REPETITORIUM ZÁKLADNÍCH POJMŮ – MPP I TEORIE VĚDECKÉHO ŘÍZENÍ TEORIE VĚDECKÉHO ŘÍZENÍ nTaylor – řízení nBaťa – sociální dimenze managementu nŘízení procesů nManagement znalostí a znalostních pracovníků (Schumpeter, Drucker) MANAGEMENT ZMĚNY MANAGEMENT ZMĚNY nŘízení procesně orientované změny organizace nŘešení problémů s více variantami řešení nZvládání odporu vůči změnám nAnalýza silového pole nLewin-Scheinův model změny FACILITY MANAGEMENT FACILITY MANAGEMENT nProvozní efektivita – sladění Prostředí, Pracovníků a Pracovních činností nEfektivní rozhodnutí o způsobu provozování podpůrných činností nOutsourcing/insourcing „3P“ VE FACILITY MANAGEMENTU „3P“ VE FACILITY MANAGEMENTU nPracovníci nProcesy nPracoviště HLAVNÍ ZAMĚŘENÍ FACILITY MANAGEMENTU HLAVNÍ ZAMĚŘENÍ FACILITY MANAGEMENTU nPodpora („facilitace“) hlavních činností nPůvodně: správa majetku a budov nÚspora provozních nákladů nZaměření na potřeby těch, kteří tvoří zisk organizace (jsou zapojeni do hlavní činnosti společnosti) OBOR FACILITY MANAGEMENTU OBOR FACILITY MANAGEMENTU nPraktický nInterdisciplinární nSpecializované kompetence nVyšší rozsah delegování nZavedení kontrolních mechanismů a jejich pravidelné vyhodnocování („Key Performance Indicators“) „CORE BUSINESS“ „CORE BUSINESS“ nPrimární činnost (to, proč byla organizace založena) nZákladní podnikání (operační management, výroba, marketing, obchod…) nČinnosti vytvářející zisk organizace HLAVNÍ SPECIFIKUM FACILITY MANAGEMENTU HLAVNÍ SPECIFIKUM FACILITY MANAGEMENTU nInfrastruktura podniku (správa majetku a budov – budovy, technické procesy a služby související s provozem budov) nSpráva a optimalizace využití prostor nPéče o pracovní prostředí CÍL FACILITY MANAGEMENTU CÍL FACILITY MANAGEMENTU nDosahování úspor na režii organizace nZvýšení výkonnosti organizace v hlavní činnosti nSladění pravomocí, kompetencí a schopností na jednom místě ÚTVARY FACILITY MANAGEMENTU - VÝSTAVBA ÚTVARY FACILITY MANAGEMENTU - VÝSTAVBA nVše pro zákazníka (původně „náš zákazník – náš pán“, později „náš zákazník – náš král“, nyní „náš zákazník – náš diktátor“) nJednotná orientace pro různé typy zákazníků nPředvídání požadavků klientů a příprava scénářů řešení nVyužití ICT ke sdílení informací a zefektivnění transakcí nMožnost virtuální integrace činností ORIENTACE MANAGEMENTU PODPŮRNÝCH PROCESŮ ORIENTACE MANAGEMENTU PODPŮRNÝCH PROCESŮ nZákazník nŘízení outsourcingu (částečný – komplexní) nOrganizace dodavatelských služeb (decentralizace a centralizace jejich zajišťování) HODNOTOVÝ ŘETĚZEC (PORTER) HODNOTOVÝ ŘETĚZEC (PORTER) nFacility management patří mezi podpůrné činnosti FaMa? NEJTYPIČTĚJŠÍ ČINNOSTI PODPŮRNÝCH PROCESŮ NEJTYPIČTĚJŠÍ ČINNOSTI PODPŮRNÝCH PROCESŮ nObstaravatelství nSpráva majetku a budov nÚklid, údržba, ostraha nPodpora ICT nÚčetnictví, bankovnictví, daňové poradenství PROCESNÍ MANAGEMENT PROCESNÍ MANAGEMENT nProsazuje management změn a inovací, především reengineering SOUČÁSTI PROSTOROVÉHO PLÁNOVÁNÍ („SPACE PLANNING“) SOUČÁSTI PROSTOROVÉHO PLÁNOVÁNÍ („SPACE PLANNING“) nSdílená pracoviště nPráce z domova nHome Working nLife Cycle Costing nShare Desking OVLIVNĚNÍ REALITNÍHO TRHU S PRACOVNÍMI PROSTORAMI OVLIVNĚNÍ REALITNÍHO TRHU S PRACOVNÍMI PROSTORAMI nRozvoj ICT „NET PRESENT VALUE“ (ČISTÁ SOUČASNÁ HODNOTA) OF „LIFE CYCLE COST“ „NET PRESENT VALUE“ (ČISTÁ SOUČASNÁ HODNOTA) OF „LIFE CYCLE COST“ nJe přepočtená na současnou hodnotu nBere v úvahu faktor likvidity, času i rizika nZávisí pouze na prognózovaných CF a podnikové diskontní míře nVýsledek přímo souvisí s hlavním cílem podniku SLUŽBY FACILITY MANAGEMENTU SLUŽBY FACILITY MANAGEMENTU n„Soft Services“ (jsou „nejvíce na očích uživatelů“: dotýkají se denní činnosti – lépe SLUŽBY, např. centrální služby – úklid, recepce, telefony, zahradnické služby, zeleň, deratizace, pošta, spedice, doprava, sekretariát, autopark, občerstvení, archiv, BOZP, ICT, odpady…) n„Hard Services“ (služby s cílem zajistit bezporuchový chod stávajících objektů a jejich technologií: symbolem je „údržbář v montérkách“ – např. vzduchotechnika, vytápění, kanalizace, ČOV, rozvod vody, komíny a kouřovody, elektrorozvody, rozvody plynů – provozní, vyžádaná údržba, havárie, střední, generální opravy, rekonstrukce a výměny…) POČÍTAČOVÁ PODPORA FACILITY MANAGEMENTU POČÍTAČOVÁ PODPORA FACILITY MANAGEMENTU nCMMS („Computer Maintenance Management Systém“) – pro údržbu technologií nCAFM („Computer Aided Facility Management“) – grafické systémy nDSS („Decission Suppoort Systém“) – interaktivní informační systém, využívající rozhodovací modely a speciální databázi k podpoře rozhodování nTPS – systémy datových transakcí (zpracování dokumentů, komunikační systémy a systémy podporované SW) n„Cloud Computing“ – veškeré aplikace a služby jsou dostupné prostřednictvím INTERNETu HLAVNÍ SOUČÁSTI SYSTÉMŮ CAFM HLAVNÍ SOUČÁSTI SYSTÉMŮ CAFM nCAD + databáze n„Data Warehouse“ – sklad údajů (agregované údaje ze všech dostupných databází) nCAD – „Computer Aided Design“ n„Help Desk“ – slouží k hlášení závad, problémů, požadavků na HW a dalších servisních požadavků nCATV – systémy kabelové televize (přenos hlasových a datových zpráv) HODNOCENÍ TESTU nNabídka obsahuje celkem 80 odpovědí nK udělení zápočtu je zapotřebí 75 % správných odpovědí (tj. 60)