Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 PODKLADY KE STÁTNÍM ZÁVĚREČNÝM ZKOUŠKÁM pro navazující magisterský studijní program Ekonomika a management, specializace Ekonomika a management malých a středních podniků I. MANAGEMENT (Strategický management, Moderní nástroje efektivního managementu, Digitální marketing, Logistický management 2) STRATEGICKÝ MANAGEMENT (1) Strategie a strategický management • Specifika strategického managementu. • Strategické řízení, business plán, strategický dokument. • Vymezení strategického managementu vůči nižším úrovním řízení. • Charakteristika a obsah strategie. (2) Proces strategického managementu – jednotlivé fáze procesu a jejich charakteristika • Vize a mise (definice a rozdíl mezi pojmy „vize“ a „mise“). • Strategický cíl (pravidlo SMART), MBO – Řízení podle cílů. • Strategie (varianty). • Implementace strategie, KPI – Klíčové výkonnostní ukazatele. • Kontrola, BSC – Vyvážená tabulka výsledků. • Zpětná vazba (průběžně u všech kroků). (3) Strategické myšlení – racionalita a heuristika ve strategickém myšlení, elementy dle Liedtkové, principy dle Součka • Charakteristika intuice a kreativity ve vztahu ke strategickému myšlení. • Systémový pohled, zaměření na cíl, inteligentní oportunismus, myšlení v čase, pohled založený na hypotéze. • Maximální kreativita, orientace na budoucnost, variantnost, celosvětový přístup, interdisciplinarita, permanentnost, zpětnovazebnost. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (4) Strategické analýzy – charakteristika, význam, analýzy vnějšího prostředí, analýzy vnitřního prostředí • Rozdělení na vnitřní a vnější prostředí (to dále na mikro a makrookolí). • PEST(LE) analýza. • Porterova analýza pěti konkurenčních sil (P5F). • Faktory vnitřního prostředí. • BCG – Bostonská matice. • Analýza 7 S. • SWOT analýza a její interpretace. (5) Business modely • Definice business modelu a jeho význam pro strategický management. • Business model nástroje Canvas a Lean Canvas (6) Formulace konkurenční výhody • Charakteristika specifické přednosti. • Konkurenční strategie. • Celosvětová konkurenceschopnost. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 MODERNÍ NÁSTROJE EFEKTIVNÍHO MANAGEMENTU (7) Vybrané nástroje řízení procesů, výroby a kvality (ISO 9001, PDCA, SIx Sigma, DMAIC, TQM, Lean, Poka-joke, Kaizen, EFQM) • Řízení procesů, výroby a kvality. • ISO 9001 – systém řízení kvality ISO řady 9000, Význam, struktura a vývoj QMS ISO řady 9000, Důvody pro zavádění QMS ISO řady 9000. • Cyklus PDCA, Six Sigma, Cyklus DMAIC. • TQM, Lean Management, Poka-joke, Kaizen, EFQM. (8) Vybrané nástroje managementu změn a inovací (CSF, Delphi, Pareto, 3 a 4 fáze změny) • Management změn a inovací. • Inovační řády dle Valenty. • CSF – Kritické faktory úspěchu, Metoda Delphi, Paretovo pravidlo. • Tři fáze změny, čtyři fáze změny. (9) Vybrané nástroje marketingu a prodeje (5K, TLM, Ansoff, Kano, CRM, VRIO) • Marketing a prodej. • 5K – Total Loyalty Marketing, TLM. • Ansoffova matice, Kano model. • CRM – Řízení vztahů se zákazníky, VRIO analýza. (10)Vybrané nástroje ekonomiky a řízení financí (BEP, TCO, EBIT, NOPAT, EVA, MVA) • Ekonomika a řízení financí. • BEP – Bod zvratu, TCO, EBIT – Hrubý zisk, NOPAT – Čistý provozní zisk. • EVA – Ekonomická přidaná hodnota, Způsoby výpočtu ekonomické přidané hodnoty. • MVA – Hodnota přidaná trhem. (11) Vybrané nástroje informatiky a řízení informačních technologií (SOA, GDPR, MMDIS, SCRUM, BPMN) • Management informatiky a řízení IT. • SOA, GDPR, MMDIS. • Agilní metody řízení vývoje software, Scrum, BPMN – Business Process Modeling Notation. