STRATEGIE A STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ Strategické řízení firmy Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy I. část STRATEGIE A STRATEGICKÝ MNG STRATEGICKÝ MNG (1/5) → „strategos“ = vojevůdce → „strategie“ - vojenství → „strategický management“ – po 2. sv. válce = dlouhodobé řízení Strategické řízení firmy Definice: • nejdůležitější úkol top-managera • tvůrčí proces využití podnikatelských zdrojů, jehož cílem je změna konkurenční rovnováhy ve prospěch podnikatele s cílem získání konkurenční výhody 4 STRATEGICKÝ MNG (2/5) Strategické řízení firmy • souhrn aktivit, jejichž cílem je získání informací nezbytných pro formování dlouhodobých záměrů fungování organizace • proces tvorby a implementace rozvojových záměrů organizace • soustavná činnost, jejímž cílem je schopnost včas předvídat změny a využívat je ve svůj prospěch 5 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (3/5) 6 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (4/5) strategické řízení cíle a rozhodnutí 7 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (5/5) strategické řízení komunikace = umění vyhrát válku (→ válka s konkurencí) = směr, jímž chceme jít STRATEGIE (1/4) • cesta k dosažení firemních cílů, vyplývajících z VIZE a MISE firmy • vymezuje činnosti vedoucí k naplnění cílů (strategické operace) • vymezuje základní formy konkurenčního boje • koordinuje základní manažerské úkoly na všech úrovních  rámec pro rozhodování na všech úrovních mng. 9 Strategické řízení firmy STRATEGIE (2/4) 10 dlouhodobý rámec, který: - sjednocuje ve firmě její hlavní cíle, priority a aktivity - přizpůsobuje zdroje firmy měnícímu se okolí (zejm. zákazníkům) - uspokojuje očekávání zainteresovaných skupin (např. zakladatelů, akcionářů) STRATEGIE (3/4) Strategické řízení firmy = jednotlivé záměry (věcné strategie) • co produkovat • v jakém množství a kvalitě • kdy a pro koho = tvorba metod, nástrojů a opatření (strategie řízení) • pomáhají prosazovat věcné strategie STRATEGIE (4/4) Strategické řízení firmy Absence strategie: • „hašení“ operativy – neustálé „nestíhání“ • „překvapení“ nad změnami ve vnějším okolí • nedostatek relevantních informací při rozhodování • rozpor mezi realitou a prohlášeními top-mng. • neefektivní využívání zdrojů • nesoulad v rozhodnutích jednotlivých manažerů • špatná komunikace Strategické řízení firmy Strategické řízení a hra v ŠACHY strategické řízení = tah figurkou po šachovnici vnější okolí firmy = tah protivníka Strategické řízení firmy „Chromý na správné cestě předbíhá zdravé, kteří bloudí.“ Francis Bacon Strategické řízení firmy „Jaký smysl má zdvojnásobit úsilí, když jsme zapomněli, kam chceme jít.“ G.K. Chesterton Strategické řízení firmy „Pouze tehdy, dá-li se pracovníkům jasný cíl, lze očekávat úspěch.“ J. Welch Strategické řízení firmy Strategické řízení je »NEJNÁROČNĚJŠÍ »NEJDŮLEŽITĚJŠÍ úkol TOP managementu Strategické řízení firmy Strategickým řízením se zabývá • TOP management • majitel firmy • zakladatel firmy Strategické řízení firmy 19 Více o strategickém řízení obecně → Strategické řízení firmy II. část ROZDÍLY mezi • strategickým • taktickým • operativním řízením TOP man střední management management první linie Strategické řízení firmy Stanovování cílů: STRATEGICKÉ TAKTICKÉ OPERATIVNÍ Strategické řízení firmy Rozhodování: Strategické řízení firmy Typy manažerských rozhodnutí: • rutinní / programová • specifická / neprogramová Strategické řízení firmy TOP mng. TAKTICKÝ mng. OPERATIVNÍ mng. úroveň managementu typ problému rutinní rozhodnutí specifická rozhodnutí složité, nestrukturované problémy za rizika a neurčitosti strukturované i nestrukturované problémy dobře strukturované, opakující se, časté problémy 25 Více o srovnání strategického řízení s ostatními úrovněmi v → Strategické řízení firmy III. část SPECIFICKÉ RYSY STRATEGICKÝCH PROCESŮ Specifika strategického řízení • vnější okolí firmy • budoucnost = prostor neznáma 27 Strategické řízení firmy - Změna hospodářské mapy světa - Globalizace - Superkonkurence - Intelektualizace - Terorismus a militantnost - Genetizace - Prohlubování rozdílů, nárůst extrémů - Ekologizace verzus devastace - Meteorologické změny - Demografické posuny 28 Období změn (turbulence) Strategické řízení firmy Časový posun důsledků rozhodnutí • zpravidla doba odpisu pořízeného zařízení Strategické řízení firmy Nevratnost času • „co se stalo, nemůže se odestát“ Strategické řízení firmy Budoucnost neznáme – mezinárodní politická situace – vývoj ekonomiky – nové vědeckotechnické poznatky – reálné mzdy – vývoj tržního segmentu – vývoj konkurence • pravděpodobnost • náhoda Strategické řízení firmy V průběhu strat. procesů dochází ke změnám • „exponenciální“ rychlost změn • přechod od industriální ke znalostní společnosti • turbulence → chaos • nelze se řídit zkušenostmi z minulosti • je třeba nalézt „řád v chaosu“, naučit se rozlišovat a využívat předvídatelné tendence • flexibilita • koncept „učící se organizace“ Strategické řízení firmy Působení celosvětového okolí • rozvoj informačních technologií a logistiky • globalizace • „zkracování“ vzdáleností • celosvětový trh Strategické řízení firmy Strategické řízení je NIKDY NEKONČÍCÍ PROCES Strategické řízení firmy • jedinečné situace → jedinečná rozhodnutí  neexistuje ideální model, šablona • lze rozdělit na dílčí kroky, logicky na sebe navazující  stále se opakují, nikdy nekončí ➢ vzájemná interakce ➢ mohou probíhat zároveň • dobře fungující proces je důležitější než konkrétní dokumenty (rychle zastarávají) Strategické řízení firmy „Plány jsou nic, plánování je všechno.“ D. Eisenhower => strategické řízení je důležitější než strategie Strategické řízení firmy Více o specifických rysech strategických procesů v → Strategické řízení firmy IV. část PROCES STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ Proces strategického řízení (Robbins, Coulter): Strategické řízení firmy 40 Proces strategického řízení (Bělohlávek, Košťan, Šuleř): Strategické řízení firmy 41 Proces strategického řízení (Keřkovský, Vykypěl): Strategické řízení firmy Proces strategického řízení (Navrátilová): Strategické řízení firmy 43 1 Mise = základní poslání firmy informace pro vnější okolí – prohlášení o účelu (proč?) – jaký je důvod pro provádění businessu (pro koho?) – smysl existence organizace Strategické řízení firmy „S pomocí využití nejnovějších poznatků, našich zkušeností a odpovídajících technologií pomáhat organizacím i jednotlivcům poznávat a rozvíjet svůj vlastní potenciál.“ (Expirit, s.r.o.) Strategické řízení firmy „Cokoliv vyrobíme, musí sloužit zákazníkovi dobře, bez ohledu na cenu“ (Tomáš Baťa) Strategické řízení firmy „Connecting people…“ (Nokia) Strategické řízení firmy „Vytváříme svět fantazie, ve kterém najdete Ameriku svých představ“ (Walt Disney) Strategické řízení firmy „Chceme prosperovat na základě poskytování vynikajících služeb našim zákazníkům.“ (Prime Trucking Inc. – dálková nákladní doprava) Strategické řízení firmy „Jsme zaměřeni na realizaci změn ve společnosti a v životním prostředí.“ (Body Shop International PLC) Strategické řízení firmy „Každý den nabízíme zboží za nízké ceny“ (Wal-Mart) Strategické řízení firmy 51 2 Vize = představa o budoucím cílovém stavu firmy, určuje: • produkty • zákazníky • zájmové regiony • pozici na trhu • specifické přednosti 51 „Být spolehlivou a vysoce odborně vnímanou společností v evropském prostoru – zákazníkovou první volbou v poradenských službách.“ (Expirit, s.r.o.) Strategické řízení firmy „Naší vizí je nabízet návštěvníkům nevšední a ojedinělé zážitky v letním areálu s křišťálovou vodou a svěží, udržovanou zelení. Umocnit celkový dojem za pomoci rozmanité letní nabídky jídel a nápojů, které vám připraví a bude nabízet usměvavý a odborně vyškolený personál. Navážeme na čtvrt století trvající tradici, kde mezi hlavní cíle patří – mít vždy čisté koupaliště, přijmout návštěvníky od jara do podzimu bez ohledu na počasí a povětrnostní vlivy. Mít k dispozici zábavné atrakce pro rodiny s dětmi. Realizovat animační programy tak, aby přinášely silný zážitek. Zajistit kvalitní služby informačního kiosku s velmi dobrou jazykovou vybaveností personálu, dostatkem propagačních materiálů a dostatečnou nabídkou regionálních produktů. Nabídnout individuální přístup ke každému návštěvníkovi a s maximální pečlivostí řešit jeho podněty a připomínky.