PROCES STRATEGICKÉHO MANAGEMENTU Strategické řízení firmy Mgr. Daniela Navrátilová,Ph.D. Proces strategického managementu (Robbins, Coulter): Strategické řízení firmy 3 Proces strategického mng. (Bělohlávek, Košťan, Šuleř): Strategické řízení firmy 4 Proces strategického mng. (Keřkovský, Vykypěl): Strategické řízení firmy Proces strategického managementu (Navrátilová): Strategické řízení firmy 6 1 Mise = základní poslání firmy informace pro vnější okolí – prohlášení o účelu (proč?) – jaký je důvod pro provádění businessu (pro koho?) – smysl existence organizace Strategické řízení firmy „S pomocí využití nejnovějších poznatků, našich zkušeností a odpovídajících technologií pomáhat organizacím i jednotlivcům poznávat a rozvíjet svůj vlastní potenciál.“ (Expirit, s.r.o.) Strategické řízení firmy „Cokoliv vyrobíme, musí sloužit zákazníkovi dobře, bez ohledu na cenu“ (Tomáš Baťa) Strategické řízení firmy „Connecting people…“ (Nokia) Strategické řízení firmy „Vytváříme svět fantazie, ve kterém najdete Ameriku svých představ“ (Walt Disney) Strategické řízení firmy „Chceme prosperovat na základě poskytování vynikajících služeb našim zákazníkům.“ (Prime Trucking Inc. – dálková nákladní doprava) Strategické řízení firmy „Jsme zaměřeni na realizaci změn ve společnosti a v životním prostředí.“ (Body Shop International PLC) Strategické řízení firmy „Každý den nabízíme zboží za nízké ceny“ (Wal-Mart) Strategické řízení firmy 14 2 Vize = představa o budoucím cílovém stavu firmy - Kde se vidíme za pár let? - Kam směřujeme? - určeno zejm. vnitřnímu prostředí (zaměstnanci, stakeholdeři) 14 „Být spolehlivou a vysoce odborně vnímanou společností v evropském prostoru – zákazníkovou první volbou v poradenských službách.“ (Expirit, s.r.o.) Strategické řízení firmy „Tam, kde je kostel a četníci, musí být i prodejna Baťa.“ (Tomáš Baťa) Strategické řízení firmy 3 Strategické analýzy Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy ORGANIZACE zdroje technologie management … MIKROOKOLÍ konku- rence MAKROOKOLÍ dodava- telé odběratelé substi- tuty pot. konk. vláda demografie techno- logie trh práce ČNB životní styl inflace cla HDP Strategické řízení firmy ORGANIZACE analýza vnitřního prostředí MIKROOKOLÍ analýza vnějšího prostředí (Porterova analýza) MAKROOKOLÍ analýza vnějšího prostředí (PESTEL analýza) Strategické řízení firmy Analýza makrookolí Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy Analýza mikrookolí Síla konkurence uvnitř odvětví: • vysoká hrozba = ohrožení ziskovosti (cenová konkurence) • nízká hrozba = příležitost ke zvyšování cen • závisí na třech faktorech: - struktura konkurenčního okolí: - atomizované: slabé vstupní bariéry = hrozba - konsolidované: vzájemná provázanost = hrozba - poptávkové podmínky - bariéry výstupu z trhu: - vysoké vstupní investice - emocionální přístup - diferenciace strategických obchodních jednotek Strategické řízení firmy Hrozba nových konkurentů: • vysoká hrozba = ohrožení ziskovosti • nízká hrozba = příležitost ke zvyšování cen • závisí na výši bariér vstupu na trh (vyšší bariéry = vyšší náklady potenciálních konkurentů na vstup na trh): - oddanost zákazníků (silná image, zavedená značka) - absolutní nákladové výhody (zkušenosti, výhody u bank…) - míra hospodárnosti (velikost podílu na trhu) - vysoce kvalifikovaná pracovní síla - legislativa, ochrana trhu, státní regulace Strategické řízení firmy Síla odběratelů: • nízká síla = příležitost ke zvyšování cen • velká síla = hrozba • podmínky pro velkou sílu odběratelů: - atomizované mikrookolí s konsolidovanými odběrateli - velkoobjemové nákupy (tlak na slevy) - existence alternativních zdrojů zásobování - pokud si mohou odběratelé vstupy vyrábět sami Strategické řízení firmy Síla dodavatelů: • nízká síla = příležitost ke snižování cen vstupů / vysoké kvalitě • velká síla = hrozba zvyšování cen vstupů / nízké kvality • podmínky pro velkou sílu dodavatelů: - nízká míra substitutů - nízká atraktivita mikrookolí pro dodavatele - úzká specializace dodavatelů (ztěžuje přechod k jinému) - možnost dodavatelů dále vyrábět a prodávat