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (12) Vybrané nástroje facility managementu (analýza a mapa procesů, insourcing, outsourcing, SLA, IFMA, CAFM) • Facility management. • Analýza procesů, mapa procesů, Insourcing, Outsourcing. • SLA, IFMA, CAFM. (13) Vybrané nástroje řízení projektů (Gantt, analýza sítí, RACI, WBS, PMBOK, PRINCE2) • Řízení projektů. • Ganttův diagram, Metody síťové analýzy. • RACI Matice zodpovědnosti, WBS, PMBOK, PRINCE2. (14) Vybrané nástroje řízení lidských zdrojů (Audit, analýza prac. míst, soc. sítí, BEI, JWM, SSM) • Řízení lidských zdrojů. • Personální audit, Analýza pracovních míst, Analýza sociálních sítí. • BEI, JWM, SSM – Metody průzkumu spokojenosti. (15) Vybrané nástroje řízení rizik a krize (CLA, Winterling, ETA, FMEA, FTA, HAZOP) • Řízení rizik a krize. • CLA – Check List Analysis, Winterlingova krizová matice. • ETA, FMEA, FTA, HAZOP. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 DIGITÁLNÍ MARKETING (16)Digitální marketing • Význam a důvody využití digitálního marketingu. • Historie a důležité milníky ve vývoji digitálního marketingu. • Typy a metody digitálního marketingu. • Legislativní rámec digitální marketingové komunikace. (17)Marketingová komunikace na internetu: důležité zásady, odlišnosti a specifika. Základní znaky online marketingu. • Komunikační mix na internetu a sociální média. • Důležité zásady, odlišnosti, specifika. • Základní znaky online marketingu. (18)SEO, metody a nástroje SEO, optimalizace, www stránky, e-commerce • Podstata a cíle SEO – Search Engine Optimization. • Metody SEO. • SEO nástroje. • WWW stránky. • E-commerce. (19)Sociální média a sociální sítě • Sociální média a sociální sítě. • Správa sociálních sítí. • Sociální sítě a SEO. (20)Obsahový marketing • Cíle, výhody a strategie obsahového marketingu. • Formy a kanály obsahového marketingu. • Implementace obsahového marketingu. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (21)Analýzy a měření účinnosti digitální marketingové komunikace. Marketingový výzkum v prostředí internetu. Google Analytics • Marketingový výzkum v prostředí internetu. • Analýza LOG souborů, Page Tagging. • Google Analytics, konverzní proces, KPI. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 LOGISTICKÝ MANAGEMENT 2 (22)Supply Chain Management, dodavatelské sítě – konfigurace, účel a řízení • SCM-definice a terminologie. • Push a pull princip uspořádání řetězce. • Typy dodavatelsko-odběratelských vztahů. • Efekt biče. (23)Strategická, taktická a operativní úroveň řízení logistiky • Strategická úroveň: otázky, podstata, cíle. • Taktická úroveň: otázky, podstata, cíle. • Operativní úroveň: otázky, podstata, cíle. (24)Logistika zásobování • Metody a směry v logistice zásobování. • Objednací systémy. • Koncept JIT (Just in Time). • ABC a XYZ analýza. (25)Výrobní logistika • Úkoly výrobní logistiky. • Bod rozpojení. • Layout pracovišť a metody jeho plánování. (26)Distribuční logistika • Efektivnost dopravy. • Technologie Hub and Spoke, z domu do domu. • Otázka last mile delivery. (27)Úrovně poskytování logistických služeb a jejich aplikace • Členění úrovní poskytování logistických služeb (1-5PL) a jejich definice/charakteristické rysy. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (28)Moderní trendy v logistice • Řízení informačního toku (IT podpora, EDI, QR, ECR, RFID, Smart technologie a rozšířená realita). • Lean management. • Automatizované systémy manipulace s materiálem. (29)Průmysl 4.0 a logistický management • Pojem Průmysl 4.0. • Směr vývoje v rámci průmyslu 4.0 (systémová integrace, Big Data, robotizace, komunikační infrastruktura, cloudové systémy, umělá inteligence). • Vliv průmyslu 4.0 na logistický management.