STRATEGICKÉ ANALÝZY – vnější prostředí STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ FIRMY Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. PLÁNOVACÍ PROCES 1) Porozumění, KDE jsme. 2) Rozhodnutí, KAM chceme jít. 3) Plánování, JAK se tam dostaneme. Tři stupně plánovacího procesu: Strategické řízení firmy Proces strategického managementu Strategické řízení firmy VNĚJŠÍ OKOLÍ FIRMY Strategické řízení firmy Vnější okolí: • primární zdroj příčin růstu, poklesu aj. dlouhodobých změn • firmy se strategií přizpůsobenou realitě okolí jsou výrazně úspěšnější Strategické řízení firmy Strategická analýza vnějšího okolí: • proces monitorování a vyhodnocování okolních faktorů → příležitosti / hrozby • odhalení vývojových trendů a forma jejich vlivu na organizaci • základ strategického řízení Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy PŘÍMÉ / NEPŘÍMÉ OKOLÍ Strategické řízení firmy OBOROVÉ / OBECNÉ OKOLÍ Strategické řízení firmy Oborové okolí podniku - mikrookolí (1/3) Sektor zákazníků: • identifikace kupujících (koneční spotřebitelé, velko/maloobchod, výrobci) • demografické faktory (pokles/růst populace, věková struktura, rozložení příjmů) • geografické faktory (město/venkov, doprava, distribuční cesty) • … Strategické řízení firmy Oborové okolí podniku - mikrookolí (2/3) Sektor dodavatelů: • dostupnosta náklady na materiál a suroviny • dostupnosta náklady na energii • dostupnosta náklady na kapitál (pořízení peněz) • dostupnosta náklady pracovní síly single sourcing (partnerství v rámci hodnototvorného řetězce) výrobní partnerství klastry Strategické řízení firmy Oborové okolí podniku - mikrookolí (3/3) Sektor konkurentů: • současná pozice firmy vůči konkurenci(image, stakeholders,…) • vývoj konkurence • fáze životního cyklu produktů odvětví firmy • rentabilita odvětví vůči jiným srovnatelným odvětvím • vstup / výstup konkurentůdo / z oboru Strategické řízení firmy Obecné okolí podniku - makrookolí (1/3) Socioekonomický sektor: tzv. MAGICKÝ ČTYŘÚHELNÍK • ekonomickýrůst • nezaměstnanost • inflace (cenová hladina) • vnější rovnováha (bilance) + ekologické a klimatické faktory + sociální faktory Strategické řízení firmy SOCIÁLNÍ FAKTORY • společensko-politickýsystém a klima ve spol. • hodnotový žebříček obyvatel • životní styl • životní úroveň • kvalifikační strukturapopulace • zdravotní stav • demografický vývoj • … Strategické řízení firmy Obecné okolí podniku - makrookolí (2/3) Technologický sektor: • vynálezy a inovace • nezbytnost X investice X riziko Příklady: • Tesla • Apple (iPod, iPad, iPhone…) • MD (MiniDisc) • Sagway • nanomateriály • … Strategické řízení firmy Obecné okolí podniku - makrookolí (3/3) Vládní sektor: • kontrola (Úřad pro hospodářskou soutěž, Státní obchodní inspekce, Antimonopolní úřad…) • soudní systém, legislativa • politické strany, státnírozpočet • EU, exportní politika • sociální systém, zdravotnictví, školství • zemědělství • stát – zaměstnavatel, stát – zákazník • … Strategické řízení firmy ANALÝZY VNĚJŠÍHO OKOLÍ Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy PEST/STEP/SLEPT analýza: • bez dalších analýz jen malá strategická hodnota • je třeba vybrat pouze relevantní faktory • metoda pro určení dlouhodobých vlivů nebo předvídání jejich výskytu v budoucnu Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy Porterova analýza konkurenčních sil: • výnosnost odvětví je funkcí struktury odvětví • síly mikroprostředí omezujífirmy ve zvyšování cen a dosahování vyššího zisku • silná konkurence = hrozba • slabá konkurence = příležitost • firma musí nalézt pozici, ve které se může silám bránit, předvídat změny jednotlivých faktorů a ovlivňovat jejich rovnováhu ve svůj prospěch Strategické řízení firmy Síla konkurence uvnitř odvětví: • vysoká hrozba = ohrožení ziskovosti(cenová konkurence) • nízká hrozba = příležitost ke zvyšování cen • závisí na třech faktorech: - struktura konkurenčního okolí: - atomizované: slabé vstupní bariéry = hrozba - konsolidované: vzájemnáprovázanost= hrozba - poptávkové