Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 1 Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za rok 2017 Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 2 Obsah Úvod........................................................................................................................................................................ 4 1 Identifikace školy .......................................................................................................................................... 4 1.1 Orgány vysoké školy (k 31. 12. 2017)................................................................................................... 5 2 Formy získávání zpětné vazby....................................................................................................................... 7 2.1 Evaluace studia..................................................................................................................................... 7 2.2 Průzkum absolventů............................................................................................................................. 7 3 Studijní proces............................................................................................................................................... 7 3.1 Akreditované studijní programy........................................................................................................... 7 3.2 Studenti................................................................................................................................................. 8 3.2.1 Studijní úspěšnost ....................................................................................................................... 9 3.3 Kvalita kvalifikačních prací ................................................................................................................ 10 3.4 Ochrana duševního vlastnictví........................................................................................................... 10 3.5 Evaluace studijního procesu.............................................................................................................. 10 3.6 Absolventi ........................................................................................................................................... 12 3.7 Zhodnocení procesu........................................................................................................................... 13 3.8 Silné stránky procesu......................................................................................................................... 13 3.9 Potenciál ke zlepšování...................................................................................................................... 13 3.10 Návrhy na preventivní a nápravná opatření ...................................................................................... 13 4 Tvůrčí činnost .............................................................................................................................................. 14 4.1 Projekty ............................................................................................................................................... 14 4.1.1 Přehled projektů realizovaných v roce 2017 ............................................................................ 14 4.1.2 Zhodnocení podaných projektů za rok 2017 ............................................................................ 15 4.2 Publikační činnost akademických pracovníků .................................................................................. 15 4.2.1 Přehled publikační činnosti za rok 2017................................................................................... 16 4.3 Zapojení studentů do tvůrčí činnosti školy ....................................................................................... 18 4.4 Zhodnocení procesu........................................................................................................................... 18 4.5 Silné stránky procesu......................................................................................................................... 19 4.6 Potenciál pro zlepšování .................................................................................................................... 19 4.7 Návrhy na preventivní a nápravná opatření ...................................................................................... 19 5 Spolupráce s praxí....................................................................................................................................... 19 5.1 Zhodnocení procesu........................................................................................................................... 19 5.2 Silné stránky procesu......................................................................................................................... 20 5.3 Potenciál ke zlepšování...................................................................................................................... 20 5.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření ...................................................................................... 20 6 Mezinárodní spolupráce.............................................................................................................................. 20 6.1 Zhodnocení procesu........................................................................................................................... 21 6.2 Silné stránky procesu......................................................................................................................... 21 6.3 Potenciál ke zlepšování...................................................................................................................... 21 6.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření ...................................................................................... 21 7 Ostatní činnosti školy.................................................................................................................................. 22 7.1 Zhodnocení procesu........................................................................................................................... 22 7.2 Silné stránky procesu......................................................................................................................... 22 7.3 Potenciál ke zlepšování...................................................................................................................... 22 7.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření ...................................................................................... 23 8 Vnitřní řízení a komunikace ........................................................................................................................ 23 8.1 Zhodnocení procesu........................................................................................................................... 23 8.2 Silné stránky procesu......................................................................................................................... 24 8.3 Potenciál ke zlepšování...................................................................................................................... 25 8.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření ...................................................................................... 25 9 Personální zabezpečení .............................................................................................................................. 25 9.1 Hodnocení a osobní rozvoj pracovníků.............................................................................................. 27 9.2 Spokojenost zaměstnanců ................................................................................................................. 27 9.3 Zhodnocení procesu........................................................................................................................... 27 9.4 Silné stránky procesu......................................................................................................................... 28 Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 3 9.5 Potenciál ke zlepšování...................................................................................................................... 28 9.6 Návrhy na preventivní a nápravná opatření ...................................................................................... 28 10 Infrastruktura, informační zdroje a komunikační prostředky školy ..................................................... 28 10.1 Zhodnocení procesu........................................................................................................................... 29 10.2 Silné stránky procesu......................................................................................................................... 29 10.3 Potenciál ke zlepšování...................................................................................................................... 29 10.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření ...................................................................................... 29 11 SWOT analýza.......................................................................................................................................... 30 Závěr..................................................................................................................................................................... 31 Přílohy................................................................................................................................................................... 