ze svých výstupů Strategické řízení firmy Hrozba substitutů: • existence substitutů = hrozba vyšší konkurence = hrozba nižší ziskovosti • absence substitutů = příležitost zvyšování cen = vyšší ziskovost Strategické řízení firmy Analýza metodou „4C“ • dopady globalizace • specifické lokální podmínky • „mysli globálně, jednej lokálně“ (glokalizace) customers - zákazníci country - národní specifika costs - náklady competitors - konkurence Strategické řízení firmy Zákazníci - podobný spotřebitelský vkus X specifické zákaznické preference  jednotný globální X diferencovaný lokální přístup Národní specifika - celní bariéry - ochranářská politika X globální liberalizace - rozdílné kulturní normy obchodu Strategické řízení firmy Náklady - finanční výhodnost standardizace při globální působnosti - směnné kurzy - rozdíly v ceně pracovní síly Konkurence - globální trh - nadnárodní společnosti X domácí firmy se znalostí regionálního prostředí Strategické řízení firmy • superkonkurence • nasycení trhů • přezbrojování • zkracování vzdáleností a času doručení • intelektualizace • průmysl 4.0 Strategické řízení firmy Základní rozvojové tendence • rozmanitost • militantnost a terorismus • zjednodušování + zkratkovitost • genetizace • nanotechnologie • ekologizace vs. devastace Strategické řízení firmy Současné trendy? • … • … • … • … • … Co z toho vyplývá pro náš podnik ??? Strategické řízení firmy • Prof. Souček a kol. – Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě – Díl I Základní zásady, kap. 6 • Prof. Souček – Strategie úspěšného podniku, kap. 10 • National Intelligence Council www.dni.gov Strategické řízení firmy Analýza vnějšího prostředí identifikace příležitostí a hrozeb ve vnějším prostředí ▪ příležitosti: – trendy s pozitivním dopadem na organizaci ▪ hrozby: − trendy s negativním dopadem na organizaci ▪ stejné prostředí může obsahovat pro jednu organizaci příležitosti a pro druhou hrozby (odlišný management zdrojů a kapacit) Strategické řízení firmy Vnitřní prostředí zahrnuje: • výrobní faktory (půda, lidé, kapitál) • informace, znalosti • kvalita managementu • firemní kultura • know-how • goodwill • image firmy • jiné Strategické řízení firmy U vnitřního prostředí analyzujeme: • faktory vědecko-technického rozvoje • marketingové a distribuční faktory • faktory produkce a řízení produkce • faktory podnikových a pracovních zdrojů • faktory finanční a rozpočtové Strategické řízení firmy Faktory VĚDECKO-TECHNICKÉHO ROZVOJE = R&D, RTD, Research & (Technological) Development = předpoklady pro využívání VT rozvoje • VT rozvoj přispívá ke konkurenční výhodě: -inovace produktů (vedoucí postavení na trhu) -inovace produkce (nákladové úspory) • fáze VT rozvoje: -základní výzkum -aplikovaný výzkum -vývoj -komercionalizace Strategické řízení firmy • přístupy k VT rozvoji: - ofenzivní inovátor (OI) - defenzivní následník (DN) - defenzivní imitátor (DI) Komercionalizace Vývoj Aplikovaný výzkum Základní výzkum čas OI DN DI Strategické řízení firmy MARKETINGOVÉ A DISTRIBUČNÍ faktory • kritéria analýzy(1/2): – konkurenční struktura trhu, celkový a relativní podíl podniku na trhu – hospodárnost a účinnost systému průzkumu trhu – účinnost cenové strategie pro výrobky a služby – hospodárnost a účinnost prodejní síly – vztahy s klíčovými zákazníky, zranitelnost v případě koncentrace prodejců – fáze životního cyklu hlavních produktů, komplexnost sortimentu a služeb – kvalita výrobků a služeb Strategické řízení firmy • kritéria analýzy(2/2): – síla vedoucího postavení u hlavních produktů – hospodárnost a kvalita balení výrobků – účinnost reklamy – hospodárnost a účinnost marketingových podpůrných aktivit jiných než reklama – hospodárnost a účinnost servisu po nákupu – hospodárnost a účinnost kanálů distribuce a geografického pokrytí – patentová ochrana – vnímání podniku a jeho produktů zákazníky Strategické řízení firmy • Konkurenční struktura trhu: – celkový podíl na trhu (% z celkově prodaných produktů) – relativní podíl na trhu (celkový podíl na trhu vůči celkovému podílu největšího konkurenta firmy) Strategické