YDPK_USVP Dovednosti profesionální komunikace

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2020
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Fink (přednášející)
Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Šerá (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámit studenty se zásadami profesionální komunikace manažera a provést aktivní nácvik komunikačních dovedností studentů. Student se naučí vnímat komunikaci jako jím řízený proces, ovlivňovat všechny jeho fáze - efektivně předávat informace, mluvit působivě na druhou osobu, vnímat zpětnou vazby od druhé osoby, dosáhnout svého cíle v pracovním jednání s jinou osobou.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Komunikační proces, struktura komunikačního procesu.
    2. Role vysílatele informací. Role příjemce informací. Referenční rámec přenosu.
    3. Technika naslouchání, empatické naslouchání. Technika kladení otázek, typy otázek, postupnost kladení otázek.
    4. Asertivita - základní pravidla, projevy agresivity, projevy pasivity, asertivní zákony, asertivní dovednosti.
    5. Vedení obchodního jednání, struktura rozhovoru. Pravidla zákaznického přístupu v osobním jednání
    6. Specifika telefonické komunikace a osobní komunikace a písemné komunikace.
    7. Specifikace konfliktu, způsob prožívání konfliktu, fáze vývoje konfliktu. Druhy konfliktů.
    8. Přístupy k řešení interpersonálního konfliktu v pracovním prostředí.
    9. Práce v týmu. Sestavení pracovního týmu. Role členů týmu, naplňování týmových rolí.
    10. Role vedoucího týmu. Organizace činností v týmu, formulace cílů pro tým.
    11. Konsensus, kompromis - přístupy k týmovému řešení situací.
    12. Prezentace názoru před skupinou - technika prezentování. Práce s tělem. Práce s pomůckami.
    Bloková výuka:
    blok I. - 1. - 6., blok II. - 7. - 12.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, D. Kap. 8, Komunikace, s. 119-130. Kap. 9, Prezentování výsledků odborné práce, s. 131-144. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3510-5. info
  • BERNARDOVÁ DANA. Dovednosti profesionální komunikace. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • DEVITO, J. A. Human Communication: The Basic Course. Pearson Education, 2017. ISBN 9780134409450. info
  • BĚLOHLÁVEK, F., P. KOŠŤAN a O. ŠULEŘ. Management. Olomouc: Rubico, 2010. ISBN 80-85839-45-8. info
    doporučená literatura
  • McLAGANOVÁ, P. a P. KREMBS. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 2011. ISBN 80-85943-75-1. info
  • COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-156-0. info
  • LOPUCHOVSKÁ, A. a BUREŠ, I. 10 zlatých pravidel překonávání nejčastějších komunikačních bariér. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-166-9. info
Informace učitele
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta:
Vypracování pracovních listů na základě studia odborné literatury k jednotlivým komunikačním dovednostem.
Zpracování případové studie z pracovního prostředí k vybrané komunikační technice.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2020/YDPK_USVP