FORMULACE STRATEGIE Strategické řízení firmy Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy I. část FORMULACE A VÝBĚR STRATEGIE VÝCHODISKA (1/4): • vyhodnocení výsledků analýz vnitřního prostředí a vnějšího okolí firmy (SWOT analýza, benchmarking) • formulace předpokladů - optimistické - nejpravděpodobnější - pesimistické - ohrožující Strategické řízení firmy VÝCHODISKA (2/4) → využití výsledků strategických analýz • SWOT - eliminace slabých stránek a hrozeb - využití silných stránek a příležitostí • Porterův model konkurenčních sil - rovnováha jednotlivých sil Strategické řízení firmy VÝCHODISKA (3/4) • BCG - dojné krávy: čerpáme, neinvestujeme - hvězdy: investujeme, udržujeme - otazníky: investujeme (zvýšení podílu na trhu) X stahujeme z trhu - bídní psi: stahujeme z trhu • 7S - soulad jednotlivých činitelů Strategické řízení firmy VÝCHODISKA (4/4): • formulace oblasti podnikání - produkty - trh - funkce • formulace konkurenční podstaty - nákladová strategie - strategie diferenciace - focus strategie  obtížně strukturovatelná a nekvantifikovatelná rozhodnutí Strategické řízení firmy Formulace oblasti podnikání (1/4): • Produkty - výrobky X služby - potřeby zákazníků - široký X úzký sortiment - odlišnost od konkurence - vysoká X průměrná kvalita / technická úroveň - další možnosti využití produktů Strategické řízení firmy Formulace oblasti podnikání (2/4): • Trhy - orientace na regionální/národní/mezinárodní zákazníky - cesty prodeje - segmentace zákazníků + cílová skupina • Funkce v rámci hodnotového řetězce - úzký záběr - široký záběr - zpětná vertikální integrace - dopředná vertikální integrace Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy 10 Formulace oblasti podnikání (3/4): • specializace • diverzifikace – koncentrická (soustředná) – konglomerátní Formulace oblasti podnikání (4/4): - podle Portra • Odvětvový rozsah • Segmentový rozsah - produkty - zákazníci • Geografický rozsah - regiony, země • Vertikální rozsah Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (1/9) - podle Portrova konceptu generických strategií zaměření na: • nízké náklady (nákladová strategie) • odlišnost (diferenciační strategie) • široký cíl (rozsáhlý trh, široká skupina zákazníků, široký rozsah výrobků) • úzký cíl (omezený trh, úzká skupina zákazníků, úzký rozsah výrobků) Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (2/9) Generické strategie podle Portera: Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (3/9): Nákladová strategie • zásady: - úspory z rozsahu výroby (sériová výroba) - časté změny jsou nežádoucí - standardní kvalita, průměrné služby (nic „navíc“) - „šetřeme kde se dá“ (trim the fat) Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (4/9): Nákladová strategie • výhody: - snížení ceny vyvolá vyšší poptávku - překážka pro nové firmy vstupující na trh - nenutí zákazníky hledat substituty - úspěch u cenově orientovaného zákazníka - velkoobjemová výroba = silnější vyjednávací pozice vůči dodavatelům Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (5/9): Nákladová strategie • nevýhody: - technologické změny X vysoké počáteční investice do velkoobjemové výroby - růst poměru zákazníků orientovaných na kvalitu - nízká pružnost v reakci na potřeby trhu - konkurence se stejnou strategií tlačí ceny dolů na hranici rentability Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (6/9): Strategie diferenciace • specifické přednosti • ofenzivní inovátor • nejčastější oblasti diferenciace: - vysoká technická úroveň - vysoká kvalita - vysoká úroveň servisu a poprodejních služeb - „více hodnoty za cenu srovnatelnou s konkurencí“ Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (7/9): Strategie diferenciace • výhody: - věrnost zákazníků značce - s ohledem na specifičnost produktu nižší vyjednávací síla odběratelů - vyšší prodejní ceny - díky vyšším prodejním cenám nižší závislost na cenách vstupů Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (8/9): Strategie diferenciace • nevýhody: - nebezpečí příliš vysoké ceny (zákazníky neakceptovatelné) - růst poměru nákladově orientovaných zákazníků - kopírovaní našich specifických předností konkurenty - vysoké náklady na inovace - přílišná šíře aktivit (X úzce specializovaná konkurence) Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (9/9): Focus strategie • orientace na úzký trh (limitovaná ekonomická síla, exkluzivní zákazníci) • použití nákladové strategie nebo str-ie diferenciace (častější differentiation focus) • kombinace