TVORBA TEXTU – NEJČASTĚJŠÍ CHYBY A PROBLÉMY M. Rössler NEJČASTĚJŠÍ CHYBY A PROBLÉMY (1) •Nedodržení rozsahu. •Překročení rozsahu. •Není stanoven cíl. •Chybí citace (odkazy) v textu. •„Seznam použitých zdrojů“ není podle normy (skripta). •Jsou uváděny i nepoužité zdroje. •Nejsou uváděny všechny zdroje (včetně těch, které byly citovány v textu). NEJČASTĚJŠÍ CHYBY A PROBLÉMY (2) •U www serverů chybí datování. •Není specifikováno téma (eseje bez specifikace tématu budou automaticky hodnoceny jako nevyhovující!). •Esej je hodně volný útvar – výpisky z učebnic (zdrojů), případně poznámky pro přípravu ke zkoušce to však nesplňují (viz prezentaci „Úvod do studia“). •Text není strukturován (min. na teoretickou a praktickou část). NEJČASTĚJŠÍ CHYBY A PROBLÉMY (3) •Text není zarovnán do bloků. •U obr., tab., grafů… chybí legenda (popis) a chybí odkazy na zdroj, odkud převzato. •Text není zarovnán do bloků (ve všech částech). •Nadpisy kapitol a odstavců se vyskytují na předchozí stránce. •Student se domnívá, že text nebudu číst (varuji!). NEJČASTĚJŠÍ CHYBY A PROBLÉMY (4) •Odkazy (citace) v textu nejsou jednotné (nelze kombinovat různé způsoby citací v jednom textu!). •Podvody studentů – předložení cizích prací (muži v ženském rodu, nápadně shodné texty, obr., literatura…). •Použití nevhodných (zapovězených) zdrojů – WIKIPEDIA (otevřené encyklopedie obecně, blogy, facebook…), MANAGEMENTMANIA, www servery SEMINARKY, DIPLOMKY, MATURITA… NEJČASTĚJŠÍ CHYBY A PROBLÉMY (5) •Jednopísmenkové spojky a předložky na konci řádku. •Předložení zcela opsaných (stažených) prací (jsem dosti detailně obeznámen s obsahy a poznám!) – některé jsme již řešili i disciplinárně. •Množství gramatických chyb a překlepů. •Používání nespisovných a hovorových výrazů v akademickém textu není vhodné.