“ (koupaliště RICCO v Příboře) Strategické řízení firmy Převzato z: Miller, I. Jak provést analýzu SWOT a napsat užitečnou vizi. http://www.csks.cz „Vše co děláme, počínaje programem v našich galeriích a u partnerů ve Velké Británii a po celém světě až po knihy suvenýry a pokrmy, které prodáváme ve svých obchodech a restauracích, podporuje naše poslání: podporovat porozumění a vychutnání britského moderního umění v široké veřejnosti. Do roku 2015 se Tate Gallery chce stát více: • Otevřenou tím, že bude přijímat nové myšlenky povzbuzovat veřejnou debatu, pořádat výměny a spolupráci a přijímat všechny lidi; • Různorodou tím, že budeme prezentovat širokou škálu pohledů, hlasů a perspektiv v našem programu. Zároveň chceme citlivěji vnímat diverzitu v Británii i v celém světě; • Mezinárodní tím, že propojíme Spojené království se světem a svět se Spojeným královstvím prostřednictvím výstav a sbírek Tate gallery; • Podnikatelskou tím, že budeme vyhledávat nová partnerství, zkoumat nové trendy a vést a stimulovat debatu; • Udržitelnou tím, že si zajistíme finanční soběstačnost, aby naše stipendia a výzkum se mohly stát pevnou součástí našich aktivit. Budeme příkladní v ohledu k životnímu prostředí.“ (síť galerií Tate Gallery) Strategické řízení firmy Převzato z: Miller, I. Jak provést analýzu SWOT a napsat užitečnou vizi. http://www.csks.cz „Tam, kde je kostel a četníci, musí být i prodejna Baťa.“ (Tomáš Baťa) Strategické řízení firmy 3 Strategické analýzy Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy ORGANIZACE VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ Strategické řízení firmy MIKROOKOLÍ MAKROOKOLÍ ORGANIZACE Strategické řízení firmy ORGANIZACE zdroje technologie management … MIKROOKOLÍ MAKROOKOLÍ Strategické řízení firmy ORGANIZACE zdroje technologie management … MIKROOKOLÍ konku- rence MAKROOKOLÍ dodava- telé odběratelé substi- tuty pot. konk. Strategické řízení firmy ORGANIZACE zdroje technologie management … MIKROOKOLÍ konku- rence MAKROOKOLÍ dodava- telé odběratelé substi- tuty pot. konk. vláda demografie techno- logie trh práce ČNB životní styl inflace cla HDP Strategické řízení firmy ORGANIZACE analýza vnitřního prostředí MIKROOKOLÍ analýza vnějšího prostředí (Porterova analýza) MAKROOKOLÍ analýza vnějšího prostředí (PESTEL analýza) Strategické řízení firmy Analýza makrookolí Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy Analýza mikrookolí Síla konkurence uvnitř odvětví: • vysoká hrozba = ohrožení ziskovosti (cenová konkurence) • nízká hrozba = příležitost ke zvyšování cen • závisí na třech faktorech: - struktura konkurenčního okolí: - atomizované: slabé vstupní bariéry = hrozba - konsolidované: vzájemná provázanost = hrozba - poptávkové podmínky - bariéry výstupu z trhu: - vysoké vstupní investice - emocionální přístup - diferenciace strategických obchodních jednotek Strategické řízení firmy Hrozba nových konkurentů: • vysoká hrozba = ohrožení ziskovosti • nízká hrozba = příležitost ke zvyšování cen • závisí na výši bariér vstupu na trh (vyšší bariéry = vyšší náklady potenciálních konkurentů na vstup na trh): - oddanost zákazníků (silná image, zavedená značka) - absolutní nákladové výhody (zkušenosti, výhody u bank…) - míra hospodárnosti (velikost podílu na trhu) - vysoce kvalifikovaná pracovní síla - legislativa, ochrana trhu, státní regulace Strategické řízení firmy Síla odběratelů: • nízká síla = příležitost ke zvyšování cen • velká síla = hrozba • podmínky pro velkou sílu odběratelů: - atomizované mikrookolí s konsolidovanými odběrateli - velkoobjemové nákupy (tlak na slevy) - existence alternativních zdrojů zásobování - pokud si mohou odběratelé vstupy vyrábět sami Strategické řízení firmy Síla dodavatelů: • nízká síla = příležitost ke snižování cen vstupů / vysoké kvalitě • velká síla = hrozba zvyšování cen vstupů / nízké kvality • podmínky pro velkou sílu dodavatelů: - nízká míra substitutů - nízká atraktivita mikrookolí pro dodavatele - úzká specializace dodavatelů (ztěžuje přechod k jinému) - možnost dodavatelů dále vyrábět a prodávat ze svých výstupů Strategické řízení firmy Hrozba substitutů: • existence substitutů = hrozba vyšší konkurence = hrozba nižší ziskovosti • absence substitutů = příležitost zvyšování cen = vyšší ziskovost Strategické řízení firmy Analýza metodou „4C“ • dopady globalizace • specifické lokální podmínky • „mysli globálně, jednej lokálně“ (glokalizace) customers - zákazníci country - národní specifika costs - náklady competitors - konkurence Strategické řízení firmy Zákazníci - podobný spotřebitelský vkus X specifické zákaznické preference  jednotný globální X diferencovaný lokální přístup Národní specifika - celní bariéry - ochranářská politika X globální liberalizace - rozdílné kulturní normy obchodu Strategické řízení firmy Náklady - finanční výhodnost standardizace při globální působnosti - směnné kurzy - rozdíly v ceně pracovní síly Konkurence - globální trh - nadnárodní společnosti X domácí firmy se znalostí regionálního prostředí Strategické řízení firmy • superkonkurence • nasycení trhů • přezbrojování • masový nástup asijských států na světové trhy – agresivní marketing • zkracování vzdáleností – dopravní dostupnost • informatizace Strategické řízení firmy Základní rozvojové tendence • intelektualizace • průmysl 4.0 • rozmanitost • militantnost a terorismus • zjednodušování + zkratkovitost • genetizace • nanotechnologie • ekologizace vs. devastace Strategické řízení firmy „Megatrendy“ (2015) • individual empowerment (růst střední třídy, dostupnější vzdělání, významná role zdravotnictví) • rozšiřování moci (multipolární svět, síťování, koalice) • demografické vzorce (stárnutí obyvatel, růst migrace, 60 % obyvatel ve městech) • potraviny+voda+energie (provázanost, výrazný růst poptávky) Co z toho vyplývá pro náš podnik ??? Strategické řízení firmy zpracováno podle materiálu National Intelligence Council www.dni.gov Současné trendy? • … • … • … • … • … Co z toho vyplývá pro náš podnik ??? Strategické řízení firmy • Prof. Souček a kol. – Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě – Díl I Základní zásady, kap. 6 • Prof. Souček – Strategie úspěšného podniku, kap. 10 • National Intelligence Council www.dni.gov Strategické řízení firmy Analýza vnějšího prostředí identifikace příležitostí a hrozeb ve vnějším prostředí ▪ příležitosti: – trendy s pozitivním dopadem na organizaci ▪ hrozby: − trendy s negativním dopadem na organizaci ▪ stejné prostředí může obsahovat pro jednu organizaci příležitosti a pro druhou hrozby (odlišný management zdrojů a kapacit) Strategické řízení firmy Vnitřní prostředí zahrnuje: • výrobní faktory (půda, lidé, kapitál) • informace, znalosti • kvalita managementu • firemní kultura • know-how • goodwill • image firmy • jiné Strategické řízení firmy U vnitřního prostředí analyzujeme: • faktory vědecko-technického rozvoje • marketingové a distribuční faktory • faktory produkce a řízení produkce • faktory podnikových a pracovních zdrojů • faktory finanční a rozpočtové Strategické řízení firmy Faktory VĚDECKO-TECHNICKÉHO ROZVOJE = R&D, RTD, Research & (Technological) Development = předpoklady pro využívání VT rozvoje • VT rozvoj přispívá ke konkurenční výhodě: -inovace produktů (vedoucí postavení na trhu) -inovace produkce (nákladové úspory) • fáze VT rozvoje: -základní výzkum -aplikovaný výzkum -vývoj -komercionalizace Strategické řízení firmy • přístupy k VT rozvoji: - ofenzivní inovátor (OI) - defenzivní následník (DN) - defenzivní imitátor (DI) Komercionalizace Vývoj Aplikovaný výzkum Základní výzkum čas OI DN DI Strategické řízení firmy MARKETINGOVÉ A DISTRIBUČNÍ faktory • kritéria analýzy (1/2): – konkurenční struktura trhu, celkový a relativní podíl podniku na trhu – hospodárnost a účinnost systému průzkumu trhu – účinnost cenové strategie pro výrobky a služby – hospodárnost