C0-HD-TOP.png C0-HD-BTM.png RACIONÁLNÍ VOLBA SPOTŘEBITELE Mikroekonomie 2 C0-HD-TOP.png RACIONÁLNÍ VOLBA •Lidé jsou racionální tvorové, vedení vlastním zájmem člověk „homo economicus“ •Každý jednotlivec činí rozhodnutí určená k tomu, aby maximalizovala jeho osobní blaho založené na rozumném zhodnocení všech faktů •Spotřebitel se rozhoduje pro takovou volbu, která poskytuje největší užitek (uspokojení) s co nejmenším vynaloženým úsilím •Adam Smith (1723-1790), před ním Aristoteles (350 l. př. K.) Francois Quesnay (cca 1750) - primárním ekonomickým stimulem každého je jeho vlastní zájem • C0-HD-TOP.png TEORIE RACIONÁLNÍ VOLBY •V současnosti se myšlenka „homo economicus“ označuje jako teorie racionální volby spotřebitele. • • lidé činí nejrůznější ekonomická rozhodnutí založená na nákladech a přínosech (bankovní lupič – přínosy ˃ náklady) • • 1992 Gary Becker (Nobelova cena za ekonomii v oblasti TRV – aplikace na rodinu, zločiny a lidský kapitál) • •Je idea TRV realistická? • • C0-HD-TOP.png TEORIE SPOTŘEBITELE •Spotřebitel spotřebovává – zvolí kombinaci statků a služeb, která mu při dané úrovni důchodu přinese nejvyšší možný užitek • dvě otázky: •JAKÁ KOMBINACE JE PRO MĚ NEJLEPŠÍ? •MOHU SI TUTO KOMBINACI DOVOLIT? •Určitá přesně stanovená kombinace statků - SPOTŘEBNÍ KOŠ •Omezené finanční množství prostředků, které máme pro kombinaci určenu – ROZPOČTOVÉ OMEZENÍ SPOTŘEBITELE •Px . x + Py . y = I • • • C0-HD-TOP.png TEORIE SPOTŘEBITELE •Soubor spotřebních košů, které má spotřebitel při daném rozpočtovém omezení možnost získat MNOŽINA TRŽNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ • •Hranici množiny tržních příležitostí tvoří LINIE ROZPOČTU (BL) • C0-HD-TOP.png TEORIE SPOTŘEBITELE •LINIE ROZPOČTU (BL) a její polohy • C0-HD-TOP.png TEORIE SPOTŘEBITELE C0-HD-TOP.png SPOTŘEBITELSKÉ PREFERENCE •Preference spotřebitele – zjištění, že jeden statek je lepší (užitečnější), než druhý •Jak popsat spotřebitelovy preference? UŽITEK… • budeme preferovat statek x před statkem y, pokud spotřeba x přinese lepší užitek než spotřeba statku y •JAK ALE MŮŽEME ZMĚŘIT UŽITEK? • dva přístupy – kardinalistiká a ordinalistická verze C0-HD-TOP.png KARDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •Kardinalismus (původ slova kardinální – rozhodující) považuje užitek za měřitelný • kardinální jednotky – utily, užitky (William Stanley Jevons, 1871, neoklasická škola) •Další představitelé Carl Menger, Hermann Heinrich Gossen •Měříme pomocí celkového užitku a mezního užitku •CELKOVÝ UŽITEK (TU) – užitek z celkové spotřeby C0-HD-TOP.png KARDINALISTICKÝ PŘÍSTUP C0-HD-TOP.png KARDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •Užitek spotřebitele má s růstem spotřeby tendenci klesat příklad: množství vypitého piva po náročném turistickém výstupu • •Číselně vyjádřil výše uvedený zákon Carl Menger (1841-1921, rakouská škola) pomocí Mengerovy škály • C0-HD-TOP.png KARDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •S růstem spotřebovaného množství se užitek spotřebitele zvyšuje stále pomaleji •BOD NASYCENÍ • max TU = MU rovno 0 •Pak celkový užitek klesá a mezní je záporný C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •Na rozdíl od kardinalismu tento přístup tvrdí, že užitek nelze měřit, jen seřadit do ORDINÁLNÍ ŠKÁLY •Představitelé Vilfredo Pareto, Francis Ysidro Egdeworth a John Richard Hiks • • statky jsou uspořádány tak, že se statek s nejnižším užitkem nachází před statkem s druhým nejnižším užitkem atd., atd. • AXIOMY RACIONÁLNOSTI • • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •AXIOMY RACIONÁLNOSTI VOLBY SPOTŘEBNÍHO KOŠE •Axiom úplnosti srovnání – pro libovolné spotřební koše A a B je spotřebitel schopen rozhodnout jestli U(A) je větší, menší, nebo rovno U(B). •Axiom tranzitivity – pokud A, B, C jsou spotřební koše a platí U(A) > U(B) a zároveň U(B) > U(C), pak platí U(A) > U(C). • •dva pomocné axiomy: •Axiom nepřesycení (víc je lépe) – tento axiom říká, že větší množství statku je preferováno před menším. •Axiom rozmanitosti (rozmanitá spotřeba je preferována před monomaniakální) – pokud A, B a C jsou spotřební koše, kde C je konvexní kombinací A a B a je od nich různý a platí U(A) = U(B) a U(C) > U(A). • • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •Základem je indiferenční analýza, nebo-li teorie chování spotřebitele (tvůrce Vilfredo Pareto) •Princip spotřebitelské substituce – spotřebitel vybírá mezi statky, které jsou substituty, takovou kombinaci, která mu přináší stejné uspokojení • graficky - INDIFERENČNÍ KŘIVKA, jejímž autorem je F.Y. Edgeworth (1881) •IC znázorňuje všechny spotřební koše, které přinášejí stejnou úroveň užitečnosti – spotřebitel je zcela lhostejný (indiferentní) vůči tomu, který koš bude spotřebovávat • • • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP • • • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •Soubor indiferenčních křivek tvoří INDIFERENČNÍ MAPU – každá vyšší křivka zobrazuje vyšší užitečnost spotřebitele • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •„Prohnutí“ křivek je závislé na míře substituce •a) omezená míra substituce (salát a coca-cola) •b) vysoká míra substituce (salát a žampiony) • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •Alternativní zobrazení indiferenčních křivek • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •Charakteristika IC: •Křivky jsou KONVEXNÍ k počátku – mezní míra substituce se zvyšuje tím, jak spotřebitel postupuje po IC směrem nahoru (stále více nahrazuje statek x statkem y) •Mají KLESAJÍCÍ TVAR - snížení spotřeby jednoho statku je kompenzováno zvýšením spotřeby druhého statku •NIKDY SE NEPROTÍNAJÍ – pokud ano, tak je spotřebitel iracionální (nevyzná se ve svých preferencích a všechny kombinace by byly stejně uspokojivé) • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •ALE ! Výše uvedené charakteristiky platí pro statky žádoucí (s pozitivní preferencí) •STATKY (X) NEŽÁDOUCÍ ČI LHOSTEJNÉ • • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •DOKONALÉ SUBSTITUTY A KOMPLEMENTY • • • C0-HD-TOP.png ORDINALISTICKÝ PŘÍSTUP •JEDNA MOŽNÁ KOMBINACE • • • C0-HD-TOP.png • • • •PRO DNEŠEK VŠE…