31 Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 4 Úvod Tato zpráva je zpracována dle směrnice Q3-P01-STRI-008-01_Pravidla pro zajišťování kvality a vnitřní hodnocení. Tato zpráva doplňuje Zprávu o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 o údaje za rok 2017 v návaznosti na přezkoumání systému managementu kvality. Údaje a hodnotící stanoviska uvedené ve zprávě za období let 2011 – 2016 – nejsou-li aktualizována touto zprávou – zůstávají v platnosti. Vedení vysoké školy v průběhu roku 2017 opakovaně projednalo náměty Rady pro vnitřní hodnocení uvedené ve Zprávě o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016. Většina návrhů na preventivní a nápravná opatření byla akceptována, případně bylo adekvátně odůvodněno jejich neakceptování. Návrhy se promítly do politik a plánů školy na roky 2017 a 2018, resp. následující. Zpráva vedení školy o řešení návrhů je přílohou č.2 této zprávy. 1 Identifikace školy Údaje zůstávají nezměněny oproti Zprávě o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016. Název Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Právní uspořádání Obecně prospěšná společnost Sídlo tř. Kosmonautů 1288/1, 77900 Olomouc Statutární zástupce RNDr. Josef Tesařík IČ 268 67 184 DIČ CZ26867184 Telefon +420 587 332 311 E-mail mvso@mvso.cz Webová stránka http://www.mvso.cz/ Druh obecně prospěšných služeb Vzdělávání ve formě poskytování úplného vysokoškolského vzdělání. Zajišťování vzdělávací, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti v akreditovaných studijních programech. Doplňková činnost Pořádání odborných kurzů, školení a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti. Vydavatelská a nakladatelská činnost. Kopírovací práce. Činnost podnikatelských, finančních, organizačních a ekonomických poradců. Poradenská činnost v oblasti společenských věd a rozvoje osobnosti Vysoká škola vykonává svoji činnost na základě státního souhlasu MŠMT ČR, uděleného dne 15. 7. 2005, č.j. 24-350/2005-30. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 5 1.1 Orgány vysoké školy (k 31. 12. 2017) V průběhu roku 2017 došlo k několika změnám v organizační struktuře vysoké školy a návazně v orgánech vysoké školy. Jednalo se o rozšíření počtu prorektorátů; nově byla vytvořena pozice Prorektora pro digitalizaci. Nastaly rovněž změny v Dozorčí radě, Akademickém senátu a v Disciplinární komisi a v Radě pro vnitřní hodnocení. V prosinci 2017 zemřel doc. RSDr. Luboš Štancl, CSc., člen Akademické rady, Rady studijního programu a Rady pro vnitřní hodnocení. 1.1.1 Vedení školy Ředitel RNDr. Josef Tesařík Náměstek ředitele Mgr. Vladimíra Sedláčková Rektor prof. Ing. Vladimír Smejkal, CSc., LL.M. Prorektor pro studijní a pedagogické záležitosti Mgr. Bc. Irena Kovačičinová Prorektor pro vědu, výzkum a rozvoj Doc. Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D. Prorektor pro vnější vztahy Mgr. Jitka Lidaříková Prorektor pro digitalizaci Ing. Michal Menšík, Ph.D. 1.1.2 Správní rada - Bc. Eva Kubelková - PaedDr. Olga Němcová, MBA - JUDr. Vlastislav Lexa 1.1.3 Dozorčí rada - Ing. Ludmila Horsáková - RNDr. Jiří Vaněček, MBA - Ing. Michal Tesařík, MBA 1.1.4 Akademická Rada - prof. Ing. Fabio Garzia, Ph.D., Sapienza – University of Rome, Italy; Wessex Institute of Technology, UK; European Academy of Sciences and Arts, Austria - Col. Harald Gell, Ph.D., MBA, Theresean Military Academy Wiener Neustadt - Ing. Tomáš Jelínek, Ph.D., ředitel, DBM - prof. Ing. Bohumil Král, CSc., VŠE Praha - Andrea Szirmai Madarasiné, Ph.D., Budapest Business School - Ing. Michal Menšík, Ph.D., MVŠO - doc. Ing. Stanislav Mišák, Ph.D., VŠB-TU Ostrava - Ing. Pavel Pěnička, ředitel, Siemens, s.r.o., o.z. Elektromotory Mohelnice - prof. Dr. Ing Miroslav Pokorný, MVŠO - prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA, dr. h.c., Fakulta podnikatelská VUT v Brně - prof. Ing. Vladimír Smejkal, CSc. LLM., MVŠO - prof. RNDr. Václav Snášel, CSc., VŠB-TU Ostrava - prof. Ing. Jana Stávková, CSc., Provozně ekonomická fakulta Mendelovy univerzity v Brně - doc. Simona Sternad, Ph.D., University Maribor - prof. Katarzyna Szczepaňska-Wosczyna, Dabrowa Górnica - prof. dr. Koen Vanhoof, Hasselt University - doc. Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D., MVŠO Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 6 1.1.5 Rada studijního programu - doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D. (informatika, aplikovaná matematika) - doc. Ing. František Dařena, Ph.D. (informatika) - doc. Ing. Miloslava Chovancová, Ph.D. (marketing) - doc. et doc. PhDr. Mgr. Kateřina Ivanová, Ph.D. (společenské vědy) - doc. Ing. Zuzana Kapsdorferová, Ph.D. (management) - Ing. Michal Menšík, Ph.D. (podniková ekonomika) - doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (management) - prof. Dr. Ing. Miroslav Pokorný (informatika, aplikovaná matematika) - doc. Ing. Eva Sikorová, CSc. (podniková ekonomika) - prof. Ing. Vladimír Smejkal, CSc., LL.M. (informatika, management, právo) - prof. Ing. Jan Široký, CSc. (ekonomie, veřejné finance) - doc. JUDr. Blanka Vítová, LL.M., Ph.D. (právo) - doc. Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D. (ekonomie) 1.1.6 Rada pro vnitřní hodnocení - Mgr. Vladimíra Sedláčková, náměstkyně ředitele a představitelka managementu pro kvalitu - doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D., akademický pracovník Ústavu managementu a marketingu, interní auditor, profesně orientován na systémy managementu řízení - Mgr. Lenka Kolaříková, vedoucí studijního oddělení a manažerka kvality - Ing. Jana Machová, asistentka prorektorky pro studium a pedagogiku 1.1.7 Manažeři ústavů - Ústav managementu a marketingu - doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. - Ústav podnikové ekonomiky – Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D. - Ústav ekonomie – Ing. Eva Jílková, Ph.D. - Ústav informatiky a aplikované matematiky - PhDr. Zdeňka Krišová, Ph.D. - Ústav společenských věd a práva – Mgr. Tetiana Arkhangelska, Ph.D. 1.1.8 Akademický senát Senátoři Akademického senátu MVŠO z řad zaměstnanců: - Mgr. Vít Pászto - Mgr. Veronika Říhová, Ph.D. - Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D. Senátoři Akademického senátu MVŠO z řad studentů: - Kristýna Konečná - Josef Polzer 1.1.9 Disciplinární komise - doc et doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D. - předsedkyně komise - Ing. Omar Ameir, Ph.D. - Zuzana Ťulpová - Jaroslav Minařík 1.1.10 Zastoupení vysoké školy v reprezentaci vysokých škol - Česká konference rektorů: člen - Rada vysokých škol: člen - Asociace soukromých vysokých škol ČR: člen Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 7 2 Formy získávání zpětné vazby Formy získávání zpětné vazby zůstaly zachovány. 2.1 Evaluace studia Zpětná vazba od studentů je nadále získávána stejnou formou - je zvolena kombinace distribuce papírových dotazníků do výuky pracovnicí studijního oddělení a rozeslání elektronických dotazníků. 2.2 Průzkum absolventů Průzkum zpětné vazby od absolventů byl realizován v únoru 2017; jeho výstupy byly zakomponovány do Zprávy o vnitřním hodnocení za období 2011 – 2016. Další průzkum je – v souladu s vnitřními předpisy MVŠO – plánován na rok 2019. 3 Studijní proces 3.1 Akreditované studijní programy I nadále probíhá výuka ve studijním programu Ekonomika a management v prezenčníi kombinované formě v souladu s platnou akreditací. V roce 2017 Rada Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství udělila MVŠO akreditaci profesně zaměřenému bakalářskému studijnímu programu Systémové inženýrství a informatika se standardní délkou studia 3 roky v prezenční formě studia (Rozhodnutí čj. NAU-31/2017-13 ze dne 15. prosince 2017) na dobu 4 let. Rovněž v roce 2017 získala Moravská vysoká škola Olomouc akreditaci profesně zaměřeného navazujícího magisterského studijního programu Ekonomika a management se standardní dobou studia 2 roky formou prezenčního studia (Rozhodnutí čj. NAU-31/2017-15). 45% 17,77% 34,32% 9,97% 71,86% 55,24% 22% 6,69% 64% 26,37% 67,71% 50,05% 66,07% 47,64% 62,35% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Vývoj průměrné návratnosti v jednotlivých semestrech Průměrná návratnost dotazníků hodnotících výuku: Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 8 Kód stud. progr. Název studijního programu Kód stud. oboru Název studijního oboru Standardní doba studia Forma studia1 Platnost akreditace B6208 Ekonomika a management 6208R086 Podniková ekonomika a management P,K-3 31.08.2019 B6208 Ekonomika a management 6208R131 Management a ekonomika ve veřejném sektoru P,K-3 31.10.2019 B6208 Ekonomika a management 6209R027 Podnikové informační systémy P,K-3 31.10.2019 B0619P14001 Systémové inženýrství a informatika xxx xxx P-3 22.12.2021 N0413P05001 Ekonomika a management xxx xxx P-2 17.01.2022 Oba nové studijní programy budou otevřeny v akademickém roce 2018/19. 3.2 Studenti Početnově zapsaných studentů se i přes nepříznivý demografický vývojv posledních 2 letech ustálil. Škola v roce získala dvě akreditace a vytvořila kapacitní prostor pro výuku nově akreditovaných studijních programů (navazující magisterské studium SP „Ekonomika a management“, bakalářské studium SP „Systémové inženýrství a informatika“), které jsou předpokladem zvyšování počtu studentů MVŠO v následujících letech. 1 P – prezenční forma studia, K – kombinovaná forma studia 76 265 506 673 739 775 738 667 560 434 357 280 254 0 100 200 300 400 500 600 700 800 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Počet studentů MVŠO Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 9 3.2.1 Studijní úspěšnost Úspěšnost u přijímacího řízení: V roce 2017 bylo přijato 79,20 % uchazečů, kteří podali přihlášku ke studiu; z přijatých studentů pak 73,79 % studium zahájilo zápisem do studia. Celková studijní neúspěšnost se v roce 2017 mírně snížila a je i nadále vnímána jako optimální. Úspěšnost u SZZ: V letech 2011 – 2017 skládalo SZZ celkem 951 studentů, z nich 929 je absolvovalo a 22, tj. cca 1% u SZZ neuspělo a jejich studium bylo ukončeno. Dle jednotlivých ročníků ukončení studia bylo rozdělení následující: 1. řádný termín 1. opravný termín 2. opravný termín Neuspěl u SZZ a neabsolvoval 2011 129 73 3 3 2012 110 47 9 5 2013 75 37 9 2 2014 106 38 10 1 2015 79 52 9 3 2016 43 29 11 5 2017 34 26 7 3 379 418 328 231 181 184 185 343 306 252 195 154 130 134 281 227 156 134 131 95 96 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Početstudentů Vývoj počtu přihlášek, přijatých a studentů, kteří nastoupili Přihlášení Přijatí Nastoupili ke studiu 14,84% 20,73% 24,89% 22,68% 17,05% 23,81% 21,43% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Studijní neúspěšnost Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 10 3.3 Kvalita kvalifikačních prací V roce 2017 byla plně zajištěna kvalita kvalifikačních prací, zvýšil se poměr poměru praktických a aplikovaných bakalářských prací. 3.4 Ochrana duševního vlastnictví Od února 2016, tedy v celém roce 2017, nebylo plagiátorství – i při systémové kontrole všech seminárních a kvalifikačních prací prostřednictvím IS/STAG – zaznamenáno. 3.5 Evaluace studijního procesu Hodnocení náročnosti zkoušek: Objektivita zkoušení: 83% 70% 77% 80% 74% 71% 76% 50% 55% 60% 65% 70% 75% 80% 85% Vývoj množství respondentů, kteří hodnotili zkoušky jako náročné Množství respondentů 90% 90% 86% 83% 85% 95% 92% 60% 65% 70% 75% 80% 85% 90% 95% 100% Vývoj množství repondentů, kteří hodnotili zkoušení jako objektivní Množství respondentů Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 11 Přínos případové studie pro praxi: V rámci evaluací studenti identifikují klíčové silné stránky školy a potenciál ke zlepšení. Z posledních evaluací (LS 2016/2017 a ZS 2017/2018) vyplynulo toto hodnocení: Silné stránky Potenciál ke zlepšení - Objektivita - Náročnost požadavků na absolvování předmětů - Praktická orientace výuky - schopnost vyučujících zaujmout studenty - Využití moderních výukových metod - 100% docházka jako požadavek ke splnění předmětu Dovednosti profesionální komunikace - ve výukových skupinách anglického jazyka jsou studenti s různou úrovní znalostí angličtiny - zadání případové studie je nesrozumitelné - příliš mnoho seminárních prací v předmětu Management 1 (co se týče předmětu Management 2, v evaluaci výuky v ZS 2017/2018 se žádné stížnosti na množství seminárních prací neobjevily, přičemž množství vypracovávaných seminárních prací je shodné) Na základě podnětů studentů vzešlých z uvedených evaluací byla přijata tato konkrétní opatření: - Požadavky na absolvování předmětů jsou souhrnně zveřejněny pro příslušný ročník studia na intranetových stránkách školy. Předmět Dovednosti profesionální komunikace simuluje podmínky zaměstnaneckého vztahu, který je také založen na 100% účasti. V případě závažných důvodů pro neúčast je možné se předem omluvit a dohodnout možné řešení. Větší množství seminárních prací v předmětu Management 1 koresponduje s akreditovanými požadavky na studenty v rámci předmětu, při zpracování seminárních prací se studenti naučí zpracovávat odborné texty a připraví se na tvorbu závěrečné kvalifikační práce. 54% 59% 48% 58% 39% 80% 67% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% Vývoj množství studentů, kteří hodnotili případovou studii jako přínosnou pro praxi Množství respondentů Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 12 - Jazykové znalosti a dovednosti komunikace v cizím jazyce je dána cílem akreditovaného studijního programu a profilem absolventa, výstupní znalosti tedy musí být na obdobné úrovně. Méně zdatní studenti mohou v prvních třech semestrech využít volitelnou výuku anglického jazyka, dostudovat si chybějící znalosti a dohnat tak pokročilejší studenty. Toto období je potřeba maximálně využít, aby studenti neměli v LS 2. ročníku problém splnit povinný předmět. Povinná výuka od čtvrtého semestru je poté přizpůsobena většině, což je úroveň B1. - Při řešení případové studie byly zavedeny konzultační schůzky se studenty – cílem je vyjasnění pravidel případové studie, pomoc studentům s porozuměním zadání a s fungováním týmu. - V rámci interní komunikace jsou po vyučujících požadovány pravidelné kontroly školní emailové schránky. Byla připomenuta možnost přeposílání e-mailů ze školní schránky na soukromou adresu. 3.6 Absolventi I když klesá počet studentů, je naopak potěšujícím trendem zvyšující se míra uplatnitelnosti absolventů. MVŠO za dobu své existence vychovala 1314 absolventů, kteří jsou velmi úspěšní; uplatnitelnost absolventů na trhu práce či v navazujícím vysokoškolském vzdělávání dosahuje každoročně více než 90% (98,7% v roce 2017).2 2 Zdroj: Integrovaný portál MPSV, Pololetní statistiky absolventů, http://portal.mpsv.cz/sz/stat/abs/polo 93,5 93,6 93,8 96,1 96,3 97,0 97,1 97,4 98,7 90,0 91,0 92,0 93,0 94,0 95,0 96,0 97,0 98,0 99,0 100,0 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Uplatnitelnost absolventů MVŠO Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 13 3.7 Zhodnocení procesu V rámci vnitřního hodnocení byla provedena analýza procesu, v rámci které bylo konstatováno: Kritérium Hodnocení Komentář Oblast je zpracována ve strategických dokumentech MVŠO, vedení školy je dostatečně angažováno na řízení procesu ANO Jsou identifikována rizika a příležitosti procesu ANO Je popsáno v Identifikaci procesů Jsou navržena opatření pro eliminaci rizik ANO Jsou stanoveny cíle procesu ANO Jsou pravidelně revidovány a vyhodnocovány (viz Plány 2017 / Plány 2018) Jsou zavedeny procesní postupy, které jsou důsledně implementovány, revidovány a ověřovány ANO Je popsáno v Mapě procesů a Identifikaci procesů a jednotlivých procesních dokumentech. Jsou identifikovány odpovědnosti a pravomoci ANO Je popsáno v Organizačním řádu a jednotlivých procesních dokumentech. V rámci řízení procesu je zjišťována zpětná vazba, na jejímž základě jsou projednávána a přijímána nápravná a preventivní opatření. ANO Viz výše O výstupech procesu jsou vedeny záznamy ANO Viz výše Na základě této analýzy byly identifikovány silné stránky procesu a potenciál ke zlepšování a formulovány návrhy na nápravná a preventivní opatření. 3.8 Silné stránky procesu Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Zvyšování úrovně vnitřní komunikace ve studijním procesu. 3.9 Potenciál ke zlepšování Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Posílení kombinované formy výuky. 3.10 Návrhy na preventivní a nápravná opatření V hodnoceném období nebyly formulovány nové náměty. Projednání návrhů z předchozí zprávy viz příloha č.2. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 14 4 Tvůrčí činnost 25. 4. 2017 proběhl první ročník mezinárodní vědecké konference International Day of Science (IDS). Konference se aktivně zúčastnili zástupci z následujících zemí: Belgie, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Ukrajina a Rusko, přičemž bylo prezentováno 35 příspěvků. Konference přispěla k posilování výměny know-how a best practises mezi MVŠO a zahraničím a vytvoření mezinárodních kontaktů a zviditelnění Olomouce v akademické obci v oblasti ekonomiky a managementu. Druhý ročník konference je plánován v dubnu 2018. 4.1 Projekty 4.1.1 Přehled projektů realizovaných v roce 2017 Řešitel/spoluřešitel Názvy grantů a projektů získaných pro vědeckou, výzkumnou, uměleckou a další tvůrčí činnost v příslušné oblasti vzdělávání Zdroj Období Přehled vědecko-výzkumných projektů RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA/ za MVŠO Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D. Systém pro aktivní řízení decentralizovaných energetických jednotek na lokální úrovni TAČR 2015 - 2017 Mgr. Šupler Jiří/ za MVŠO prof. Dr. Ing. Miroslav Pokorný Informační systém pro řízení a správu obchodů v prostředí Forexu OPPIK 2016 - 2018 Přehled rozvojových projektů Mgr. Vladimíra Sedláčková Zvýšení kvality vzdělávání na MVŠO s ohledem na potřeby trhu práce, digitalizaci a internacionalizaci (EDULAM) OPVVV 2017- 2020 Přehled ostatních mezinárodních projektů PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Corporate Social Responsibility in the Context of Visegrad Countries Internatio nal Visegrad Fund 2014 - 2017 Ing. Vít Pászto, Ph.D. Spatial Exploration of Economic Data: methods of interdisciplinary analytics KA 2 Erasmus + 2016 - 2018 Přehled projektů řešených v rámci spolupráce s praxí Pracoviště Název či popis projektu uskutečňovaného ve spolupráci s praxí Období SERENDIPITY Agency, s.r.o. Sídlo: Přerov Inovační voucher – - zpracování metodiky k sestavení samohodnotícího formuláře pro stanovení indexu společenské odpovědnosti (CSR) pro neziskové organizace, municipality, občany a podnikatelské subjekty, v oblasti ekonomické, sociální, environmentální, případně jiné - provedení faktorové analýzy, sestavení a ověření platnosti matematického modelu (rovnice) algoritmu pro výpočet indexu společenské odpovědnosti - vytvoření algoritmu indexu společenské odpovědnosti 2016 - 2017 Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 15 4.1.2 Přehled a zhodnocení podaných projektů za rok 2017 Poskytovatel Název projektu Žadatel / partner Schváleno / neschváleno Poznámka Úřad práce Záruky pro mladé žadatel schváleno TA ČR Ekonomická optimalizace výběru postupů pro zajišťování bezpečnosti informačních technologií a informačních systémů žadatel neschváleno Projekt nebyl doporučen k podpoře, nízké bodové hodnocení. TA ČR Zmapování úrovně ekonomické soběstačnosti domácností na území ČR pro účely prevence bezpečnostní situace žadatel neschváleno Formální chyba GA ČR Vývoj dynamického multiagentního modelu nízkouhlíkové ekonomiky žadatel neschváleno Projekt nebyl doporučen k podpoře, nízké bodové hodnocení. GA ČR Vývoj nových metod hodnocení ekonomické soběstačnosti domácností žadatel neschváleno Projekt nebyl doporučen k podpoře, nízké bodové hodnocení. ITI - OP VVV Dlouhodobá mezisektorová spolupráce pro využívání IT nástrojů ve zdravotnictví žadatel v hodnocení OP VVV ROKA žadatel neschváleno Projekt nebyl doporučen k podpoře, nízké bodové hodnocení. ITI - OP PIK Meddiag partner v hodnocení OP PIK SmartHome partner schváleno Visegrad Fund CSR Self Awareness Questionnaire: Increasing CSR, Regional Development, International Cooperation žadatel neschváleno Projekt nebyl doporučen k podpoře, nízké bodové hodnocení. Interreg Danube MentorNet partner neschváleno Projekt nebyl doporučen k podpoře, nízké bodové hodnocení. FDV Cesta pro mladé žadatel schváleno 4.2 Publikační činnost akademických pracovníků Publikační činnost v roce 2017 oproti roku 2016 stoupla a počet významných výstupů se opětovně přiblížil výstupům z mimořádného roku 2015.3 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Texty v časopisech s impakt faktorem – Web of Science 1 1 1 1 2 3 Texty v časopisech se SJR - SCOPUS 1 2 2 8 1 5 Texty v časopisech ERIH PLUS 2 3 2 Celkem 2 3 3 11 6 10 3 Kompletní přehled výstupů viz kapitola 4.2.1 Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 16 S ohledem na akreditační snahy MVŠO se řízení procesu vědy a výzkumu a publikační činnost v následujícím období zaměří především na přímou korelaci s obsahem nově akreditovaných studijních programů. 4.2.1 Přehled publikační činnosti za rok 2017 - ZIMMERMANNOVÁ, Jarmila. Is Current Institutional Environment Suitable for Renewable Electricity Generation in the Czech Republic? In: Current Trends in Public Sector Research. Proceedings of the 21st International Conference. Brno - Šlapanice: Masaryk University, 2017, s. 434-442. ISBN 978-80- 210-8448-3, ISSN 2336-1239. - PÁNEK, Jiří, Lukáš MAREK, Vít PÁSZTO a Jaroslav VALŮCH. The Crisis Map of the Czech Republic: the nationwide deployment of an Ushahidi application for disasters. Disasters [online]. 2017. DOI: 10.1111/disa.12221. ISSN 03613666. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/disa.12221 - MEIXNEROVÁ, Lucie a Eva SIKOROVÁ. Intercompany comparison of selected financial indicators of the small and medium enterprises. In: 15th International Scientific Conference on Hradec Economic Days 2017. Hradec Králové: UNIV HRADEC KRÁLOVÉ. 2017, s. 620 – 628, 7(1). ISSN 2464-6067. - CHYTILOVA, Ekaterina. The possibility of expert system application in czech small and medium-sized enterprises. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 2017, 65(2), 653-660. ISSN 1211-8516. - BERNARDOVÁ, Dana, Eva JÍLKOVÁ, Miroslav POKORNÝ a Zdeňka KRIŠOVÁ. Abstract Modelling of the Impact of Activities of Economic Entities on the Social System. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 2017, 65(3), 965–976. - VACULÍK, Marek, Vít PÁSZTO a Barbora ŠVARCOVÁ. Spatial distribution of innovation activities in the Czech Republic in 2010-2012. Journal of International Studies. 2017, 10(1), pp. 123-134 DOI: 10.14254/2071-8330.2017/10-1/8 - MEIXNEROVÁ, Lucie, Michal MENŠÍK a Vít PÁSZTO. Economic analysis and spatial arrangements of engineering SMEs performance in Olomouc region of Czech Republic. Journal of International Studies. 2017, 10(1), 135-145. DOI: 10.14254/2071-8330.2017/10-1/9. - MEIXNEROVÁ, Lucie a Eva SIKOROVÁ. Basic characteristics of Czech business entities in the context of national and international accounting. Journal of International Studies. 2017, 10(3), 120-133. ISSN 2071-8330. DOI: 10.14254/2071-8330.2017/10-3/9 - SKALIČKOVÁ, Jolana a Eva JÍLKOVÁ. Význam vzdělanosti na trhu práce v regionálním pojetí. EMI: Ekonomika, Management, Inovace. 2017, 9(1), 17-25. ISSN 1804-1299. - SMEJKAL, Vladimír. Dynamický biometrický podpis a nařízení GDPR. Revue pro právo a technologie. [Online]. 2017, č. 16, s. s. 89-112. [cit. 2018-01-14]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/revue/article/view/8282 - SMEJKAL, Vladimír a Anikó MOLNÁROVÁ. Problém oceňovacíaneb stanovení výše škody nebo ušlého zisku při neoprávněném užívání autorských děl. In: Černý, M., Klinka, T., Smejkal, V., Adamov, N., Prchal, P., Molnárová, A. Otázky & výzvy v právu duševního vlastnictví v roce 2017. Olomouc: Iuridicum Olomoucense, o.p.s., 2017, s. 184-207. ISBN 978-80-88266-00-6. - POKORNÝ, Miroslav, Michal MENŠÍK, Ekaterina CHYTILOVA, Dana BERNARDOVÁ a Zdeňka KRIŠOVÁ. Soft-Computing Technologies in Economics Expert Systems, In: Ryan,D: Expert Systems: Design, Applications and Technology. USA: NOVA Science Publishers Inc., 2017, ISBN: 978-1-53612-520-7 - PORADA, Viktor a Vladimír SMEJKAL. Forensic identification and its possibilities in the process of detection, investigation and proving of cyber offences. In: Zimmermannová, J. (ed.). Proceedings of the International Scientific Conferece International Day of Science 2017. Olomouc: Moravian University College Olomouc, 2017, s. 192-199. ISBN 978-80-7455-060-7. - PORADA, Viktor a Vladimír SMEJKAL. Forensic identification and its possibilities in the process of detection, investigation and proving of cyber offences. In: Zimmermannová, J. (ed.). Proceedings of the International Scientific Conferece International Day of Science 2017. Olomouc: Moravian University College Olomouc, 2017, s. 192-199. ISBN 978-80-7455-060-7. - BERNARDOVÁ, Dana, Jelena KUBICOVÁ a Kateřina IVANOVÁ. Corporate Social Responsibility as a Tool of Lifelong Learning in the Region. In: Zimmermannová, J. (ed.). Proceedings of the International Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 17 Scientific Conferece International Day of Science 2017. Olomouc: Moravian University College Olomouc, 2017, s. 121-129. ISBN 978-80-7455-060-7. - LAVRINČÍK, Jan, Zdeňka KRIŠOVÁ a Jiří PAVELKA. Alternative Investments Revshare. In: Zimmermannová, J. (ed.). Proceedings of the International Scientific Conferece International Day of Science 2017. Olomouc: Moravian University College Olomouc, 2017, s. 141-147. ISBN 978-80-7455- 060-7. - POKORNÝ, Miroslav. Fuzzy Regression Analysis Application on Data Time Series in Economics. In: Zimmermannová, J. (ed.). Proceedings of the International Scientific Conferece International Day of Science 2017. Olomouc: Moravian University College Olomouc, 2017, s. 184-191. ISBN 978-80-7455- 060-7. - SIKOROVÁ Eva a Markéta MĚŘVOVÁ. Analysis of the Development of Small and Medium Enterprises with Mathematical and Statistical Methods. In: Zimmermannová, J. (ed.). Proceedings of the International Scientific Conferece International Day of Science 2017. Olomouc: Moravian University College Olomouc, 2017, s. 214-224. ISBN 978-80-7455-060-7. - VEČEŘOVÁ, Vendula a Eva SIKOROVÁ. Debt around World. In: Zimmermannová, J. (ed.). Proceedings of the International Scientific Conferece International Day of Science 2017. Olomouc: Moravian University College Olomouc, 2017, s. 264-273. ISBN 978-80-7455-060-7. - SMEJKAL, Vladimír. Analýza rizik jako nástroj prevence kybernetické kriminality. In: BRADÁČ, A. a M. KŘIŽÁK (eds.). Sborník příspěvků XXVI. mezinárodní vědecké konference Expert Forensic Science 2017. Brno: ÚSI VUT v Brně, 2017, s. 504-515. ISBN 978-80-214-5459-0. - SMEJKAL, Vladimír. Šifrování jako jeden ze základních kamenů informační bezpečnosti. Data Security Management, XXI., 2017, č. 2, s. 33-39. ISSN 1211-8737 a ISSN 2336-6745. - SMEJKAL, Vladimír a Viktor PORADA. Prevence jako účinná ochrana proti kybernetické kriminalitě. In: Bezpečnostné fórum 2017. Banská Bystrica: Interpolis. 2017, s. 448-456 9. ISBN 978-80-972673- 1-5. - SMEJKAL, Vladimír. Šifrování jako jeden ze základních kamenů informační bezpečnosti. Data Security Management, XXI., 2017, č. 2, s. 33-39. ISSN 1211-8737 a ISSN 2336-6745. - SMEJKAL, Vladimír a Viktor PORADA. Prevence jako účinná ochrana proti kybernetické kriminalitě. In: Bezpečnostné fórum 2017. Banská Bystrica: Interpolis. 2017, s. 448-456 9. ISBN 978-80-972673- 1-5. - SMEJKAL, Vladimír a Viktor PORADA. Možnosti a limity využití informačně-technických prostředků při vyšetřování kybernetické kriminality. In: Záhora, J. (ed.): Teoretické a praktické problémy využívania informačno-technických prostriedkov v trestnom konaní. Praha: Leges, 2017, s. 118-133. ISBN 978-80-7502-206-6. - SMEJKAL, Vladmír a Jindřich KODL. Ochrana podnikových informačních systémů před kybernetickými útoky. Systémová integrace. 2017, 24(1-2), 66–76, ISSN 1804-2716. - ŠIROKÝ, Jan, Eva JÍLKOVÁ a Jolana SKALIČKOVÁ. 2016. Mandatory Social Security As a Lavy of a Tax Nature. In: New Challenges in Public Finances 2016. Bratislava: Ekonóm. 2016, rozsah stran 10. ISBN 978-80-225-4329-3. - VEČEŘOVÁ, Vendula a Eva SIKOROVÁ. Daňové úniky a elektronická evidence tržeb. In: Sborník Bezpečnost, trvanlivost, životnost, spolehlivost a kvalita výrobků i technických zařízení“. Brno: TESYDO, s. r. o. 2017, s. 550-573. ISBN: 978-80-87102-15-2. - MĚŘVOVÁ, Markéta a Eva SIKOROVÁ. Využití vybraných ukazatelů finanční analýzy v kontextu odstraňování bariér rozvoje malých a středních podniků. In: Sborník Bezpečnost, trvanlivost, životnost, spolehlivost a kvalita výrobků i technických zařízení“. Brno: TESYDO, s. r. o. 2017, s. 542- 550. ISBN: 978-80-87102-15-2. - JÍLKOVÁ, Eva a Adam PAWLICZEK. Strategické a ekonomické důsledky stárnutí obyvatelstva České republiky. In: ROJÍK, Stanislav a Jan ZÁVODNÝ POSPÍŠIL. Proceedings of 9th annual international scientific conference COMPETITION. Jihlava: College of Polytechnics Jihlava, 2017, s. 332 - 342. ISBN ISBN 978-80-88064-31-2. Dostupné také z: https://konference.vspj.cz/download?hash=ba70da5ca49bb6c39b4d30f3ff5515cbbdce1b71 - PAWLICZEK, Adam a Eva JÍLKOVÁ. Cause and Effect Relations Between an International Migration and Labour Market Indicators – Average Income, Labour Productivity, and Social Security. KLIESTIK, Tomas. In: Proceedings of 17th International Scientific Conference GLOBALIZATION AND ITS SOCIO- Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 18 ECONOMIC CONSEQUENCES. Rajecké Teplice, Slovakia: ZU-University of Žilina, 2017, s. 1903 - 1910. ISBN 978-80-8154-212-1. Dostupné také z: http://ke.uniza.sk/sites/default/files/content_files/part_iv_final_4.pdf - ZIMMERMANNOVÁ Jarmila, Miroslav Hájek a Ladislav Rozenský. Carbon taxation in the European countries In: Proceedings of the 22 International Conference THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF PUBLIC FINANCE 2017 Praha, 7 and 8 April 2017. University of Economics, Prague Faculty of Fianance and Accounting Department of Public Finance - MEIXNEROVÁ Lucie a Michal KRAJŇÁK. Evaluation of Selected Aspects of Enterprises in the Construction Industry: a Research Study from the Olomouc Region. In: Finance and Performance of Firms in Science, Education and Practice : proceedings of the 8th International Scientific Conference. Zlín: UTB, 2017, s. 653-667. ISBN 978-80-7454-653-2. - SUCHÁČEK, Jan a Jolana SKALIČKOVÁ, Jan ŠIROKÝ. Managerial decision-making on the location of banking headquarters in the Czech Republic. GeoScape. 2017, roč. 11, č. 2, s. 76–83 doi: 10.1515/geosc-2017-0006. ISSN 1802-1115. - SKALIČKOVÁ, Jolana. Vývoj lokalizace velkých podniků v České republice z regionální perspektivy. Proceedings of 9th annual international scientific conference COMPETITION. 2017, roč. 9, s. 706- 714. ISBN 978-80-88064-31-2. - ŠIROKÝ, Jan, Eva JÍLKOVÁ a Jolana SKALIČKOVÁ. Assessment of the Interactions between Social Security Contributions and Selected Socio-Economic Indicators. In: Proceedings of the 22th International Conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance 2017. Praha: Oeconomia, 2017, s. 66-71. ISBN 978-80-245-2242-5. 4.3 Zapojení studentů do tvůrčí činnosti školy Studenti jsou zapojeni do tvůrčí činnosti školy formou pomocné vědecké činnosti, případně dalšími formami. V roce 2017 nevznikl vědecký výstup, jehož spoluautorem by byl některý student školy. 4.4 Zhodnocení procesu V rámci vnitřního hodnocení byla provedena analýza procesu, v rámci které bylo konstatováno: Kritérium Hodnocení Komentář Oblast je zpracována ve strategických dokumentech MVŠO, vedení školy je dostatečně angažováno na řízení procesu ANO Jsou identifikována rizika a příležitosti procesu ANO Je popsáno v Identifikaci procesů Jsou navržena opatření pro eliminaci rizik ANO Jsou stanoveny cíle procesu ANO Jsou pravidelně revidovány a vyhodnocovány (viz Plány 2017 / Plány 2018) Jsou zavedeny procesní postupy, které jsou důsledně implementovány, revidovány a ověřovány ANO Je popsáno v Mapě procesů a Identifikaci procesů a jednotlivých procesních dokumentech. Jsou identifikovány odpovědnosti a pravomoci ANO Je popsáno v organizačním řádu a jednotlivých procesních dokumentech. V rámci řízení procesu je zjišťována zpětná vazba, na jejímž základě jsou ANO Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 19 projednávána a přijímána nápravná a preventivní opatření. O výstupech procesu jsou vedeny záznamy ANO Na základě této analýzy byly identifikovány silné stránky procesu a potenciál ke zlepšování a formulovány návrhy na nápravná a preventivní opatření. 4.5 Silné stránky procesu Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Rozšiřující se spolupráce na projektech OPPIK s firemními partnery. 4.6 Potenciál pro zlepšování Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Posílení zastupitelnosti a dělby práce v projektových týmech. 4.7 Návrhy na preventivní a nápravná opatření V hodnoceném období nebyly formulovány nové náměty. Projednání návrhů z předchozí zprávy viz příloha č.2. 5 Spolupráce s praxí Spolupráce s praxí se v roce 2017 prohloubila, především v podobě navázání systematické spolupráce s Okresní hospodářskou komorou Olomouc a zahájením projektu EDULAM. Výstupy této spolupráce budou vyhodnoceny v následujícím období. 5.1 Zhodnocení procesu V rámci vnitřního hodnocení byla provedena analýza procesu, v rámci které bylo konstatováno: Kritérium Hodnocení Komentář Oblast je zpracována ve strategických dokumentech MVŠO, vedení školy je dostatečně angažováno na řízení procesu ANO Jsou identifikována rizika a příležitosti procesu ANO Je popsáno v Identifikaci procesů Jsou navržena opatření pro eliminaci rizik ANO Jsou stanoveny cíle procesu ANO Jsou pravidelně revidovány a vyhodnocovány (viz Plány 2017 / Plány 2018) Jsou zavedeny procesní postupy, které jsou důsledně implementovány, revidovány a ověřovány ANO Je popsáno v mapě procesů a identifikaci procesů a jednotlivých procesních dokumentech. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 20 Jsou identifikovány odpovědnosti a pravomoci ČÁSTEČNĚ ANO Je vytvořena organizační struktura, prozatím nejsou plně stabilizované komunikační toky. V rámci řízení procesu je zjišťována zpětná vazba, na jejímž základě jsou projednávána a přijímána nápravná a preventivní opatření. ANO O výstupech procesu jsou vedeny záznamy ANO Na základě této analýzy byly identifikovány silné stránky procesu a potenciál ke zlepšování a formulovány návrhy na nápravná a preventivní opatření. 5.2 Silné stránky procesu Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Spolupráce s OHK Olomouc na přípravě profesně zaměřených studijních programů. 5.3 Potenciál ke zlepšování Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Systematizace databáze firemních partnerů a pravidelná komunikace s nimi. 5.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření V hodnoceném období nebyly formulovány nové náměty. Projednání návrhů z předchozí zprávy viz příloha č.2. 6 Mezinárodní spolupráce V roce 2017 došlo k zásadnímu rozvoji mezinárodní spolupráce: - Navýšení počtu partnerských institucí v rámci programu Erasmus+; aktuálně MVŠO spolupracuje s 28 zahraničními vysokými školami na mobilitách studentů a akademických pracovníků. - MVŠO rovněž v rámci programu Erasmus+ zajišťuje výuku zahraničních akademiků na půdě MVŠO. Od akademického roku 2016/17 zařadila do harmonogramu akademického roku tzv. International Week, který je zařazen v harmonogramu akademického roku jako nedílná a povinná součást letního semestru výuky (jedná se tedy o 13. týden výuky v tomto semestru) a v rámci kterého jsou do výuky zapojeni zahraniční experti. Součástí International Week je rovněž motivační program pro studenty založený na příkladech dobré praxe a zaměřený na podporu studentské mobility, snížení obav ze zahraničního studia a představení partnerů Erasmus+. V průběhu tohoto týden proběhla rovněž mezinárodní vědecká konference, jejíž část je vymezena i pro studenty MVŠO. Cílem všech těchto aktivit je umožnit kontakt s mezinárodním prostředím i těm studentům, kteří z různých důvodů nemohou vycestovat do zahraniční. V roce 2017 proběhl International Week v dubnu 2017. - V dubnu 2017 úspěšně proběhl první ročník mezinárodní vědecké konference International Day of Science. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 21 - V roce 2017 zahájila MVŠO spolupráci s Česko-slovensko-čínskou komorou a stala se jejím členem. Na základě této spolupráce navázala kontakty se třemi vysokými školami v Číně. 6.1 Zhodnocení procesu V rámci vnitřního hodnocení byla provedena analýza procesu, v rámci které bylo konstatováno: Kritérium Hodnocení Komentář Oblast je zpracována ve strategických dokumentech MVŠO, vedení školy je dostatečně angažováno na řízení procesu ANO Jsou identifikována rizika a příležitosti procesu ČÁSTEČNĚ ANO Je popsáno v Identifikaci procesů, nicméně systém řízení rizik není dále rozvinutJsou navržena opatření pro eliminaci rizik ČÁSTEČNĚ ANO Jsou stanoveny cíle procesu ANO Jsou zavedeny procesní postupy, které jsou důsledně implementovány, revidovány a ověřovány ANO Je popsáno v mapě procesů a identifikaci procesů a jednotlivých procesních dokumentech. Jsou identifikovány odpovědnosti a pravomoci ANO Je popsáno v organizačním řádu a jednotlivých procesních dokumentech. V rámci řízení procesu je zjišťována zpětná vazba, na jejímž základě jsou projednávána a přijímána nápravná a preventivní opatření. ANO O výstupech procesu jsou vedeny záznamy ANO Na základě této analýzy byly identifikovány silné stránky procesu a potenciál ke zlepšování a formulovány návrhy na nápravná a preventivní opatření. 6.2 Silné stránky procesu Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Výrazný nárůst aktivit v oblasti mezinárodní spolupráce za hranice EU a významná institucionální podpora pro tyto aktivity. 6.3 Potenciál ke zlepšování Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Vnitřní organizační a personální posílení pro zajištění aktivit mezinárodní spolupráce. 6.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření V hodnoceném období nebyly formulovány nové náměty. Projednání návrhů z předchozí zprávy viz příloha č.2. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 22 7 Ostatní činnosti školy V rámci ostatních činností školy je realizována ediční a nakladatelská činnost a celoživotní vzdělávání. Obě aktivity jsou realizovány prozatím v omezeném režimu a není prioritou školy je aktuálně zásadně rozvíjet, proto aktuálně nejsou detailně hodnoceny. 7.1 Zhodnocení procesu V rámci vnitřního hodnocení byla provedena analýza procesu, v rámci které bylo konstatováno: Kritérium Hodnocení Komentář Oblast je zpracována ve strategických dokumentech MVŠO, vedení školy je dostatečně angažováno na řízení procesu ČÁSTEČNĚ ANO Je vytvořena organizační struktura a kapacity pro realizaci ostatních činnosti, oblast prozatím není předmětem klíčových aktivit vedení Jsou identifikována rizika a příležitosti procesu ANO Je popsáno v Identifikaci procesů, Jsou navržena opatření pro eliminaci rizik ANO Jsou stanoveny cíle procesu NE Nejsou prioritou, jedná se o podpůrné činnosti školy. Jsou zavedeny procesní postupy, které jsou důsledně implementovány, revidovány a ověřovány ČÁSTEČNĚ ANO Je popsáno v mapě procesů a identifikaci procesů, nejsou definovány jednotlivé procesní postupy, nicméně prozatím toto není prioritou Jsou identifikovány odpovědnosti a pravomoci ANO Je popsáno v organizačním řádu a jednotlivých procesních dokumentech. V rámci řízení procesu je zjišťována zpětná vazba, na jejímž základě jsou projednávána a přijímána nápravná a preventivní opatření. NE Vzhledem k rozsahu aktivit prozatím není aktuální O výstupech procesu jsou vedeny záznamy ANO Na základě této analýzy byly identifikovány silné stránky procesu a potenciál ke zlepšování a formulovány návrhy na nápravná a preventivní opatření. 7.2 Silné stránky procesu Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016. 7.3 Potenciál ke zlepšování Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 23 7.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření V hodnoceném období nebyly formulovány nové náměty. Projednání návrhů z předchozí zprávy viz příloha č.2. 8 Vnitřní řízení a komunikace 8.1 Zhodnocení procesu V rámci vnitřního hodnocení byla provedena analýza úrovně strategického i operativního řízení MVŠO, v rámci které bylo konstatováno: Kritérium Hodnocení Komentář MVŠO má dlouhodobou vizi přesahující horizont 5 let ANO Je součástí záměru zakladatele a vize a mise školy, která je pravidelně revidována a aktualizována v cyklu formulace dlouhodobých záměrů MVŠO má formulovánu strategii na období 2016 – 2020 v souladu s DZ MŠMT Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti (DZ) ANO Dlouhodobý záměr je zpracován a vydán MVŠO každoročně aktualizuje Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti ANO DZ je pravidelně aktualizován a všechny aktualizace jsou zveřejněny Strategické cíle jsou konkretizovány do podoby operativních cílů a plánů ANO Je vydáváno a vyhodnocování řídícím dokumentem Plány a systémem porad na všech úrovních řízení K operativním cílům jsou přiřazena měřitelná kritéria a jejich hodnoty ANO Je uvedeno a vyhodnoceno v dokumentu Plány U operativních cílů se určují priority ANO Záznamy jsou vedeny v zápisech z porad MVŠO shromažďuje a analyzuje informace o svých silných a slabých stránkách ANO Je součástí této Zprávy a její aktualizace. MVŠO shromažďuje a analyzuje informace z okolí týkající se trendů ANO Výsledky získané z analýzy silných a slabých stránek a trendů jsou využívány pro strategické plánování ANO Jsou diskutovány na úrovni vedení a zapracovány do strategických i operativních cílů MVŠO má vytvořen tým pro formulaci strategických cílů ANO Je realizováno na úrovni vedení Zaměstnanci jsou seznamování se strategickými cíli ANO Je realizováno systémem porad, z toho minimálně 2x ročně celofiremní MVŠO má standardizovaný systém řídící dokumentace ANO Je vytvořeno, pravidelně revidováno a aktualizováno Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 24 Existují jednotná pravidla pro tvorbu a správu řídící dokumentace ANO Je popsáno směrnicí Q3-P02-RVSK-001 Směrnice pro tvorbu a správu řídící dokumentace Zaměstnanci jsou seznámeni se systémem řídící dokumentace ANO Je zveřejněno na intranetu pro zaměstnance; aktualizace jsou sdělovány e-mailem Jsou jasně definovány pravomoci, odpovědnosti a podpisová práva ANO Vnitřní předpisy a podpisový řád byly v roce 2017 plně aktualizovány. MVŠO shromažďuje a analyzuje náměty na nápravná a preventivní opatření z vnějšího prostředí ČÁSTEČNĚ ANO Zpětná vazba je získávána od absolventů – formou on-line průzkumu (09/2015, 02/2017). Chybí standardizovaný systém získávání zpětné vazby od firemních partnerů, je realizováno pouze na úrovni hodnocení studentských praxí a aktuálně posilováno v rámci projektu EDULAM. MVŠO shromažďuje a analyzuje náměty na nápravná a preventivní opatření od zaměstnanců ANO Je realizováno v rámci hodnocení pracovníků a systému porad. MVŠO shromažďuje a analyzuje náměty na nápravná a preventivní opatření od studentů ANO Je realizováno v rámci procesu evaluace MVŠO má identifikovány vnitřní procesy ANO Je uvedeno v dokumentech Q1-P01STRI-006 Příručka kvality - Příloha1 Mapa procesů Mapa procesů a Q1-P01STRI-007 Identifikace procesů MVŠO má popsány vnitřní procesy ANO Je v systému řídící dokumentace U každého procesu jsou definovány vstupy a výstupy ANO Je definováno v rámci Identifikace procesů a v procesních řídících dokumentech U každého procesu je definován vlastník procesu, který je vybaven odpovídajícím pravomocemi a zodpovědnostmi ANO Je definováno v rámci Identifikace procesů a v procesních řídících dokumentech MVŠO realizuje systém řízení rizik ANO Rizika jsou identifikována a vyhodnocována v rámci Identifikace procesů. Na základě této analýzy byly identifikovány silné stránky procesu a potenciál ke zlepšování a formulovány návrhy na nápravná a preventivní opatření. 8.2 Silné stránky procesu Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Posílení systému vnitřního řízení o identifikaci a řízení rizik a příležitostí. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 25 8.3 Potenciál ke zlepšování Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Recertifikace vnitřního systému řízení dle novelizované normy ISO 9001:2015. 8.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření V hodnoceném období nebyly formulovány nové náměty. Projednání návrhů z předchozí zprávy viz příloha č.2. 9 Personální zabezpečení Odb. oblast Odborný garant, mentor Odborný pracovník Management a marketing doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc. Ing. Omar Ameir, Ph.D. Ing. Jakub Chlopecký, Ph.D. Ekaterina Chytilova, Ph.D. Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA Mgr. Marek Vaculík (stud. Ph.D.) Podniková ekonomika a finanční řízení prof. Ing. Bohumil Král, CSc. doc. Ing. Eva Sikorová, CSc. Ing. Vlasta Humlová, Ph.D. Ing. Michal Krajňák, Ph.D. Ing. Michal Menšík, Ph.D. Ing. Petr Novák, Ph.D. Ing. Šárka Papadaki, Ph.D. Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D. Ekonomie prof. Ing. Jan Široký, CSc. doc. Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D. Ing. Eva Jílková, Ph.D. Ing. Jolana Skaličková, Ph.D. Informatika prof. Ing. Vladimír Smejkal, CSc., LL.M. prof. Dr. Ing. Miroslav Pokorný doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D. doc. Ing. František Dařena, Ph.D. Ing. Jiří Blahuta, Ph.D. Mgr. Zdeňka Krišová, Ph.D. PhDr. Jan Lavrinčík, Ph.D. Mgr. Vít Paszto, Ph.D. Mgr. Jiří Martinů (stud. Ph.D.) Ing. Lukáš Pavlík (stud. Ph.D.) Společenské vědy doc. et doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D. doc. JUDr. Blanka Vítová, Ph.D., LL.M PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D. JUDr. Ing. Mgr. Marek Hodulík (stud. Ph.D.) Mgr. Martin Fink (stud. Ph.D.) PhDr. Pavel Kliment, Ph.D. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 26 V roce 2017 úspěšně dokončila habilitační řízení: - Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D., a to v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické v Praze, na Fakultě Financí a účetnictví. V roce 2017 dokončili dva pracovníci MVŠO doktorské studium – Ing. Jolana Skaličková, Ph.D. a Ing. Jakub Chlopecký, Ph.D. Oba zůstávají v pracovním poměru na MVŠO. Poměr počtu studentů a kapacity akademických pracovníků se i nadále vyvíjel ve snižujícím trendu, tento jev hodnotíme pozitivně z hlediska přístupu ke studentům, nicméně je alarmující z hlediska efektivního využívání pracovních kapacit. Odpovídá ale stavu školy, která v roce 2017 požádala o dvě akreditace a vytvořila kapacitu pro jejich realizaci, která nastane až od akademického roku 2018/19. 16 18 17 10 5 3 4 11 17 19 18 21 20 22 9 6 6 7 8 13 12 0 5 10 15 20 25 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Vývoj počtu akademických pracovníků MVŠO v letech 2011-2017 bez vědecké hodnosti s vědeckou hodností (PH.D.) doc. + prof. 25,40 18,68 20,51 15,87 14,00 10,07 8,01 14,18 10,92 12,42 9,14 8,20 5,90 4,45 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Poměr počtu studentů a kapacity akademických pracovníků počet studentů na jednoho akademického pracovníka (přepočteno na úvazek 1,0) počet prezenčních studentů na jednoho akademického pracovníka (přepočteno na úvazek 1,0) Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 27 9.1 Hodnocení a osobní rozvoj pracovníků Trendy v hodnocení pracovníků korelují s předchozími obdobími. 9.2 Spokojenost zaměstnanců Zpětná vazba od pracovníků vykazuje obdobné trendy, jako v předchozím období. 9.3 Zhodnocení procesu V rámci vnitřního hodnocení byla provedena analýza řízení lidských zdrojů, v rámci které bylo konstatováno: Kritérium Hodnocení Komentář Oblast lidských zdrojů je zpracována ve strategických dokumentech ANO MVŠO má definována a popsána jednotlivá pracovní místa pro všechny existující pozice ANO Je popsáno v organizačním řádu a jednotlivých procesních dokumentech. Ke všem pracovním místům jsou definovány kvalifikační předpoklady a požadavky ČÁSTEČNĚ ANO Je obecně popsáno ve Směrnici pro hodnocení a odměňování (Q3-P06-RILZ- 001-05). Není definováno pro manažerské pozice, nicméně systém odpovídá potřebám školy. Ke všem pracovním místům jsou definovány pravomoci a zodpovědnosti ANO Je obecně popsáno v Organizačním řádu, pro manažery navíc zpracována manažerská pověření. Systém je dostačující. Pro výběr pracovníků existují formalizovaná pravidla ANO Q3-P06-RILZ-004 Řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků. Postupy definované tímto vnitřním předpisem jsou uplatňovány i na neakademické pracovníky. Je standardizován a dokumentován postup adaptace nových pracovníků ČÁSTEČNĚ ANO Je popsáno ve Směrnici pro hodnocení a odměňování (Q3-P06-RILZ-001). Záznamy jsou ne vždy důsledně vedeny . Je nastaven funkční systém hodnocení pracovníků; probíhá pravidelné hodnocení pracovníků ANO Je obecně popsáno ve Směrnici pro hodnocení a odměňování (Q3-P06-RILZ- 001). Záznamy jsou důsledně vedeny. O výsledcích hodnocení jsou vedeny záznamy a projednávány na úrovni vedení školy. Jsou identifikovány vzdělávací potřeby pracovníků ČÁSTEČNĚ ANO Proces je řízen spíše intuitivně na úrovni jednotlivých ústavů a prorektorátu pro VVR, není standardizován. Existuje systém řízení osobního rozvoje pracovníků ANO Je součástí procesu hodnocení pracovníků. Jsou realizována průběžná podpůrná opatření. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 28 Existuje motivační systém ČÁSTEČNĚ ANO Jsou realizována dílčí opatření (např. publikační soutěž), není standardizováno a řešeno komplexně. Funguje systém hodnocení příčin fluktuace ANO Je realizováno formou osobních pohovorů. Na základě této analýzy byly identifikovány silné stránky procesu a potenciál ke zlepšování a formulovány návrhy na nápravná a preventivní opatření. 9.4 Silné stránky procesu Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Angažovanost vedení školy v celé řídící vertikále školy. 9.5 Potenciál ke zlepšování Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Posílení pracovního kolektivu v oblasti ICT. 9.6 Návrhy na preventivní a nápravná opatření V hodnoceném období nebyly formulovány nové náměty. Projednání návrhů z předchozí zprávy viz příloha č.2. 10 Infrastruktura, informační zdroje a komunikační prostředky školy V hodnoceném období byla infrastruktura plně funkční a odpovídala popisu z předchozího období. Došlo k nárůstu vybavení knihovního fondu. Počty jednotlivých titulů v knihovně MVŠO: Informatika a matematika 163 Ekonomie 456 Management a marketing 369 Společenské vědy a právo 342 Učebnice cizích jazyků 56 Ostatní 606 Beletrie 109 Celkový počet titulů 2101 Celkový počet dostupných publikací 4063 V roce 2018 se předpokládá posílení infrastruktury formou inovace jedné PC učebny z terminálové na učebnu se samostatnými PC. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 29 10.1 Zhodnocení procesu V rámci vnitřního hodnocení byla provedena analýza procesu, v rámci které bylo konstatováno: Kritérium Hodnocení Komentář Aktuální stav infrastruktury umožňuje plné zajištění zdrojů pro realizaci všech hlavních i podpůrných procesů školy ANO Je věnována přiměřená pozornost obnově a údržbě infrastruktury ANO Jsou naplněny všechny legislativní požadavky v souladu s licenční politikou školy ANO Jsou zavedeny procesní postupy, které jsou důsledně implementovány, revidovány a ověřovány ANO Je popsáno v mapě procesů a identifikaci procesů a jednotlivých procesních dokumentech. Jsou identifikovány odpovědnosti a pravomoci ANO Je popsáno v organizačním řádu a jednotlivých procesních dokumentech. V rámci řízení procesu je zjišťována zpětná vazba, na jejímž základě jsou projednávána a přijímána nápravná a preventivní opatření. ANO Na základě této analýzy byly identifikovány silné stránky procesu a potenciál ke zlepšování a formulovány návrhy na nápravná a preventivní opatření. 10.2 Silné stránky procesu Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016. 10.3 Potenciál ke zlepšování Viz Zpráva o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 a dále: - Posílení infrastruktury pro výuku ICT- 10.4 Návrhy na preventivní a nápravná opatření V hodnoceném období nebyly formulovány nové náměty. Projednání návrhů z předchozí zprávy viz příloha č.2. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 30 11 SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky - Získání nových akreditací, prokázání splnění kritérií ZVŠ a NAÚ - Magisterské studium, jediná možnost získat Ing. v Olomouci - Propojení akademického a podnikatelského přístupu v realizaci obecně prospěšných aktivit - Jasně profilovaná odborná excelence školy a vědeckovýzkumné týmy - Systematické vytváření podmínek pro propojování teoretické výuky s praxí a aplikovatelnost výstupů v praxi (odrážející se ve vysoké míře uplatnitelnosti absolventů) - Efektivnost využití nákladů a zajištěné zdroje financování - Mezinárodní pedagogická a vědecko-výzkumná spolupráce - Angažovanost a flexibilita vedení - Vysoká úroveň ztotožnění se zaměstnanců s cíli školy a jejich loajalita se školou. - Zákaznický přístup ke studentům - Recenzovaný vědecký časopis zařazený EMI - Prostředí pro studium a práci - Velikost vědecko-výzkumných týmů a s ní související nižší míra zastupitelnosti - Nedostatečná zkušenost s doplňkovými činnostmi školy (CŽV a vzdělávání pro SŠ, poradenství, analýzy...) - Finanční závislost na donátorech - Nedostatečná propagace školy mimo Olomoucký kraj - Chybějící kombinovaná forma nově akreditovaných SP - Personální stabilita a zastupitelnost podpůrných pracovišť Příležitosti Hrozby - Požadavky regionálního trhu práce - Rozšiřující se portfolio externích partnerů v podobě absolventů a spolupracujících firem - Trendy digitalizace ve vzdělávání - Dobré podmínky pro úspěšnou účast v programech aplikovaného výzkumu - Zapojení do programu Erasmus+ - Zvyšující se pohyb na trhu práce v oblasti akademických pozic - Aktivity školy ve spolupráci s BEA Campusem Olomouc za účelem akcelerace podnikání - Spolupráce s OHK a zájem podnikatelských subjektů o spolupráci s vysokými školami - Vhodná poloha školy a dobrá dopravní dostupnost - Rozšíření akreditací – SP SI+I, nové navazující magisterské studium - Akreditace profesně zaměřených SP - Výstavba nového campusu - Otvírání příležitostí v nových oblastech světa pro akademickou spolupráci - Nepříznivý demografický vývoj - Vnímání celkového image soukromého školství v ČR - Nasycení regionálního trhu v oblasti kombinovaného ekonomicko-manažerského vzdělání - Konkurence poboček nadregionálních vysokých škol - Orientace zájemců o studium na bezplatné veřejné školství - Extrémní nárůst nákladů bez možnosti příjmové kompenzace - Nejasné standardy pro dostudování studentů ve SP akreditovaných dle starých standardů - Nezajištění výuky nově akreditovaných SP Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 31 Závěr Tuto zprávu zpracovala Rada pro vnitřní hodnocení a předložila vedení školy dne 13. 4. 2017. Vedení Moravské vysoké školy Olomouc ji projednalo na svém jednání dne 17. 4. 2017. RNDr. Josef Tesařík, ředitel prof. Ing. Vladimír Smejkal, CSc., LL.M., rektor Mgr. Vladimíra Sedláčková, náměstkyně ředitele, předsedkyně Rady pro vnitřní hodnocení Přílohy Příloha č. 1: Záznam o přezkoumání systému řízení kvality za rok 2017 Příloha č. 2: Vyjádření vedení vysoké školy ke Zprávě o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 Příloha č. 3: Organizační struktura MVŠO platná od 1. 9. 2017 Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 32 Příloha č. 1: Záznam o přezkoumání systému řízení kvality za rok 2017 Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 33 Příloha č. 2: Vyjádření vedení vysoké školy ke Zprávě o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016 Vedení vysoké školy projednalo na svém jednání dne 24. 7. 2017 všechna doporučení a náměty na preventivní a nápravná opatření uvedená ve zprávě o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy za období let 2011 – 2016, rozhodlo o řešení a zadání úkolů pověřeným členům vedení. Vyjádření členů vedení k zadaným úkolům ke dni 31.1.2018 je následující: Oblast Návrh opatření (formulace Rady pro vnitřní hodnocení) Řešení / úkol (rozhodnutí Vedení vysoké školy) Kritérium Z: T: Vyhodnocení 01/2018 1.Studijní proces / kvalita výuky Realizace auditů výuky klíčových předmětů (obsah, struktura, examinace, vyučující) odborným garanty, resp. nezávislými externími experty Bylo zahájeno a dále je naplánováno ZS 2016/17 – Podniková ekonomika LS 2016/17 – dílčí hospitace ve výuce zajištěné metodikem výuky ZS 2017/18 – Management LS 2017/18 – dílčí hospitace ve výuce zajištěné metodikem výuky 1x podrobný audit výuky/AR 12x hospitace ve výuce/AR KovI 06/18 V ZS proběhlo 5 hospitací se zaměřením na nové, mladé akademiky, plán na LS 14 hospitací, hledáme vhodného auditora pro audit výuky Managementu 2.Studijní proces / sdílení know-how Zavedení celoškolních metodických porad v návaznosti na metodické porady ústavů a závěry porad Rady ústavů – zaměření na sdílení konkrétních zkušeností s výukovými metodami a přístupem studentů, zapojení studentů do tvůrčí činnosti atd. Vedení školy rozhodlo o realizaci meziústavních porad vedených odbornými prorektoráty od AR 2017/18 1x metodická porada / semestr / SPZ 1x metodická porada / semestr / VVR KovI, Zimm 06/18 ZS: Individuální metodické vedení nových, mladých akademiků LS: příprava metodického semináře 3.Studijní proces / metodologie Všemi akademickými pracovníky systematicky v průběhu celého studia vést studenty k využívání metod vědecké práce. V rámci inovovaného personálního zabezpečení pozice Metodik výuky a předmětu Seminář k BP bude revidován obsah výuky, vč. realizace metodického sezení. Aktualizace výuky KovI 01/18 Inovován předmět Seminář k bakalářské práci, vč. výukového textu, do semináře zapojeni vedoucí prací, konzultace + účast na obhajobách prezentací studentů 4.Studijní proces / kvalifikační práce Inovace systému zadávání kvalifikačních prací, zapojení odborníků z praxe do jejich vedení společně s metodickým vedením interními akademickými pracovníky školy. Již realizováno, promítnuto do směrnice Q3-P10-VZDE-003-04_Směrnice pro kvalifikační práce --- --- --- --- Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 34 5.Studijní proces / materiálně- technické zabezpečení Zvýšení investic pro technologické vybavení (digitalizace). V rámci projektu EDULAM bude realizována dílčí digitalizace Dle harmonogramu projektu SedV Průb. Probíhá vytváření digitálních výukových opor – videa z vyžádaných přednášek a krátká výuková videa ke klíčovým tématům výuky. Dále bylo na základě licenční smlouvy zajištěna možnost využití digitálních výukových opor pro oblast IT vytvořených TESCOSW, a.s. a BEACPP4OK, o.p.s. V rámci přípravy na realizaci nově akreditovaného SP Systémové inženýrství a informatika byla provedena revize technologického vybavení, investice budou realizovány ve vazbě na akceptaci podané projektové žádosti OP VVV. 6.Studijní proces / zdroje Získání dodatečných zdrojů pro zvýšení metodologické a didaktické úrovně výuky. Dílče řešeno v rámci projektu