STRATEGICKÉ ANALÝZY – SWOT analýza STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ FIRMY Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. SWOT analýza – analýza vnějšího a vnitřního prostředí Strategické řízení firmy Oblasti používání SWOT analýzy: • strategické řízení • marketing • management • procesní řízení • projektové řízení • systém kvality • jiné Strategické řízení firmy Výsledky SWOT analýzy • ideální SBU – velké příležitosti + malé ohrožení • spekulativní SBU – velké příležitosti + velké ohrožení • vyzrálá SBU – malé příležitosti + malé ohrožení • znepokojující SBU – malé příležitosti + velké ohrožení Strategické řízení firmy Použití SWOT analýzy pro stanovení strategie - přístup MIN-MAX • MAX-MAX strategie – maximalizací silných stránek – maximalizovat příležitosti • MIN-MAX strategie – minimalizací slabých stránek – maximalizovat příležitosti • MAX-MIN strategie – maximalizací silných stránek – minimalizovat hrozby • MIN-MIN strategie – minimalizací slabých stránek – minimalizovat hrozby Strategické řízení firmy Použití SWOT analýzy pro stanovení strategie - přístup S → W → O → T • S → O – použít silné stránky k využití příležitostí • O → W – eliminovat slabé stránky za pomoci příležitosti • S → T – využít silné stránky pro eliminaci hrozeb • W → T – vyřešit znepokojivý stav i za cenu likvidace organizace Strategické řízení firmy MANAGEMENT 2 - cvičení 7 SWOT analýza (1/2) … Relativně vysoké výrobní náklady … Konsolidovaní odběratelé … Růst poptávky po produktu firmy … Vysoká ztrátovost dílů ve výrobě … Relativně dobrá vybavenost laboratoří a testovacích zařízení … Dobrá pověst firmy … Úzká specializace firemních dodavatelů 8 SWOT analýza (1/2) WRelativně vysoké výrobní náklady … Konsolidovaní odběratelé … Růst poptávky po produktu firmy … Vysoká ztrátovost dílů ve výrobě … Relativně dobrá vybavenost laboratoří a testovacích zařízení … Dobrá pověst firmy … Úzká specializace firemních dodavatelů MANAGEMENT 2 - cvičení 9 SWOT analýza (1/2) WRelativně vysoké výrobní náklady T Konsolidovaní odběratelé … Růst poptávky po produktu firmy … Vysoká ztrátovost dílů ve výrobě … Relativně dobrá vybavenost laboratoří a testovacích zařízení … Dobrá pověst firmy … Úzká specializace firemních dodavatelů MANAGEMENT 2 - cvičení 10 SWOT analýza (1/2) WRelativně vysoké výrobní náklady T Konsolidovaní odběratelé O Růst poptávky po produktu firmy … Vysoká ztrátovost dílů ve výrobě … Relativně dobrá vybavenost laboratoří a testovacích zařízení … Dobrá pověst firmy … Úzká specializace firemních dodavatelů MANAGEMENT 2 - cvičení 11 SWOT analýza (1/2) WRelativně vysoké výrobní náklady T Konsolidovaní odběratelé O Růst poptávky po produktu firmy WVysoká ztrátovost dílů ve výrobě … Relativně dobrá vybavenost laboratoří a testovacích zařízení … Dobrá pověst firmy … Úzká specializace firemních dodavatelů MANAGEMENT 2 - cvičení 12 SWOT analýza (1/2) WRelativně vysoké výrobní náklady T Konsolidovaní odběratelé O Růst poptávky po produktu firmy WVysoká ztrátovost dílů ve výrobě S Relativně dobrá vybavenost laboratoří a testovacích zařízení … Dobrá pověst firmy … Úzká specializace firemních dodavatelů MANAGEMENT 2 - cvičení 13 SWOT analýza (1/2) WRelativně vysoké výrobní náklady T Konsolidovaní odběratelé O Růst poptávky po produktu firmy WVysoká ztrátovost dílů ve výrobě S Relativně dobrá vybavenost laboratoří a testovacích zařízení S Dobrá pověst firmy … Úzká specializace firemních dodavatelů MANAGEMENT 2 - cvičení 14 SWOT analýza (1/2) WRelativně vysoké výrobní náklady T Konsolidovaní odběratelé O Růst poptávky po produktu firmy WVysoká ztrátovost dílů ve výrobě S Relativně dobrá vybavenost laboratoří a testovacích zařízení S Dobrá pověst firmy T Úzká specializace firemních dodavatelů MANAGEMENT 2 - cvičení 