C0-HD-TOP.png C0-HD-BTM.png VÝROBA A VOLBA TECHNOLOGIE Mikroekonomie 2 C0-HD-TOP.png EXISTENCE FIRMY •spotřebitelé na trhu výrobků a služeb • formování poptávky na tomto trhu • •subjekt, který vytváří hlavní část nabídky na trhu výrobků a služeb FIRMA • •příčiny existence firmy: •výhody týmové práce •snížení nákladů spojených s uzavíráním kontraktů • • transakční náklady (autor Ronald Harry Coase, rozpracování neoklasické teorie firmy) • C0-HD-TOP.png EXISTENCE FIRMY •Neoklasická teorie firmy – analýza chování firmy na trhu s důrazem na rozhodování o objemu a ceně produkce a volbě technologie • omezení: •Tržní – výše poptávky po produkovaném statku •Ekonomické – na straně nákladů (omezení z pohledu konkurence) •Techologické – omezený počet technologických postupů a přírodní podmínky • •Hlavní cíl MAXIMALIZACE ZISKU (poprvé použil Antoine Augustin Cournot) • • C0-HD-TOP.png TECHNOLOGICKÉ OMEZENÍ C0-HD-TOP.png TECHNOLOGICKÉ OMEZENÍ •GRAFICKÉ VYJÁDŘENÍ • Statek x Výrobní faktor Produkční množina Zákon klesajících výnosů z výrobního faktoru (pokles vybavenosti práce kapitálem) C0-HD-TOP.png VÝROBA C0-HD-TOP.png VÝROBA V KRÁTKÉM OBDOBÍ C0-HD-TOP.png VÝROBA V KRÁTKÉM OBDOBÍ C0-HD-TOP.png VÝROBA V KRÁTKÉM OBDOBÍ C0-HD-TOP.png VÝROBA V KRÁTKÉM OBDOBÍ •GRAFICKÉ VYJÁDŘENÍ • TP • A B C • • TP • • • L AP, MP L MP C0-HD-TOP.png VÝROBA V KRÁTKÉM OBDOBÍ •Bod A – maximalizace mezního produktu (maximální výnos), působí zákon klesajících výnosů (J. B. Clark) • •Bod B – maximalizace průměrného produktu (pokles produktivity práce)a •mezi body A a B – I. stadium výroby • •Bod C – maximalizace celkové produkce (mezní produkt nulový, průměrný produkt maximální) •mezi body B a C – II. stadium výroby A B C L TP MP, AP C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ • • • IZOKVANTA MAPA IZOKVANT • • • K K • • • • • L L C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ •TECHNICKÁ SUBSTITUCE • •Firma vyrábí určitou produkci různými technikami – různými kombinacemi práce a kapitálu • •Pokud existuje jedna výrobní technika, výrobní faktory jsou KOMPLEMENTY (obvyklé v krátkém období) • •V dlouhém období lze vždy nalézt kombinace vstupů a ty jsou SUBSTITUTY • • • • • • • C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ •ROZDÍLNÉ TVARY IZOKVANT • • L a K jsou dobrými substituty L a K jsou špatnými substituty • K K • • • • • L L C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ • MRTS dává křivce její charakteristický tvar – pokud stále více substituujeme jeden vstup druhým, MRTS se zvyšuje • •MRTS v každém bodě izokvanty je dána sklonem tečny k izokvantě v tomto bodě • • K • • • • • L • • • A B MRTS A MRTS B C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ •IZOKOSTA – udává všechny možné kombinace dvou vstupů, které představují stejné náklady • • • • K • • • CL • • L C0-HD-TOP.png VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ C0-HD-TOP.png OPTIMUM FIRMY •Vyřešili jsme problém: •JAK FIRMA URČÍ NEJEFEKTIVNĚJŠÍ PRODUKCI • •JAK STANOVÍ, ŽE JE PRODUKCE PŘI DANÉ VÝŠI NÁKLADŮ DOSTUPNÁ • •Zbývá vyřešit: JAKÝ OBJEM PRODUKCE BUDE NEJMÉNĚ NÁKLADNÝ? • NÁKLADOVÉ OPTIMUM FIRMY • •Pokud poslední peněžní jednotka vynaložená na pronájem jednotlivých vstupů přinese dané firmě stejný přírůstek produkce. C0-HD-TOP.png OPTIMUM FIRMY C0-HD-TOP.png OPTIMUM FIRMY •PROBLÉM NALEZENÍ OPTIMÁLNÍ PRODUKCE: • •Minimalizace nákladů Maximalizace produkce • • K K • • • • • L L C0-HD-TOP.png STEZKA EXPANZE FIRMY •Propojíme body OPTIMA a získáme DLOUHODOBOU STEZKU EXPANZE FIRMY LEP •LEP zachycuje všechny kombinace vstupů, které firmě umožní v dlouhém období minimalizovat náklady na různé objemy výstupu K LEP L IQ3 IQ2 IQ1 CL1 CL2 CL3 C0-HD-TOP.png STEZKA EXPANZE FIRMY •LEP ukazuje, jak se změní objem výstupu, když firma změní pronajímané množství vstupů vztah k výnosům z rozsahu • •rostoucí výnosy z rozsahu •objem výstupu roste rychleji než množství vstupů • tempo růstu produkce převyšuje tempo růstu celkových nákladů •konstantní výnosy z rozsahu •objem výstupu roste stejnou rychlostí jako množství vstupů • tempo růstu produkce odpovídá tempu růstu nákladů •klesající výnosy z rozsahu •objem výstupu roste pomaleji než množství vstupů • tempo růstu produkce je nižší než růst nákladů • • • C0-HD-TOP.png • • • •PRO DNEŠEK VŠE…