XBM_UMM Behavioral management

Moravian Business College Olomouc
winter 2017
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Omar Ameir, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámení studentů s iracionálními manažerskými rozhodnutími způsobenými psychologicko-sociologickými důvody a ukázat jim způsoby, jak se takovým rozhodnutím vyhýbat. Stručná anotace předmětu: Málokterý spotřebitel si uvědomuje, že se při každodenních činnostech souvisejících se spotřebou a finančními operacemi dopouští špatných rozhodnutí. Proč má například každý turista tendenci při placení cizí měnou v zahraničí utrácet více, než při placení měnou vlastní v domácím prostředí? Proč zákazníka tíží vysoká finanční částka hrazená kreditní kartou méně, než kdyby měl stejnou sumu platit v hotovosti? A proč považuje hráč peníze vkládané do hazardních her za "jiné", tedy ne tak cenné? Takovýchto ekonomických omylů je možné uvést mnoho. Dopouští se jich prakticky všichni spotřebitelé a každý kvůli nim podle nejrůznějších výzkumů prodělává cca několik set korun měsíčně, tedy tisíce ročně. Důvodem těchto přehmatů je tzv. "duševní účetnictví", kterým se zabývá relativně mladý vědní obor zvaný "behaviorální ekonomie". Základem tohoto oboru jsou vlivy psychologie a sociologie na ekonomické rozhodování ekonomických subjektů. Ten, kdo tyto vlivy pochopí, udělá první krok k tomu, aby je dokázal i ovládat. Aby bylo ale možné tyto vlivy pochopit a následně zvládat, je zapotřebí ujasnit si základní prvky řízení, které se problematikou související s behaviorální ekonomií zabývají, tedy prvky behaviorálního managementu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení a zasazení behaviorálního managementu do systému ekonomických věd
    2. Vědecké propojení ekonomie a psychologie
    3. Racionální a iracionální manažerské rozhodování
    4. Duševní účetnictví
    5. Psychologicko-sociologické důvody iracionálního manažerského rozhodování
    6. Srovnání dnešní doby s dobou minulou - finanční možnosti jdou ruku v ruce s finančními nejasnostmi, riziky, a tím pádem se špatnými rozhodnutími
    7. Řešení a zvládání psychologicko-sociologických důvodů iracionálního manažerského rozhodování
    8. Teoretické příklady iracionálních manažerských rozhodnutí a jejich teoretické řešení
    9. Praktické příklady iracionálních manažerských rozhodnutí a jejich praktické řešení
Literature
    required literature
  • ARIELY, Dan. Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí: iradionální faktory v ekonomice i v životě. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-239-2. info
  • BELSKY, Gary a GILOVICH, Thomas. Proč chytří lidé dělají hloupé chyby, když jde o peníze: a jak tyto chyby napravit. Praha: Práh, 2003. ISBN 80-7252-072-5. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms summer 2018, summer 2019, summer 2020.
  • Enrolment Statistics (winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2017/XBM_UMM