Autorské právo a práva související, kolektivní správa práv, díla zaměstnanecká a kolektivní JUDr. Zuzana Vylegalová Pojem kolektivní správy •Kolektivní správou rozumíme zastupování většího počtu osob, jimž přísluší nebo které jsou oprávněny vykonávat autorské právo nebo právo související s právem autorským, k jejich společnému prospěchu. Podstatné je, že zastupování směřuje ke společnému prospěchu všech zastupovaných. •Znakem kolektivní správy: • - zastupován je větší počet osob -všechny zastupované osoby jsou zastupovány jako kolektiv a při zastupování se přihlíží ke společným zájmům všech zastupovaných osob jako kolektivu. •Kolektivní správa se tradičně uplatňuje zejména u těch práv, jejichž individuální výkon jednotlivými autory, resp. jinými nositeli práva by byl neefektivní, ne-li přímo nemožný vzhledem k vysoké četnosti užití práv různými uživateli. Jedná se typicky o práva na sdělování díla veřejnosti (zejména veřejné nedivadelní provozování díla, tj. např. šíření díla rozhlasem nebo televizí), právo na rozmnožování díla zejména prostřednictvím zvukových nebo obrazových záznamů, tj. zhotovování a prodej rozmnoženin díla, tzv. právo na slušné vypořádání (droit de suite) autorů výtvarných děl a právo. • Právní úprava •V platném českém právu je kolektivní správa autorských práv upravena zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, a to v hlavě IV jeho části I., §§ 95 až 104. •Kolektivní správu může vykonávat jen ten, kdo získal příslušné oprávnění k výkonu kolektivní správy. •Takové oprávnění může získat pouze právnická osoba, která má sídlo v České republice a která přímo či nepřímo sdružuje nositele práv, které při kolektivní správě zastupuje. • Kolektivní správci •Příklady kolektivních správců práv na území České republiky: •DILIA – DIvadelní, LIterární a Audiovizuální agentura •OSA – Ochranný Svaz Autorský pro práva k dílům hudebním •INTERGRAM – Nezávislá společnost výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově-obrazových záznamů •OOA-S – Ochranná Organizace Autorská – Sdružení autorů děl výtvarného umění, architektury a obrazové složky audiovizuálních děl •GESTOR – Ochranný svaz autorský Další subjekty působící v oblasti ochrany práv k duševnímu vlastnictví • •Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI ČR), Národní skupina České republiky (ČNS IFPI) •Česká protipirátská unie (ČPU); dříve Unie videodistributorů •Asociace provozovatelů kopírovacích služeb (APKS) • Kolektivní správa práv •Kolektivní správa je činnost vykonávaná soustavně, vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, avšak není podnikáním, tedy není to činnost vykonávaná za účelem dosažení zisku. Nejedná se ani o živnost. •Kolektivní správu kolektivní správce musí vykonávat jako hlavní předmět činnosti. •Zastupováním při výkonu jím kolektivně spravovaných práv může kolektivní správce pověřit jinou osobu jen v zákonem taxativně vymezených případech. •Je tomu tak tehdy, jde-li o zahraniční osobu, která podle práva jiného státu oprávněně vykonává na území takového státu kolektivní správu pro táž práva, a pokud jde o dílo, i pro týž druh díla, jde-li o výkon kolektivní správy v takovém státě nebo je-li pověřenou osobou (jiný) tuzemský kolektivní správce, který je rovněž oprávněn k výkonu kolektivní správy, sleduje-li se tím účelný výkon kolektivní správy •Smlouvy o takovém pověření vyžadují ke své platnosti písemnou formu. • • • Zaměstnanecké dílo •Je dílo, které autor vytvořil ke splnění povinností vyplývajících z pracovněprávního či služebního vztahu k zaměstnavateli •Majetková práva vykonává zaměstnavatel, svým jménem a na svůj účet •Je oprávněn dílo bez dalšího jakýmkoliv způsobem užít. •Autorský princip však není prolomen, autorem je i nadále fyzická osoba, která dílo vytvoří. Výnosy z užití však náleží zaměstnavateli. • Zaměstnanecké dílo •Podstatné je, zda vytváření autorských děl obecně, ale častěji určitého specifického druhu, je součástí pracovní náplně zaměstnance (buď přímo v pracovní smlouvě či v příloze k pracovní smlouvě apod. •Pokud není, pak jakékoli dílo vytvořené zaměstnancem bude běžné autorské dílo, k němuž si autor vykonává práva sám, a kdokoli, včetně jeho zaměstnavatele, je bude chtít užít, bude muset s autorem uzavřít licenční smlouvu (nepůjde-li o některý z případů, kdy lze dílo užít i bez souhlasu autora.) •Není-li sjednáno jinak, zaměstnavatel vykonává svým jménem a na svůj účet autorova majetková práva k dílu, které autor vytvořil ke splnění svých povinností vyplývajících z pracovněprávního či služebního vztahu k zaměstnavateli nebo z pracovního vztahu mezi družstvem a jeho členem (zaměstnanecké dílo). • Zaměstnanecké dílo •Zaměstnavatel může právo výkonu podle tohoto odstavce postoupit třetí osobě pouze se svolením autora, ledaže se tak děje při prodeji podniku nebo jeho části. •Smrtí (FO) nebo zánikem (PO) zaměstnavatele, který