podmínky - bariéry výstupu z trhu: - vysoké vstupní investice - emocionální přístup - diferenciace strategických obchodních jednotek Strategické řízení firmy Hrozba nových konkurentů: • vysoká hrozba = ohrožení ziskovosti • nízká hrozba = příležitost ke zvyšování cen • závisí na výši bariér vstupu na trh (vyšší bariéry = vyšší náklady potenciálních konkurentůna vstup na trh): - oddanost zákazníků(silná image, zavedená značka) - absolutní nákladové výhody (zkušenosti, výhody u bank…) - míra hospodárnosti (velikost podílu na trhu) - vysoce kvalifikovaná pracovní síla - legislativa, ochrana trhu, státníregulace Strategické řízení firmy Síla odběratelů: • nízká síla = příležitost ke zvyšování cen • velká síla = hrozba • podmínky pro velkou sílu odběratelů: - atomizované mikrookolí s konsolidovanými odběrateli - velkoobjemové nákupy (tlak na slevy) - existence alternativních zdrojů zásobování - pokud si mohou odběratelé vstupy vyrábět sami Strategické řízení firmy Síla dodavatelů: • nízká síla = příležitost ke snižování cen vstupů / vysoké kvalitě • velká síla = hrozba zvyšování cen vstupů / nízké kvality • podmínky pro velkou sílu dodavatelů: - nízká míra substitutů - nízká atraktivita mikrookolí pro dodavatele - úzká specializace dodavatelů (ztěžuje přechod k jinému) - možnostdodavatelů dále vyrábět a prodávatze svých výstupů Strategické řízení firmy Hrozba substitutů: • existence substitutů= hrozba vyšší konkurence = hrozba nižší ziskovosti • absence substitutů= příležitost zvyšování cen = vyšší ziskovost Strategické řízení firmy Analýza metodou „4C“ • dopady globalizace • specifické lokální podmínky • „mysli globálně, jednej lokálně“ (glokalizace) customers - zákazníci country - národní specifika costs - náklady competitors - konkurence Strategické řízení firmy Zákazníci - podobný spotřebitelský vkus X specifické zákaznické preference  jednotný globální X diferencovaný lokální přístup Národní specifika - celní bariéry - ochranářská politika X globální liberalizace - rozdílné kulturní normy obchodu Strategické řízení firmy Náklady - finanční výhodnost standardizace při globální působnosti - směnné kurzy - rozdíly v ceně pracovní síly Konkurence - globální trh - nadnárodní společnosti X domácí firmy se znalostí regionálního prostředí Strategické řízení firmy Základní rozvojové tendence - současnost Strategické řízení firmy • superkonkurence • nasycení trhů • přezbrojování • masový nástup asijských států na světové trhy – agresivní marketing • zkracování vzdáleností – dopravní dostupnost • informatizace Strategické řízení firmy • intelektualizace • průmysl 4.0 • rozmanitost • militantnost a terorismus • zjednodušování + zkratkovitost • genetizace • nanotechnologie • ekologizace vs. devastace Strategické řízení firmy Současné trendy? • … • … • … • … • … Co z toho vyplývá pro náš podnik ??? Strategické řízení firmy Nejvýznamnější nadnárodní problémy • zdravotnictví (malárie, TBC, globální pandemie) • potraviny (růst poptávky do roku 2030 o 50 %) • voda (nedostatek v 21 zemích) • přírůstek obyvatelstva (do roku 2030 o 1,2 mld.) • energie vs. ekologie • blackout Strategické řízení firmy Zásadní technologické směry (1/2) • všudypřítomná výpočetní technika • technologie pro čistou vodu • akumulace energie • biogerontechnologie • čisté uhelné technologie • vodík Strategické řízení firmy Zásadní technologické směry (2/2) • technologie umocňující lidské fyzické schopnosti • biopaliva • obslužnárobotika • technologie zlepšující poznávací schopnosti člověka Co z toho vyplývá pro náš podnik ??? Strategické řízení firmy Děkuji za pozornost!!! Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy 40 PŘÍPADOVÁ STUDIE 2. uzlový bod úkol č. 1: Analýza vnějšího prostředí organizace • využijte k tomu min. 1 analýzu zaměřenou na makrookolí a min. 1 analýzu na mikrookolí Způsob odevzdání: • 1 společný dokument za celý tým • formát Pdf • do STAGu – XSF/Případová studie/SA vnějšího prostředí Termín prezentace: 18. 3. 2021 Termín odevzdání: do 4. 4. 2021