C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png CHOVÁNÍ FIRMY V NEDOKONALÉ KONKURENCI – PŘÍČINY VZNIKU, MONOPOL a CENOVÁ DISKRIMINACE MIKROEKONOMIE 2 C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Nedokonalá konkurence •Nedokonalá konkurence má tři formy: •monopol •oligopol •monopolní konkurence • •Zaměříme se na charakteristické rysy nedokonalé konkurence, které jsou společné pro všechny tři formy. •Hlavním rysem nedokonalé konkurence - firma vyrábí diferencovaný produkt (případně má výrazný podíl na daném trhu). C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Nedokonalá konkurence •Z toho vyplývá, že firma může ovlivnit tržní cenu (míra ovlivňování ceny firmou závisí na konkrétní formě konkurence). •Protože se výrobek dané firmy liší od výrobků jiných firem, může daná firma stanovit jeho cenu. • •Nedokonalá konkurence - trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající (firma), který může ovlivnit tržní cenu. • •Rozhodování nedokonale konkurenční firmy je obsažnější - volba optimálního objemu produkce, stanovit výši ceny, … C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Graf individuální poptávky • V dokonalé konkurenci V nedokonalé konkurenci Q Q P P d d C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Hlavní příčiny vzniku nedokonalé konkurence •Nákladové podmínky - v podobě tzv. úspor z rozsahu výroby. Při výrobě velkého objemu produkce se náklady rozpočítávají na větší počet výrobků = průměrné náklady s růstem produkce klesají. • •Bariéry konkurence: •Právní restrikce - ochranná známka, patenty, copyright, ... Dává majitelům výsadní právo vyrábět daný produkt. •Diferenciace produktu - každý výrobce přichází na trh s produkcí, která se liší od produkce konkurence. C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Další faktory vedoucí k nedokonalosti trhu •Nedostatečná informovanost tržních subjektů • •Vlastnictví důležitého výrobního faktoru v rukou jedné firmy • •Zásahy státu do tržního mechanismu (regulace cen) • •Politické okolnosti (vznik OPEC - Organisation of Petrol Exporting Countries) C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Rovnováha firmy v nedokonalé konkurenci •Firma je tedy v rovnováze, vyrábí-li objem produkce, při němž maximalizuje svůj zisk - rovnovážný objem produkce tedy odvozuje ze vztahu MR = MC . • •Náklady jsou ovlivněny výrobou a charakter konkurence je neovlivňuje. • •Charakter příjmů je avšak charakterem konkurence ovlivněn zásadně. Výrobci můžou ovlivnit ceny a víme, že s růstem objemu produkce tuto cenu snižují. Pokles ceny bude tedy mít vliv na příjmy firmy. C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png • Celkový příjem Mezní a průměrný příjem Q Q MR eD = 1 eD < 1 eD > 1 TR eD = 1 eD < 1 eD > 1 Kč/Q AR=d Příjmy v nedokonalé konkurenci C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Celkový příjem v nedokonalé konkurenci •Celkový objem produkce získáme ze vztahu TR = P.Q • •Celkové příjmy mohou růst nebo klesat (závisí to na elasticitě poptávky po produkci firmy). •Poptávka je elastická - procentní růst objemu prodané produkce je větší než procentní pokles ceny, takže přestože cena klesá, celkový příjem roste. •Poptávka je neelastická - procentní růst objemu prodané produkce je menší než procentní pokles ceny, takže snižuje-li firma cenu, její celkový příjem klesá. C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Mezní a průměrný příjem firmy v nedokonalé konkurenci •Definice jednotkových příjmů: •MR = TR / Q •AR = TR / Q = P • •Dvě základní odlišnosti od konkurence dokonalé: •Křivky AR a MR mají zápornou směrnici, což je důsledek záporné směrnice individuální poptávkové křivky. •Křivka MR není totožná s křivkou AR, ale klesá rychleji. C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Mezní příjem v nedokonalé konkurenci • •Protože v případě nedokonalé konkurence poptávková křivka klesá, mezní příjem (MR) klesá s růstem výroby a musí být nižší než ceny, za které se prodává poslední jednotka (MR < P). • •MR je podobně jako TR