XUEK0026 Microeconomics

Moravian Business College Olomouc
winter 2014
Extent and Intensity
2/2/0. 5 credit(s).
Guaranteed by
Prof. Ing. Jan Široký, CSc.
Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vytvořit obecný základ a východisko pro studium speciálních ekonomických disciplín ve vyšších ročnících studia a připravit studenty v úvodu jejich ekonomické průpravy na potřebu uceleného chápání mikroekonomických souvislostí při hospodářském rozvoji státu a také, jak zpětně stát ovlivní chování těchto subjektů svými rozhodnutími. Z tohoto důvodu navazuje na disciplínu v letním semestru předmět Makroekonomie. Student umí: - charakterizovat základní ekonomické kategorie a principy z pohledů současné mikroekonomické teorie, - vysvětlit prvky tržní ekonomiky a jejich vzájemné vazby, - vyhodnotit silná a slabá místa základních standardních ekonomických mikro koncepcí, - zdůvodnit chování jednotlivých tržních subjektů na dílčích trzích, - argumentovat dosahování rovnováhy na trhu výrobků a služeb, a na trhu výrobních faktorů, - definovat nalezení optima pro racionální tržní chování jednotlivců, domácností a firem, - zhodnotit neefektivní chování firem na dokonale a nedokonale konkurenčním trhu, - definovat proces utváření všeobecné rovnováhy, - argumentovat nerovnosti v důchodech, - vyhodnotit tržní selhání, - definovat mikroekonomickou politiku státu, - využívat základní matematicko-statistický aparát pro modelování, analýzu a interpretaci ekonomických jevů, - vyhledávat, třídit, klasifikovat a interpretovat ekonomická data a informace, - umět spolupracovat s ostatními členy týmu, který má jasně vymezený cíl a aktivně prezentovat vlastní názory či názory týmu.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova přednášek:
    1. Úvod do studia ekonomické teorie
    2. Základní elementy trhu
    3. Chování spotřebitele: Užitečnost a poptávka
    4. Chování výrobce: Náklady a nabídka
    5. Nabídka dokonale konkurenční firmy
    6. Nedokonalá konkurence
    7. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
    8. Trhy výrobních faktorů
    9. Trh práce
    10. Trh kapitálu
    11. Měření důchodů, všeobecná rovnováha
    12. Mikroekonomická politika státu

    Osnova cvičení:
    1. Úvod do studia ekonomické teorie
    - Brainstorming k předmětu ekonomie, metodám jejího zkoumání a základním souvislostem ekonomického rozhodování.
    - Případová studie k problematice vzácnosti a nutnosti volby, principu efektivnosti a racionálního chování.
    - Příklad: náklady obětované příležitosti
    2. Základní elementy trhu
    - Práce v malých skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
    Grafické znázornění pomocí (interaktivní) tabule s interpretací ekonomické logiky fungování tržního mechanismu a úloze ceny při utváření tržní rovnováhy.
    3. Chování spotřebitele: Užitečnost a poptávka
    - Myšlenkové mapování chování racionálního spotřebitele.
    - Případová studie k problematice formování individuální poptávky na základě preferencí a funkcí užitku.
    - Příklad: cenová, křížová a důchodová elasticita poptávky.
    4. Chování výrobce: Náklady a nabídka
    - Brainstorming k hlavním cílům firmy.
    - Výukový kruh - Rozbor nákladů, příjmů a zisku firmy se zaměřením na vztahy mezi jednotlivými typy nákladových funkcí.
    - Případová studie k problematice produkční aktivita firmy vyjádřená pomocí izokvantové analýzy.
    - Příklad: zákon klesajícího mezního produktu.
    5. Nabídka dokonale konkurenční firmy
    - Myšlenkové mapování typických rysů chování firmy v dokonale konkurenční struktuře.
    - Práce v malých skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
    Grafické znázornění pomocí interaktivní tabule s interpretací smyslu modelu dokonale konkurenční tržní struktury v krátkém a dlouhém období.
    - Příklad: bod ukončení činnosti firmy.
    6. Nedokonalá konkurence
    - Brainstorming k příčinám vzniku nedokonalé konkurence.
    - Práce ve 3 skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
    Grafické znázornění pomocí interaktivní tabule s interpretací:
    a) Monopolu - rysy chování monopolní firmy, zvláštnosti přirozeného monopolu, důvody pro regulaci monopolních firem a způsoby měření monopolní síly.
    b) Oligopolu - rysy chování firem v oligopolní struktuře (smluvní oligopol, oligopol s dominantní firmou) a způsoby cenové tvorby.
    c) Monopolistická konkurence - rysy chování firmy v monopolisticky konkurenční tržní struktuře, proces dosahování optima firmy v krátkém období. Komparace efektivnosti této tržní struktury s dokonale konkurenčním a monopolním odvětvím.
    7. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
    - Myšlenkové mapování chování velké firmy a chování malých a středních forem podnikání.
    - Případová studie k problematice behaviorálních a manažerských teorií firem.
    - Příklad: Baumolův model firmy.
    8. Trhy výrobních faktorů
    - Brainstorming zaměřený na specifika chování ekonomických subjektů na trzích výrobních faktorů.
    - Případová studie k problematice fungování trhů půdy a přírodních zdrojů se zaměřením na utváření nabídky, poptávky a ceny na těchto trzích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2014/XUEK0026