a účinnost prodejní síly – vztahy s klíčovými zákazníky, zranitelnost v případě koncentrace prodejců – fáze životního cyklu hlavních produktů, komplexnost sortimentu a služeb – kvalita výrobků a služeb Strategické řízení firmy • kritéria analýzy (2/2): – síla vedoucího postavení u hlavních produktů – hospodárnost a kvalita balení výrobků – účinnost reklamy – hospodárnost a účinnost marketingových podpůrných aktivit jiných než reklama – hospodárnost a účinnost servisu po nákupu – hospodárnost a účinnost kanálů distribuce a geografického pokrytí – patentová ochrana – vnímání podniku a jeho produktů zákazníky Strategické řízení firmy • Konkurenční struktura trhu: – celkový podíl na trhu (% z celkově prodaných produktů) – relativní podíl na trhu (celkový podíl na trhu vůči celkovému podílu největšího konkurenta firmy) Strategické řízení firmy Faktory PODNIKOVÝCH A PRACOVNÍCH ZDROJŮ • kritéria analýzy (1/2): – image a prestiž podniku – účinnost organizační struktury, pracovní klima a kultura podniku, jejich soulad s firemní strategií – velikost podniku v rámci oboru – velikost podnikových výstupů vzhledem k optimu výrobních nákladů Strategické řízení firmy • kritéria analýzy (2/2): – účinnost struktury a práce útvarů podniku – zkušenosti a motivace řídících pracovníků a jejich schopnost pracovat jako tým – kvalita zaměstnanců – hospodárnost a účinnost personální politiky – účinnost systému strategického řízení – účinnost informačního systému Strategické řízení firmy Faktory FINANČNÍ A ROZPOČTOVÉ • Cílem je posouzení: -finančního zdraví (současný stav) -reálnosti navrhovaného strategického rozvoje (popř. stanovení výše potřebných finančních zdrojů) Strategické řízení firmy Ukazatelé finanční analýzy: • ukazatel likvidity • ukazatel síly • ukazatel efektivnosti užití zdrojů • ukazatel ziskovosti Strategické řízení firmy Analýza metodou „7 S“ = identifikace klíčových faktorů úspěchu (success) 1.Strategie 2.Struktura 3.Systémy řízení 4.Styl manažerské práce 5.Spolupracovníci 6.Schopnosti 7.Sdílené hodnoty Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy • Struktura: -obsahová a funkční náplň organizačního uspořádání (vztahy nadřízenosti – podřízenosti, spolupráce, kontrolní mechanismy, sdílení informací) • Systémy řízení: -prostředky, procedury a systémy sloužící řízení (komunikace, kontrola, informace…) • Styl manažerské práce: -přístup managementu k řízení a k řešení problémů Strategické řízení firmy • Spolupracovníci: -vztahy mezi pracovníky, jejich funkce, aspirace, motivace, chování vůči firmě • Schopnosti: -profesionální zdatnost pracovního kolektivu firmy jako celku • Sdílené hodnoty: -ideje a principy respektované pracovníky a stakeholdry firmy Strategické řízení firmy Matice BCG – analýza produktů • „bostonská matice“ (vyvinuto poradenskou firmou Boston Consulting Group) • „matice růst - tržní podíl“ (growth-share matrix) • analýza portfolia diverzifikovaných podniků • Ukazatelé: – relativní podíl na trhu (osa X) – růst trhu (% ročního růstu trhu) – osa Y – velikost celkového prodeje jednotlivých produktů - kruhy Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy 10 %  10 %  10 % Otazníky • produkty na trzích s vysokým tempem růstu ale nízkým podílem na trhu • zpravidla nové produkty vyžadující vysoké finanční investice pro zvýšení podílu na trhu a udržení se na rostoucím trhu • ? = není jasné, zda firma žádoucí vývoj zvládne Strategické řízení firmy Hvězdy • produkty na trzích s vysokým tempem růstu a s vysokým podílem na trhu • úspěšné produkty X finančně nákladné jejich udržení na trhu Strategické řízení firmy Peněžní (dojné) krávy • produkty na trzích s nízkým tempem růstu ale s vysokým podílem na trhu • produkt ve fázi zralosti (! bude následovat úpadek !) • není třeba výrazných investic do udržení na trhu  zdroj příjmů firmy • slouží k financování „hvězd“ a „otazníků“ Strategické řízení firmy (Bídní) psi • produkty na trzích s nízkým tempem růstu a s nízkým podílem na trhu • výrobky ve fázi úpadku nebo které se „neuchytily“ • doporučuje se jejich stažení