STRATEGIE A STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ Strategické řízení firmy Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy I. část STRATEGIE A STRATEGICKÝ MNG STRATEGICKÝ MNG (1/5) → „strategos“ = vojevůdce → „strategie“ - vojenství → „strategický management“ – po 2. sv. válce = dlouhodobé řízení Strategické řízení firmy Současnost: • nejdůležitější úkol top-managera • koncepční řízení • tvůrčí proces využití podnikatelských zdrojů, jehož cílem je změna konkurenční rovnováhy ve prospěch podnikatele s cílem získání konkurenční výhody 4 STRATEGICKÝ MNG (2/5) Strategické řízení firmy • souhrn aktivit, jejichž cílem je získání informací nezbytných pro formování dlouhodobých záměrů fungování organizace • proces tvorby a implementace rozvojových záměrů organizace • soustavná činnost, jejímž cílem je schopnost včas předvídat změny a využívat je ve svůj prospěch 5 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (3/5) 6 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (4/5) strategické řízení cíle a rozhodnutí 7 Strategické řízení firmy STRATEGICKÝ MNG (5/5) strategické řízení komunikace = umění vyhrát válku (→ válka s konkurencí) = směr, jímž chceme jít STRATEGIE (1/4) • cesta k dosažení firemních cílů, vyplývajících z VIZE a MISE firmy • vymezuje činnosti vedoucí k naplnění cílů (strategické operace) • vymezuje základní formy konkurenčního boje • koordinuje základní manažerské úkoly na všech úrovních  rámec pro rozhodování na všech úrovních mng. 9 Strategické řízení firmy STRATEGIE (2/4) 10 dlouhodobý rámec, který: - sjednocuje ve firmě její hlavní cíle, priority a aktivity - přizpůsobuje zdroje firmy měnícímu se okolí (zejm. zákazníkům) - uspokojuje očekávání zainteresovaných skupin (např. zakladatelů, akcionářů) STRATEGIE (3/4) Strategické řízení firmy = jednotlivé záměry (věcné strategie) • co produkovat • v jakém množství a kvalitě • kdy a pro koho = tvorba metod, nástrojů a opatření (strategie řízení) • pomáhají prosazovat věcné strategie STRATEGIE (4/4) Strategické řízení firmy Absence strategie: • „hašení“ operativy – neustálé „nestíhání“ • „překvapení“ nad změnami ve vnějším okolí • nedostatek relevantních informací při rozhodování • rozpor mezi realitou a prohlášeními top-mng. • neefektivní využívání zdrojů • nesoulad v rozhodnutích jednotlivých manažerů • špatná komunikace Strategické řízení firmy Strategické řízení a hra v ŠACHY strategické řízení = tah figurkou po šachovnici vnější okolí firmy = tah protivníka Strategické řízení firmy „Chromý na správné cestě předbíhá zdravé, kteří bloudí.“ Francis Bacon Strategické řízení firmy „Jaký smysl má zdvojnásobit úsilí, když jsme zapomněli, kam chceme jít.“ G.K. Chesterton Strategické řízení firmy „Pouze tehdy, dá-li se pracovníkům jasný cíl, lze očekávat úspěch.“ J. Welch Strategické řízení firmy Strategické řízení je »NEJNÁROČNĚJŠÍ »NEJDŮLEŽITĚJŠÍ úkol TOP managementu Strategické řízení firmy Strategickým řízením se zabývá • TOP management • majitel firmy • zakladatel firmy Strategické řízení firmy 19 Více o strategickém řízení obecně → Strategické řízení firmy II. část ROZDÍLY mezi • strategickým • taktickým • operativním řízením TOP man střední management management první linie Strategické řízení firmy Stanovování cílů: STRATEGICKÉ TAKTICKÉ OPERATIVNÍ 22Strategické řízení firmy Rozhodování: Strategické řízení firmy Typy manažerských rozhodnutí: • rutinní / programová • specifická / neprogramová Strategické řízení firmy Další aspekty ke srovnání (1/2): top taktický operativní Časový horizont Podrobnost