s nákladovou strategií není příliš častá Strategické řízení firmy FORMULACE STRATEGICKÝCH ALTERNATIV (1/2) Zůstaneme v dosavadní oblasti podnikání s podobnou úrovní našeho úsilí jako dosud? Budeme expandovat přidáním nových výrobků, trhů nebo funkcí? Opustíme některé oblasti podnikání? Budeme kombinovat výše uvedené možnosti strategického rozvoje, a to souběžně nebo postupně? Strategické řízení firmy FORMULACE STRATEGICKÝCH ALTERNATIV (2/2) • Strategie stability • Strategie expanze • Strategie omezení • Kombinovaná strategie Strategické řízení firmy Strategie stability • stejné produkty na stejných trzích se stejnými funkcemi • strategie → zlepšení postupů • stadium zralosti vývoje trhu / produktů • předpoklad stabilního okolí • relativně nízké riziko X !!!změny!!! (turbulence) • relativně snadné pro management i stakeholders Strategické řízení firmy Strategie expanze (dle mnohých expertů jediná přijatelná strategie) • nové výrobky na nových trzích s novými funkcemi • strategie → rozšiřování oblastí podnikání, podílu na trhu, aktivit • stadium růstu vývoje trhu / produktů • vyšší investice • relativně vysoké riziko (dočasné) neefektivity • přežít v proměnlivém okolí • využití příležitostí Strategické řízení firmy Strategie omezení (útlumu) • redukce rozsahu výrobků, trhu a funkcí • strategie → zužování oblastí podnikání • stadium poklesu vývoje trhu / produktů • zrušení určitých výrobků, opuštění trhu, uzavření provozu, propouštění zaměstnanců, omezení R&D • mnohdy nezbytné k dosažení efektivity • známka špatného vedení • reakce na hrozby převyšující silné stránky Strategické řízení firmy Kombinovaná strategie • souběžná kombinace strategií různých SBU → firma s více SBU s různou úrovní • sekvenční/postupná kombinace → stadium změn vývoje trhu / produktů Strategické řízení firmy VARIANTY STRATEGICKÝCH ALTERNATIV • interní X externí přístup • ofenzivní X defenzivní strategie Strategické řízení firmy Interní strategický přístup • uplatňování strategie relativně nezávisle na okolí • interní expanze: - zvyšování prodeje, podílu na trhu - nové výrobky, nové trhy • interní omezení: - snižování prodeje, nákladů, podílu na trhu - stahování výrobků, opouštění trhu • interní stabilita: - zvyšování výrobní a marketingové efektivnosti Strategické řízení firmy Externí strategický přístup • uplatňování strategie ve spolupráci s prvky okolí • externí expanze: - získání nových podniků/SBU - fúze • externí omezení: - likvidace podniku/SBU či jeho prodej - změna oblasti podnikání • externí stabilita: - udržování tržního podílu Strategické řízení firmy Ofenzivní strategie • ofenzivní inovátor (investice do výzkumu i vývoje) • defenzivní následovník (investice do vývoje) • riziko • předpoklad vyššího zisku • dle některých expertů → v období změn jediná možnost jak být úspěšný Strategické řízení firmy Defenzivní strategie • defenzivní imitátor • reakce na vývoj okolí • bez rizika • předpoklad nižšího zisku Strategické řízení firmy VÝBĚR OPTIMÁLNÍ STRATEGIE • složitý rozhodovací proces • postupná selekce strategických alternativ • konečné rozhodnutí – top management • základní kritéria: - vhodnost - přijatelnost - uskutečnitelnost Strategické řízení firmy Vhodnost strategie • soulad s misí/vizí • vychází ze strategických analýz (SWOT) • „analýza výsledků analýz“ nezávislými experty → scénáře (optimistický, pravděpodobný, pesimistický) • zahrnuje veškerá možná rizika • využívá klíčové schopnosti • respektuje legislativní a etické zákony Strategické řízení firmy Přijatelnost strategie • odpovídá požadavkům: - zákazníků - vlastníků - organizace • přijatelná pro: - stát - místní správu - investory - partnery Strategické řízení firmy Uskutečnitelnost strategie • dosažitelnost výrobních faktorů v potřebný čas - kapitál - technologie - pracovní síla s potřebnou kvalifikací - energie - materiál - licence - informace - jiné Strategické řízení firmy Děkuji za pozornost Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy • Specifika strategického řízení: definice strategického řízení; srovnání s ostatními úrovněmi řízení; specifické rysy strategických procesů. • Proces strategického řízení: charakteristika jednotlivých fází procesu. • Strategické analýzy: jednotlivé analýzy vnitřního a vnějšího prostředí. SWOT analýza. • Strategie: formulace strategie, obsah a struktura strategie, typy strategií, formulace konkurenční podstaty (specifické přednosti). Strategické řízení firmy Otázky k ústnímu zápočtu (on-line MS Teams)