Podnikání na internetu

Týden 4

Internetový marketing

Internetový marketing někdy se taktéž používá označení marketing na internetu, on-line marketing je způsob propagace s využitím nástrojů jako například, reklamy v obsahové sítibanerové reklamye-mailinguPPCSEO optimalizací a sociálních médií (sítí) [1], [2].

Souvisejícím pojmem, který je s internetovým marketingem používán, je e-business. E-businessem je označována obchodní aktivita, která probíhá prostřednictvím informačních technologií a zahrnující digitální online komunikaci a online výzkum [1], [2].

Dalším používaným je termín online reklama. V užším významu jde o stejný termín jako internetová reklama. V širším pojetí potom zaujímá veškerou reklamu, která se šíří jakýmikoliv elektronickými kanály (médii), tedy je to i mobilní reklama, reklama vztažená k místu – GPS, internetová reklama [1], [3].

 

Využití celosvětové sítě internet v digitálním marketingu

Při internetovém marketingu, je třeba sledovat aktuální trendy, které v rámci propagace internet nabízí. Pro některé druhy podnikání se například nehodí všechny druhy propagačních kanálů. Dnešní internetový marketing se zaměřuje z velké části na Google vyhledávač i samotné webové stránky, sociální sítě jako je YouTube, Facebook a s ním související Instagram, a dále také e-mail marketing [1], [2]. Reklamy jsou záměrně směřovány na ta místa (weby, diskuzní fóra) na internetu, kde lidé ve svém běžném životě každodenně tráví nejvíce času. Reklamy jsou i zacílené, například na webu pro ženy určitě nebude reklama na novou generaci motorových olejů [1], [4].

 

Google AdWords - reklamy na Googlu, díky kterým může každý den oslovit potenciální zákazníky. Reklamy PPC (pay-per-click), u kterých inzerent platí za kliknutí, mohou mít na Googlu rozmanité podoby. Tyto reklamy každý může pohromadě spravovat pomocí účtu AdWords, tam lze snadno vytvářet jednotlivé kampaně a sestavy [1], [5].

Search - reklama ve vyhledávacím serveru, která se zobrazuje v prvních nebo posledních řádcích výsledků vyhledávání.

Display - reklamy mohou mít řadu rozdílných podob. Zobrazují se na partnerských webech googlu (včetně YouTube), v elektronické poště Gmail a v mobilních aplikacích. Jedná se o bannerové reklamy různých podob - bannery v obsahové síti a na webech, bannery s dynamickým obsahem, více interaktivní vyskakující lightbox nebo první řádky v Gmailové poště [2], [6]

Shopping - reklama, která se zobrazí společně s reklamou ve vyhledávací síti. Při vyhledávání produktů,google uživateli vybere nabídky, které jsou podle něj nejrelevantnější a zobrazí mu je. Zdrojem pro google je seznam produktů načtený z databáze eshopu.

 

Reklamy by měly být volené tak, aby správné cílení jako jsou klíčová slova a kritéria oslovili dané publikum. Čím více specifikací se použije na výsledné publikum, tím bude sice menší, ale zvýší se šance výsledné konverze (např. nákupu) [3], [7].

Facebook - levná příležitost, jak oslovit na téhle sociální síti pomocí reklamy široké publikum. Facebookové reklamy se spravují pomocí Business Manager rozhraní, které je přístupné každému, kdo vlastní uživatelský účet a spravuje nějakou stránku na facebooku. Více o těchto možnostech popíšeme v jiné kapitole [3], [7].

 

Zacílení reklamy v digitálním marketingu

Při vytváření reklam je třeba řídit se vybraným marketingovým modelem. Můžeme doporučit model See Think Do Care, který rozděluje cílovou skupinu do čtyř fází (např. dle nákupní fáze). Rozdělení je nutné k tomu, aby inzerent na každou takovou skupinu používal jiné metody reklamy [4], [5].

 

SEE - potenciální zákazníci, kteří by mohli mít někdy zájem, ale zatím nemají ani povědomí o tom, že danou věc by mohli potřebovat. Takovou skupinu publika je třeba zaujmout zajímavými články, obrázky nebo videi zejména na sociálních sítí (FaceBook, YouTube), aby měli potřebu si o dané věci zjistit více, protože jim nějak utkvěla v paměti [1], [8].

THINK - lidé, kteří již uvažují o pořízení potencionálního produktu/služby, ale ještě nemají přesnou představu. Dané skupině je třeba nabídnout více konkrétních informací, recenze spokojených zákazníků, nebo třeba například věrnostní program do kterého budou zahrnuti. Přesvědčit je o tom, proč právě náš produkt/služba je to, čemu by měli dát přednost před konkurencí, pokud nějaká existuje [1], [8].

DO - lidé, kteří jsou rozhodnutí co nejdříve koupit produkt/službu, ví přesně co chtějí, ale už srovnávají jen dle cen či jiné přidané hodnoty. V modelovém případě je důležité takovýmto lidem, nabídnout opravdu nějakou přidanou hodnotu, více je kontaktovat zajímavými nabídkami, protože u nich je šance k uskutečnění nákupu největší [1], [9].