informací Zdroj informací Určitost informací Frekvence výskytu dlouhý (roky) agre- gované externí neurčitá malá střední (měsíce, rok) tříděné externí i interní méně neurčitá střední krátký (dny, hod) detailní interní určitá velká Strategické řízení firmy Další aspekty ke srovnání (2/2): Taktické a operativní řízení Strategické řízení cíle jsou odvozeny od cílů stanovených na vyšších úrovních jsou stanovovány a hodnoceny nové cíle a strategie cíle jsou ovlivňovány zkušeností z minulých případů nové cíle a strategie jsou stanovovány za specifických podmínek, které v minulosti nebyly dílčí subcíle jsou přiřazeny jednotlivým funkčním jednotkám souhrnné cíle mají celofiremní platnost a význam manažeři jsou úzce spojeni se svou profesí manažeři mají široký všeobecný rozhled s orientací na okolí firmy výsledky jsou hodnoceny bezprostředně po jejich dosažení dosažení cílů se projeví až po určitém časovém odstupu jasně dané podmínky, problémy jsou dobře strukturované nejasné podmínky, špatně strukturované problémy rutinní rozhodnutí, standardní přístupy k řešení problémů vyžadována kreativita při rozhodování a řešení problémů, každý problém vyžaduje individuální přístup Strategické řízení firmy 27 Více o srovnání strategického řízení s ostatními úrovněmi v → Strategické řízení firmy III. část PROCES STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ Proces strategického řízení (Robbins, Coulter): Strategické řízení firmy 30 Proces strategického řízení (Bělohlávek, Košťan, Šuleř): Strategické řízení firmy 31 Proces strategického řízení (Keřkovský, Vykypěl): Strategické řízení firmy Proces strategického řízení (Navrátilová): Strategické řízení firmy 33 Mise = základní poslání firmy informace pro vnější okolí – prohlášení o účelu (proč?) – jaký je důvod pro provádění businessu (pro koho?) – smysl existence organizace Strategické řízení firmy „S pomocí využití nejnovějších poznatků, našich zkušeností a odpovídajících technologií pomáhat organizacím i jednotlivcům poznávat a rozvíjet svůj vlastní potenciál.“ (Expirit, s.r.o.) Strategické řízení firmy „Cokoliv vyrobíme, musí sloužit zákazníkovi dobře, bez ohledu na cenu“ (Tomáš Baťa) Strategické řízení firmy „Connecting people…“ (Nokia) Strategické řízení firmy „Vytváříme svět fantazie, ve kterém najdete Ameriku svých představ“ (Walt Disney) Strategické řízení firmy „Chceme prosperovat na základě poskytování vynikajících služeb našim zákazníkům.“ (Prime Trucking Inc. – dálková nákladní doprava) Strategické řízení firmy „Jsme zaměřeni na realizaci změn ve společnosti a v životním prostředí.“ (Body Shop International PLC) Strategické řízení firmy „Každý den nabízíme zboží za nízké ceny“ (Wal-Mart) Strategické řízení firmy 41 Vize = představa o budoucím cílovém stavu firmy, určuje: • produkty • zákazníky • zájmové regiony • pozici na trhu • specifické přednosti 41 „Být spolehlivou a vysoce odborně vnímanou společností v evropském prostoru – zákazníkovou první volbou v poradenských službách.“ (Expirit, s.r.o.) Strategické řízení firmy „Naší vizí je nabízet návštěvníkům nevšední a ojedinělé zážitky v letním areálu s křišťálovou vodou a svěží, udržovanou zelení. Umocnit celkový dojem za pomoci rozmanité letní nabídky jídel a nápojů, které vám připraví a bude nabízet usměvavý a odborně vyškolený personál. Navážeme na čtvrt století trvající tradici, kde mezi hlavní cíle patří – mít vždy čisté koupaliště, přijmout návštěvníky od jara do podzimu bez ohledu na počasí a povětrnostní vlivy. Mít k dispozici zábavné atrakce pro rodiny s dětmi. Realizovat animační programy tak, aby přinášely silný zážitek. Zajistit kvalitní služby informačního kiosku s velmi dobrou jazykovou vybaveností personálu, dostatkem propagačních materiálů a dostatečnou nabídkou regionálních produktů. Nabídnout individuální přístup ke každému návštěvníkovi a s maximální pečlivostí řešit jeho podněty a připomínky.