurentů do odvětví; lze uvažovat o nových akvizicích, zvyšování podílu na trhu a soustředění se na konkurenceschopné výrobky Konkurenční postavení - atraktivní a relativně nestabilní prostředí, podnik má jistou konkurenční výhodu; kritický faktor je finanční síla podniku - podnik by měl hledat způsob jejího upevnění; řešením je možnost spojení s jiným podnikem, zvyšování hospodárnosti výroby a posilování hotovostních toků • Konzervativní postavení - stabilní odvětví s nízkou mírou růstu a finančně stabilní podnik; kritický faktor je konkurenceschopnost výrobků; podnik by měl chránit své úspěšné výrobky, vyvíjet nové a uvažovat o možnostech pronikání do atraktivnějších odvětví a snižovat náklady • Defenzivní postavení - neatraktivní odvětví, podniku chybí konkurenceschopné výrobky i finanční prostředky; kritický faktor je konkurenceschopnost; podnik by měl snižovat náklady, omezovat investice a zvážit odchod z daného odvětví Bostonská matice (BCG matice) – Kurzy, konzultace, návody QSPM Quantitative Strategic Planning Matrix example