P1MSP Small and Medium Business Entrepreneurship

Moravian Business College Olomouc
winter 2025
Extent and Intensity
1/2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Guaranteed by
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc
Supplier department: Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je připravit studenta pro manažerskou práci v oblasti malých a středních podniků (MSP). Budou představeny základní podmínky pro podnikání v oblasti MSP v ČR (v kontextu světové praxe a zejména podnikání MSP v EU). V komparaci se zahraničními zkušenostmi (včetně mimoevropských zemí) budou představena specifika podnikání MSP v ČR, zejména z regionálního pohledu (včetně rozvoje podnikání v regionech). Budou specifikovány aktivity MSP, jejich perspektivy a ohrožení. Část výuky bude věnována i problematice síťového charakteru podnikání, zejména strategických aliancí a klastrů. Dále se předmět věnuje tématu podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikových aktivit MSP (zejména v rámci EU, a to v návaznosti na stav v ČR).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky malých a středních podniků (klasifikace, význam a legislativní rámec MSP).
  • 2. Podnikatelské prostředí a jeho vliv na podnikání MSP. Metody pro analýzu podnikatelského prostředí.
  • 3. Management malých a středních podniků.
  • 4. Ekonomika a finanční řízení malých a středních podniků. Aplikace simulační hry na rozhodování podnikatele.
  • 5. Řízení lidských zdrojů v malých a středních podnicích.
  • 6. Účetnictví a daně v malých a středních podnicích.
  • 7. Marketingové aktivity v malých a středních podnicích.
  • 8. Realizace inovací v malých a středních podnicích.
  • 9. Řízení růstu nového podnikání. Modely růstu firem.
  • 10.Podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikatelských aktivit.
  • 11.Udržitelné podnikání a koncepce ESG u malých a středních podniků.
  • 12.Perspektivy a ohrožení malých a středních podniků.
Literature
    required literature
  • ŚAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, A., 2019. Základy úspěšného podnikání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2182-3.
  • STRAKOVÁ, J., VÁCHAL J., VOCHOZKA, M., CAHA, Z., PÁRTLOVÁ, P., VANÍČKOVÁ, R., KMECOVÁ, I., URBAN, J. a S. BÍLEK, 2020. Malé a střední podniky v ČR – současnost a vize. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1747-5.
  • ZAPLETALOVÁ, Š., 2015. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-878-6516-3.
  • KOŠTURIAK, J., 2015. O podnikání s nadhledem. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-719-5862-8.
  • MACHEK, O., 2017. Rodinné firmy. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-638-8.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: individuální úkoly, projekt, zápočtový test.
Zkouška: písemný test a ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: Zápočet, zkouška
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught every week.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2025/P1MSP