Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 PODKLADY KE STÁTNÍM ZÁVĚREČNÝM ZKOUŠKÁM pro bakalářský studijní program Ekonomika a management, specializace Podniková ekonomika a management III. MANAGEMENT (Management, Management podpůrných procesů, Řízení lidských zdrojů, Marketing, Strategické řízení firmy, Logistický management) (1) Předmět managementu. Základní dovednosti manažera. Vývoj teorie vědeckého řízení do dneška • Základní pojmy managementu – manažer, funkce managementu, manažerské funkce, účinnost a efektivita manažerské práce a základní dovednosti manažera. • Leadership. Podstata a charakteristika vedení, teorie chování, manažerská mřížka, situační model vůdcovství (Hershey-Blanchardův). • Vývoj manažerského myšlení od počátku teorie vědeckého řízení (W. Taylor), Baťova škola řízení, přínos P. F. Druckera pro soudobý management. (2) Plánování, plánovací proces, typy plánů. Time Management. Projektový management • Proces plánování, logika plánovacího procesu, typy plánů, postup plánování, pravidlo SMART. Management podle cílů (MBO). • Základy efektivního Time Managementu – TM I. až IV. generace, eliminace časových ztrát, manažerské techniky řízení času, znaky špatného řízení času, prokrastinace, analýza využití času, hledání největších časových ztrát a nástroje efektivního plánování času. • Specifika projektového managementu – Úvod do projektového managementu, hierarchický rozklad produktů (WBS), síťová analýza, metoda kritické cesty, PERT, Gantova tabulka. Lidské dovednosti projektového manažera. (3) Rozhodování, jednotlivé kroky rozhodovacího procesu a jejich nástroje • Rozhodovací proces. • Nástroje jednotlivých kroků rozhodovacího procesu (Paretovské ostření, Occamova břitva, Ishikawův graf …). • Generování možností řešení problému (Brainstorming) a jejich třídění. Typy problémů a rozhodování. Styly rozhodování (Model deVrooma-Yetona). Situační analýza. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (4) Organizování. Delegování. Týmová práce • Organizování, organizační struktura, formální a neformální organizace, účel organizování, rozpětí managementu. • Základní organizační struktury (funkcionální, divizní, maticová,) moderní organizační struktury, centralizace a decentralizace, teorie evoluce a revoluce ve vývoji organizace (podle Greinera). • Současné trendy v přístupu k organizační struktuře. • Význam delegování, rozbor častých námitek k účelnému delegování, znaky špatného delegování, zásady správného delegování. • Úvod do Teambuildingu – týmová práce, princip synergie. • Belbinova teorie týmových rolí, vliv velikosti na práci v týmu, týmové cíle. (5) Komunikace – interpersonální, vnitrofiremní. Krizové řízení a řízení rizik • Interpersonální komunikace, komunikační model, verbální a neverbální komunikace, bariéry efektivní interpersonální komunikace. • Typy komunikací, vnitrofiremní komunikace, komunikační sítě v organizacích, využití ICT v komunikaci. • Typy porad, zásady přístupu k přípravě a vedení porady. Přínosy porad (účastníkovi, předsedajícímu a celkový). Nedostatky a chyby porad (organizační, ve vedení, účastníků). • Krizový management a jeho základní funkce, základní klasifikace hrozeb. Proces zvládání krizí. • Risc Management – proces řízení rizik. (6) Motivování – nástroje a základní přístupy. Kontrolování • Motivace a stimulace. Nástroje motivace. • Maslowova hierarchie potřeb, motivačně-hygienická teorie F. Herzberga, McGregorova motivační teorie, Vroomova expentační teorie, Koncepce racionálně-ekonomického, sociálního či komplexního člověka a moderní teorie motivace. • Kontrola, přístupy ke kontrole, kontrolní proces, typy kontroly, současné problémy ovlivňující kontrolu. (7) Řízení změn a inovací. Řízení informací a znalostí. Znalostní management a učící se organizace • Základní pojmy Change Managementu – změna, zdroje, příčiny a podmínky zavádění změn. • Příčiny odporu vůči změnám a jeho snižování, analýza silového pole. • Inovace. Řády inovací podle Valenty. • Základní pojmy Knowledge Managementu – data, informace, znalosti (explicitní, tacitní). • Informační zdroje, informační strategie organizace a informační management. • Znalostní management a proces jeho zavádění. Učící se organizace. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (8) Společenská odpovědnost firem. Pilíře. Úrovně a realizátoři jednotlivých úrovní. Metodiky měření • Definování společenské odpovědnosti firem, historie, kořeny vzniku, podnikatelská etika, udržitelný rozvoj, principy sociálního podnikání. • Pilíře – charita, ekologie, transparentnost firem, protikorupční opatření firem, firemní filantropie, spolupráce s neziskovými organizacemi, příklady dobré praxe z ČR. • Výchozí dokumenty CSR na úrovni OSN a EU, instituce zabývající se implementací CSR v ČR, iniciativy podporující CSR v ČR, příklady dobré praxe v CSR firem v ČR. Workplace, Worklife balance, dobrovolnické dny, komunikace se stakeholders. (9) Základní pojmy a terminologie Facility managementu • Cíl a metody řízení podpůrných procesů. • Přechod od funkčního k procesnímu řízení organizace. • Porterův model SBU, hodnotový řetězec. • Oblasti Facility Managementu, synergie 3P, členění podpůrných činností. (10) Formy poskytování podpůrných služeb. Facility manažer • Outsourcing a offshoring podnikatelských činností. Prostředí podpůrných činností. • Základní role facility manažera při vedení pracovníků své firmy. • Pozice a role facility manažera v personální práci organizace. • Vzdělávání a rozvoj Facility manažerů. (11) Standardy a normy FM (ISO 41000, ČSN EN 15221) • Přehled norem, souvisejících s FM. • ISO 41000: obsah, provázanost s ISO 9000. • Požadavky na provedení podpůrných procesů. • ČSN EN 15221: aktuální části. (12) Technickoekonomické aspekty správy majetku • Cíle managementu údržby. • SW podpora Facility Managementu. • Pasportizace. • Help Desk. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (13) Nové výzvy Facility Management • Inteligentní budovy. • Krizové řízení ve Facility Managementu. • Facility Management a pojišťovnictví. • Dopravní služby z pohledu Facility Managementu. • Ergonomie. • Energetický management. (14) Logistický management. Logistický systém, štíhlá logistika • Složky logistických procesů. • Logistické výkony a náklady. • Výkonové ukazatele logistických procesů. • Mikro-logistický systém. Makro-logistický systém. Meta-logistický systém. • Štíhlá logistika (JIT, KANBAN, 3MU, 5S, KAIZEN). (15) Aktivní a pasivní logistické prvky. Odpadové hospodářství. Doprava • Pojem aktivní a pasivní prvky logistického systému. • Logistické pracovní prostředky. • Odpadové hospodářství • Druhy odpadů. • Druhotné suroviny. Zpětná LOGISTIKA. • Doprava, její druhý a efektivnost. • HUB and SPOKE. (16) Skladování • Úloha velkoobchodních skladů. • Logistická místa styku. • Skladování. Technické faktory skladování. Ekonomické faktory SKLADOVÁNÍ. • Cross Docking. (17) Supply Chain Management • Logistický řetězec. • Dodavatelský řetězec. • Dodavatelská síť. • Typy logistických řetězců. • Tlačný (push) a tažný (pull) principy uspořádaní logistických řetězců. • JIT a KANBAN. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (18) Logistika zásobování • Druhy zásob. • Normování zásob. • ABC analýza zásob. • XYZ analýza zásob. (19) Systém řízení lidských zdrojů. Plánování pracovních sil • Vymezení hlavních pojmů. • Hlavní personální činnosti, hlavní aktéři. • Plánování pracovních sil. • Trh práce (20) Proces získávání pracovníků a pracovní adaptace. Řízení pracovního výkonu • Získávání pracovníků a pracovní adaptace. • Řízení pracovního výkonu. Motivace k pracovnímu výkonu. • Systém hodnocení. • Systém odměňování, systém nefinančních benefitů. (21) Osobnost pracovníka. Vzdělávání jako systematický proces • Osobní potenciál, pracovní kompetence, rozvojové intervence, osobní kariéra. • Vzdělávání jako systematický proces. • Management kariéry. (22) Vznik a skončení pracovního poměru • Povinnosti zaměstnavatele v souvislosti se vznikem pracovního poměru, náležitosti pracovní smlouvy, zkušební doba, doba určitá/neurčitá. • Možnosti a podmínky skončení pracovního poměru, odstupné, výpovědní doba, povinnosti zaměstnavatele při ukončení pracovního poměru. (23) Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr • Dohoda o pracovní činnosti – obsah, podmínky, způsob sjednání, způsob ukončení, odměňování, zdanění, příplatky dovolená. • Dohoda o provedení práce – obsah, podmínky, způsob sjednání, způsob ukončení, odměňování, zdanění, příplatky dovolená. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (24) Podstata, úloha a cíle marketingu. Složky marketingového prostředí. Globální marketing 21. století. Filozofie mezinárodního marketingu. Etické aspekty marketingu • Stěžejní role marketingu ve firmě a společnosti. Složky mikroprostředí, složky makroprostředí. Marketingová filozofie. Demarketing. • Pojmy zákazník, loajální zákazník, klíčový zákazník. Systém budování vztahů se zákazníky. • Podstata strategického marketingu, strategické marketingové cíle, strategické marketingové plánování. • Globální firma, globální marketing, specifika mezinárodního marketingu. • Rizika mezinárodního obchodu, faktory usnadňující mezinárodní obchod. • Pojem etika, etický kodex podnikání, nekalé obchodní praktiky, ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce, Sdružení obrany spotřebitelů. (25) Trh. Spotřební trh a jeho analýza. Zákazník a spotřebitel. Marketingový výzkum. Marketingový informační systém • Definování trhu, výzkum trhu, charakteristika trhu, rozdělení trhů. • Segment a segmentace trhu. Proces a fáze segmentace trhu. Spotřební trh. Spotřebitel. Nákupní chování organizací. • Chování spotřebitele a možnosti, jak jej ovlivňovat. • Parametry vnímání spotřebitele. Specifika nákupů prostřednictvím internetu. • Výzkum trhu, výrobkový výzkum, výzkum propagace, výhody a nevýhody jednotlivých forem výzkumu. • Proces získávání a zpracovávání informací, interpretace a prezentace výsledků výzkumu. • Význam marketingového informačního systému pro podnik, zdroje informací, využívání informací, interní firemní data, marketingové databáze. (26) Produktová a cenová politika v rámci marketingového mixu. Psychologické a etické aspekty tvorby ceny • Pojem produkt. Vrstvy (dimenze) produktu. Produktový mix a jeho součásti. Životní cyklus výrobku. • Brand management. Kritéria pro výběr značky. Logo. Slogan. • Politika kvality. • Obalová politika, typy a funkce obalu. • Cena. Cíle stanovení ceny. Cenová strategie. • Faktory ovlivňující cenovou tvorbu, změny cenových relací, interní referenční cena, cenová tvorba sudá – lichá, dedukce kvality podle ceny. • Cenová politika dnešních velkých retailerů. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (27) Distribuční politika v rámci marketingového mixu. Marketingová komunikace a komunikační mix • Pojem distribuce. Distribuční cesty a její formy. Volba počtu prostředníků distribuční cesty. Role distribučních firem. • Systém motivace členů distribučních cest. • Velkoobchod a maloobchod • Systém vyřizování objednávek, skladování, distribuční centrum, doprava, velkoobchod, maloobchod. • Základní formy komunikace, osobní komunikace, neosobní komunikace (masová). • Význam marketingové komunikace pro firmu. • Jednotlivé nástroje marketingové komunikace. (28) Marketing služeb. Specifika služeb. Nástroje marketingového mixu služeb (8P) • Trh výrobků versus trh služeb. • Pojmy produkt, výrobek, služba. • Odlišnost trhu výrobků od trhu služeb. • Metody odlišení služeb od konkurence. • Rozdílné vnímání „tradičního“ marketingového mixu od marketingového mixu služeb. • Složky marketingového mixu služeb. • Konkurence v oblasti služeb. • Metody odlišení služeb od služeb konkurenčních a parametry vnímání jejich kvality. (29) Specifika strategického řízení: definice strategického řízení; srovnání s ostatními úrovněmi řízení; specifické rysy strategických procesů • Odlišení soudobého pojetí strategického managementu od tradičního. • Srovnání odlišností od ostatních úrovní řízení zejm. v oblasti rozhodování, plánování, vedení či komunikace. • Specifické rysy strategických procesů: zejm. časový posun důsledků rozhodnutí, nejistota vývoje klíčových ukazatelů, působnost celosvětového okolí (vždy a všude globální trh), strategické řízení jako nikdy nekončící proces. Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Spis. značka: oddíl O; vložka 202; vedená u Krajského soudu v Ostravě IČ: 26867184; DIČ: CZ26867184 Bankovní spojení: ČSOB Olomouc 197621416/0300 (30) Proces strategického řízení. Charakteristika jednotlivých fází procesu • Formulace vize, mise. • Analýzy vnitřního a vnějšího prostředí. SWOT analýza. • Formulace strategického cíle. • Formulace strategie (a jejích variant). • Implementace strategie (z neustálého monitoringu klíčových ukazatelů). • Kontrola. Zpětná vazba. (31) Strategické analýzy vnitřního a vnějšího prostředí. SWOT analýza • Rozlišení mikro a makrookolí podniku. • PEST/STEP/PESTE/SLEPTE analýza, Porterova analýza konkurenčních sil, analýza 4C. • Oblast RTD, marketingu, finanční ukazatele, vnitropodnikové zdroje, analýza 7S, matice BCG. • Účel, faktory a vyhodnocení SWOT analýzy. (32) Formulace strategie. Obsah a struktura strategie. Typy strategií. Formulace konkurenční podstaty. • Vymezení SBU, strategické operace. • Corporate, business, funkční, horizontální strategie. • 3 podmínky specifické přednosti: originalita, rozlišitelnost, zájem zákazníka.