ÚVOD DO MEZINÁRODNÍHO ÚČETNICTVÍ q Regulace – stanovení pravidel pro účetnictví, účetní závěrku … q Právním předpisem q Standardem q Kombinací právního předpisu a standardu q Harmonizace – odstraňování rozdílů mezi jednotlivými způsoby regulace q Standardizace – prohloubení harmonizace Účetní modely q Anglosaský model q typické pro země s velkým peněžním a kapitálovým trhem, q účetnictví je zaměřeno na externí uživatele, q způsoby účtování jsou usměrňovány profesními organizacemi q Velká Británie, USA, Nizozemsko q Kontinentální (Evropský) model q Úzká vazba mezi účetním a daňovým systémem q Účetnictví je regulováno právními normami q Evropa, Japonsko, Francouzsky mluvící africké země q Jihoamerický model q Inflační účetnictví q Účetnictví je zaměřeno na potřeby vlády a daňových orgánů q Smíšený model q Zohledňuje přechod od centrálně řízené ekonomice k tržní q V zemích bývalého Sovětského svazu Harmonizace v EU q Převážně pomocí „direktiv“ q Vydávány v letech 1968 – 1989 q Nejsou uznávány světovými burzami q Od roku 2000 harmonizační strategie „cesta vpřed“ – orientace na IAS/IFRS q 4. směrnice Rady (78/660/EHS), o ročních účetních závěrkách q Upravuje obsah a požadavky účetní závěrky středních a velkých účetních jednotek q Stanovení závazných vzorů rozvahy a výsledovky (2 vzory rozvahy – horizontální, vertikální, 4 vzory výsledovky) q účetní závěrka je sestavena z rozvahy, výsledovky a přílohy q zákaz kompenzace (aktiv a pasiv, nákladů a výnosů) q přechodné položky nutno vykázat v samostatné položce aktiv nebo pasiv dává členským státům x možnost vykazovat příjmy příštích období v položce pohledávky a výnosy příštích období v položce závazky q Uvedené neplatí pro náklady a výnosy příštích období q 7. směrnice Rady (83/349/EHS), o konsolidovaných účetních závěrkách q Upravuje pravidla pro sestavení konsolidovaných účetních závěrek a výročních zpráv q Podmínky pro sestavení účetní závěrky q Metody konsolidace q Konsolidovaná výroční zpráva q Ověření účetní závěrky auditorem q Zveřejnění účetní závěrky q Přechodná a závěrečná ustanovení q Od roku 1995 „Nová strategie harmonizace účetnictví“ q Od roku 2000 harmonizační strategie „cesta vpřed“ – orientace na IAS/IFRS – povinnost sestavit účetní závěrku v souladu s IAS/IFRS nejpozději od roku 2005 – vydáno formou nařízení (nikoliv směrnice) q Implementace v ČR: účetní jednotky, které jsou obchodní společností a jsou emitentem cenných papírů registrovaných na regulovaném trhu cenných papírů v členských státech EU, musí účtovat a sestavovat účetních závěrku v souladu s IAS/IFRS q Směrnice 2013/34/EU Evropského parlamentu a Rady o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS. q Členské státy EU jsou povinny mít právní předpisy v souladu s touto směrnicí do 20. května 2015 q Definice mikropodniku, malého podniku, středního podniku, velkého podniku q Mikropodnik – nepřekročí 2 z uvedených: bilanční suma 9 mil Kč, obrat 18 mil. Kč, počet zaměstnanců 10 q Malý podnik – nepřekročí 2 z uvedených: bilanční suma 100 mil. Kč, obrat 200 mil. Kč, počet zaměstnanců 50 q Střední podnik – nepřekročí 2 z uvedených: bilanční suma 500 mil. Kč, obrat 1 000 mil. Kč, počet zaměstnanců 250 q Velký podnik – překročí 2 z uvedených pro střední podnik q Vymezení subjektů veřejného zájmu q Možnost osvobození mikropodniků od zveřejňování účetní závěrky q Výkaz o finanční pozici – malý podnik, střední podnik – zkrácená rozvaha q Výkaz zisku a ztráty – malý podnik, střední podnik – zkrácený