STRATEGICKÝ MANAGEMENT Strategické řízení firmy Mgr. Daniela Navrátilová,Ph.D. STRATEGICKÝ MNG (1/5) → „strategos“ = vojevůdce → „strategie“ - vojenství → „strategický management“ – po 2. sv. válce = dlouhodobé řízení Strategické řízení firmy Definice: • nejdůležitější úkol top-managera • tvůrčí proces využití podnikatelských zdrojů, jehož cílem je změna konkurenční rovnováhy ve prospěch podnikatele s cílem získání konkurenční výhody 3 STRATEGICKÝ MNG (2/5) Strategické řízení firmy • souhrn aktivit, jejichž cílem je získání informací nezbytných pro formování dlouhodobých záměrů fungování organizace • proces tvorby a implementace rozvojových záměrů organizace • soustavná činnost, jejímž cílem je schopnost včas předvídat změny a využívat je ve svůj prospěch 4 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (3/5) 5 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (4/5) strategické řízení cíle a rozhodnutí 6 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (5/5) strategické řízení komunikace Strategický management a hra v ŠACHY strategické řízení = tah figurkou po šachovnici vnější okolí firmy = tah protivníka Strategické řízení firmy „Chromý na správné cestě předbíhá zdravé, kteří bloudí.“ Francis Bacon Strategické řízení firmy „Jaký smysl má zdvojnásobit úsilí, když jsme zapomněli, kam chceme jít.“ G.K. Chesterton Strategické řízení firmy „Pouze tehdy, dá-li se pracovníkům jasný cíl, lze očekávat úspěch.“ J. Welch Strategické řízení firmy Strategický management je • NEJNÁROČNĚJŠÍ • NEJDŮLEŽITĚJŠÍ úkol TOP managementu Strategické řízení firmy Strategickým managementem se zabývá • TOP management • majitel firmy • zakladatel firmy Strategické řízení firmy 13 Více o strategickém managementu obecně → Strategické řízení firmy ROZDÍLY mezi • strategickým • taktickým • operativním řízením TOP man střední management management první linie Strategické řízení firmy Stanovování cílů: STRATEGICKÉ TAKTICKÉ OPERATIVNÍ Strategické řízení firmy Rozhodování: Strategické řízení firmy Typy manažerských rozhodnutí: • rutinní / programová • specifická / neprogramová Strategické řízení firmy TOP mng. TAKTICKÝ mng. OPERATIVNÍ mng. úroveň managementu typ problému rutinní rozhodnutí specifická rozhodnutí složité, nestrukturované problémy za rizika a neurčitosti strukturované i nestrukturované problémy dobře strukturované, opakující se, časté problémy 19 Více o srovnání strategického řízení s ostatními úrovněmi v → Strategické řízení firmy SPECIFICKÉ RYSY STRATEGICKÝCH PROCESŮ Specifika strategického managementu • vnější okolí firmy • budoucnost = prostor neznáma 21 Strategické řízení firmy - Změna hospodářské mapy světa - Globalizace - Superkonkurence - Intelektualizace - Terorismus a militantnost - Genetizace - Prohlubování rozdílů, nárůst extrémů - Ekologizace verzus devastace - Meteorologické změny - Demografické posuny 22 Období změn (turbulence) Strategické řízení firmy Časový posun důsledků rozhodnutí • zpravidla doba odpisu pořízeného zařízení Strategické řízení firmy Nevratnost času • „co se stalo, nemůže se odestát“ Strategické řízení firmy Budoucnost neznáme – mezinárodní politická situace – vývoj ekonomiky – nové vědeckotechnické poznatky – reálné mzdy – vývoj tržního segmentu – vývoj konkurence • pravděpodobnost • náhoda Strategické řízení firmy V průběhu strat. procesů dochází ke změnám • „exponenciální“ rychlost změn • přechod od industriální ke znalostní společnosti • turbulence → chaos • nelze se řídit zkušenostmi z minulosti • je třeba nalézt „řád v chaosu“, naučit se rozlišovat a využívat předvídatelné tendence • flexibilita • koncept „učící se organizace“ Strategické řízení firmy Působení celosvětového okolí • rozvoj informačních technologií a logistiky • globalizace • „zkracování“ vzdáleností • celosvětový trh Strategické řízení firmy Strategické řízení je NIKDY NEKONČÍCÍ PROCES Strategické řízení firmy • jedinečné situace → jedinečná rozhodnutí  neexistuje ideální model, šablona • lze rozdělit na dílčí kroky, logicky na sebe navazující  stále se opakují, nikdy nekončí ➢ vzájemná interakce ➢ mohou probíhat zároveň • dobře fungující proces je důležitější než konkrétní dokumenty (rychle zastarávají) Strategické řízení firmy „Plány jsou nic, plánování je všechno.“ D. Eisenhower => strategické řízení je důležitější než strategie Strategické řízení firmy Více o specifických rysech strategických procesů v →