EDULAM, musí být průběžně vyhledávány další zdroje. --- SedV Průb. V uplynulém období nebylo prioritou, bude dále sledováno 7.Studijní proces / akreditace Rozšířit nabídku akreditovaných studijních programů a forem studia. Podány akreditace Bc SI+I, NMGr. E+M, prezenční forma studia. Schválení akreditace, zahájení výuky KovI 10/17 Výuka bude zahájena od AR 2018/19 Připravit studijní opory pro Bc SI+I, NMGr. E+M a příprava akreditace kombinované formy studia Kompletní studijní opory pro všechny vyučované předměty KovI 06/18 Žádosti vč. studiních opor budou předloženy v 03/2018 Je připravována akreditace NMGr. SI+I. Dle harmonogramu projednávaného poradou vedení KovI Průb. Odloženo na 2 pol. 2018 Inovovat Bc. studium E+M pro reakreditaci a rozšíření specializací (vč. řešení projektu EDULAM) Dle harmonogramu projektu KovI Průb. Příprava v LS, předpoklad předložení žádosti 09/2018 Námětem pro další období je příprava kurzů celoživotního vzdělávání; aktuálně není priorita. --- --- --- --- Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 35 8.Studijní proces / dostupnost Umožnit studium na MVŠO i studentům ze vzdálenějších regionů (prezentace školy, zajištění služeb). V dlouhodobém horizontu řešit systémově možnosti ubytování pro vzdálenější studenty. Aktuálně není priorita --- --- --- --- V dlouhodobém horizontu posílit PR na celorepublikové úrovni. Aktuálně není priorita --- --- --- Posílit PR i na Slovensku (především vzdělávání v oblasti IT) Oslovení cílové skupiny FB kampaní SedV, Men 2018 V rámci první vlny kampaně nebylo realizováno, bude znovu zváženov proběhu roku 2018. 9.Tvůrčí činnost / financování Zajištění financování vědy a výzkumu dle výsledků RIV, případně vědeckými projekty. Je v řešení, předpoklad financování od 2018. Žádost je aktuálně připravena k podání. Schválená žádost Zimm 2018 MVŠO získala na konci roku poprvé přidělené body RIV. Financování jí zatím nebylo přiděleno, úkol se přesouvá do dalšího období. 10. Tvůrčí činnost / personální posílení Průběžné doplňování řešitelských týmů z řad akademických pracovníků, odborníků z praxe a zahraničních expertů. Akcentováno při personálním plánování, projednání s prorektorkou VVR součástí všech VŘ na pozici akademického pracovníka. Publikační činnost nově přijatých pracovníků MVŠO – 2x hodnocený výstup do roka od nástupu na MVŠO Zimm, SedV Průb. Plněno průběžně – u nových akademických pracovníků je kvalitní publikační činnost předpokladem. 11. Tvůrčí činnost / standardizace Revize procesu podávání projektů a standardizace inovovaných postupů. Postup bude revidován, stejně jako spolupráce s oustsourcovaným projektovým servisem (OKI) Revize postupu, aktualizace směrnice Zimm 12/17 Směrnice k podávání projektů byla aktualizována k datu 1.1.2018. 12. Spolupráce s praxí / kvalifikační práce Inovace systému zadávání témat kvalifikačních prací s cílem zvýšení podílu prací zpracovávaných ve spolupráci s konkrétním tržním partnerem. Již realizováno, promítnuto do směrnice Q3-P10-VZDE-003-04_Směrnice pro kvalifikační práce --- --- --- 13. Spolupráce s praxí / OHK Smluvní spolupráce s OHK na praxích, včetně osobního zapojení představitelů OHK. Zrealizováno, smlouva s OHK, spolupráce na manažerském barometru v rámci projektu EDULAM Realizace manažerského barometru dle harmonogramu projektu Men Průb. Je realizováno, spolupráce s OHK byla navázána. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 36 Realizace společných vyžádaných přednášek či obdobných aktivit – alespoň 4x/AR KovI 06/18 Probíhá 14. Spolupráce s praxí / hodnocení praxí Inovace systému hodnocení praxí k získávání rozsáhlejší zpětné vazby a podnětů z tržního prostředí. Revize postupu, aktualizace metodiky (i vazba na EDULAM) Revize a standardizace postupu KovI 12/17 Inovováno v rámci předmětu Odborná praxe i jako podklad pro reakreditaci v projektu EDULAM 15. Spolupráce s praxí / komunikace s firmami Využití databáze firemních partnerů a komunikace s firemními partnery k rozsáhlejšímu zjišťování zpětné vazby a podnětů z tržního prostředí (tzv. manažerský barometr). Bude realizováno v rámci projektu EDULAM Realizace manažerského barometru dle harmonogramu projektu Men Průb. Je realizováno. 16. Mezinárodn í spolupráce / mobility Vyhledání vhodných dotačních projektů a firemních partnerů pro podporu mobilit. Bude usilováno o zařazení do programu CEEPUS Zařazení do programu Sjednání smluvních partnerů Men 06/18 Zařazení do programu CEEPUS bylo nakonec vyhodnoceno jako nevhodné. Škola podala žádost o rozšíření programu Erasmus+ o KA K107, tj. rozvoj partnerství pro mobility do Číny Výběr a podávání projektů dvojstranné mezinárodní spolupráce Alespoň 2 podané projekty Zimm, Men 06/18 Podány projekty Danube a INTERREG Central Europe, zde je zapojeno více partnerů. 17. Mezinárodn í spolupráce / mobility Nabídka intenzívní jazykové přípravy pro studenty vyjíždějící na zahraniční mobility. Námět nebyl akceptován, není prioritní problém. Jazyková úroveň studentů je testována a nebyly identifikovány problémy omezující možnosti mobilit. V dlouhodobějším horizontu bude znovu posouzeno. --- --- --- --- 18. Vzdělávání zaměstnanců Proškolení akademických pracovníků v prezentačních dovednostech a vystupování před kamerou. Je předmětem podaného projektu „Rozvoj kapacit ve VaV“. V případě neschválení projektu budou hledány další zdroje financování --- SedV Průb. Projekt nebyl akceptován, Proběhlo proškolení v rámci přípravy natáčení projektu EDUALM, zkušenosti jsou postupně vyhodnocovány. Aktuálně se interní vzdělávání akademických pracovníků zaměřuje na Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 37 kompetentnost ve využívání digitálních nástrojů ve vědě a výzkumu. 19. Vnitřní řízení a komunikace / vnitřní hodnocení Zpracovávat SWOT analýzu v roční periodicitě jakou součást aktualizace této zprávy. Bude realizováno Vydání SWOT analýza jako součást aktualizace zprávy za rok 2017 SedV, RVH 03/17 SWOT analýza je aktualizována se zohledněním vývoje školy v roce 2017. Na aktualizaci se podíleli všichni členové vedení vysoké školy. 20. Vnitřní řízení a komunikace / standardizace Standardizovat postup sběru dat a informací z okolí, především z firemního prostředí (tzv. manažerský barometr). Bude realizováno v rámci projektu EDULAM Realizace manažerského barometru dle harmonogramu projektu Men Průb. Manažerský barometr byl testován ve dvou variantách, jedna byla zamítnuta (malý barometr), druhá byla zahájena (v rámci projektu EDULAM) 21. Vnitřní řízení a komunikace / podpisová práva Revidovat podpisová práva a podpisový řád. Popsáno v manažerských pověřeních, nutno revidovat, předelegovat a aktualizovat Podpisový řád Aktualizace Podpisového řádu SedV 08/17 Podpisový řád byl aktualizován a vydán. 22. Vnitřní řízení a komunikace / řízení rizik Rozvinout systém identifikace a řízení rizik ve všech procesech školy ve vazbě na přechod na novou verzi normy ČSN EN ISO 9001. Bude součástí přechodu na novou verzi normy Recertifikace QMS dle nové verze ČSN EN ISO 9001:2016 SedV 04/18 QMS je aktualizována připraven k recertifikaci v termínu 23.4.2018 23. Vnitřní řízení a komunikace / elektronická spisovna Inovovat systém elektronické spisové služby nákupem a implementací nového systému. Probíhá implementace nového systému Implementace systému SedV 08/17 Systém je implementován. 24. Personální zabezpečení / motivační systém Definovat motivační systém jako součást strategie řízení lidských zdrojů. Dlouhodobý úkol – bude navrženo jako cíl pro rok 2018. Do řešení budou promítnuty výstupy projektů EDULAM a „Rozvoj kapacit ve VaV“ --- --- --- 25. Personální zabezpečení / strategie Ve spolupráci s „praxí“ definovat vývoj vzdělávacích potřeb regionu a na tomto základě formulovat základní zaměření strategie rozvoje lidských zdrojů. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 38 26. Infrastruktu ra, inf. zdroje a komunik. prostředky Revidovat využitelnost a využívanost PC učeben z hlediska potřeb stávajících výuky i akreditačních záměrů, inovovat HW i SW vybavení. Revize probíhá ve vazbě na připravované studium Bc. SI+I Připravenost k zahájení výuky v případě akreditace Bc. SI+I SedV 10/17 V rámci přípravy na realizaci nově akreditovaného SP Systémové inženýrství a informatika byla provedena revize technologického vybavení, investice budou realizovány ve vazbě na akceptaci podané projektové žádosti OP VVV. 27. Infrastruktu ra, inf. zdroje a komunik. prostředky Zajistit přístup do zahraničních databází pro studenty Realizováno v rámci INFOHUBu Funkčnost připojení Zimm Průb. Přístup zajištěn prostřednictvím databází knihovny Akademie věd. Zpráva o vnitřním hodnocení_Aktualizace 2017.docx 39 Příloha č. 3: Organizační struktura MVŠO platná od 1. 9. 2017 Vedení vysoké školy Rada ústavů Prorektor pro vědu, výzkum a rozvoj Sekretariát Spisovna Ústav podnikové ekonomiky / UPE Prorektor pro studium a pedagogiku ZAKLADATEL ŠKOLY DOZORČÍ RADASPRÁVNÍ RADA Ředitel školy Právník Rada studijního programu Disciplinární komise Rektor Ekonomické oddělení Akademická rada Akademický senát Studijní oddělení Knihovna a Centrum informačních služeb Ediční středisko a Redakce časopisu EMI Manažer ústavu Ústav managementu a marketingu / UMM Manažer ústavu Manažer ústavu Ústav společenských věd a práva / USVP Manažer ústavu Ekonomika Personalistika Náměstek ředitele školy Věda, výzkum a rozvoj Studium a pedagogika Ústav informatiky a aplikované matematiky / UIM Prorektorát pro studium a pedagogiku Prorektorát pro vědu, výzkum a rozvoj Oddělení Organizace a vnitřního řízení Ústav ekonomie / UEK Manažer ústavu Vnější vztahy Prorektorát pro vnější vztahy Personální oddělení Oddělení Provozování a služeb Prorektor pro vnější vztahy Provoz a řízení Poradenské a kariérové centrum / PKC Ředitel PKC Centrum podpory podnikání / CPP Ředitel CPP Rada pro vnitřní hodnocení Projektový servis Digitalizace Prorektor pro digitalizaci