15 … Relativně vyšší kvalifikace zaměstnanců … Selhávání výrobků v záruční lhůtě … Trh firmy s konzervativními zákazníky věrnými jedné značce … Jednání o novém zákoně zpřísňujícím požadavky na výrobky firmy … Kvalitní informační systém firmy … Příliš vysoká likvidita … Atomizované tržní prostředí SWOT analýza (2/2) MANAGEMENT 2 - cvičení 16 S Relativně vyšší kvalifikace zaměstnanců … Selhávání výrobků v záruční lhůtě … Trh firmy s konzervativními zákazníky věrnými jedné značce … Jednání o novém zákoně zpřísňujícím požadavky na výrobky firmy … Kvalitní informační systém firmy … Příliš vysoká likvidita … Atomizované tržní prostředí SWOT analýza (2/2) MANAGEMENT 2 - cvičení 17 S Relativně vyšší kvalifikace zaměstnanců WSelhávání výrobků v záruční lhůtě … Trh firmy s konzervativními zákazníky věrnými jedné značce … Jednání o novém zákoně zpřísňujícím požadavky na výrobky firmy … Kvalitní informační systém firmy … Příliš vysoká likvidita … Atomizované tržní prostředí SWOT analýza (2/2) MANAGEMENT 2 - cvičení 18 S Relativně vyšší kvalifikace zaměstnanců WSelhávání výrobků v záruční lhůtě O Trh firmy s konzervativními zákazníky věrnými jedné značce … Jednání o novém zákoně zpřísňujícím požadavky na výrobky firmy … Kvalitní informační systém firmy … Příliš vysoká likvidita … Atomizované tržní prostředí SWOT analýza (2/2) MANAGEMENT 2 - cvičení 19 S Relativně vyšší kvalifikace zaměstnanců WSelhávání výrobků v záruční lhůtě O Trh firmy s konzervativními zákazníky věrnými jedné značce T Jednání o novém zákoně zpřísňujícím požadavky na výrobky firmy … Kvalitní informační systém firmy … Příliš vysoká likvidita … Atomizované tržní prostředí SWOT analýza (2/2) MANAGEMENT 2 - cvičení 20 S Relativně vyšší kvalifikace zaměstnanců WSelhávání výrobků v záruční lhůtě O Trh firmy s konzervativními zákazníky věrnými jedné značce T Jednání o novém zákoně zpřísňujícím požadavky na výrobky firmy S Kvalitní informační systém firmy … Příliš vysoká likvidita … Atomizované tržní prostředí SWOT analýza (2/2) MANAGEMENT 2 - cvičení 21 S Relativně vyšší kvalifikace zaměstnanců WSelhávání výrobků v záruční lhůtě O Trh firmy s konzervativními zákazníky věrnými jedné značce T Jednání o novém zákoně zpřísňujícím požadavky na výrobky firmy S Kvalitní informační systém firmy WPříliš vysoká likvidita … Atomizované tržní prostředí SWOT analýza (2/2) MANAGEMENT 2 - cvičení 22 S Relativně vyšší kvalifikace zaměstnanců WSelhávání výrobků v záruční lhůtě O Trh firmy s konzervativními zákazníky věrnými jedné značce T Jednání o novém zákoně zpřísňujícím požadavky na výrobky firmy S Kvalitní informační systém firmy WPříliš vysoká likvidita T Atomizované tržní prostředí SWOT analýza (2/2) MANAGEMENT 2 - cvičení 23 O Vyšší investice do informačních technologií O Zaměření se na zahraniční trhy O Rozšířit výrobu O Zavést internetový prodej O Zlepšení komunikace se zákazníky O Nalézt jiné distribuční kanály T Nedostatečná komunikace se zákazníky T Nízký prodej našich produktů !!! SWOT analýza – ČASTÉ CHYBY !!! MANAGEMENT 2 - cvičení Děkuji za pozornost!!! Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. Strategické řízení firmy Strategické řízení firmy 25 PŘÍPADOVÁ STUDIE 4. uzlový bod 3: SWOT analýza • zpracujte z výsledků předchozích analýz vnějšího a vnitřního prostředí • analýzu vyhodnoťte a na jejím základě navrhněte další strategické směřování vaší organizace Strategické řízení firmy 26 PŘÍPADOVÁ STUDIE 4. uzlový bod - termíny do 23.4. – zpracovat a zaslat e-mailem 30.4. 15:00-16:30 – on-line chat v MS Teams (zpětná vazba + upřesnění) Strategické řízení firmy 27 PŘÍPADOVÁ STUDIE 4. uzlový bod Způsob odevzdání: • 1 společný dokument za celý tým • formát Pdf • do STAGu – XSF/Případová studie/SWOT analýza Termín odevzdání: • do 3. 5. 2020