Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 PODKLADY KE STÁTNÍM ZÁVĚREČNÝM ZKOUŠKÁM pro navazující magisterský studijní program Ekonomika a management, specializace Ekonomika a management malých a středních podniků III. MANAGEMENT A EKONOMIKA MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ (Malé a střední podnikání, Manažerské účetnictví 2, Marketingová komunikace, Management výroby, Audit a controlling, Finanční analýzy a reporting) MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKÁNÍ (1) Obecná charakteristika MSP • Vymezení MSP – teoretická východiska. • Legislativní podmínky v kontextu MSP. • Řízení a správa společnosti. • Podnikatelská etika, korupce, lobbing. (2) Zahájení podnikání • Nezbytné předpoklady pro zahájení podnikání. • Vymezení a význam podnikatelského plánu. • Podstatné části podnikatelského plánu. • Podnikatelské inkubátory. • Pre-inkubační fáze podnikání. (3) Specifika MSP • Outsourcing a offshoring. • Procesní řízení v podmínkách MSP. • Facility management. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (4) Síťový charakter podnikání. Klastry, klastrové iniciativy a klastrovápolitika • Teoretické vymezení klastrů. • Základní typologie klastrů. • Základní konkurenční strategie klastrů. (5) Globalizace a její vliv na malé a střední podnikání, MSP na mezinárodníchtrzích • Podstata globalizace a její definice, Evropská integrace, vymezení nadnárodní firmy. • Faktory způsobující rostoucí vliv globalizace, index globalizace. • Důvody a trendy lokalizace podnikání, efekt země původu. • Životní cyklus produktu v mezinárodním prostředí. • Formy vstupu na zahraniční trh (franchising, autorizované dealerství, aj.), bariéry mezinárodního Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ 2 (6) Manažerské účetnictví: pojem, cíl, obsah astruktura • Nákladové účetnictví, účetnictví pro rozhodování. • Controlling, vztah manažerského účetnictví a controllingu. • Duální vztah finančního a manažerského účetnictví. • Příčiny rozvoje manažerského účetnictví pro strategické řízení. • Kalkulace cílových nákladů a kalkulace životního cyklu. • Metoda ABC, JIT, TQM. (7) Kalkulace, vymezení základních kalkulačníchpojmů • Předmět kalkulace, metoda kalkulace. • Druhové a účelové členění nákladů (náklady technologické a náklady na obsluhu a řízení, náklady jednicové a režijní, přímé a nepřímé, variabilní a fixní, relevantní a irelevantní, oportunitní, náklady vázané k rozhodnutí). • Alokace nákladů a alokační fáze, alokační principy. • Možnosti využití kalkulace plných nákladů. • Obecná východiska kalkulace variabilních nákladů. Podmínky a využití. • Vztah kalkulace variabilních nákladů k podnikovému zisku a k řízení hospodárnosti. (8) Specifika kalkulace s přiřazováním nákladů podleaktivit, Kalkulační systém. • Příčiny rozvoje nové metody řízení nákladů. • Obecná východiska kalkulace založené na vztahu k aktivitám. • Přednosti a omezení metody řízení nákladů ve vztahu k aktivitám. • Propočtová, plánová, operativní, výsledná kalkulace, kalkulace ceny. • Vazby kalkulačního systému (KS v užším a širším pojetí). (9) Vliv charakteru podnikání na výkonově orientovanéúčetnictví. Odpovědnostní účetnictví. • Podmínky ovlivňující zaměření výkonově orientovaného účetnictví. • Metody evidence a kalkulace nákladů (prostá, fázová, stupňová, zakázková metoda, metoda sdružených nákladů). • Obecné požadavky na tvorbu výkonově orientovaného účetnictví. • Předpoklady fungování odpovědnostního účetnictví – organizační a ekonomická struktura. Nákladové, výdajové, výnosové, rentabilní, investiční středisko. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (10) Systém plánů a rozpočtů • Časová dimenze systému, rozpočtová výsledovka rozpočet peněžních toků. • Rozpočtová rozvaha. • Transformace podnikových plánů a rozpočtů na nižší úrovně, funkce rozpočtů. • Rozpočet režijních nákladů. • Struktura rozpočtu režijních nákladů. • Metody sestavování rozpočtů režijních nákladů. • Kontrola plnění rozpočtu. (11) Rozhodování o existující abudoucíkapacitě • Obecná východiska a členění úloh na kapacitě. • Vyjádření citlivosti v úlohách CVP. • Rozhodování za vícenásobného omezení. • Metody řešení úloh o budoucí kapacitě. • Čistá současná hodnota, index rentability, vnitřní výnosové procento, doba návratnosti. • Nákladová kritéria, perpetuita, diskontní sazba a faktory ovlivňující diskontní sazbu. (12) Informace manažerského účetnictví pro cenovározhodování • Vymezení „správné“ ceny. • Cenová diferenciace a diskriminace. • Vliv konkurenční situace a chování na trhu na ceny. • Určení ceny v závislosti na reakci spotřebitele. • Nákladově orientované metody tvorby cen. (13) Environmentální manažerské účetnictví a účetnictví udržitelnéhorozvoje • Společenská odpovědnost podniků a ekonomická výkonnost. • Informační zobrazení udržitelného rozvoje. • Manažerské účetnictví a BSC udržitelného rozvoje. • Měřítka udržitelné výkonnosti. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE • Marketing a komunikace. • Komunikační proces. • Cíle marketingové komunikace. • Strategie marketingové komunikace. • Modely marketingové komunikace (AIDA, DAGMAR, ATR). • Vazba na ostatní prvky marketingového mixu a na komunikační aspekty. • Příprava, volba strategie, rozhodování o komunikačním mixu. • Řízení procesu integrované marketingové komunikace. • Reklama – cíle, funkce, typy, reklamní kampaň, reklama v prostředí internetu. • Masová média – výběr a měření efektivity. • Podpora prodeje. • Publicita a PR, PR v prostředí internetu. • Eventy a sponzoring. • Hromadná komunikace v prostředí internetu. • Měření efektivity komunikace. • Přímý marketing – mailing, telemarketing, katalogy, teleshopping, přímý marketing v prostředí internetu. • Interaktivní marketing, WOM a ústní šíření. • Osobní prodej, veletrhy a výstavy. • Vztahový marketing. • Product placement. • Guerillová komunikace. • Virální marketing, buzz marketing, influencer marketing. (14) Marketing a komunikace: komunikační proces, cíle, strategie a modely marketingové komunikace (15) Integrovaná marketingová komunikace (16) Hromadná komunikace: reklama, masová média, podpora prodeje, publicita a P.R., eventy a sponzoring. Měření efektivity komunikace (17) Osobní komunikace (18) Nové trendy marketingové komunikace Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 MANAGEMENT VÝROBY (19) Formy a typy výroby, časy, pracnosti a produktivita • Kontinuální/diskontinuální. • Kusová/sériová/hromadná. • Časy, pracnosti a produktivita. (20) Technická příprava výroby • Konstrukční etapa. • Technologická etapa. • Organizační etapa. (21) Plánování výrobních kapacit a normativy • Definice THN výrobní kapacity. • Časový efektivní fond, plánování počtu pracovníků a strojů. • Metody vybilancování kapacit. (22) Moderní přístupy k řízení výrobníchnákladů • Break-even analýza. • EOQ-optimalizace výrobních dávek. • Target costing. • Benchmarking (23) Řízení kvality • Pojem kvalita, řízení kvality. • Kritéria kvality. • Povýrobní služby zákazníkům. • Ekonomická analýza kvality. • Kontrola kvality, zmetkovitost. • Certifikace systému kvality. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 AUDIT A CONTROLLING (24) Základy auditu-definice, koncepce a činnosti interníhoauditu • Definice auditu. Mezinárodní standardy. • Externí a interní audit, fáze auditu. • Auditorské postupy. (25) Audit účetní závěrky • Povinnost auditu účetní závěrky. A její evidence • Audit rozvahy. • Audit výkazu zisku a ztrát. (26) Strategický a operativnícontrolling • Controlling normativních cílů. • Operativní plánování. • Strategický controlling. (27) Provázanost a organizace controllingu, vývojové trendy • Reporting jako subsystém controllingu. • Balanced Scorecard. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 FINANČNÍ ANALÝZY A REPORTING (28) Vazba účetnictví, výkaznictví, řízení arozborů • Finanční a manažerské účetnictví, podstata a postupy. • Statistiky a rozbory podnikatelské činnosti. (29) Finanční výkazy • Účetnictví – zdroj informací pro řízení. • Základní účetní výkazy (rozvaha – majetek a kapitál podniku, výsledovka – výnosy a náklady podniku, ostatní finanční výkazy). • Vztahy mezi výkazy a analýza struktury účetních výkazů. (30) Finanční analýza – investování • Úročení a diskontování. • Současná a budoucí hodnota plateb. • Anuita a perpetuita. • Riziko v investičním rozhodování. (31) Vyhodnocení výsledků finančníanalýzy • Poměrové a rozdílové ukazatele finanční analýzy. • Ukazatele přidané hodnoty MVA a EVA. • Analýza odchylek. • Reporting po linii výkonů (kalkulace nákladů výkonů, alokace nepřímých nákladů, kalkulace ABC). (32) Report práce a mezd • Analýza počtu, pohybu a struktury pracovníků. • Analýza využití pracovníků a odměňování. • Produktivita práce.