C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Příjmy, náklady a zisk firmy a dokonalá konkurence MIKROEKONOMIE 2 C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png ZISK firmy •Cílem firmy je maximalizace zisku …..co je to zisk? •ZISK FIRMY JE ROZDÍL MEZI CELKOVÝMI PŘÍJMY A CELKOVÝMI NÁKLADY FIRMY •v pojetí ekonomické teorie chápeme ZISK jinak, než jak ho známe z praxe (účetnictví) • rozlišujeme: •zisk ÚČETNÍ •zisk EKONOMICKÝ C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png ZISK účetní C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png ZISK ekonomický C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png ZISK ekonomický a normální C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png PŘÍJMY firmy C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png NÁKLADY firmy •pro vyčíslení nákladů musíme znát •množství a kombinaci vstupů •minimální výši nákladů • •CELKOVÉ náklady tvoří náklady: •Fixní – nemění se s výší produkce (utopené náklady) •Variabilní – výše je závislá na objemu produkce • (doplňkové náklady) • •TC = FC + VC • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png NÁKLADY firmy C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Křivky nákladů a výnosy z rozsahu •Výnosy z rozsahu vyjadřují vztah mezi vstupy a výstupy tvary křivek TC, AC a MC •KONSTANTNÍ VÝNOSY Z ROZSAHU • C TC • • AC=MC • • Q Q • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Křivky nákladů a výnosy z rozsahu •KLESAJÍCÍ VÝNOSY Z ROZSAHU • • C TC • MC • AC • • • Q Q • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Křivky nákladů a výnosy z rozsahu •ROSTOUCÍ VÝNOSY Z ROZSAHU • • C TC • • • AC • • MC • Q Q • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Křivky nákladů a výnosy z rozsahu •OPTIMÁLNÍ PRODUKCE – rostoucí i klesající výnosy z rozsahu • • C TC MC • AC • • • Q Q • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Náklady firmy v krátkém období C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Náklady firmy v krátkém období C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Náklady firmy v krátkém období C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Vztah nákladů v krátkém období Q Q Q1 Q2 Q3 C C FC VC STC AFC AVC SAC SMC Q1 – minimum SMC – rostoucí výnosy z variabilního vstupu se mění v klesající Q2 – minimum AVC Q3 – minimum SAC – do tohoto bodu firma najímáním dalších jednotek práce zvyšuje využití kapacity fixního kapitálu – překročení tohoto bodu snižuje produktivitu práce C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Náklady firmy v dlouhém období C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Náklady firmy v dlouhém období Q Q Q1 Q2 C LTC LAC LMC C Q1 – minimum LMC – změna rostoucích výnosů z rozsahu v klesající výnosy z rozsahu Q2 – minimum LAC C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Vzájemný vztah krátkodobých a dlouhodobých nákladů •Tvar dlouhodobých křivek vychází z tvarů křivek krátkodobých • •Firma v krátkém období nevyrábí na úrovni minimálních nákladů – z důvodu existence fixních nákladů • produkce s vyššími celkovými náklady C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Vztah krátkodobých a dlouhodobých nákladů Q Q Q2 C LTC LAC LMC C STC2 SAC1 SMC1 SAC2 SMC2 křivka LTC je OBALOVOU KŘIVKOU LAC –množina bodů, kde platí: SAC = LAC STC1 Q1 C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Příjmy firmy a tržní struktura •příjmy firmy = suma peněžních prostředků získaných z prodeje její produkce (tržby) •max. zisku lze dosáhnout též pomocí maximalizace příjmů •jejich vývoj je ovlivněn typem tržní struktury v daném odvětví, respektive cenovou elasticitou poptávky po produkci firmy • dokonalá a nedokonalá konkurence • • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png DOKONALÁ KONKURENCE •velký počet kupujících a prodávajících na každém trhu •nikdo není natolik silný, aby ovlivnil cenu nebo výstup odvětví •všechny statky jsou homogenní •na žádném trhu neexistují bariéry pro vstup a výstup •všichni výrobci a spotřebitelé jsou dokonale informováni o cenách a množstvích