CARE - naši zákazníci, kteří u nás již nakoupili. Jak už napovídá i název této fáze, je důležité se o své zákazníky starat, aby měli proč se k nám vracet nebo naopak doporučovat produkt/službu dál. Aby se zákazník cítil dobře, je na místě snažit si s ním vybudovat určitý druh vztahu - například jeho registrace do systému, přístup k pravidelným novinkám do emailové schránky a objednávkám, věrnostní program atp [1], [10].

 

Další strategie se podobně například volí i na další skupinu lidí, kteří již zboží vložili do košíku, ale nákup z nám neznámého důvodu nedokončili [1].

 

Jak a kde na digitální marketing

SEO (optimalizace pro vyhledávače) je soubor speciálních technik, které usilují o získání návštěvnosti webu skrze neplacené výsledky vyhledávání. Webové stránky jsou vytvářeny a dále optimalizovány mj. tak, aby je vyhledávače na dotazy vyhledávajících umisťovaly na prvních místech a člověk nemusel procházet tolika odkazy [1], [11].

PPC (platba za kliknutí) – V internetových vyhledávačích se zobrazuje jako sponzorovaný textový odkaz většinou o 3 řádcích. Specifický PPC (pay-per-click) program Seznamu se jmenuje Sklik a Googlu AdWords [1], [11]

Reklama v obsahové síti (kontextová reklama) – Standardně ji nabízí PPC systémy - poněvač spolupracují i s majiteli webů, mohou odkazy zobrazit i mimo samotné vyhledávače. Inzerent může využít různé typy cílení (AdWords, ostatní systémy jen základní typy cílení): cílení na tematické kategorie, zájmy uživatele, kontextové cílení, cílení na konkrétní servery nebo podle předchozí akce uživatele (remarketing) [1], [11].

 

Display/bannerová reklama je nejznámější formou internetové reklamy. Bannery mohou mít různé formáty/rozměry (nejčastěji se používá cca 8 rozměrů statických, či pohyblivých obrázků - GIF, Flash).Nejlépe se hodí na brand building, inzerci výhodných nabídek a zaujetí uživatele vizuálním obsahem. Bannery dnes často najdeme umístěné i na malých webech, ty si takovouto reklamou vydělávají většinou na svůj provoz [1], [12].

Cenové porovnávače zboží (Heuréka.cz, Zboží.cz, Hledejceny.cz) umožňují porovnat ceny výrobků a ověřit kvalitu e-shopů (nejznámější je Ověřeno zákazníky od Heureky). Platí se metodou PPC. Návštěvnost z cenových porovnávačů se vyznačuje vyšším konverzním poměrem [1], [12].

E-mailing je metodou, kdy seznamy e-mailových adres jsou na prodej a existují firmy, které se specializují na rozesílání hromadných mailů. Nejčastěji se setkáváme s obchodními sděleními (newsletter) a nevyžádanými e-maily. Hromadně se emaily rozesílají většinou ze systémů typu CRM, které jsou na to přizpůsobené i zde však řešíme řadu problémů, například padání některých takovýchto emailů na seznam emailu do složky hromadné atp. [1], [12].

Social media/Sociální sítě (Facebook.com, Lidé.cz, YouTube, Linked.in, Twitter, Google+, Foursquare) umožňují kromě bannerové reklamy také komunikovat s „fanoušky“ a přizpůsobit jim svoje chování. Facebooknapříklad neustále rozvíjí statistické informace, které provozovatelům FB stránek nabízí [1], [12].

 

FACEBOOK

Facebook je aktuálně největší a nejrozšířenější sociální síť na světě. Umožňuje nebo nabízí komunikaci mezi uživateli, sdílení textových nebo multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě. Se svými více než 2 miliardami aktivních uživatelů je jednou z největších společenských sítí na světě. FaceBook je plně lokalizován osmdesáti čtyř jazyků [1], [2]. 

Název sociální sítě vznikl z papírových letáků zvaných Facebooks, které se rozdávají studentům prvních ročníků na amerických univerzitách. Tyto letáky mají usnadnit bližší seznámení studentů mezi sebou. V roce 2010 dokonce vznikl americký film The Social Network, který pojednává o úplných počátcích Facebooku [3], [4].

Obrázek 1: FaceBook.

Historie sociální sítě FaceBook

 

Založení Facebooku mají na svědomí mladý student počítačového programování Mark Zuckerberg a bývalým studentem Harvardovy univerzity a Edduard Severin. Zpočátku byl zamýšlen jen pro studenty Harwardovy univerzity (thefacebook.com). Během následujících měsíců se rozšířil na další univerzity, v Česku k prvním otevřeným vysokým školám patřila Masarykova univerzita. Od 27. února 2006 se začaly do systému připojovat firemní subjekty (nadnárodní obchodní společnosti). Od 11. 8. 2006 se může zaregistrovat kdokoli starší 13 let. Registrovaní uživatelé se na FaceBooku mohou připojovat k různým skupinám uživatelů, kteří působí například v rámci jedné školy, firmy nebo geografické lokace [5], [6].