ovlivněn elasticitou poptávky: •MR > 0 - když je poptávka elastická •MR = 0 - když je poptávka jednotkově elastická •MR < 0 - když je poptávka neelastická C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Monopol •Monopol je protipólem dokonalé konkurence. •Základní předpoklady pro existenci monopolu : •Existence jediného výrobce (firmy) na trhu •Diferenciace produktu •Bariéry vstupu jiných firem do odvětví • •Protože je monopol jediný výrobce daného zboží, jeho produkce je produkce celého odvětví. • •individuální poptávka = tržní poptávka C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Rovnováha monopolu •Na rozdíl od dokonalé konkurence individuální křivka klesá. •Křivka mezních příjmů klesá rychleji než křivka poptávky. • • • • • •Podstatná odlišnost od dokonalé konkurence je v tom, že monopol sám stanoví cenu své produkce. Protože je jediným výrobcem na trhu prodává za cenu, která maximalizuje jeho zisk. Kupující však musí být ochotní ji akceptovat. P > MC MR = MC C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Graf monopolu E F G MC AC Z I S K MR D = AR = d Q QM PM Kč/Q C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Křivka nabídky v podmínkách monopolu •V podmínkách monopolu neexistuje nabídková křivka, protože neexistuje jediný vztah mezi cenou a množstvím. • •Firma v dokonalé konkurenci může nabízet různá množství při různých cenách. • •U monopolu firma může nabízet různá množství při stejné ceně nebo stejné množství při různých cenách. • nemůžeme jednoznačně nakreslit jeho nabídkovou křivku. C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Monopolní síla •Monopolní síla je schopnost stanovit cenu vyšší než mezní náklady. •Stupeň monopolní síly je možno vyjádřit pomocí Lernerova indexu (L). • • • • •Pro vyjádření monopolní síly se používá: •Míra koncentrace - % podíl nejsilnějších firem v odvětví na produkci odvětví •Zisk – diskutabilní kritérium P – MC L = P C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Neefektivnost monopolu • •Monopolní síla, která vede k stanovování ceny nad úroveň mezních nákladů je z hlediska společnosti neefektivní (neefektivní výroba). • •Monopol není veden tržním mechanismem (monopol stanovuje ceny – ne trh) k optimálnímu využití společenských zdrojů. • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Přebytek výrobce a spotřebitele D P=MC S Kč/Q Kč/Q Q Q QDK QDK PDK PDK PM QM MR MC D=d B(P>MC) Přebytek spotřebitele Přebytek spotřebitele Přebytek výrobce Přebytek výrobce v dokonalé konkurenci v podmínkách monopolu E C C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Regulace monopolu •V podmínkách monopolu nejsou plně využity zdroje, které má společnost k dispozici a ty, které jsou využívány, jsou využívány málo efektivně. • •Nejdůležitější usměrňovací nástroje: •Antitrustové zákony – zakazují určité chování firmy na trhu a omezují různými způsoby sílu monopolu. •Daňová politika •Možnost převést monopol do státního vlastnictví •Cenová regulace C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová regulace • • Cenová regulace monopolu •Cenová regulace dovoluje monopolistovi stanovit cenu jen tak vysokou, aby pokryla průměrné náklady. • •Při regulované ceně zaniká monopolní zisk a monopol realizuje jen normální zisk. MR Q Kč/Q D=AR=d MC AC QI PM PR PI QR QM I M R C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová diskriminace monopolu •Strategie, kdy výrobce nebo prodejce nabízí stejné nebo velmi podobné produkty na různých trzích za různé ceny, za účelem maximalizace zisku. • •Cenové rozdíly spoléhají na rozdílnou výši ceny, kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit a na elasticitu jejich poptávky. • •Projevem může být poskytování slev nebo naopak zvyšování cen určitým skupinám zákazníků. • Klasifikace cenové diferenciace vznikla ve 20. letech 20. století. C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová diskriminace monopolu • Individuální určování ceny (první stupeň cenové diskriminace) •prodej každému zákazníkovi za jinou cenu - marketing