Podnikání na internetu

Týden 3

Strategie a podnikatelský plán


Podnikatelský plán e-obchodování

Podnikatelský plán je písemný nebo elektronický dokument, popisující existující vnější i vnitřní faktory, související se zahájením podnikatelské činnosti, či fungováním existující firmy v prostředí internetu nebo s jeho využitím [1], [2].

 

Podnikatelský plán by měl být schopen poskytnout odpověď na následující otázky: 

·      Kde se právě nacházíme?

·      Kam se chceme za určité časové období dostat?

·      Pomocí jakých nástrojů se tam dostaneme? 

·      Podnikatelský plán je dobré sestavit při zakládání podniku, pro činnost a další rozvoj podniku, nebo při vstupu nových investorů (vlastníků).

 

Struktura dobrého podnikatelského plánu e-obchodování:

Mezi neodmyslitelné části podnikatelského plánu patří těchto devět bodů [3], [4]:

1. Úvodní informace - obsahuje název a sídlo společnosti, jméno podnikatele (živnostníka), druh podnikání, prohlášení o potřebě financování, prohlášení o důvěrnosti zprávy atd.

2. Obsah dokumentu pro snažší orientaci.

3. Shrnutí, spočívá v popis podnikatelského záměru a cílů podniku.

4. Popis podniku, produkt nebo služba – představení podniku a produktu nebo služby, která bude klíčová pro dané období z pohledu zákazníků i tvorby obratu.

5. Analýza trhu a konkurence, úkolem je definování cílového trhu, analýza potenciálních zákazníků, analýza konkurenčního prostředí, stanovit distribuční kanály a analýza silných a slabých stránek.

6. Marketingový plán, součástí je stanovení prodejní ceny produktu, způsob a distribuce prodeje, reklama a opatření na podporu prodeje.

7. Organizační plán, obsahuje formu vlastnictví podniku, informace o osobách podílejících se na podnikání (zaměstnancích), (co, kdo, kdy), pracovní podmínky a mzdy.

8. Finanční plán, jedna z nejdůležitějších částí podnikatelského plánu. Ukazuje, jak podnik bude hospodařit s finančními prostředky. Součástí by měla být finanční rozvaha, výkaz zisků a ztrát a cash-flow.

9. Přílohy, např. výpisy z obchodního rejstříku, životopisy klíčových osobností podniku, certifikáty, licence, výsledky průzkumu trhu, důležité smlouvy atd [1], [5].

 

Strategie e-obchodování

Pojem strategie e-obchodování úzce souvisí s vytýčenými cíli, které firma sleduje v daném období. Cíle jsou myšleny stavy, kterých má být dosaženo v daném čase za použití optimálních nástrojů. Strategie znázorňují základní ideologické rámce toho, jakým způsobem budou podnikové cíle dosaženy. Cíle můžeme dosáhnout využitím různých strategií nebo kombinací více strategií. Strategie by měla korespondovat s budoucí činnost podniku, při které dojde k naplnění cílů [1], [6], [7], [8].

 

Strategické cíle v e-obchodování

Cíle podniku tížené závěrečné výsledky, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím svých dlouhodobých činností a strategických kroků [1], [9]

 

Každý podnik má v daném období jiné cíle (např. ziskovost, ekonomický růst, podíl na trhu, spokojenost zákazníků, kvalita výrobků a služeb, modernizaci výroby, vědeckotechnický rozvoj, hospodárnost) [1], [10].

Strategické cíle by se měly v průběhu času přizpůsobovat měnícímu se podnikatelskému

prostředí, popřípadě tomu, jak jsou stávající cíle úspěšně či neúspěšně realizovány [1], [11].

 

Pro lepší vymezení cílů se užívá tzv. SMART:

·      S - stimulating - cíle musí motivovat k dosažení co nejlepších vytýčených výsledků,

·      M - measurable - dosažení či nedosažení cíle musí být měřitelné matematickou veličinou,

·      A - acceptable - cíle by měly být definovány těmi, kdo je budou plnit,

·      R - realistic – cíle byly reálné a dosažitelné v daném časovém období,

·      T - timed – určený kontrolní časový rámec.

Existuje celá řada nástrojů na analýzy, nám se zamlouvá ten, který má v názvu 4C [1], [12].

Analýza v prostředí e-obchodování s využitím 4C modelu

Vzhledem k tomu, že většina malých firem, které u nás vznikají, nemá mnoho počátečního kapitálu, tak se musí spokojit pouze s trhem jménem Česká republika. Během vývoje firmy, dojde jednoho dne k tomu, že se pro růst podniku stane tento trh malým a nasyceným. To správný okamžik pro cestu na zahraniční trhy [1], [13].

Metodu 4C lze použít jak k analýze globalizačních trendů, tak i lokálních podmínek.

Anglickými slovy (začínajících na C) jsou označeny čtyři oblasti a to:

·      Customers (zákazníci), podobný vkus zákazníků vyhledávajíchc například zboží pro zdryvý životní styl atp.

·      Country (specifika trha dané země), to zahrnuje celní bariéry, různé standardy, normy, lokální zvyklosti atp.

·      Costs (náklady), spočívá v nákladech na marketing, směnných kurzech, rozdíl v ceně pracovní síly dle země atp.

Competitors (konkurence), spočívá v trendech globálních strategií vůči konkurenci (patenty, klinické studie, dřívější vsup na trh atp.) [1], [14].