výkaz, malý podnik nemusí zveřejnit q Příloha – nemusí vypracovávat mikropodnik IFRS q Vysoce kvalitní účetní pravidla q Mají mnohaletou tradici q Soubor IFRS zahrnuje: q Úvod a předmluvu q Koncepční rámec q Účetní standardy IAS, IFRS q Interpretace SIC, IFRIC q Smyslem je prosazení jednotné formy při sestavování a prezentaci účetních výkazů, než striktní stanovení účtování => cílem je harmonizovat výkaznictví, nikoliv účtování q IAS – Mezinárodní účetní standardy q IASC – Výbor pro mezinárodní účetní standardy q Nezávislá profesní organizace na základě dohody profesních účetních institucí q Vydává IAS q SIC – Stálý interpretační výbor q Vydává interpretace SIC q IFRS – Mezinárodní standardy účetního výkaznictví q IASB – Rada pro Mezinárodní účetní standardy q Vydává IFRS q 12 členů q Cílem je vytvořit účetní standardy prosazované na celosvětové úrovni q IFRIC – Výbor pro interpretace Mezinárodních standardů účetního výkaznictví q Vydává IFRIC Struktura standardu q Obsah q Úvod q Text standardu - definice pojmů, způsoby oceňování, kritéria pro vykázání položky v účetní závěrce q Požadavky na zveřejnění q Datum účinnosti q Dodatek q Ilustrativní příklady Postup při tvorbě standardu q návrh tématu, zvážení, zda je nutno danou oblast upravit samostatným standardem, q studium národních úprav dané oblasti, q konzultace s Poradním sborem, q vytvoření poradní skupiny, q publikování diskuzních materiálů k veřejnému připomínkování, q publikování zveřejněného návrhu standardu, q publikování závěrů v rámci zveřejněného návrhu, q posouzení připomínek, q schválení standardu, q publikování zdůvodnění závěrů v rámci standardu Koncepční rámec q Není účetním standardem q Účel a cíl koncepčního rámce q Je východiskem pro sestavování účetní závěrky q Výkazy informují o finanční pozici, výkonnosti a změnách ve finanční pozici q Základní prvky účetní závěrky: aktiva, závazky, vlastní kapitál, náklady, výnosy q Oceňování IFRS pro malé a střední podniky q Standard pro malé a střední podniky (jednotky) q Zjednodušená verze plných IFRS q Malý a střední podnik: q Podnik, který nemá veřejnou odpovědnost q Podnik, který uveřejňuje účetní závěrku pro externího uživatele q Účetní závěrka dle IFRS pro SME q Výkaz o finanční pozici q Výkaz o úplném výsledku hospodaření q Výkaz změn vlastního kapitálu q Výkaz o peněžních tocích q Komentář Výkaz o úplném VH a výkaz změn VK může být nahrazen výkazem o výsledku a zadržených ziscích q IFRS pro SME neupravuje: q Výnos na akcii q Mezitimní účetní závěrka q Vykazování podle segmentů q Pojištění q Aktiva určená k prodeji q IFRS pro SME nepoužívá tyto metody a účetní postupy: q Kapitalizace vypůjčních nákladů q Kapitalizace nákladů na vývoj q Přeceňování model pro pozemky, budovy a zařízení q Poměrná konsolidace podílů US GAAP q GAAP = GENERALLY ACCEPTED ACCOUNTING PRINCIPLES q začaly se vydávat ve 30. letech min. století, vznikly jako přímý důsledek krachu na newyorské burze q představují nejucelenější a nejvypracovanější soubor požadavků na obsah, formu a zveřejňování účetních závěrek q nejúplnější systém regulace účetnictví q US GAAP zahrnují: q Koncepční rámec finančního výkaznictví – SFAC q Účetní standardy – SFAS q Interpretace účetních standardů – FIN q Finální stanoviska Rady – FSPs q Technické věstníky – TB q Základní zásady – historická cena, rozpoznání tržeb, omezení, zásada opatrnosti, akruální báze, zásada konzistence, objektivity, účetní jednotky, předpoklad trvání podniku, věrný a