V roce 2010 společnost získala v soutěži Křišťálová Lupa 1. místo v kategorii sociální sítě. V květnu 2012 byly akcie společnosti uvedeny na burzu NASDAQ, emisní cena akcií 38 USD ocenila celou společnost na 104 miliard USD. V roce 2014 v rámci akvizice koupil Facebook svého zřejmě největšího konkurenta v oblasti posílání zpráv, službu WhatsAppFacebook měl zájem i o službu Snapchat, ale ta s prodejem nesouhlasila [1].

V oblasti placené reklamy Facebook spustil službu Atlas, která umožňuje zobrazovat cílenou reklamu i na mobilních zařízeních a dokáže párovat informace o uživatelích i bez využití cookies. Pro malé obchodníky FaceBook spustil službu Local Awareness, která nabízí nastavení vzdálenosti od obchodu, ve které se budou zobrazovat reklamy na daný obchod [1], [2].

V roce 2017 spustil nástroj na rozpoznávání a mazání nahlášených fotografií, aby zabránil dalšímu zveřejňování jednou smazaných fotografií. V polovině srpna 2017 spustil Facebook prodejní portál Marketplace včetně České republiky. Koncem roku 2017 začal Facebook testovat novinky, ke kterým patří nová podoba hlavní stránky [7].

Zeď (Wall)

Každý uživatel má ve svém profilu tzn. zeď (The Wall), na kterou mu ostatní uživatelé mohou psát vzkazy a zobrazují se zde v podstatě všechny děje v sociální síti Facebook od lidí, které máte v seznamu přátel plus placená reklama. Na Wall se dá vkládat i další multimediální obsah (obrázky, videa). Od 2012 se mluví o Timeline. Na té byl zaveden mírně jiný systém v zobrazování příspěvků, nejdřív se zobrazují vybrané a potom teprve v časové posloupnosti ty ostatní [8].

Obrázek 2: FaceBook - TimeLine.

Messenger

Messenger vznikl jako samostatná aplikace sociální sítě FaceBook. Messenger je samostatné okno, které slouží k přímé komunikaci (Instant Messaging - IM). V dubnu 2015 byla spuštěná vylepšená verze. Ta současná verze umožňuje posílání textových zpráv, obrázků, smajlíků, animovaných GIF obrázků nebo souborů. Podporované jsou i hovory a videohovory [9], [13].

Obrázek 3: FaceBook - messenger.

Události (Events)

Facebook události je nástroj, kterým členové mohou dát svým přátelům vědět o akcích (událostech), které se budou konat v rámci jejich komunity, a pořádat společenská setkání. Aplikace je určena pro jakékoliv plánování akcí. Umožňuje nastavit mnoho informací o akci, zvát přátele na akce nebo akci zveřejnit nebo za menší finanční poplatek akci propagovat. K akci lze přidávat další multimediální obsah (fotky, videa).

Události vyžadují název, síť, jméno pořadatele, typ události, čas zahájení, místo konání a seznam přátel, kteří byli pozváni. Události mohou být veřejné nebo soukromé [10], [11].

Obrázek 4: FaceBook – Event (Centrum pohybu Olomouc).

Poznámka: Akce se skládá z obrázku (grafická koláž, názvu akce, datum a času konání, místa, pořadatele akce a ikony pro sdílení akce a pozvání přátel na danou akci.

Videa

Příspěvky jak osobní, tak firemní můžeme obohatit o pohyblivou grafiku ve formě videa. Uživatelé mohou přidávat vlastní videa tak, že je odešlou, přidají prostřednictvím Facebook Mobile nebo video natočí prostřednictvím nahrávací funkce webové kamery. Videa nelze zařazovat do kategorií na rozdíl od fotek, které jsou řazeny do alb. Jedno video může mít maximálně 1024 MB a může být maximálně 45 minut dlouhé. Facebook video podporuje formát 1080p a dokonce rozlišení 4K. Uživatelé si teď mohou přidat všechna videa do jednoho seznamu stop, jako je například na YouTube. Tato možnost byla spuštěna teprve v lednu 2015 [1], [12], [13], [14].

Obrázek 5: FaceBook – Videa.

Fotky (Photos)

Část sociální sítě FaceBook, která umožňuje sdílet fotografie na sociální síti Facebook. Upload fotografií je řešen přes javový applet. Fotografie můžeme nahrát buď volně nebo sdružit je do tzv. galerie, přičemž jedna galerie fotografií může mít prozatím maximálně 200 fotografií. Fotografie lze komentovat a lze na nich také jednoduše označovat přátele za pomoci technologie rozpoznávání obličejů, kteří pak dostanou oznámení, že se na dané fotce nacházejí [1], [14], [15].

Obrázek 6: FaceBook – Fotky.