“ (koupaliště RICCO v Příboře) Strategické řízení firmy Převzato z: Miller, I. Jak provést analýzu SWOT a napsat užitečnou vizi. http://www.csks.cz „Vše co děláme, počínaje programem v našich galeriích a u partnerů ve Velké Británii a po celém světě až po knihy suvenýry a pokrmy, které prodáváme ve svých obchodech a restauracích, podporuje naše poslání: podporovat porozumění a vychutnání britského moderního umění v široké veřejnosti. Do roku 2015 se Tate Gallery chce stát více: • Otevřenou tím, že bude přijímat nové myšlenky povzbuzovat veřejnou debatu, pořádat výměny a spolupráci a přijímat všechny lidi; • Různorodou tím, že budeme prezentovat širokou škálu pohledů, hlasů a perspektiv v našem programu. Zároveň chceme citlivěji vnímat diverzitu v Británii i v celém světě; • Mezinárodní tím, že propojíme Spojené království se světem a svět se Spojeným královstvím prostřednictvím výstav a sbírek Tate gallery; • Podnikatelskou tím, že budeme vyhledávat nová partnerství, zkoumat nové trendy a vést a stimulovat debatu; • Udržitelnou tím, že si zajistíme finanční soběstačnost, aby naše stipendia a výzkum se mohly stát pevnou součástí našich aktivit. Budeme příkladní v ohledu k životnímu prostředí.“ (síť galerií Tate Gallery) Strategické řízení firmy Převzato z: Miller, I. Jak provést analýzu SWOT a napsat užitečnou vizi. http://www.csks.cz „Tam, kde je kostel a četníci, musí být i prodejna Baťa.“ (Tomáš Baťa) Strategické řízení firmy Analýza současného stavu (1/3) analýza zdrojů a kapacit organizace ▪ vnitřní prostředí firmy: – zaměstnanci – vlastní zdroje – inovační potenciál – přístup zákazníků ▪ klíčové kompetence: − výjimečný či jedinečný zdroj nebo kapacita − východisko pro specifické přednosti Strategické řízení firmy Analýza současného stavu (2/3) identifikace příležitostí a hrozeb ve vnějším prostředí ▪ příležitosti: – trendy s pozitivním dopadem na organizaci ▪ hrozby: − trendy s negativním dopadem na organizaci ▪ stejné prostředí může obsahovat pro jednu organizaci příležitosti a pro druhou hrozby (odlišný management zdrojů a kapacit) Strategické řízení firmy Analýza současného stavu (3/3) identifikace silných a slabých stránek ve vnitřním prostředí ▪ silné stránky: – všechny pozitivní činnosti organizace a jedinečné zdroje, se kterými disponuje ▪ slabé stránky: − všechny negativní činnosti organizace a zdroje, které by potřebovala mít k dispozici  SWOT analýza Strategické řízení firmy 49 Strategický cíl = představa o budoucím cílovém stavu firmy, určuje: • produkty (výrobky/služby) • zákazníky (trh) • základní hodnoty firmy • image • zaměstnanci • specifické přednosti Strategické řízení firmy specifická přednost = konkurenčí výhoda: (např. výrobková diferenciace, nejnižší náklady, úzká specializace na segment trhu, provozní dokonalost…) 3 podmínky: • vnímaná a uznávaná schopnost podniku nabídnout lepší, originální hodnotu - jedinečnost - rozlišitelnost - využitelnost Strategické řízení firmy Zaměření strategického cíle: - úroveň ziskovosti - růst tržeb - úroveň dividend - růst firmy - podíl na trhu - spokojenost zákazníků - vědeckotechnický rozvoj - hospodárnost Strategické řízení firmy Strategický cíl • S • M • A • R • T Strategické řízení firmy Strategické období (1/2) je ovlivněno: - charakter konkurenčního prostředí - nejistota budoucího vývoje - délka životního cyklu produktu, aktuální fáze - délka přípravy produktu - délka trvání pevných závazků firmy (úvěry, pronájem, kontrakty…) Strategické řízení firmy Strategické období (2/2) = zpravidla doba odpisů hlavních investic Např.: • nemocnice – nový přístroj → 7 let • doly, těžba → 35 let • infrastruktura → 70 let • oděvní průmysl → 2 roky Strategické řízení firmy 55 Strategické operace = dílčí aktivity, jimiž se dosahuje naplnění vize a splnění strategických cílů obsahují: • cíl operace • odpovědné pracovníky • indikátory (definice, kvantifikace) • harmonogram plnění Strategické řízení firmy Realizace strategií • potvrzení správnosti zvolené strategie • průběžná kontrola souladu s vývojem vnějšího okolí Hodnocení výsledků • zhodnocení efektivity strategie Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy IV. část SPECIFICKÉ RYSY STRATEGICKÝCH PROCESŮ Specifika strategického řízení (1/3) • vnější okolí firmy • budoucnost = prostor neznáma 58 Strategické řízení firmy Specifika strategického řízení (2/3) - Změna hospodářské mapy světa - Globalizace - Superkonkurence - Intelektualizace - Terorismus a militantnost - Genetizace - Prohlubování rozdílů - Ekologizace verzus devastace - Meteorologické změny - Demografické posuny 59 období změn (turbulence): Strategické řízení firmy Specifika strategického řízení (3/3) odpovědi na otázky: - Na které trhy / části trhů a na které výrobky / služby se chceme soustředit? - Jakým způsobem budeme lepší než konkurence? - Jaká kritéria zvolíme pro měření úspěšnosti přijaté strategie? 60 Strategické řízení firmy 1. Časový posun důsledků rozhodnutí • zpravidla doba odpisu pořízeného zařízení Strategické řízení firmy 2. Nevratnost času • „co se stalo, nemůže se odestát“ Strategické řízení firmy 3. Budoucnost neznáme – mezinárodní politická situace – vývoj ekonomiky – nové vědeckotechnické poznatky – reálné mzdy – vývoj tržního segmentu – vývoj konkurence • pravděpodobnost • náhoda Strategické řízení firmy 4. V průběhu strat. procesů dochází ke změnám • „exponenciální“ rychlost změn • přechod od industriální ke znalostní společnosti • turbulence → chaos • nelze se řídit zkušenostmi z minulosti • je třeba nalézt „řád v chaosu“, naučit se rozlišovat a využívat předvídatelné tendence • flexibilita • koncept „učící se organizace“ Strategické řízení firmy 5. Působení celosvětového okolí • rozvoj informačních technologií a logistiky • globalizace • „zkracování“ vzdáleností • celosvětový trh Strategické řízení firmy 6. Rozdíl v efektivnosti • krátkodobá výhodnost X • dlouhodobá nevýhodnost • krátkodobá nevýhodnost X • dlouhodobá výhodnost Strategické řízení firmy 7. Proces zesílení / zeslabení – z hlediska určitého časového intervalu • nízké vstupy → akumulace → zesílení výstupů • vysoké vstupy → nízké výstupy Strategické řízení firmy 8. Strategické řízení je NIKDY NEKONČÍCÍ PROCES Strategické řízení firmy • jedinečné situace → jedinečná rozhodnutí  neexistuje ideální model, šablona • lze rozdělit na dílčí kroky, logicky na sebe navazující  stále se opakují, nikdy nekončí ➢ vzájemná interakce ➢ mohou probíhat zároveň • dobře fungující proces je důležitější než konkrétní dokumenty (rychle zastarávají) Strategické řízení firmy „Plány jsou nic, plánování je všechno.