Dlouhodobý záměr POZOR! Pořízená kopie je neřízený dokument. Tisk dne 15.11.2021 Q2-P01-STRI-001-03 Strana 1 z 8 Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti na období 2016 – 2020 Verze: 3 Platnost: Zpracovali: RNDr. Josef Tesařík, ředitel Ing. Michal Menšík, Ph.D., rektor Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D., prorektorka pro vědu, výzkum a rozvoj Mgr. Bc. Irena Kovačičinová, prorektorka pro studijní a pedagogické záležitosti Mgr. Vladimíra Sedláčková, náměstkyně ředitele Projednalo širší vedení školy, manažeři ústavů a odborní garanti školy Schváleno Správní radou Olomouc, srpen 2015 Dlouhodobý záměr POZOR! Pořízená kopie je neřízený dokument. Tisk dne 15.11.2021 Q2-P01-STRI-001-03 Strana 2 z 8 Úvod Dlouhodobý záměr Moravské vysoké školy Olomouc, o.p.s. (dále „MVŠO“) na období 2016- 2020 vychází ze Záměru zakladatele, hodnotí aktuální stav MVŠO a formuluje prioritní cíle rozvoje MVŠO pro dané období. Rozsah a obsah dokumentu odráží požadavky a podněty vnitřního prostředí (zakladatel, správní rada, pracovníci, studenti) i vnějšího prostředí školy (město, region, MŠMT, transformační proces v evropském vzdělávacím a výzkumném prostoru,…). Dokument je průběžně revidován a aktualizován v souladu se standardy managementu řízení kvality dle normy ČSN EN ISO 9001 : 2009. Dlouhodobý záměr POZOR! Pořízená kopie je neřízený dokument. Tisk dne 15.11.2021 Q2-P01-STRI-001-03 Strana 3 z 8 Mise Moravské vysoké školy Olomouc, o.p.s. Aktivní součást procesů spojených s dlouhodobě udržitelným hospodářským rozvojem regionu. Propojením akademického a podnikatelského světa vytvářet a poskytovat služby prioritně zaměřené na ekonomiku, management a informačně komunikační technologie potřebné pro malé a střední podniky. Vize Moravské vysoké školy Olomouc, o.p.s. 1. Realizovat evropskou business školu, která má základ v regionu a současně mezinárodní znalostní úroveň 2. Aktivní účast při realizaci regionální vzdělávací struktury – zajištění transferu know-how mezi všemi úrovněmi od žáků základních a středních škol pro vědecko-výzkumné aktivity potřebné pro politické řízení hospodářského rozvoje regionu 3. MVŠO, klíčový partner BEA se postupně stane znalostním motorem BEA campusu Olomouc, tedy motorem ve spolupráci mezi podnikateli, znalostní základnou a veřejnou správou. Strategie Moravské vysoké školy Olomouc, o.p.s. na období 2016 - 2020 Hlavní prioritou MVŠO je dlouhodobá udržitelnost hospodářských aktivit města a regionu, tedy i dlouhodobý rozvoj školy. 1. Transfer a rozvoj know-how zaměřené na a. podpůrné procesy v MSP (ekonomika, management, PR a marketing, personalistika)…, b. nekonvenční metody řízení (umělá inteligence, …), c. strategický management, d. facility management, energetika, e. informačně-komunikační technologie. 2. Víc se otevřít a. mezinárodnímu transferu know-how, b. spolupráci s regionálními hospodářskými subjekty – podniky, města, kraj, c. životu a potřebám veřejnosti regionu (vzdělanosti v celém životním cyklu občana). 3. Založit specializované studium Informačně-komunikačních technologií. 4. Systematicky zkvalitňovat personální zabezpečení (vědečtí a pedagogičtí pracovníci, odborníci z praxe,…). 5. Postupně zvyšovat akreditační úroveň školy od bakalářského studia (Bc.) k navazujícímu magisterskému studiu (Ing.). 6. Student je náš zákazník. 7. Absolventi jsou trvalá součást školy. 8. Aktivní partnerství školy ve všech úrovních regionální vzdělávací struktury, nejen transferem know-how, ale i využitím zpětné vazby. 