Sociální sítě

Týden 5

Terminoogie sociálních sítí


Problematika sociálních sítí je velmi mladým tématem. Jedna z nejpoužívanějších sociálních sítí současnosti (FaceBook) datuje svůj vznik na 1.2.2004). Pohyb a práce na síti spolu přináší řadu specifických jazykových obratů a prostředků. Jejich porozumění je pro práci se sociálními sítěmi klíčové, proto jim věnujeme samostatnou kapitolu této studijní opory [1], [2], [3].

O pojmu terminologie se zmiňuje v souvislosti s technickým vzděláním J. Stoffa a uvádí, že každý obor musí mít svůj terminologický systém [1]. Předmětem terminologie je studium vlastností termínů a terminologický systém jednotlivých vědních oborů. Termín potom J. Stoffa definuje jako odborné pojmenování, resp. odborný název určitého pojmu v daném oboru (u nás sociální sítě) [1], [4].

 

Základní pojmy z obecné terminologie sociálních sítí:

Jednoslovný termín, je termín, který je tvořený pouze jedním slovem např. YouTuber, Hejtr, Tweet.

Víceslovný termín, je termín, který se skládá z více slov např. marketing na sociálních sítích, cena za klik, míra prokliku.

Terminologické adjektivum, je přídavné jméno, které je součástí víceslovného termínu např. sociální síť, sociální média.

Terminologická značka (hashtag), je písemný symbol, který v písemné komunikaci zcela nahrazuje příslušný termín např. Hastag #, Označení @.

Terminologické zkratky, je pojmenování pro termín vytvořené zkrácením úplného termínu např. 

 

Základní terminologické termíny z oblasti sociálních sítí [3], [4], [5], [6], [7], [8], [9], [10].

 

Česká název

Anglický název

Význam

Tweet

Tweet

Samostatná zpráva na Twitteru, byla omezena 140 znaky (nově 280 znaky), s možností přidání dalších informací (obrázek, video, místo, hashtag, apod.)

Sociální síť

Social Network

Webová služba, která umožňuje tvorbu osobních či firemních profilů, na nichž lze sdílet novinky, informace, kontaktovat ostatní uživatele, vytvářet události a komunikovat s potenciálními zákazníky.

Marketing na sociálních sítích

Marketing Media marketing

Marketingově cílená aktivita na sociálních sítích, která má za úkol získat návštěvnost pro určitý web či zvýšenou pozornost uživatelů.

Sociální média

Social Media

Komplexní pojmenování pro technologie, nástroje, služby, které zajišťují on-line komunikaci lidí na internetu.

Instant Messaging

Instant Messaging

Online nástroje pro přímou komunikaci lidí, firem, případně větších skupin v reálném čase prostřednictvím sociálních sítí, či jiné platformy^(např. Facebook, ICQ, Whatsapp).

Hashtag

Hashtag

Hashtagy jsou specifická kíčová slova se znakem # používány na sociálních sítích Twitter, Facebook, Instagram. Po jeho vyhledání se zobrazí pouze ty příspěvky, které jsou označeny stejným hashtagem.

Přátelé

Friends

Přímá spojitá vazba mezi dvěma lidmi/firmami/profily na sociálních sítích

Diskuzní fórum

Forum

Specifické webové rozhraní, které umožňuje vkládání a sdílení názorů mezi uživateli. Diskuze bývá kontrolovaná a řízená moderátorem (administrátorem).

Follower

Follower

Obvykle profil návštěvníka na sociálních sítích, který sleduje danou společnost, skupinu, produkt. Vazba není tak výrazná jako v případě přátelství.

Zobrazení

Impression

Počet vložení/zobrazení placené reklamy návštěvníkovi

Cena za klik

Cost-Per-Click

Cena za klik vyjadřuje, kolik jste zaplatili za každé kliknutí reklamy.

Míra prokliku

Click Through Rate

Míra prokliku (Click-Through-Rate, CTR) bývá poměr mezi celkovým počtem zobrazení reklam a počtem prokliků/prolinků,  a je vyjádřená obvykle v procentech.

Kampaně a reklamní sestavy

Campaign & Ad Group

AdWords účet je pro organizování kampaní a reklamních sestav, ve kterých jsou umístěna relevantní klíčová slova reklamy, fráze, videa, obrázky. Každá kampaň může mít svůj vlastní reklamní rozpočet a cílovou skupinu.

Proklik

Clik

Je založen na klinutí na reklamu či odkaz, aby se uživatel dozvěděl více o vaší nabídce, toto kliknutí je zaznamenáno do vašeho reklamního účtu jako Proklik.

Plánování

Scheduling

Na sociálních sítích plánování například uveřejňování jednotlivých příspěvků, prokliků a reklamního sdělení.

Platformy/Kanály

Platforms/Channels

Jedná se u jedné konkrétní sociální sítě Business cesta prostřednictvím které kontaktujeme fanoušky.

Aplikace pro tvorbu stránek na FaceBooku

Page Application by Facebook

Pro plánování pokročilých kampaní a reklam má FaceBook tzv. Facebook Business page, která rozšiřuje funkcionalitu o soutěže, formuláře, vložení webové stránky.

Naslouchání

Listening

Monitorování klíčových slov, témat, osob či skupin pro potřeby zjištění jejich zájmů pro uvádění nového produktu, zaměření cílové skupiny či plánování celé kampaně.

Insights

Insights Analytics

Jsou nástroje, software či webové aplikace, které pomáhají monitorovat aktivity, vedoucí ke splnění obchodních cílů za dané časové období.

Cena za zobrazení

Cost-Per-Mille (CPM)

Cost-Per-Mille (CPM) je jeden z platebních modelů, v tomto případě se platí za každých 1000 zobrazení reklamy.

Canvas Application v Facebook

Canvas Application Facebook

Aplikace nebo jiný software (například hra), která je zobrazena v rámci Facebooku, ale není jeho klíčovou součástí.

Blog

Blog

Blog je specifická část webu, kam autor/autoři pravidelně vkládají své články, komentáře, popis akcí včetně dalšího multimediálního obsahu, jako jsou grafika, videa a prezentace.

Youtuber

YouTuber

Člověk publikující videa na sociální sít YouTube za účelem vysokého počtu shlédnutí.

Hejtr

Hater

Hejtr je jedinec, který není spokojení sám se sebou a má potřebu o svojí nespokojenosti přesvědčit jiné, cizí lidi.

Hejt

Hate

Vyjádření nenávisti, odporu k něčemu; z anglického "hate" (nenávidět, nesnášet, nenávist, zášť)