jednoho na jednoho •ideální podoba - dokonalá cenová diskriminace, kdy každý zákazník zaplatí nejvyšší cenu, kterou je ochoten za daný produkt či službu dát • • Různé verze produktu (druhý stupeň cenové diskriminace) •nabízení kolekce produktů, kdy výrobce vytvoří trochu rozdílné produkty za účelem diferenciace ceny •vertikální linie produktů • • Skupinové určování ceny (třetí stupeň cenové diskriminace) •rozdělení trhu na části, kdy prodejce naúčtuje každé části trhu jinou cenu (stejnou cenu každému členovi dané části trhu) •zjednodušení problému diferenciace cen, neboť je extrémně těžké určit každému zákazníkovi jinou cenu (především pro nedostatek informací, ale i kvůli časovým důvodům). •typickými příklady jsou studentské nebo seniorské slevy C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová diskriminace monopolu • Podmínky umožňující vznik cenové diskriminace •nedokonalý trh – klesající poptávka •dvě skupiny spotřebitelů na trhu s odlišnou poptávkovou funkcí •prodávající schopný účtovat dvojí cenu – identifikace tržních segmentů na základě cenové elasticity • •Účel cenové diskriminace je většinou zachytit spotřebitelský přebytek a převést jej na stranu prodejců/výrobců • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová diskriminace monopolu • Příklady cenové diskriminace •Domácí trh – občané platí nižší ceny než cizinci (zejména zboží dotované státem) •Cestovní ruch –rezervace nejbližších letů, „early birds“ či „last-minute“ dovolené •Slevové programy, bonusové karty – „výhodné“ programy s účelem nalákat kupujícího do obchodu, kde koupí i věci navíc •Kupóny - umožňuje výrobcům účtovat vyšší ceny zákazníkům, kteří nejsou cenově citliví (sbírající kupóny), a přitom mít stále nějaký zisk od zákazníků, kteří cenově citliví jsou •Věkové skupiny, status studenta, etnický původ a občanství - různé vstupní ceny na segment trhu či např. nižší cena bydlení pro etnické skupiny • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová diskriminace monopolu • Příklady cenové diskriminace •Slevy pro členy určitých povolání – například učitelům, policii nebo vojenskému personálu •Maloobchodní pobídky – slevovými kupóny, množstevními slevami, sezónními slevami anebo slevami pro časté kupující •Motivace pro odběratele v odvětví – za častější a pravidelnější nákup, nákup většího množství výrobku nebo na nákup nových výrobků spolu s již zavedenými výrobky •Genderová diskriminace – statky za rozdílné ceny, přestože náklady na výrobu těchto výrobků a služeb jsou stejné (např. ojeté automobily v USA – vyšší ceny pro ženy) • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová diskriminace monopolu • Příklady cenové diskriminace •Mezinárodní cenová diskriminace - farmaceutické společnosti nabízí identické léky zákazníkům žijícím v bohatších zemích za mnohem vyšší cenu než zákazníkům ze zemí chudších (prodej antiretrovirových léků v Africe) •Stanovení cen pro studenty a školy - zlevněné zboží a software studentům a fakultám v rámci škol a univerzit jako verze pro studenty a školy, ale se stejnými funkcemi jako maloobchodní verze •Klouzavá stupnice poplatků – dle příjmů a velikosti rodiny (poradenské služby neziskových organizací) •Svatby – vyšší ceny než běžně • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová diskriminace monopolu •Cenová diskriminace v čase •přibližuje se cenové diskriminaci 3. stupně •stanovovány různé ceny, kdy změna ceny v čase je degresivní (po uvedení produktu na trh je stanovena vyšší cena) • •příklad: •Apple iPhone v červnu 2007, • za dva měsíce zlevněn • (z 599 na 399 USD) za účelem • podpory prodeje • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Monopson •Monopson je opakem monopolu a představuje trh, na němž je jen jeden kupující. • •Síla monopsonu je schopnost kupujícího ovlivnit cenu ve svůj prospěch. • •Dovoluje kupujícím kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence. • • stát jako jediný kupující vojenské produkce C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png • • • •PRO DNEŠEK VŠE…