řízení firmy Faktory PODNIKOVÝCH A PRACOVNÍCH ZDROJŮ • kritéria analýzy (1/2): – image a prestiž podniku – účinnost organizační struktury, pracovní klima a kultura podniku, jejich soulad s firemní strategií – velikost podniku v rámci oboru – velikost podnikových výstupů vzhledem k optimu výrobních nákladů Strategické řízení firmy • kritéria analýzy (2/2): – účinnost struktury a práce útvarů podniku – zkušenosti a motivace řídících pracovníků a jejich schopnost pracovat jako tým – kvalita zaměstnanců – hospodárnost a účinnost personální politiky – účinnost systému strategického řízení – účinnost informačního systému Strategické řízení firmy Faktory FINANČNÍ A ROZPOČTOVÉ • Cílem je posouzení: -finančního zdraví (současný stav) -reálnosti navrhovaného strategického rozvoje (popř. stanovení výše potřebných finančních zdrojů) Strategické řízení firmy Ukazatelé finanční analýzy: • ukazatel likvidity • ukazatel síly • ukazatel efektivnosti užití zdrojů • ukazatel ziskovosti Strategické řízení firmy Analýza metodou „7 S“ = identifikace klíčových faktorů úspěchu (success) 1.Strategie 2.Struktura 3.Systémy řízení 4.Styl manažerské práce 5.Spolupracovníci 6.Schopnosti 7.Sdílené hodnoty Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy • Struktura: -obsahová a funkční náplň organizačního uspořádání (vztahy nadřízenosti – podřízenosti, spolupráce, kontrolní mechanismy, sdílení informací) • Systémy řízení: -prostředky, procedury a systémy sloužící řízení (komunikace, kontrola, informace…) • Styl manažerské práce: -přístup managementu k řízení a k řešení problémů Strategické řízení firmy • Spolupracovníci: -vztahy mezi pracovníky, jejich funkce, aspirace, motivace, chování vůči firmě • Schopnosti: -profesionální zdatnost pracovního kolektivu firmy jako celku • Sdílené hodnoty: -ideje a principy respektované pracovníky a stakeholdry firmy Strategické řízení firmy Matice BCG – analýza produktů • „bostonská matice“ (vyvinuto poradenskou firmou Boston Consulting Group) • „matice růst - tržní podíl“ (growth-share matrix) • analýza portfolia diverzifikovaných podniků • Ukazatelé: – relativní podíl na trhu (osa X) – růst trhu (% ročního růstu trhu) – osa Y – velikost celkového prodeje jednotlivých produktů - kruhy Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy 10 %  10 %  10 % Otazníky • produkty na trzích s vysokým tempem růstu ale nízkým podílem na trhu • zpravidla nové produkty vyžadující vysoké finanční investice pro zvýšení podílu na trhu a udržení se na rostoucím trhu • ? = není jasné, zda firma žádoucí vývoj zvládne Strategické řízení firmy Hvězdy • produkty na trzích s vysokým tempem růstu a s vysokým podílem na trhu • úspěšné produkty X finančně nákladné jejich udržení na trhu Strategické řízení firmy Peněžní (dojné) krávy • produkty na trzích s nízkým tempem růstu ale s vysokým podílem na trhu • produkt ve fázi zralosti (! bude následovat úpadek !) • není třeba výrazných investic do udržení na trhu  zdroj příjmů firmy • slouží k financování „hvězd“ a „otazníků“ Strategické řízení firmy (Bídní) psi • produkty na trzích s nízkým tempem růstu a s nízkým podílem na trhu • výrobky ve fázi úpadku nebo které se „neuchytily“ • doporučuje se jejich stažení Strategické řízení firmy Analýza vnitřního prostředí identifikace silných a slabých stránek ve vnitřním prostředí ▪ silné stránky: – všechny pozitivní činnosti organizace a jedinečné zdroje, se kterými disponuje ▪ slabé stránky: − všechny negativní činnosti organizace a zdroje, které by potřebovala mít k dispozici Strategické řízení firmy SWOT analýza – analýza vnějšího a vnitřního prostředí Strategické řízení firmy SPECIFICKÁ PŘEDNOST (konkurenčí výhoda) (např. výrobková diferenciace, nejnižší náklady, úzká specializace na segment trhu, provozní dokonalost…) 3 podmínky: • vnímaná a uznávaná schopnost podniku nabídnout lepší, originální hodnotu - jedinečnost - rozlišitelnost - využitelnost Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy 4 Strategický cíl = představa o budoucím cílovém stavu firmy, určuje: • produkty (výrobky/služby) • zákazníky (trh) • základní hodnoty firmy • image • zaměstnanci • specifické přednosti Strategické řízení firmy Zaměření strategického cíle: - úroveň ziskovosti - růst tržeb - úroveň dividend - růst firmy - podíl na trhu - spokojenost zákazníků - vědeckotechnický rozvoj - hospodárnost Strategické řízení firmy Strategický cíl • S • M • A • R • T Strategické řízení firmy Strategický cíl • Specifický • Měřitelný/ověřitelný • Akceptovatelný • Reálný • Termínovaný Strategické řízení firmy = umění vyhrát válku (→ válka s konkurencí) = směr, jímž chceme jít 5 STRATEGIE • cesta k dosažení firemních cílů, vyplývajících z VIZE a MISE firmy • vymezuje činnosti vedoucí k naplnění cílů (strategické operace) • vymezuje základní formy konkurenčního boje • koordinuje základní manažerské úkoly na všech úrovních  rámec pro rozhodování na všech úrovních mng. 66 Strategické řízení firmy STRATEGIE (1/3) 67 dlouhodobý rámec, který: - sjednocuje ve firmě její hlavní cíle, priority a aktivity - přizpůsobuje zdroje firmy měnícímu se okolí (zejm. zákazníkům) - uspokojuje očekávání zainteresovaných skupin (např. zakladatelů, akcionářů) STRATEGIE (2/3) Strategické řízení firmy = jednotlivé záměry (věcné strategie) • co produkovat • v jakém množství a kvalitě • kdy a pro koho = tvorba metod, nástrojů a opatření (strategie řízení) • pomáhají prosazovat věcné strategie STRATEGIE (3/3) Strategické řízení firmy Absence strategie: • „hašení“ operativy – neustálé „nestíhání“ • „překvapení“ nad změnami ve vnějším okolí • nedostatek relevantních informací při rozhodování • rozpor mezi realitou a prohlášeními top-mng. • neefektivní využívání zdrojů • nesoulad v rozhodnutích jednotlivých manažerů • špatná komunikace Strategické řízení firmy Strategické období (1/2) je ovlivněno: - charakter konkurenčního prostředí - nejistota budoucího vývoje - délka životního cyklu produktu, aktuální fáze - délka přípravy produktu - délka trvání pevných závazků firmy (úvěry, pronájem, kontrakty…) Strategické řízení firmy Strategické období (2/2) = zpravidla doba odpisů hlavních investic Např.: • nemocnice – nový přístroj → 7 let • doly, těžba → 35 let • infrastruktura → 70 let • oděvní průmysl → 2 roky Strategické řízení firmy 72 Strategické operace = dílčí aktivity, jimiž se dosahuje naplnění vize a splnění strategických cílů obsahují: • cíl operace • odpovědné pracovníky • indikátory (definice, kvantifikace) • harmonogram plnění Strategické řízení firmy Strategické obchodní jednotky (SBU) = Strategic Business Unit • je určena cílovou skupinou zákazníků + odpovídající technologií výroby • oddělené strategické plánování • samostatně čelí konkurenci • mohou být samostatně řízeny jako zisková střediska • samostatná business strategie u podniků s různými produkty pro různé trhy Strategické řízení firmy Např.: (softwarová firma) • Prodej hardware a software • Komplexní řešení informačních systémů • Servis • Konzultace v oblasti informačních systémů • Řešení a dodávky počítačových sítí • Internet/Intranet aplikace Strategické řízení firmy Hlediska vymezení SBU: 1. Organizační – odpovídá org. struktuře 2. Strategicko-marketingový – napříč org. strukturou – dle dílčích strategických cílů 3. Projektové – realizace určitého projektu 4. Kombinace Strategické řízení firmy Přístupy k vymezení SBU: • Existují pro každou SBU její vlastní zákazníci a konkurenti? • Dá se pro SBU vypracovat její vlastní business strategie? • Dají se pro každou SBU formulovat samostatné strategické cíle, které se nepřekrývají s cíly ostatních SBU? • Dá se každá SBU vybudovat nebo zrušit, aniž by bylo nutné měnit vymezení ostatních SBU? Strategické řízení firmy Příklad vymezení SBU: Strategické řízení firmy Příklad SBU: Korporace PepsiCo Inc. (Pepsi-Cola Company): • Pepsi-Cola (+ 7UP, Mirinda, Mountain Dew…) • North American Van Lines (kamionová doprava) • Pizza Hut • Taco Bell • KFC • … Strategické řízení firmy 6 Realizace strategií • potvrzení správnosti zvolené strategie • průběžná kontrola souladu s vývojem vnějšího okolí 7 Hodnocení výsledků • zhodnocení efektivity strategie Strategické řízení firmy