byl oprávněn vykonávat majetková práva k zaměstnaneckému dílu a který nemá právního nástupce, nabývá oprávnění k výkonu těchto práv autor. •Nevykonává-li zaměstnavatel majetková práva k zaměstnaneckému dílu vůbec nebo je vykonává nedostatečně, má autor právo požadovat, aby mu zaměstnavatel za obvyklých podmínek udělil licenci, ledaže existuje na straně zaměstnavatele závažný důvod k jejímu odmítnutí. Zaměstnanecké dílo •Vykonává-li zaměstnavatel majetková práva k zaměstnaneckému dílu, má se za to, že autor svolil ke zveřejnění, úpravám, zpracování včetně překladu, spojení s jiným dílem, zařazení do díla souborného, jakož i k tomu, aby uváděl zaměstnanecké dílo na veřejnost pod svým jménem, ledaže je sjednáno jinak. •Není-li sjednáno jinak, má se za to, že autor udělil zaměstnavateli svolení k dokončení svého nehotového zaměstnaneckého díla pro případ, že bude přes výzvu k dodatečnému plnění v prodlení s vytvořením zaměstnaneckého díla, anebo zanikne-li jeho závazek dokončit takové dílo smrtí nebo pro nemožnost plnění. • • … •Není-li sjednáno jinak, má autor zaměstnaneckého díla vůči zaměstnavateli právo na přiměřenou dodatečnou odměnu, jestliže se mzda nebo jiná odměna vyplacená autorovi zaměstnavatelem dostane do zjevného nepoměru k zisku z využití práv k zaměstnaneckému dílu a významu takového díla pro dosažení takového zisku •Počítačové programy a databáze, jakož i kartografická díla, která nejsou kolektivními díly, se považují za zaměstnanecká díla i tehdy, byla-li vytvořena na objednávku; objednatel se v takovém případě považuje za zaměstnavatele. • Zaměstnanecké dílo •Zanikne-li pracovněprávní vztah z důvodu zániku zaměstnavatele (bez právního nástupce), vrací se práva zpět k autorovi a ten si je nadále vykonává sám. •Zanikne-li pracovněprávní vztah, ať už dohodou, výpovědí či smrtí zaměstnance, vykonává práva k dílu i nadále zaměstnavatel. Kolektivní dílo •Kolektivním dílem je dílo, na jehož tvorbě se podílí více autorů, které je vytvářeno z podnětu a pod vedením fyzické nebo právnické osoby a uváděno na veřejnost pod jejím jménem, přičemž příspěvky zahrnuté do takového díla nejsou schopny samostatného užití •Kolektivní díla se považují za zaměstnanecká díla i tehdy, byla-li vytvořena na objednávku; objednatel se v takovém případě považuje za zaměstnavatele. •Dílo audiovizuální a díla audiovizuálně užitá nejsou dílem kolektivním. • Školní dílo •Škola nebo školské či vzdělávací zařízení mají za obvyklých podmínek právo na uzavření licenční smlouvy o užití školního díla. •Odpírá-li autor takového díla udělit svolení bez závažného důvodu, mohou se tyto osoby domáhat nahrazení chybějícího projevu jeho vůle u soudu. •Není-li sjednáno jinak, může autor školního díla své dílo užít či poskytnout jinému licenci, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy školy nebo školského či vzdělávacího zařízení. • • Školní dílo •Škola nebo školské či vzdělávací zařízení jsou oprávněny požadovat, aby jim autor školního díla z výdělku jím dosaženého v souvislosti s užitím díla či poskytnutím licence přiměřeně přispěl na úhradu nákladů, které na vytvoření díla vynaložily, a to podle okolností až do jejich skutečné výše; přitom se přihlédne k výši výdělku dosaženého školou nebo školským či vzdělávacím zařízením z užití školního díla. Dílo vytvořené na objednávku a soutěžní dílo •Je-li dílo autorem vytvořené na základě smlouvy o dílo (dílo vytvořené na objednávku), platí, že autor poskytl licenci k účelu vyplývajícímu ze smlouvy, není-li stanoveno jinak. •K užití díla nad rámec takového účelu je objednatel oprávněn pouze na základě licenční smlouvy, nevyplývá-li z tohoto zákona jinak. •Není-li sjednáno jinak, autor může dílo vytvořené na objednávku užít a poskytnout licenci jinému, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy objednatele. •Shora uvedené platí obdobně pro dílo vytvořené autorem jako soutěžícím ve veřejné soutěži (soutěžní dílo). • Dílo audiovizuální •Audiovizuálním dílem je dílo vytvořené uspořádáním děl audiovizuálně užitých, ať již zpracovaných, či nezpracovaných, které sestává z řady zaznamenaných spolu souvisejících obrazů, vyvolávajících dojem pohybu, ať již doprovázených zvukem, či nikoli, vnímatelných zrakem, a jsou-li doprovázeny zvukem, vnímatelných i sluchem. •Zpracovat dílo a zařadit je do díla audiovizuálního lze jen se svolením autora. •Př: Komerční a reklamní filmy včetně tzv. filmů o filmu (AD), Dokumentární filmy (DO), Výukové filmy (ED), Celovečerní filmy (FF), Záznamy živých událostí (politických, volebních aj.) (LV), Multimédia (audiovizuální díla s interaktivními komponentami) (MM), Zprávy (audiovizuální produkce zpravodajského, publicistického aj. charakteru) (NE), Záznamy provedení uměleckých děl (oper, koncertů, varietních představení apod.) (PF), Dramatická a komediální seriálová audiovizuální díla, zejména televizní seriály aj. (SE)