Strategické řízení firmy Analýza vnitřního prostředí identifikace silných a slabých stránek ve vnitřním prostředí ▪ silné stránky: – všechny pozitivní činnosti organizace a jedinečné zdroje, se kterými disponuje ▪ slabé stránky: − všechny negativní činnosti organizace a zdroje, které by potřebovala mít k dispozici Strategické řízení firmy SWOT analýza – analýza vnějšího a vnitřního prostředí Strategické řízení firmy SPECIFICKÁ PŘEDNOST (konkurenčí výhoda) (např. výrobková diferenciace, nejnižší náklady, úzká specializace na segment trhu, provozní dokonalost…) 3 podmínky: • vnímaná a uznávaná schopnost podniku nabídnout lepší, originální hodnotu - jedinečnost - rozlišitelnost - využitelnost Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy 4 Strategický cíl = představa o budoucím cílovém stavu firmy, určuje: • produkty (výrobky/služby) • zákazníky (trh) • základní hodnoty firmy • image • zaměstnanci • specifické přednosti Strategické řízení firmy Zaměření strategického cíle: - úroveň ziskovosti - růst tržeb - úroveň dividend - růst firmy - podíl na trhu - spokojenost zákazníků - vědeckotechnický rozvoj - hospodárnost Strategické řízení firmy Strategický cíl • S • M • A • R • T Strategické řízení firmy Strategické období (1/2) je ovlivněno: - charakter konkurenčního prostředí - nejistota budoucího vývoje - délka životního cyklu produktu, aktuální fáze - délka přípravy produktu - délka trvání pevných závazků firmy (úvěry, pronájem, kontrakty…) Strategické řízení firmy Strategické období (2/2) = zpravidla doba odpisů hlavních investic Např.: • nemocnice – nový přístroj → 7 let • doly, těžba → 35 let • infrastruktura → 70 let • oděvní průmysl → 2 roky Strategické řízení firmy 110 Strategické operace = dílčí aktivity, jimiž se dosahuje naplnění vize a splnění strategických cílů obsahují: • cíl operace • odpovědné pracovníky • indikátory (definice, kvantifikace) • harmonogram plnění Strategické řízení firmy 5 Realizace strategií • potvrzení správnosti zvolené strategie • průběžná kontrola souladu s vývojem vnějšího okolí 6 Hodnocení výsledků • zhodnocení efektivity strategie Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy V. část STRATEGICKÁ OBCHODNÍ JEDNOTKA Strategické obchodní jednotky (SBU) = Strategic Business Unit • je určena cílovou skupinou zákazníků + odpovídající technologií výroby • oddělené strategické plánování • samostatně čelí konkurenci • mohou být samostatně řízeny jako zisková střediska • samostatná business strategie u podniků s různými produkty pro různé trhy Strategické řízení firmy Např.: (softwarová firma) • Prodej hardware a software • Komplexní řešení informačních systémů • Servis • Konzultace v oblasti informačních systémů • Řešení a dodávky počítačových sítí • Internet/Intranet aplikace Strategické řízení firmy Hlediska vymezení SBU: 1. Organizační – odpovídá org. struktuře 2. Strategicko-marketingový – napříč org. strukturou – dle dílčích strategických cílů 3. Projektové – realizace určitého projektu 4. Kombinace Strategické řízení firmy Přístupy k vymezení SBU: • Existují pro každou SBU její vlastní zákazníci a konkurenti? • Dá se pro SBU vypracovat její vlastní business strategie? • Dají se pro každou SBU formulovat samostatné strategické cíle, které se nepřekrývají s cíly ostatních SBU? • Dá se každá SBU vybudovat nebo zrušit, aniž by bylo nutné měnit vymezení ostatních SBU? Strategické řízení firmy Příklad vymezení SBU: Strategické řízení firmy Příklad SBU: Korporace PepsiCo Inc. (Pepsi-Cola Company): • Pepsi-Cola (+ 7UP, Mirinda, Mountain Dew…) • North American Van Lines (kamionová doprava) • Pizza Hut • Taco Bell • KFC • … Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy VI. část FORMULACE A VÝBĚR STRATEGIE VÝCHODISKA (1/4): • vyhodnocení výsledků analýz vnitřního prostředí a vnějšího okolí firmy (SWOT analýza, benchmarking) • formulace předpokladů - optimistické - nejpravděpodobnější - pesimistické - ohrožující Strategické řízení firmy VÝCHODISKA (2/4) → využití výsledků strategických analýz • SWOT - eliminace slabých stránek