Podnikání na internetu

Týden 9

E-shopy a administrace


INTERNETOVÝ OBCHOD

Internetový obchod (elektronický obchod nebo e-obchod ) vznikl  z anglického e-shop a je to webová aplikace používaná jako jeden z komunikačních kanálů prodejce pro nabízení jeho produktů a služeb. U E-shopů rozeznáváme dva modely, pro podporu obchodu typu B2B (business-to-business, česky „obchodník k obchodníkovi“), tak B2C (business-to-consumer, česky „obchodník k zákazníkovi“). Jedná se o jednu z podmnožinu elektronického obchodování [1], [2].

Obrázek 51: E-shop - Prestashop.

https://icepay.com/app/uploads/Vertical-Logo-2015.png

 

 

 

Funkce internetového e-shopu:

Internetový obchod primárně slouží k propagaci a vyhledání zboží (služeb) s možností si je objednat, příjmu takových objednávek od zákazníků, zprostředkování a evidence plateb a poskytování dalších informací o výrobcích či řešení reklamací [1], [3].

Uživatelům je umožněno procházet vycházet katalogem zboží, nebo zboží vyhledávat podle parametrů či jen podle shody v názvu popisu nebo klíčových slovech. Jednotlivé produkty mají většinou svoji vlastní detailní stránku s podrobnějším popisem a výčtem specifik a variant [1], [4].

E-Shop je ve většině případů realizován na bázi technologií PHP a AJAX, spojený s databází MySQL, v níž má detaily o zboží (službách) uloženy – ve své podstatě se snaží ulehčit co nejvíce práci administrátorovi elektronického obchodu v evidenci nabízeného zboží, úpravě cen a skladových zásob a ostatní agendou s tím spojenou [1], [5].

 

Nejlepší e-obchody dokáží spolupracovat s ekonomickým, logistickým, účetnickým či jiným softwarem, který daná firma používá. Mezi další pokročilé služby patří možnosti platit internetovou kartou, elektronickou peněženkou nebo platebním systémem, u těch nejsložitějších internetových obchodů patří statistika návštěvnosti, nákupní tendence a profily chování zákazníků [4], [6].

 

Historie internetových obchodů

První internetové obchody se objevily v USA již v první polovině 90. let 20. století. Bouřlivý celosvětový rozvoj však zaznamenaly až po roce 2000. V současné době nabízejí široké spektrum zboží i služeb s využitím pokročilých způsobů plateb a stávají se alternativou kamenného obchodu nebo nákupních center. Nakupování v prostředí internetu je oblíbené především díky své rychlosti a pohodlnosti. V České republice řada internetových obchodů zkrachovala po zavedení EET nebo omezila možnosti platebních metod. Před zavedením EET byla Česká republice označována jako e-shopová velmoc. Po správném zásahu ústavního soudu proti EET, můžeme doufat v opětovné narovnání podmínek rozvoje e-shopů v České republice [2], [6].

 

PRESTASHOP

Prestashop je open source internetový obchod, což znamená, že je zcela zdarma pro běžné používání. Podporuje různé možnosti plateb jako PayPal, GoPay, Google Checkout, Kryptoměny a další. Některé rozšiřující platební moduly mohou být zpoplatněny [3], [7].

Prestashop je vydáván a aktualizován pod otevřenou licencí. Poprvé byl uveden na trh v srpnu 2007. Systém je postaven na PHP Smarty systémy. Celosvětově Prestashop k dnešnímu dni používá více jak 250 000 obchodníků. Prestashop vyhrál řadu ocenění, například v roce 2010 a 2011 ocenění Nejlepší open-source e-shopová aplikace (Best Open-source Business Application). Prestashop byl přeložen do více než 56 světových jazyků. Technická podpora má platformu diskuzního fóra, kde si pomáhá komunita více jak 500 000 aktivních členů [2], [3].

Systém využívá rozsáhlé možnosti systému AJAX pro snadnou úpravu v administraci, slouží např. k snadnému přidání různých modulů (rozšíření) do obchodu pro přidání různých funkcionalit, z nichž mnoho je poskytováno různými vývojáři bezplatně, některé jsou placené. Různé témata a moduly lze získat na oficiálním tržišti Prestashop Addons. Dobrovolníci přidávají různé addony pro navýšení již 275 dostupných funkcí ve standardním balíčku. V dnešní době existuje řada firem, které dokáží vyvinout rozšiřující moduly i na míru daného obchodníka [4], [8].

Po přihlášení do e-shopu Prestashop v levém menu najdete záložku moduly v níž je položka MODULY. Zvolením této položky se dostaneme k výběru jednotlivých částí e-shopu. Ty jsou ještě organizovány do jednotlivých skupin například: administrace, analýza a statistiky, ceny a akce, daně & faktury, manažer obsahu, platební brány, nástěnka, porovnání stránky & správa RSS, prodejní politika, přeprava a logistika, reklama a marketing, rychlá aktualizace, další moduly, SEO a sociální sítě [3], [9].

Obrázek 52: E-shop – Prestashop (menu – moduly).

 

Jedním z modulů, který má každá instalovaná verze PrestaShopu zdarma je Blok Sociální sítě (Block Social). Tento modul umožňuje propojení e-shopu se sociálními sítěmi. Možnosti konfigurace je takřka neomezené, mezi podporované sociální sítě patří FaceBook, Twitter, YouTube, RSS, Pinterest, Vimeo, Google+, Instagram a další [5], [6].

 

 

Obrázek 53: Prestashop – Blok Sociální sítě.

Nastavení parametrů jednotlivých sociální sítí probíhá prostřednictvím otevřených textových polí pro danou sociální síť. Pokud je polo prázdné systém Prestashop nepočítá s touto sociální sítí, pokud vyplníme odkaz, tak s touto sítí počítá. Ukázka konfigurace z e-shopu společnosti Monya HS s.r.o. [2], [10].

Obrázek 54: Prestashop – Blok Sociální sítě (nastavení).

 

Jako další ukázku z konfigurace e-shopu PrestaShop uvádíme ukázku modulu Posuvníku s obrázky pro hlavní stránku (Image slider for your homepage) [7].

Obrázek 55: E-shop - Prestashop.

 

Tento modul má zcela klíčovou funkci pro titulní stránku e-shopu. Zabírá podstatnou část titulní stránky a má za úkol měnit po určitém čase galerii jednotlivých obrázků. Nastavovat můžeme tři parametry a to maximální šířku obrázků, která je standardně nastavení na hodnotu 779 pixelů, rychlost střídání obrázku (délku trvání přechodového efektu) – 500 ms (milisekund) a pauzu mezi výměnou jednotlivých obrázků 5000 ms (milisekund) [4], [11].

 

 

 

Obrázek 56: E-shop - Prestashop.