na trhu •firmy usilují o maximalizaci zisku, spotřebitelé o maximalizaci užitku • • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png •firma je tzv. „price taker“ – cena je dána objektivně trhem •tržní podíl každé z firem je pouze minimální •individuální poptávka firmy (poptávka po produkci jedné firmy) je nekonečně elastická – rovnoběžka s osou „x“ na úrovni tržní ceny •křivky průměrných a mezních příjmů jsou totožné a splývají s křivkou individuální poptávky Skutečnosti vyplývající z předpokladů C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Celkový příjem v podmínkách dokonalé konkurence Q C TR cena produkce konstantní → celkový příjem roste lineárně 1 2 3 6 C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Průměrný a mezní příjem v podmínkách DK Q CZK/Q AR=MR=P=d 1 2 3 cena produkce dána objektivně trhem a nemění se se změnou prodaného množství – průměrný a mezní příjem je totožný na úrovni ceny – křivka AR a MR je zároveň křivkou poptávky po produkci jedné firmy C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Elasticita poptávky C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Výstup firmy v SR •Firma volí takový výstup, při kterém maximalizuje zisk, čili tam, kde: 1.je maximální rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady, neboli: 2.se rovnají mezní příjmy a mezní náklady zlaté pravidlo maximalizace zisku: MR = SMC „zlaté“ proto, protože platí bez ohledu na typ tržní struktury C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Výstup firmy v SR Q1 Q1 Q2 Q2 Q3 Q3 Q4 Q4 C C SMC SAC AR=MR=P=d STC TR Q1: MR = SMC – maximální ztráta – nejde o rovnovážný bod, křivka SMC protíná křivku MR shora Q2 a Q4: STC = TR, SAC = AR, výstupy, při nichž firma dosahuje nulového ekonomického zisku Q3: MR = SMC – maximální ekonomický zisk – optimální výstup firmy v krátkém období C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Nabídka firmy v SR •křivka individuální nabídky (nabídky firmy) je tvořena rostoucí částí křivky SMC, zdola omezenou bodem min. AVC •firma musí krátkodobě pokrýt alespoň variabilní náklady (musí platit mzdy, energii atd.) •fixní náklady (zpravidla odpisy) nemusí být krátkodobě pokryty P ≤ AVC – bod ukončení činnosti, firma bude minimalizovat ztrátu, když nebude pokračovat ve výrobě C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Nabídka firmy v SR Q1 Q2 CZK/Q SMC SAC AR=MR=P=d AVC AR'=MR'=P'=d' S D D' Q P Q1 – optimum při ceně P, firma dosahuje maximálního ekonomického zisku Q2 – v důsledku poklesu tržní poptávky klesla cena na P', došlo k posunu po křivce SMC (nabídkové křivky firmy) směrem dolů a firma bude minimalizovat ztrátu ukončením činnosti – pokrývá pouze variabilní náklady individuální křivka nabídky = rostoucí část křivky SMC zdola omezené minimem AVC C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Nabídka DK odvětví v SR CZK/Q Q MC1 MC2 S (∑MC) Tržní nabídka je dána horizontálním součtem individuálních nabídkových křivek → S = ∑MC C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová elasticita nabídky •Sklon křivky tržní nabídky ovlivňuje cenová elasticita nabídky •míra citlivosti tržní nabídky na změnu ceny nabízeného produktu •procentní změna nabízeného výstupu vyvolaná jednoprocentní změnou ceny tohoto výstupu • • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Cenová elasticita nabídky • •cenově elastická nabídka (eps ˃ 1) ↑P ˂ ↑Q •jednotkově elastická nabídka (eps =1) ↑P = ↑Q •cenově neelastická nabídka (eps ˂ 1) ↑P ˃ ↑Q •Faktory ovlivňující cenovou elasticitu: •množství statku k dispozici •rezervy výrobní kapacity •dostupnost výrobních faktorů •možnost transferu zdrojů mezi odvětvími •možnost substituce •počet firem v odvětví • • • C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Výstup firmy v LR •v dlouhém období může firma měnit objem všech výrobních faktorů •optimální výstup – tam, kde P = MR = LMC •optimální výstup – ovlivněn volným vstupem do odvětví a výstupem z odvětví •DK firma vykazuje dlouhodobě nulový ekonomický zisk – dlouhodobé optimum firmy Ø P = MR = SMC = LMC = SAC = LAC C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Výstup firmy v LR •DK firma je v dlouhodobé rovnováze, pokud neexistuje důvod pro vstup do odvětví či pro odchod z odvětví Q* Q CZK/Q SMC SAC AR=MR=P=d LAC LMC C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Výstup firmy v LR •Je-li tržní cena vyšší než LAC, firma dosahuje •ekonomického zisku – pouze krátkodobá rovnováha Q*LR Q CZK/Q SMC SAC AR'=MR'=P'=d' LAC LMC Q*SR S S' D Ziskové odvětví přiláká další firmy – posun S do S'‚ a pokles tržní ceny – rovnováha v bodě, kde P=MR=SMC=LMC=SAC=LAC AR=MR=P=d Q P Růst nabízeného množství produkce na trhu – pokles tržního podílu každé firmy C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Výstup firmy v LR •Je-li tržní cena nižší než LAC, firma vykazuje ztrátu • – opět pouze krátkodobá rovnováha Q*LR Q SMC SAC AR'=MR'=P'=d' LAC LMC Q*SR S S' D AR=MR=P=d Q P CZK/Q Ztrátové odvětví opustí ztrátové firmy – posun S do S'‚ a růst tržní ceny – rovnováha v bodě, kde P=MR=SMC=LMC=SAC=LAC Bod ukončení činnosti v LR – minimum LAC C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Nabídka DK odvětví v LR •Je správné následující tvrzení? •„Křivka nabídky firmy v LR je totožná s rostoucí částí křivky LMC zdola omezenou minimem LAC.“ • •Nabídka odvětví = množina dlouhodobých rovnovážných bodů odvětví = množina průsečíků posunující se tržní poptávky a krátkodobých křivek tržní nabídky • • •LIS křivka (Long Industry Supply) – dlouhodobá křivka nabídky odvětví C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png LIS křivka a konstantní ceny vstupů •Tvar LIS křivky závisí na cenách vstupů, •resp. na tom, zda a jak se ceny vstupů mění CZK/Q Q*LR Q SMC SAC LAC LMC Q*SR S S' D Q P D' P1=P3 P1=P3 P2 P2 LIS Vzrůst tržní poptávky povede k růstu tržní ceny – firmy začnou vykazovat ekonomický zisk – budou vyrábět množství Q*SR za cenu P2 Ziskové odvětví přiláká další firmy – vzrůst tržní nabídky – tržní cena klesne na výchozí úroveň – P1=P3 – spojením dlouhodobých bodů rovnováhy získáme LIS křivku C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png LIS křivka a rostoucí ceny vstupů CZK/Q Q*LR Q SMC LAC Q*SR S S' D Q P D' P1 P1 P2 P2 LIS SMC' LAC' P3 P3 Q*SR' Vzrůst tržní poptávky vyvolá růst ceny na P2 a krátkodobou ziskovost odvětví Příliv firem do odvětví způsobí růst poptávky po VF a růst jejich cen → růst nákladů firem → posun nákladových křivek vlevo nahoru Růst nákladů způsobí, že k posunu tržní nabídky dochází v menším rozsahu než při neměnných cenách vstupů (tržní cena klesne na P3 – LIS křivka má rostoucí tvar C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png LIS křivka a klesající ceny vstupů Q*LR Q SMC LAC Q*SR S S' D Q P D' P1 P1 P2 P2 LIS SMC' LAC' P3 P3 Q*SR' CZK/Q Růst tržní poptávky způsobí růst tržní ceny na P2 – odvětví se stává ziskovým Příliv firem do odvětví vyvolá pokles cen VF (např. přijde firma s dokonalejší technologií) – pokles nákladových křivek firem Snížení nákladů firem způsobí větší posun tržní nabídky než v případě neměnných cen vstupů – pokles ceny na P3 – LIS křivka má klesající tvar C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Efektivnost DK •Výrobní a alokační efektivnost: • •Výrobní efektivnost: firma vyrábí daný výstup s minimálními LAC – v krátkém období firma nemusí vyrábět s minimálními AC • •Alokační efektivnost: je vyráběn takový výstup, který si spotřebitelé nejvíc přejí – realokací zdrojů nelze zvýšit výstup firmy ani užitek spotřebitele (neexistence nákladů mrtvé váhy) – platí pokud P=MC C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png Přebytek výrobce Q1 Q2 SMC AR=MR=P=d AVC …je rozdíl mezi cenou, za kterou je výrobce ochoten prodat svůj výstup a cenou, kterou skutečně dostane Přebytek výrobce = TR – VC nebo také TR – TC + FC, ZISK + FC Přebytek výrobce je plocha nalevo od křivky MC… …přesněji – plocha nalevo od křivky nabídky firmy, tj. nalevo od rostoucí části křivky SMC zdola omezené AVC CZK/Q C:\Users\James\Desktop\msft\Berlin\build Assets\hashOverlaySD-FullResolve.png • • • •PRO DNEŠEK VŠE… DĚKUJI ZA POZORNOST