9. Při realizaci BEA campusu uplatňovat potřeby pro rozvoj školy – prostorové technicko technologické a společenské. Současně „spolupůsobit“ při partnerském obsazování areálu. Ve všech aktivitách realizovat princip solidarity umožňující udržitelnou relaci mezi individuálním a společným (veřejným). Dlouhodobý záměr POZOR! Pořízená kopie je neřízený dokument. Tisk dne 15.11.2021 Q2-P01-STRI-001-03 Strana 4 z 8 Odborná profilace Moravské vysoké školy Olomouc, o.p.s. Klíčové excelence – Věda a výzkum („Core science“) Oblast excelence Klíčové výstupy Podpora manažerského rozhodování Nekonvenční a moderní metody pro manažerské rozhodování, mezinárodní management, procesní management, management znalostí, strategické řízení, management podpůrných procesů, podpora podnikání s akcentem na MSP a rodinné firmy Impaktované výstupy, prezentace na bodovaných konferencích, metodiky, studie Dlouhodobý výhled – mezinárodní a domácí poradenství Modelování hospodářských procesů regionu Modely a submodely ekonomiky a regionální ekonomiky, analýzy dopadů nástrojů hospodářské politiky Impaktované výstupy, prezentace na bodovaných konferencích, metodiky, studie Dlouhodobý výhled – licence k modelům, makroekonomické a mikroekonomické analýzy na zakázku Nekonvenční metody v ICT Fuzzy modelování, multiagentní modelování Impaktované výstupy, prezentace na bodovaných konferencích, metodiky, studie Dlouhodobý výhled – licence k modelům, modely, aplikace, mapy, průzkumy sociálních sítí na zakázku Energetický management Energetický management, udržitelná energetika, decentralizace energetických zdrojů IT systém, certifikovaná metodika, impaktované výstupy, prezentace na bodovaných konferencích, studie Dlouhodobý výhled – licence k modelům, modely, aplikace, ekonomické analýzy na zakázku, energetické analýzy (audity) na zakázku, vybudování Ústavu Facility Managementu a energetiky Specifické excelence – Aplikovaný výzkum („Bridges with the real business“) Business inovace Jedinečná řešení pro podniky Koučování, poradenství, workshopy, školení, „Inovační vouchery“ Podpůrné excelence („Support of science, research and development“) CSR Poradenství, mezinárodní poradenství, workshopy, školení PR a marketing Inovační projekty, poradenství, workshopy, školení Dlouhodobý záměr POZOR! Pořízená kopie je neřízený dokument. Tisk dne 15.11.2021 Q2-P01-STRI-001-03 Strana 5 z 8 Prioritní cíle Dlouhodobého záměru Moravské vysoké školy Olomouc, o.p.s. pro rok 2016 Studijní a pedagogický proces 1. Profesně orientované bakalářské studium (ekonomika, management a marketing, ICT, podpůrné procesy) se zaměřením na malé a střední podniky v regionu 2. Příprava na akreditaci navazujícího magisterského stupně (ekonomika, management) 3. Propojení studijního procesu s regionem a praxí a. propojení odborníků z praxe do výukového procesu (vyžádané přednášky, výuka, případové studie, garance profesních studijních programů) b. realizace studentských praxí a stáží v MSP v regionu c. řešení konkrétních potřeb MSP v rámci bakalářských a seminárních prací studentů či případové studie d. realizace celoživotního vzdělávání občanů regionu (spolupráce se ZŠ, SŠ, firemní kurzy, CŽV) 4. Internacionalizace studijního procesu a. přenos mezinárodního know-how, inspirace „dobrou praxí“ b. udržení a rozvoj programu Erasmus+ c. plná připravenost / jazyková vybavenost pracovního kolektivu (akademičtí i organizační pracovníci) d. akreditace studia v AJ pro zahraniční studenty 5. Inovace studijního procesu směrem k interdisciplinárnímu a aplikačnímu pojetí výuky a její didaktické úrovně, využívání moderních ICT nástrojů v přímé i nepřímé výuce 6. Individuální přístup ke studentům, budování hodnotového rámce studenů, rozvoj individuálních dovedností studentů s ohledem na jejich kariérní preference 7. Rozšíření mimostudijních a společenských aspektů akademického života a. vytvoření funkčního modelu spolupráce s absolventy (Alumni) b. realizace kurzové a neformální výuky c. rozvoj zázemí pro studentské aktivity a vytvoření nabídky doprovodných aktivit