MVŠO:XUEK0026 Microeconomics - Course Information
XUEK0026 Microeconomics
Moravian Business College Olomoucwinter 2014
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 5 credit(s).
- Guaranteed by
- Prof. Ing. Jan Široký, CSc.
Moravian Business College Olomouc - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je vytvořit obecný základ a východisko pro studium speciálních ekonomických disciplín ve vyšších ročnících studia a připravit studenty v úvodu jejich ekonomické průpravy na potřebu uceleného chápání mikroekonomických souvislostí při hospodářském rozvoji státu a také, jak zpětně stát ovlivní chování těchto subjektů svými rozhodnutími. Z tohoto důvodu navazuje na disciplínu v letním semestru předmět Makroekonomie. Student umí: - charakterizovat základní ekonomické kategorie a principy z pohledů současné mikroekonomické teorie, - vysvětlit prvky tržní ekonomiky a jejich vzájemné vazby, - vyhodnotit silná a slabá místa základních standardních ekonomických mikro koncepcí, - zdůvodnit chování jednotlivých tržních subjektů na dílčích trzích, - argumentovat dosahování rovnováhy na trhu výrobků a služeb, a na trhu výrobních faktorů, - definovat nalezení optima pro racionální tržní chování jednotlivců, domácností a firem, - zhodnotit neefektivní chování firem na dokonale a nedokonale konkurenčním trhu, - definovat proces utváření všeobecné rovnováhy, - argumentovat nerovnosti v důchodech, - vyhodnotit tržní selhání, - definovat mikroekonomickou politiku státu, - využívat základní matematicko-statistický aparát pro modelování, analýzu a interpretaci ekonomických jevů, - vyhledávat, třídit, klasifikovat a interpretovat ekonomická data a informace, - umět spolupracovat s ostatními členy týmu, který má jasně vymezený cíl a aktivně prezentovat vlastní názory či názory týmu.
- Syllabus (in Czech)
- Osnova přednášek:
1. Úvod do studia ekonomické teorie
2. Základní elementy trhu
3. Chování spotřebitele: Užitečnost a poptávka
4. Chování výrobce: Náklady a nabídka
5. Nabídka dokonale konkurenční firmy
6. Nedokonalá konkurence
7. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
8. Trhy výrobních faktorů
9. Trh práce
10. Trh kapitálu
11. Měření důchodů, všeobecná rovnováha
12. Mikroekonomická politika státu
Osnova cvičení:
1. Úvod do studia ekonomické teorie
- Brainstorming k předmětu ekonomie, metodám jejího zkoumání a základním souvislostem ekonomického rozhodování.
- Případová studie k problematice vzácnosti a nutnosti volby, principu efektivnosti a racionálního chování.
- Příklad: náklady obětované příležitosti
2. Základní elementy trhu
- Práce v malých skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
Grafické znázornění pomocí (interaktivní) tabule s interpretací ekonomické logiky fungování tržního mechanismu a úloze ceny při utváření tržní rovnováhy.
3. Chování spotřebitele: Užitečnost a poptávka
- Myšlenkové mapování chování racionálního spotřebitele.
- Případová studie k problematice formování individuální poptávky na základě preferencí a funkcí užitku.
- Příklad: cenová, křížová a důchodová elasticita poptávky.
4. Chování výrobce: Náklady a nabídka
- Brainstorming k hlavním cílům firmy.
- Výukový kruh - Rozbor nákladů, příjmů a zisku firmy se zaměřením na vztahy mezi jednotlivými typy nákladových funkcí.
- Případová studie k problematice produkční aktivita firmy vyjádřená pomocí izokvantové analýzy.
- Příklad: zákon klesajícího mezního produktu.
5. Nabídka dokonale konkurenční firmy
- Myšlenkové mapování typických rysů chování firmy v dokonale konkurenční struktuře.
- Práce v malých skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
Grafické znázornění pomocí interaktivní tabule s interpretací smyslu modelu dokonale konkurenční tržní struktury v krátkém a dlouhém období.
- Příklad: bod ukončení činnosti firmy.
6. Nedokonalá konkurence
- Brainstorming k příčinám vzniku nedokonalé konkurence.
- Práce ve 3 skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
Grafické znázornění pomocí interaktivní tabule s interpretací:
a) Monopolu - rysy chování monopolní firmy, zvláštnosti přirozeného monopolu, důvody pro regulaci monopolních firem a způsoby měření monopolní síly.
b) Oligopolu - rysy chování firem v oligopolní struktuře (smluvní oligopol, oligopol s dominantní firmou) a způsoby cenové tvorby.
c) Monopolistická konkurence - rysy chování firmy v monopolisticky konkurenční tržní struktuře, proces dosahování optima firmy v krátkém období. Komparace efektivnosti této tržní struktury s dokonale konkurenčním a monopolním odvětvím.
7. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
- Myšlenkové mapování chování velké firmy a chování malých a středních forem podnikání.
- Případová studie k problematice behaviorálních a manažerských teorií firem.
- Příklad: Baumolův model firmy.
8. Trhy výrobních faktorů
- Brainstorming zaměřený na specifika chování ekonomických subjektů na trzích výrobních faktorů.
- Případová studie k problematice fungování trhů půdy a přírodních zdrojů se zaměřením na utváření nabídky, poptávky a ceny na těchto trzích.
- Osnova přednášek:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2014/XUEK0026