Podnikání na internetu

Týden 2

Model e-podnikání


Podnikání

Podnikání bylo dle obchodního zákoníku zrušeného ke dni 1. 1. 2014 definována jako soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku [1], [2].

 

Elektronické podnikání

Elektronické podnikání je forma obchodování, která k realizaci obchodních transakcí svým způsobem používá moderní elektronické komunikační prostředky. Základní infrastrukturu v tomto smyslu představuje v současnosti Internet a dále potom „webová část“, ale často jsou používány i další elektronické prostředky, například elektronická pošta, telefon nebo platební karty. Samotné elektronické obchodování lze považovat za jednu ze součástí elektronického podnikání [3], [4].

 

Kategorizace obchodních modelů e-podnikání

Prostřednictvím internetu lze prodávat jak fyzické zboží, tak digitální služby a informace. U fyzických produktů jde především o spotřební zboží prodávané prostřednictvím elektronických obchodů. U služeb a informací dochází k prodeji zpráv, publikací, učebních materiálů, multimediální zábavy atd [1], [5].

 

Budeme třídit obchodní modely podle:

o   E-commerce typu (B2B - obchodník obchodníkovi, C2C - zákazník zákazníkovi, B2C - obchodník zákazníkovi).

o   Typu e-commerce technologiích, např. m-commerce.

Uvedené obchodní modely se mohou objevit v zastoupení více než jednom typu [1], [6].

Některé společnosti používají více obchodních modelů, jako příklad můžeme uvést např. eBay.

 

Modely příjmů e-podnikání:

Nejprve bychom si měli určit, jak bude firma vydělávat a generovat zisk v prostředí e-podnikání. Dále se musíme zamyslet nad návratnosti investovaného kapitálu - časový horizont a rentabilita investice [1], [7]?

Hlavních pět primárních typů modelů příjmů jsou:

1.     Příjmy z reklamy, většinou se jedná o webovou stránku, kde je prostor pro reklamy nebo dobrým příkladem jsou i sociální sítě (například FaceBook).

2.     Tržby z předplatného (Informační portály, brokery a jiné služby, cestovní kanceláře), 

3.     Poplatek za transakci (Elektronické aukce). Sbírání peněz nebo bodů za realizace nákupů či plateb.

4.     Příjem z tržeb (elektronický obchod - e-shop), elektronické zásobování - e-Procurement, apod.). Příjem je vytvářen z modelu prodeje zboží nebo služeb koncovému zákazníkovi.

5.     Affiliate marketing. Je to partnerský nebo někdy také provizní systém, kdy získáváme body, poukazy či peníze za zprostředkování prodeje zákazníkovi. Affiliate programy se uplatňují i v různých případech umísťování reklamy, psaní uživatelský recenzí apod [1], [8].

 

Příležitosti na trhu v e-podnikání

Od nabízeného produktu, či služby se odvíjí výběr trhu na kterém se budeme pohybovat. Je nutné si jej definovat, včetně jeho velikosti [1], [9].

 

·      Trh: prostor skutečné nebo potenciální obchodní hodnoty, ve kterém firma plánuje operovat (hovoříme o tržním zacílení).

·      Realistické tržní příležitost: Definováno podle potenciálu tržeb na trhu, v němž společnost plánuje soutěžit [1], [10].

·      Tržní příležitosti jsou typicky rozdělené do tržních segmentů.

 

Konkurenční prostředí v e-podnikání

Abychom si zodpověděli otázku přímé konkurence je třeba zamyslet se nad následujícími odrážkami:

o   Ostatní společnosti zabývající se prodejem podobných produktů na stejném trhu.

o   Zahrnuje jak přímé, tak nepřímé konkurenty [1], [11].

Konkurenční prostředí je ovlivněno:

o   Počtem a velikostí aktivních konkurentů.

o   Jaký tržní podíl konkurenti zabírají.

o   Jakou mají ziskovost.

o   Jaké mají nastaveny ceny.

 

Přímí konkurenti - společnosti, které prodávají výrobky nebo služby, které jsou velmi podobné našim a vyskytují se na stejném trhu:

Nepřímí konkurenti - společnosti, které mohou operovat na různých trzích, ale navzájem si nepřímo konkurují, protože jejich produkty platí, že jeden může nahradit druhý [12].

 

Konkurenční výhoda v e-podnikání

Výhody při vstupu na trh můžeme spatřovat v:

když naše firma produkuje vynikající výrobek nebo může přinést výrobek na trh za cenu nižší, než mají konkurenční firmy [1], [13].

Důležité termíny spatřujeme v:

o   Asymetrie, když jeden účastník trhu více zdrojů, než ostatní.

o   Výhoda toho, kdo na trh vstupuje jako první.

o   Patent nebo užitný vzor.

o   Lepší marketingová kampaň.

o   Nekalé konkurenční výhody.

 

 

Tržní strategie v e-podnikání

Jaký máte plán na podporu (promotion) svých produktů nebo služeb, abyste oslovili vaši cílovou skupinu? Zde je třeba promyslet podrobnosti, jak firma hodlá vstoupit na trh a jak přiláká zákazníky. Nejlepší obchodní plány se nezdaří, pokud není tržní strategie správně zaměřena na potenciální zákazníky [1], [14].