Sociální sítě

Týden 6

FaceBook


Facebook je aktuálně největší a nejrozšířenější sociální síť na světě. Umožňuje nebo nabízí komunikaci mezi uživateli, sdílení textových nebo multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě. Se svými více než 2 miliardami aktivních uživatelů je jednou z největších společenských sítí na světě. FaceBook je plně lokalizován osmdesáti čtyř jazyků [1], [2]. 

Název sociální sítě vznikl z papírových letáků zvaných Facebooks, které se rozdávají studentům prvních ročníků na amerických univerzitách. Tyto letáky mají usnadnit bližší seznámení studentů mezi sebou. V roce 2010 dokonce vznikl americký film The Social Network, který pojednává o úplných počátcích Facebooku [3], [4].

Obrázek 42: FaceBook.

Historie sociální sítě FaceBook

 

Založení Facebooku mají na svědomí mladý student počítačového programování Mark Zuckerberg a bývalým studentem Harvardovy univerzity a Edduard Severin. Zpočátku byl zamýšlen jen pro studenty Harwardovy univerzity (thefacebook.com). Během následujících měsíců se rozšířil na další univerzity, v Česku k prvním otevřeným vysokým školám patřila Masarykova univerzita. Od 27. února 2006 se začaly do systému připojovat firemní subjekty (nadnárodní obchodní společnosti). Od 11. 8. 2006 se může zaregistrovat kdokoli starší 13 let. Registrovaní uživatelé se na FaceBooku mohou připojovat k různým skupinám uživatelů, kteří působí například v rámci jedné školy, firmy nebo geografické lokace [5], [6].

V roce 2010 společnost získala v soutěži Křišťálová Lupa 1. místo v kategorii sociální sítě. V květnu 2012 byly akcie společnosti uvedeny na burzu NASDAQ, emisní cena akcií 38 USD ocenila celou společnost na 104 miliard USD. V roce 2014 v rámci akvizice koupil Facebook svého zřejmě největšího konkurenta v oblasti posílání zpráv, službu WhatsApp. Facebook měl zájem i o službu Snapchat, ale ta s prodejem nesouhlasila [1].

V oblasti placené reklamy Facebook spustil službu Atlas, která umožňuje zobrazovat cílenou reklamu i na mobilních zařízeních a dokáže párovat informace o uživatelích i bez využití cookies. Pro malé obchodníky FaceBook spustil službu Local Awareness, která nabízí nastavení vzdálenosti od obchodu, ve které se budou zobrazovat reklamy na daný obchod [1], [2].

V roce 2017 spustil nástroj na rozpoznávání a mazání nahlášených fotografií, aby zabránil dalšímu zveřejňování jednou smazaných fotografií. V polovině srpna 2017 spustil Facebook prodejní portál Marketplace včetně České republiky. Koncem roku 2017 začal Facebook testovat novinky, ke kterým patří nová podoba hlavní stránky [7].

Zeď (Wall)

Každý uživatel má ve svém profilu tzn. zeď (The Wall), na kterou mu ostatní uživatelé mohou psát vzkazy a zobrazují se zde v podstatě všechny děje v sociální síti Facebook od lidí, které máte v seznamu přátel plus placená reklama. Na Wall se dá vkládat i další multimediální obsah (obrázky, videa). Od 2012 se mluví o Timeline. Na té byl zaveden mírně jiný systém v zobrazování příspěvků, nejdřív se zobrazují vybrané a potom teprve v časové posloupnosti ty ostatní [8].

Obrázek 43: FaceBook - TimeLine.

Messenger

Messenger vznikl jako samostatná aplikace sociální sítě FaceBook. Messenger je samostatné okno, které slouží k přímé komunikaci (Instant Messaging - IM). V dubnu 2015 byla spuštěná vylepšená verze. Ta současná verze umožňuje posílání textových zpráv, obrázků, smajlíků, animovaných GIF obrázků nebo souborů. Podporované jsou i hovory a videohovory [9].

Obrázek 44: FaceBook - messenger.

Události (Events)

Facebook události je nástroj, kterýn členové mohou dát svým přátelům vědět o akcích (událostech), které se budou konat v rámci jejich komunity, a pořádat společenská setkání. Aplikace je určena pro jakékoliv plánování akcí. Umožňuje nastavit mnoho informací o akci, zvát přátele na akce nebo akci zveřejnit nebo za menší finanční poplatek akci propagovat. K akci lze přidávat další multimediální obsah (fotky, videa).

Události vyžadují název, síť, jméno pořadatele, typ události, čas zahájení, místo konání a seznam přátel, kteří byli pozváni. Události mohou být veřejné nebo soukromé [10], [11].

Obrázek 45: FaceBook – Event (Centrum pohybu Olomouc).

Poznámka: Akce se skládá z obrázku (grafická koláž, názvu akce, datum a času konání, místa, pořadatele akce a ikony pro sdílení akce a pozvání přátel na danou akci.

Videa

Příspěvky jak osobní, tak firemní můžeme obohatit o pohyblivou grafiku ve formě videa. Uživatelé mohou přidávat vlastní videa tak, že je odešlou, přidají prostřednictvím Facebook Mobile nebo video natočí prostřednictvím nahrávací funkce webové kamery. Videa nelze zařazovat do kategorií na rozdíl od fotek, které jsou řazeny do alb. Jedno video může mít maximálně 1024 MB a může být maximálně 45 minut dlouhé. Facebook video podporuje formát 1080p a dokonce rozlišení 4K. Uživatelé si teď mohou přidat všechna videa do jednoho seznamu stop, jako je například na YouTube. Tato možnost byla spuštěna teprve v lednu 2015 [1], [12], [13].

Obrázek 46: FaceBook – Videa.

Fotky (Photos)

Část sociální sítě FaceBook, která umožňuje sdílet fotografie na sociální síti Facebook. Upload fotografií je řešen přes javový applet. Fotografie můžeme nahrát buď volně nebo sdružit je do tzv. galerie, přičemž jedna galerie fotografií může mít prozatím maximálně 200 fotografií. Fotografie lze komentovat a lze na nich také jednoduše označovat přátele za pomoci technologie rozpoznávání obličejů, kteří pak dostanou oznámení, že se na dané fotce nacházejí [1], [14], [15].

Obrázek 47: FaceBook – Fotky.