poctivý obraz, průmyslové zvyklosti q Financial Accounting Standards Borad = Rada pro účetní standardy q Úkolem je tvorba účetních standardů, které jsou uznávány burzou Základní zásady US GAAP q Historická cena – ocenění historickou – pořizovací cenou q Rozpoznání tržeb – k vykázání musí proběhnout transakce, transakce musí být zasloužena q Plné zveřejnění q Omezení – cena informace nepřesahuje užitek q Zásada opatrnosti – při oceňování zohlednit předpokládané zisky / ztráty q Zásada účetní jednotky – vykazuje se za celek q Předpoklad trvání podniku – pokračování v činnosti q Akruální báze – vykázání transakcí kdy vznikly, bez ohledu na peněžní toky q Zásada periodicity – při zjišťování VH q Zásada konzistence – stálost metod q Zásada objektivity informací – změny se zachytí, až když jsou objektivně zjištěny Složení US GAAP v minulosti q Kategorie A – standardy FASB, interpretace FASB, prováděcí otázky, pozice zaměstnanců, účetní výzkumné bulletiny q Kategorie B – technické bulletiny, auditorské a účetní směrnice q Kategorie C – praktické bulletiny, diskutované problémy q Kategorie D – účetní interpretace, prováděcí příručky Současné složení q Dokumenty FASB q Prohlášení o koncepci finančního účetnictví (SFAC 1 – SFAC 8) q Cíl finančního výkaznictví q Kvalitativní vlastnosti účetních informací q Prvky účetní závěrky q Cíle finančního výkaznictví nepodnikatelských jednotek q Účtování a oceňování q Použití informací o hotovostních tocích, současné hodnotě q Koncepční rámec pro finanční výkaznictví Aplikace US GAAP q Drobní podnikatelé – zpravidla nepoužívají q Střední podnikatelé – zde je již důvod pro použití US GAAP protože každý licencovaný auditor v USA může auditovat pouze podle US GAAP q Velké společnosti – chtějí své cenné papíry prodávat široké veřejnosti, musí používat US GAAP z toho důvodu, aby je americká komise pro CP pustila na burzu q Podniky, které jsou obchodní společností a jsou emitentem cenných papírů na evropském regulovatelném trhu – účtují a sestavují účetní závěrku podle IFRS (schválené právem EU) q Ostatní účtují a sestavují podle ČÚP US GAAP, IFRS q IFRS – přijímány evropskými akciovými burzami, US GAAP americkými burzami q IFRS jsou méně detailní a méně popisné oproti US GAAP q Zveřejnění informací dle US GAAP je širší než dle IFRS q IASB a FASB zahájily v r. 2006 konvergenci IFRS a US GAAP Konvergenční projekt q Cílem je odstranit rozdíly mezi IFRS a US GAAP q Nové standardy vytvářet společně q Nejprve předpoklad vzniku společného Koncepčního rámce q 2007 – dohoda Americké komise pro cenné papíry a burzy o možnosti sestavit účetnictví závěrku dle IFRS q Od roku 2012 projekt konvergence stagnuje, ukončen r. 2014 z důvodu nezájmu americké strany pokračovat dále České účetní předpisy a IFRS q Od roku 2002 v ZoÚ uvedeno, že účetní jednotky mohou sestavit účetní závěrku dle IFRS q Od 5/2004 v ZoÚ – účetní jednotka má povinnost sestavit konsolidovanou ÚZ dle IFRS upravené EU pokud cenné papíry obchoduje na regulovaných trzích EU q Od roku 2011 – rozšířen okruh účetních jednotek, které mohou použít IFRS i na separátní účetní závěrku q Od roku 2018 – možnost vykazovat finanční nástroje dle pravidel IFRS (vazba na IAS 17, IAS 19, IAS 27, IAS 28, IAS 32, IAS 39) q ČÚP založeny na pravidlech, IFRS na principech q Výsledek hospodaření dle IFRS nelze použít jako základ daně z příjmů q ČÚP považují za prvotní zdroj informací nekonsolidovanou účetní závěrku, IFRS konsolidovanou q ČÚP nemají Koncepční rámec