d. Věda, výzkum a rozvoj 1. Podpora vědecko-výzkumné činnosti MVŠO a. rozvoj časopisu EMI - usilování o zařazení do mezinárodní vědecké databáze SCOPUS, posílení mezinárodního složení redakční rady b. postupné naplňování podmínek pro získání institucionální podpory na vědu a výzkum jako výzkumná organizace c. pokračování v interní podpoře vědy a výzkumu z prostředků školy Dlouhodobý záměr POZOR! Pořízená kopie je neřízený dokument. Tisk dne 15.11.2021 Q2-P01-STRI-001-03 Strana 6 z 8 2. Domácí základní výzkum a. stabilizace a posilování stanovených excelencí MVŠO kvalitní publikační činností b. získání a řešení projektů základního výzkumu 3. Mezinárodní základní výzkum a. posílení a rozvoj mezinárodní spolupráce v oblasti stanovených excelencí MVŠO se stávajícími partnery b. rozvoj společné publikační činnosti c. společné projekty základního výzkumu 4. Aplikovaný výzkum a. posílení a rozvoj spolupráce s regionálními hospodářskými subjekty v oblastech excelencí MVŠO b. získání a řešení společných projektů c. výzkum sloužící potřebám regionu a reagující na potřeby regionu 5. Posílení odborné základny školy a. zahájení habilitačních řízení u vybraných pracovníků Vnější vztahy školy 1. Respektovaná role MVŠO jako inovátora a vzdělávací instituce v regionu a ČR a. zapojení do koncepce BEA b. PR aktivity c. partnerství s akademickými institucemi, vysokými školami, odbornými a profesními sdruženími, firmami a veřejnou správou 2. Internacionalizace školy a. posilování výměny know-how a best practice mezi MVŠO a zahraničím v rámci excelencí školy b. zvyšování rozsahu zahraničních mobilit studentů a pedagogů MVŠO c. vyšší mobilita zahraničních studentů na MVŠO d. zvyšování zahraničního renomé MVŠO e. tvorba consulting programu s VCU 3. Budování dlouhodobé spolupráce s malými a středními podniky a. realizace regionálních inovačních projektů b. pravidelná setkávání a komunikační platforma c. platforma pravidelného informování o aktivitách BEA campusu a MVŠO d. praxe studentů a bakalářské práce 4. Aktivní rozvoj aktivit společenské odpovědnosti školy a studentů 5. Posilování vztahu absolventů s MVŠO - vytvoření funkčního modelu Alumni Dlouhodobý záměr POZOR! Pořízená kopie je neřízený dokument. Tisk dne 15.11.2021 Q2-P01-STRI-001-03 Strana 7 z 8 Vnitřní řízení školy 1. Prohloubení systému vnitřní evaluace a sebehodnocení a. studenti b. absolventi c. zaměstnanci d. interní audity (rozšířené o studentské audity, přímé vnitřní kontroly v rámci funkční hierarchie,…) e. externí audity f. nástroje hodnocení efektivnosti (fullcost, personální audity,..) 2. Dosažení schopnosti školy dlouhodobě udržitelného a nezávislého financování a. diferencované a motivující školné a poplatky související se studiem b. efektivní kombinace úsporných a výnosových opatření c. vybudování široké sítě donátorů 3. Vyvážené a perspektivní personální zabezpečení reflektující potřeby a vize školy a. odborní garanti pro garanci studijních oborů a oblast vědy a výzkumu b. výchova vlastních docentů c. mezigenerační spolupráce k zajištění nástupnictví a udržitelnosti know-how d. pedagogičtí pracovníci naplňující standardy akreditačního procesu (odborný růst a výstupy) e. odborní pracovníci z praxe k zapojení do výuky profesních bakalářů, doplňkových služeb a aplikovaného výzkumu 4. Postupné vytvoření odborné kapacity pro akreditaci a realizaci studijních oborů a jejich částí na úrovni profesních bakalářů – spolupráce s experty z regionálních firem a expertních sdružení a. ekonomika b. management a marketing c. ICT d. management podpůrných procesů e. účetnictví a controlling Dlouhodobý záměr POZOR! Pořízená kopie je neřízený dokument. Tisk dne 15.11.2021 Q2-P01-STRI-001-03 Strana 8 z 8 Záznam o provedené aktualizaci Strana (Příloha) Předmět změny Zpracoval Datum