a hrozeb - využití silných stránek a příležitostí • Porterův model konkurenčních sil - rovnováha jednotlivých sil Strategické řízení firmy VÝCHODISKA (3/4) • BCG - dojné krávy: čerpáme, neinvestujeme - hvězdy: investujeme, udržujeme - otazníky: investujeme (zvýšení podílu na trhu) X stahujeme z trhu - bídní psi: stahujeme z trhu • 7S - soulad jednotlivých činitelů Strategické řízení firmy VÝCHODISKA (4/4): • formulace oblasti podnikání - produkty - trh - funkce • formulace konkurenční podstaty - nákladová strategie - strategie diferenciace - focus strategie  obtížně strukturovatelná a nekvantifikovatelná rozhodnutí Strategické řízení firmy Formulace oblasti podnikání (1/4): • Produkty - výrobky X služby - potřeby zákazníků - široký X úzký sortiment - odlišnost od konkurence - vysoká X průměrná kvalita / technická úroveň - další možnosti využití produktů Strategické řízení firmy Formulace oblasti podnikání (2/4): • Trhy - orientace na regionální/národní/mezinárodní zákazníky - cesty prodeje - segmentace zákazníků + cílová skupina • Funkce v rámci hodnotového řetězce - úzký záběr - široký záběr - zpětná vertikální integrace - dopředná vertikální integrace Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy 127 Formulace oblasti podnikání (3/4): • specializace • diverzifikace – koncentrická (soustředná) – konglomerátní Formulace oblasti podnikání (4/4): - podle Portra • Odvětvový rozsah • Segmentový rozsah - produkty - zákazníci • Geografický rozsah - regiony, země • Vertikální rozsah Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (1/9) - podle Portrova konceptu generických strategií zaměření na: • nízké náklady (nákladová strategie) • odlišnost (diferenciační strategie) • široký cíl (rozsáhlý trh, široká skupina zákazníků, široký rozsah výrobků) • úzký cíl (omezený trh, úzká skupina zákazníků, úzký rozsah výrobků) Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (2/9) Generické strategie podle Portera: Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (3/9): Nákladová strategie • zásady: - úspory z rozsahu výroby (sériová výroba) - časté změny jsou nežádoucí - standardní kvalita, průměrné služby (nic „navíc“) - „šetřeme kde se dá“ (trim the fat) Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (4/9): Nákladová strategie • výhody: - snížení ceny vyvolá vyšší poptávku - překážka pro nové firmy vstupující na trh - nenutí zákazníky hledat substituty - úspěch u cenově orientovaného zákazníka - velkoobjemová výroba = silnější vyjednávací pozice vůči dodavatelům Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (5/9): Nákladová strategie • nevýhody: - technologické změny X vysoké počáteční investice do velkoobjemové výroby - růst poměru zákazníků orientovaných na kvalitu - nízká pružnost v reakci na potřeby trhu - konkurence se stejnou strategií tlačí ceny dolů na hranici rentability Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (6/9): Strategie diferenciace • specifické přednosti • ofenzivní inovátor • nejčastější oblasti diferenciace: - vysoká technická úroveň - vysoká kvalita - vysoká úroveň servisu a poprodejních služeb - „více hodnoty za cenu srovnatelnou s konkurencí“ Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (7/9): Strategie diferenciace • výhody: - věrnost zákazníků značce - s ohledem na specifičnost produktu nižší vyjednávací síla odběratelů - vyšší prodejní ceny - díky vyšším prodejním cenám nižší závislost na cenách vstupů Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (8/9): Strategie diferenciace • nevýhody: - nebezpečí příliš vysoké ceny (zákazníky neakceptovatelné) - růst poměru nákladově orientovaných zákazníků - kopírovaní našich specifických předností konkurenty - vysoké náklady na inovace - přílišná šíře aktivit (X úzce specializovaná konkurence) Strategické řízení firmy Formulace konkurenční podstaty (9/9): Focus strategie • orientace na úzký trh (limitovaná ekonomická síla, exkluzivní zákazníci) • použití nákladové strategie nebo str-ie diferenciace (častější differentiation focus) • kombinace s nákladovou strategií není