Podnikání na internetu

Týden 6

Cross-selling

Cross-selling  jsou prodejní techniky souvisejícího zboží nebo služeb zákazníkům/klientům. Cross-selling by se dal zařadit do skupiny technik pro zlepšení/zvýšení prodeje, je to i jedna z metod řízení vztahů se zákazníky. Cross-selling může být zkombinováno se zvýhodněnými nabídkami prodejce, nebo tzv. příprodeje zboží ke kupovanému zboží. S pojmem cross-selling úzce souvisí i pojem up-selling, což je prodej vyšší/hodnotnější verze zboží nebo služby [1], [2].

 

Níže si jako příklad ukážeme, jak jednoduše se dá k videu na kanálu YouTube připrodat (cross-selling) reklama na další videa, internetové stránky či produkty [1], [2].

 

Obrázek 15: Cross-selling, Up-selling.

 

 

Merchandising

Merchandising (z angl. merchandise, zboží, obchodovat) je obor zabývající se péčí o zboží, brand a prodej. Pohybujeme se především v maloobchodním prodeji. Merchandising v sobě zahrnuje celou řadu aktivit, které vykonávají jak výrobci, tak prodejci, anebo specializované reklamní agentury. Jde o jeden ze základních nástrojů oblasti nazývané podpora prodeje [1], [2].

Merchandising v sobě zahrnuje spoustu požadavků na prodeje umístění zboží, péče o prodejní místa, princip first in, first out, reporting, firemní barvy, umístění reklamy a řadu dalšího. Prvku s umístěním reklamy, barev a log souvisí i s propagací na sociálních sitích typu YouTube, což uvedeme v textu níže [1], [2].

Obrázek 16: Merchandising.

 

YouTube

YouTube je největší multimediální sociální sítí na sdílení videohovorů, konferencí, webinářů a v neposlední řadě i videí. Byl založen v únoru 2005 zaměstnanci PayPalu Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim. V listopadu 2006 byl zakoupen společností Google za 1,65 miliardy dolarů (tehdy asi 37 miliard Kč). Google nyní YouTube provozuje jako dceřinou společnost s propojenými uživatelské účty [1].

YouTube umožňuje nahrávání videí, zhlédnout je, hodnotit, sdílet a komentovat. Na YouTube najdeme videoklipy, TV klipy, hudební videa, trailery k filmům a další jako například video-blogy, krátká originální videa, nebo vzdělávací videa [2], [3].

Od 9. října 2008 má YouTube i českou lokalizaci a tím byla tak spuštěná 25. služba Google v pořadí. Česko se stalo 22. zemí světa, kde byl YouTube lokalizován. Koncem roku 2015 byla aktivována placená verze YouTube nazvaná YouTube Red, umožňující nezobrazovat reklamy u videí a zhlédnout obsah navíc [4].

Člověk, který se živí tvorbou videa a publikováním obsahu na YouTube se nazývá YouTuber (příklad YouTuberů: iJustine, Jirka Král atp.). Jeho cílem je dosáhnout co nejvyšší sledovanosti a co nejvíce odběrů. Za sledování jsou jim potom vypláceny odměny. V případě odběratelů se hraji na tzv. Play Button [5].

 

Funkce a práce s Youtube

Přehrávání

Přehrávač funguje na HTML5 API, které nevyžaduje žádný externí dodatek a YouTube se o Flash Playerovou verzi nestará. 

Nahrávání

Registrovaný uživatel YouTube může vložit video dlouhé do 15 minut. Uživatelé, kteří jsou ověřeni (například skrz telefonní číslo) mohou nahrávat až 12 hodin dlouhá videa. Od roku 2005 se na YouTube mohla nahrávat jakkoliv dlouhá videa, limit 10 minut nastal v roce 2006, protože uživatelé na YouTube nahrávali obsah s chráněnými autorskými právy, jako například filmy. V roce 2010 byl 10minutový limit vylepšen na 15 minut [1], [6].

Videa na YouTube lze uploadovat také z mobilu. YouTube dovoluje nahrát videa v mnoha formátech: .AVI, .MKV, .MP4, .MOV, .DivX, .FLV, .ogg a .ogv. Ty obsahují video formáty jako například MPEG, MPEG-4, VOB a .WMV.

Živé vysílání

Registrovaní uživatelé kromě svých předem připravených videí mohou s ostatními sdílet i živá vysílání, tzv. Live streamy. Pro spuštění živého vysílání v aplikaci YouTube stačí otevřít aplikaci, v horní části obrazovky zvolit symbol kamerky a klepnout na něj. Poté se kromě standardní možnosti nahrání již vytvořeného videa objeví i nová možnost Spustit živé vysílání. Po jejím zvolení budete moci živě vysílat video na YouTube přímo ze svého počítače nebo telefonu [1], [7].

Kvalita

Původně YouTube povolovalo jednu kvalitu videa a to 320x240 pixelů s MP3 audiem. V současnosti je několik možností - 240p, 360p, 480p, 720p (HD), 1080p (HD+). V roce 2010 YouTube umožnilo nahrát videa v 4K, což je 3840×2160 pixelů. Od roku 2014 je od 720p možnost přidat videa s 60FPS. V červnu 2015 byla přidána možnost nahrát videa v 8K, což je 7680×4320 pixelů.

 

 

Práce se studiem pro autory

Kliknutím v pravém horním rohu na ikonu s jménem kanálu se rozevře hlavní YouTube menu, ze kterého nás zajímá položka „Studio pro autory“.

Obrázek 17: YouTube – menu s přístupem do studia pro autory.

V následujícím obrázku máme v horní části dvě ikony, která nás budou zajímat a to „Karty“ a dále potom „Závěrečná obrazovka a poznámky“.

 

Obrázek 18: YouTube – menu s přístupem do studia pro autory.

V další karty do videa přidáváme rozevírací část s reklamou (merchandising) na internetovou stránku, další kanál, vlastní kanál nebo e-shop. Tuto část nazývá YouTube upoutávkou a nabízí i možnost dalších textových popisků a rozšíření.

Obrázek 19: YouTube – studio pro autory, karty.

Podobné je to i s částí závěrečná obrazovka a poznámky, kde do části videa můžeme přidat malou obrazovku s odkazem na video. Tím můžeme metodou cross-sellingu donutit uživatele vidět i video, které by jinak na daném kanálu ani nehledal.

Obrázek 20: YouTube – studio pro autory, závěrečná obrazovka a poznámky.

 

Vimeo

Vimeo je sociální síť určená pro sdílení audiovizuální tvorby. Nacházejí se zde převážně díla autorská a umělecká. Vimeo je primárně doporučován filmovým nadšencům a experimentátorům, kteří se mohou zaregistrovat (basic registrace je zdarma; registrace plus je placená a obsahuje některé výhody). Charakter Vimea je zcela odlišný od YouTubeVimeo je zaměřeno na uměleckou komunitu, kdežto YouTube cílí na zájmy masové společnosti [8].

Vimeo bylo založeno v listopadu v roce 2004 filmovými nadšenci a kreativci Jakobem Lodwickema Zachem Kleinem.  Návštěvnost se pohybuje kolem 20 miliónů unikátních návštěvníků měsíčně. Sídlo společnosti se nachází v New Yorku a Portlandu. Ze zajímavostí můžeme jmenovat: Vysoká kvalita videí – vysoký bitrate a rozlišení nebo Vimeo podporuje od října 2007 HD video (1280x720 px), stal se tak prvním video serverem podporujícím 720p [9], [10], [11], [12].

Obrázek 21: Vimeo.