“ D. Eisenhower => strategické řízení je důležitější než strategie Strategické řízení firmy Více o specifických rysech strategických procesů v → Strategické řízení firmy V. část PRVKY STRATEGIE Strategické obchodní jednotky (SBU) = Strategic Business Unit • je určena cílovou skupinou zákazníků + odpovídající technologií výroby • oddělené strategické plánování • samostatně čelí konkurenci • mohou být samostatně řízeny jako zisková střediska • samostatná business strategie u podniků s různými produkty pro různé trhy Strategické řízení firmy Např.: (softwarová firma) • Prodej hardware a software • Komplexní řešení informačních systémů • Servis • Konzultace v oblasti informačních systémů • Řešení a dodávky počítačových sítí • Internet/Intranet aplikace Strategické řízení firmy Hlediska vymezení SBU: 1. Organizační – odpovídá org. struktuře 2. Strategicko-marketingový – napříč org. strukturou – dle dílčích strategických cílů 3. Projektové – realizace určitého projektu 4. Kombinace Strategické řízení firmy Přístupy k vymezení SBU: • Existují pro každou SBU její vlastní zákazníci a konkurenti? • Dá se pro SBU vypracovat její vlastní business strategie? • Dají se pro každou SBU formulovat samostatné strategické cíle, které se nepřekrývají s cíly ostatních SBU? • Dá se každá SBU vybudovat nebo zrušit, aniž by bylo nutné měnit vymezení ostatních SBU? Strategické řízení firmy Příklad vymezení SBU: Strategické řízení firmy Příklad SBU: Korporace PepsiCo Inc. (Pepsi-Cola Company): • Pepsi-Cola (+ 7UP, Mirinda, Mountain Dew…) • North American Van Lines (kamionová doprava) • Pizza Hut • Taco Bell • KFC • … Strategické řízení firmy Dílčí firemní strategie • Corporate strategie -základní podnikatelská rozhodnutí • Business strategie -strategie jednotlivých SBU • Funkční strategie (strategické operace) -pro jednotlivé oblasti str.řízení (marketing, VaV, finance, výroba…) • Horizontální strategie -využívá efekty jednotného postupu -potlačuje partikulární zájmy na úkor strategických Strategické řízení firmy 80 Hierarchie dílčích firemních strategií Strategické řízení firmy Corporate strategie: = firemní/podnikatelská strategie • strategický rámec pro business strategie SBU • rozpracovaná mise/vize/poslání • zpracována nejužším vedením firmy • obsahuje: -stanovení SBU → KDO? -strategické cíle SBU → CO? -způsoby dosažení strategických cílů SBU → JAK? (= strategické operace na úrovni corp.str.) Strategické řízení firmy • 1 firma = 1 SBU  • corporate str. = business str. Strategické řízení firmy Business strategie: = obchodní strategie • týká se konkrétní SBU • specifikuje strategické cíle pro 7P (= rozšířený marketingový mix) • obsahuje: -strategické cíle dané SBU → CO? -způsoby dosažení str. cílů dané SBU → JAK? (= strategické operace na úrovni bus.str.) Strategické řízení firmy 84 Business strategie Product (výrobek) Price (cena) People (lidé) Process (procesy) Planning (plánování) Place (trh) Promotion (propagace) Strategické řízení firmy Horizontální strategie: = koordinační strategie • definuje strategické cíle společné více SBU • koordinuje vzájemné vztahy mezi corp. a bus.str. • zabraňují problémům mezi SBU v důsledku rozdílných zájmů • sjednocují cenovou politiku • sjednocují plánované investice • umožňují přenos know-how Strategické řízení firmy 86Strategické řízení firmy Funkční strategie: = strategie řízení jednotlivých oblastí SBU: -marketing -řízení lidských zdrojů -výzkum a vývoj -kvalita -využití IT v řízení • konkretizují business strategie • mohou být definovány i průřezově Strategické řízení firmy 88Strategické řízení firmy 89Strategické řízení firmy 90 91 92 93 94 Více o SBU a o dílčích firemních strategiích v → Strategické řízení firmy Děkuji za pozornost Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy