Právo duševního vlastnictví
JUDr. Zuzana Vylegalová


Organizace semestru:
•Bloková výuka – 2 bloky
•Zakončeno zkouškou
•

Jednotlivá témata přednášek
•1. Úvod do práva duševního vlastnictví
•2. Přehled a povaha práv, zásady, systematika, dějiny
•3. Výkon práv duševního vlastnictví
•4. Autorské právo
•5. Autorské právo a práva související, kolektivní správa práv, díla zaměstnanecká a kolektivní
•6. Právo duševního vlastnictví v informační společnosti, ochrana počítačových programů a databází
•7. Právo průmyslových vzorů
•8. Patentové právo a právo užitných vzorů
•9. Známkové právo
•10. Právo označení zeměpisného a tradičního původu
•11. Vymahatelnost práv duševního vlastnictví 1
•12. Vymahatelnost práv duševního vlastnictví 2, přestupky a trestně-právní ochrana
•

Literatura
•Základní: SRSTKA, Jiří a kol. Autorské právo a práva související. Vysokoškolská učebnice.. Praha:
Leges, 2017. ISBN 978-80-7502-240-0.
•Základní: FALADOVÁ, Adéla. Autorské právo v praxi. Praha: FCC Public, 2015. ISBN
978-80-865-3426-8.
•Základní: HORÁČEK, Roman, Karel ČADA a Petr HAJN. Práva k průmyslovému vlastnictví. Praha: C.H.
Beck, 2011. ISBN 978-80-740-0417-9.
•Základní: Právo duševního vlastnictví (MOLNÁROVÁ ANIKÓ)
•Základní: TELEC, Ivo. Právo duševního vlastnictví v informační společnosti. Praha: Leges, 2015.
ISBN 978-80-750-2061-1.
•Doporučená: CHALOUPKOVÁ, Helena. Autorský zákon: komentář. Praha: C.H. Beck, 2012. ISBN
978-80-740-0432-2.
•Doporučená: TELEC, Ivo. Autorský zákon: komentář. Praha: C.H. Beck, 2007. ISBN 978-80-717-9608-4.
•Doporučená: SMEJKAL, Vladimír. Kybernetická kriminalita. Plzeň: Aleš Čeněk, 2015. ISBN
978-80-738-0501-2.
•Doporučená: JAKL, Ladislav, ed. Nový občanský zákoník a duševní vlastnictví. Praha: Metropolitan
University Prague Press, 2012. ISBN 978-80-86855-87-5.
•Doporučená: JOHNS, Adrian. Pirátství: boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. Brno:
Host, 2013. ISBN 978-80-729-4711-9.

Úvod do práva duševního vlastnictví



Jaký význam má právo duševního vlastnictví pro podnikatele .
•Co je třeba pro úspěšné podnikání:
•Prostředky hmotného charakteru: peníze, nemovitosti, stroje, zboží atd.
•Prostředky nehmotného charakteru ( nehmotná složka podnikání) – zjednodušeně označeno jako duševní
vlastnictví
•- Zkušenosti
•- Znalosti
•- Receptury
•- Technické dokumentace
•- Postupy a technologie
•- Počítačové programy
•- Vzhled výrobku, jejich loga a názvy
•

Ochranu nehmotným statkům poskytují  především patenty na vynálezy.
•Proč je nutno rozumět ochraně a rozvoji vlastního duševního vlastnictví při podnikání:
•- silné konkurenční prostředí firem, kdy často prostředky nehmotného charakteru činí zásadní
konkurenční výhodu
-nutnost aplikovat na své kvalitní výrobky výrazné a snadno zapamatovatelné prvky a aplikovat na
výrobky specifický design
•

Spor o červenou podrážku



Judikát NS EU
•Nejvyšší soud EU rozhodl ve prospěch výrobce luxusní obuvi Christiana Louboutina ve sporu o
napodobování červené podrážky, kterou se proslavily jeho lodičky, holandskou firmou.
•V letech 2010 a 2013 si společnost Louboutin zaregistrovala ochrannou známku v Belgii, Holandsku a
Lucembursku pro červenou barvu s označením Pantone 18 1663TP na podrážce jejich lodiček s vysokým
podpatkem.
•Ochranná známka obsahuje obrázek s označením, na kterou část boty se barva nanáší.
•Soud o podrážku
•Když firma Van Haren začala prodávat svoje vlastní boty s vysokým podpatkem a červenou podrážkou,
Louboutin se obrátil na soud. Argumentoval, že jde o porušení jeho autorského práva.
•Společnost Van Haren zase tvrdila, že ochranná známka je neplatná a odvolávala se na zákon EU,
podle kterého se ochranná známka vztahuje jen na „tvar produktu, který podstatně zvyšuje jeho
hodnotu“
•Evropský soudní dvůr rozhodl, že holandská firma musí respektovat i tuto ochranou známku, tj.
ochrannou známkou je chápána barva podrážky, ne jen tvar boty.
•
•
•

Proč je nutno rozumět ochraně a rozvoji vlastního duševního vlastnictví při podnikání:
•Nutnost investovat do vlastního technického výzkumu a vývoje s cílem dosáhnout zlepšení kvality či
užitných vlastností svých výrobků
•Aplikovat na své kvalitní výrobky výrazné a snadno zapamatovatelné obchodní označení, s cílem
vytvářet silnější orientační vazbu mezi výrobkem a spotřebitelem
•

 Spor mezi Gucci a Guess



…
•dlouhodobé spory mezi módní společností Gucci a Guess vyústily ve čtyři roky trvající soudní
řizení, kdy společnost Gucci podala proti Guess žalobu současně v New Yorku a Milánu, kde se
dovolávala ochrany svého loga. Rok 2014 přinesl další posun v tomto sporu, když odvolací soud v
Milánu změnil rozhodnutí soudu prvního stupně, který rozhodl ve prospěch Guess a stanovil, že Guess
neporušuje práva k ochranné známce Gucci. Odvolací soud však dal za pravdu společnosti Gucci a
připustil, že Guess se dopouští nekalosoutěžního jednání, když napodobuje motivy typické pro Gucci.
Soud zde vzal v úvahu to, že k takovému jednání dochází ze strany Guess dlouhodobě. V některých
částech však odvolací soud potvrdil prvostupňové rozhodnutí. Například ve vztahu k ochraně barevné
kombinace střídajícího se zeleno-červeno-zeleného proužku, který používalo Gucci na svých botách,
nepřiznal odvolací soud tomuto vzoru právní ochranu, na rozdíl od soudu v New Yorku, který o této
otázce také rozhodoval. Italský odvolací soud stanovil, že boty značky Guess nejsou s Gucci
vizuálně zaměnitelné kvůli jiné barevné kombinaci a odlišnému logu.

Spor LVMH a eBay
•Další dlouhodobý soudní spor vedl francouzský koncern LVMH proti americké internetové aukční síni
eBay, kvůli prodeji padělaného zboží na internetu. Soudní řízení skončilo v roce 2014 smírem a
prohlášením, že společnosti vyvinou společné úsilí ve snaze o ochranu duševního vlastnictví a v
boji proti online prodeji padělaných výrobků. Spor se vedl před francouzským soudem již od roku
2006, kdy se několik společností patřících do skupiny LVMH (mezi nimi např. Givenchy, Louis Vuitton
nebo Christian Dior) domáhalo soudní cestou odpovědnosti eBay za škodu způsobenou prodejem padělků.
Vzhledem k tomu, že valnou většinu zboží těchto značek nabízených na eBay představovaly padělky,
tvrdil LVMH, že eBay musel o nelegálním prodeji vědět. Francouzský soud rozhodl ve prospěch LVMH a
přiznal eBay povinnost k náhradě škody, i když stanovil, že je oprávněn rozhodnout pouze ve vztahu
k francouzské a anglické eBay webové stránce, nikoli americké. Toto rozhodnutí je významné zejména
proto, že odvolací soud potvrdil, že v některých případech může být společnost jako eBay zodpovědná
za prodej padělaných výrobků na svých internetových stránkách. Takové pojetí francouzského soudu je
odlišné od názoru soudu v USA, který v minulosti ve sporu mezi eBay a výrobcem luxusních šperků
Tiffany & Co. rozhodl, že eBay nemůže být za prodej padělaných výrobků prostřednictvím svých
webových stránek zodpovědný, a boj proti prodeji padělků je věcí výrobce.

Žufánek není Šufánek



Šufánek není Žufánek
•2015 založena firma vyrábějící oříšková másla Šufánek
•Od roku 2000 používá likérka označení Žufánek, název je registrován u Úřadu průmyslového
vlastnictví
•Duben 2020 rozhoduje Úřad průmyslového vlastnictví a ruší návrh na registraci ochranné známky
Šufánek
•Ve svém rozhodnutí napsali, že značka Žufánek má v ČR dobré jméno a Šufánek by z toho mohl těžit
•Šufánek se přejmenoval na Šufan


•V současné době je ve firemním duševním vlastnictví uložen velký kapitál. Je tedy v zájmu firmy
významné nehmotné statky chránit, a tyto statky prostřednictvím obchodních transakcí přeměnit v
duševní majetek ( Intellectual Property, IP) – patenty, užitné vzory, průmyslové vzory, licence,
ochranné známky, autorská práva atd.
•Management duševního vlastnictví ( Intellectual Property Management) – má významné místo v teorii
i praxi firemního řízení, patří tam především evidence, ochrana, rozvoj, řízení a komerční
zhodnocení duševních statků.