Sociální sítě

Týden 8

Twitter


Celosvětově největší a nejpoužívanější sociální sítě je bez kompromisně FaceBook, který má stovky milionů registrovaných uživatelů pro celém světě. 

Twitter je druhá největší sociální síť a mikroblog. Twitter slouží uživatelům k posílání a čtení příspěvků zaslaných jinými uživateli, známé jako tweety. Český překlad výrazu „twitter“ může znít jako „cvrlikání“, nebo „švitoření“, „štěbetání“ [1].

Tweet je prostý textový příspěvek dlouhý maximálně 140 znaků, který se zobrazuje na uživatelově zdi a na stránkách jeho sledujících (followers). Od letošního roku byl limit počtu znaků zvednut z 140 na 280 znaků, čímž ztratil Twitter trochu na obtížnosti vymyslet krátké a smysluplné sdělení jen ve 140 znacích [2].

Přispěvatelé mohou v rámci nastavení omezit doručování příspěvků pouze na okruh určitých účtů nebo povolit přístup k příspěvkům komukoliv (výchozí nastavení). Uživatelé zasílají nebo dostávají tweety přes stránku Twitteru, pomocí krátkých textových zpráv nebo externích aplikací, kterých je nepřeberné množství jako například Tweetboot [1], [3], [4].

Obrázek 56: Twitter – logo sociální sítě.

Twitter v roce 2066 založil Jack Dorsey a od té doby získal velký význam a popularitu na celém světě. Často se o něm mluví jako o „SMS" sociální síti internetu díky původní délce příspěvku [5].

Stránky poskytují výbornou funkčnost, za což vděčí svému rozhraní pro programování aplikací – API pro další desktopové, mobilní a webové aplikace, které mohou odesílat a přijímat krátké textové zprávy. Tyto aplikace často rozšiřují samotnou původní službu Twitter [1], [6], [7].

V roce 2011 měl Twitter 200 milionů uživatelů, z nichž se za měsíc připojila alespoň polovina z nich. Každý den se na Twitter přihlásí 50 milionů uživatelů. Odhaduje se, že přibližně desetinu uživatelů představuje internetový bot. Ti denně napsali kolem 250 milionů tweetů. Od 6. srpna 2012 je Twitter dostupný i v češtině v plné české jazykové lokalizaci [8], [9], [10].

Obrázek 57: Twitter – záhlaví.

1 – Přihlašovací jméno na Twitter, 2 – heslo do sociální sítě Twitter, 3 – Tlačítko na přihlášení ke službě, 5 – podkladová tapeta, 6 – Počet uveřejněných tweetu vybraného profilu, 7 – počet sledovaných uživatelů, 8 – Počet uživatelů, kteří sledují profil Fernando Alonso Official, 9 – Počet označení to se mi líbí, 10 – sledovat daného uživatele ze svého účtu 

Obrázek 58: Twitter – informace o uživatele na profilové stránce.

1 – Twitterové jméno, 2 – Název profilu a ikona pro ověření pravosti uživatele, 3 – profilová fotografie, 4 – odkaz na sociální síť FaceBook, 5 – odkaz na sociální síť Instagram, 6 – odkaz na internetové stránky, 7 datum zřízení účtu na síti Twitter

Obrázek 59: Twitter – příspěvek.

1 – Pohled na jeden tweet z profilu Fernando Alonso Official, 2 – Hashtag na Twitteru, 3 – označení daného uživatele, 4 – fotografie, 5 – retweety (sdílení příspěvku sledujícími), 6 – Označení „To se mi líbí“