příliš častá Strategické řízení firmy FORMULACE STRATEGICKÝCH ALTERNATIV (1/2) Zůstaneme v dosavadní oblasti podnikání s podobnou úrovní našeho úsilí jako dosud? Budeme expandovat přidáním nových výrobků, trhů nebo funkcí? Opustíme některé oblasti podnikání? Budeme kombinovat výše uvedené možnosti strategického rozvoje, a to souběžně nebo postupně? Strategické řízení firmy FORMULACE STRATEGICKÝCH ALTERNATIV (2/2) • Strategie stability • Strategie expanze • Strategie omezení • Kombinovaná strategie Strategické řízení firmy Strategie stability • stejné produkty na stejných trzích se stejnými funkcemi • strategie → zlepšení postupů • stadium zralosti vývoje trhu / produktů • předpoklad stabilního okolí • relativně nízké riziko X !!!změny!!! (turbulence) • relativně snadné pro management i stakeholders Strategické řízení firmy Strategie expanze (dle mnohých expertů jediná přijatelná strategie) • nové výrobky na nových trzích s novými funkcemi • strategie → rozšiřování oblastí podnikání, podílu na trhu, aktivit • stadium růstu vývoje trhu / produktů • vyšší investice • relativně vysoké riziko (dočasné) neefektivity • přežít v proměnlivém okolí • využití příležitostí Strategické řízení firmy Strategie omezení (útlumu) • redukce rozsahu výrobků, trhu a funkcí • strategie → zužování oblastí podnikání • stadium poklesu vývoje trhu / produktů • zrušení určitých výrobků, opuštění trhu, uzavření provozu, propouštění zaměstnanců, omezení R&D • mnohdy nezbytné k dosažení efektivity • známka špatného vedení • reakce na hrozby převyšující silné stránky Strategické řízení firmy Kombinovaná strategie • souběžná kombinace strategií různých SBU → firma s více SBU s různou úrovní • sekvenční/postupná kombinace → stadium změn vývoje trhu / produktů Strategické řízení firmy VARIANTY STRATEGICKÝCH ALTERNATIV • interní X externí přístup • ofenzivní X defenzivní strategie Strategické řízení firmy Interní strategický přístup • uplatňování strategie relativně nezávisle na okolí • interní expanze: - zvyšování prodeje, podílu na trhu - nové výrobky, nové trhy • interní omezení: - snižování prodeje, nákladů, podílu na trhu - stahování výrobků, opouštění trhu • interní stabilita: - zvyšování výrobní a marketingové efektivnosti Strategické řízení firmy Externí strategický přístup • uplatňování strategie ve spolupráci s prvky okolí • externí expanze: - získání nových podniků/SBU - fúze • externí omezení: - likvidace podniku/SBU či jeho prodej - změna oblasti podnikání • externí stabilita: - udržování tržního podílu Strategické řízení firmy Ofenzivní strategie • ofenzivní inovátor (investice do výzkumu i vývoje) • defenzivní následovník (investice do vývoje) • riziko • předpoklad vyššího zisku • dle některých expertů → v období změn jediná možnost jak být úspěšný Strategické řízení firmy Defenzivní strategie • defenzivní imitátor • reakce na vývoj okolí • bez rizika • předpoklad nižšího zisku Strategické řízení firmy VÝBĚR OPTIMÁLNÍ STRATEGIE • složitý rozhodovací proces • postupná selekce strategických alternativ • konečné rozhodnutí – top management • základní kritéria: - vhodnost - přijatelnost - uskutečnitelnost Strategické řízení firmy Vhodnost strategie • soulad s misí/vizí • vychází ze strategických analýz (SWOT) • „analýza výsledků analýz“ nezávislými experty → scénáře (optimistický, pravděpodobný, pesimistický) • zahrnuje veškerá možná rizika • využívá klíčové schopnosti • respektuje legislativní a etické zákony Strategické řízení firmy Přijatelnost strategie • odpovídá požadavkům: - zákazníků - vlastníků - organizace • přijatelná pro: - stát - místní správu - investory - partnery Strategické řízení firmy Uskutečnitelnost strategie • dosažitelnost výrobních faktorů v potřebný čas - kapitál - technologie - pracovní síla s potřebnou kvalifikací - energie - materiál - licence - informace - jiné Strategické řízení firmy „Dělejte třeba pastičky na myši, ale dělejte je nejlepší na světě!“ (Tomáš Baťa) Strategické řízení firmy Děkuji za pozornost Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy