ASMA Strategic Management

Moravian Business College Olomouc
summer 2022
Extent and Intensity
2/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc
Supplier department: Moravian Business College Olomouc
Timetable
Tue 1. 3. to Fri 13. 5. Fri 8:00–9:30 B2.332, except Fri 8. 4.
  • Timetable of Seminar Groups:
ASMA/01: Tue 1. 3. to Fri 13. 5. Fri 9:45–10:30 B2.332, except Fri 8. 4., A. Pawliczek
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to explain students the importance of strategic management in the context of the current market environment and teach them to use basic tools of creation, implementation and application of the strategy in the company. Annotation: The concept of strategy and strategic management and their necessity for the success of modern business are explained. The specific features of strategic processes, principles of strategic thinking and content of the company strategy are formulated. Emphasis is also placed on the analysis of internal and external environment.
Syllabus
  • Syllabus of lectures:
    1. Introduction to the study
    - The concept of strategy and strategic management
    2. Specific features of strategic processes
    - The difference between strategic, tactical and operational management, Principles of Strategic Thinking
    3. Strategy formulation
    - The concept and content strategy, Basic tasks of the company's strategy, Strategic goals
    4. The content and structure of the strategy
    - Analytical part, Decision, Segmentation, Source and target state, Connection of the initial and target state
    5. Strategic Analysis of the external environment of the company
    - The characteristics of the external environment, The tendency
    6. Strategic Analysis of the external environment of the company
    - Analytical methods
    7. Strategic Analysis of the internal environment of the company
    - Factors internal analysis, analytical methods
    8. Draft Strategy
    - Possible alternatives Strategic Development
    9. Selection of the optimal strategy
    - Suitability strategy, Acceptability strategy, The feasibility of the strategy
    10. Implementation Strategy
    - Approval of the strategy, The introduction of strategic management, Systematic updating of content strategy
    11. Innovation Management
    - Sources of innovation, the innovation cycle
    12. Conclusion
    - Summary
Literature
    required literature
  • NAVRÁTILOVÁ DANIELA. Strategic management. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ K., NAVRÁTILOVÁ D. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl VI Krok za krokem k vítězství. 1 vyd., 234s. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2012. ISBN 978-80-7455-041-6. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl IV Od snu k realitě. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2011. ISBN 978-80-87240-87-8. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl V Aktivně vytvořit budoucnost. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2011. ISBN 978-80-87240-97-7. info
  • SOUČEK, Z. Firma 21. století. Praha: Professional Publishing, 2010. ISBN 978-80-7431-007-2. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D., ŘÍHA, M. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl I. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2010. ISBN 978-80-87240-18-2. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D., ŘÍHA, M. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl II Formulace strategie. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2010. ISBN 978-80-87240-19-9. info
  • SOUČEK, Z., ČAPKOVÁ, K., NAVRÁTILOVÁ, D., ŘÍHA, M. Strategické řízení podniku v superturbulentním globálním světě - Díl III Implementace strategie. 1. vyd. Olomouc: MVŠO, 2010. ISBN 978-80-87240-20-5. info
  • SOUČEK, Z. Zvítězíme i v globální ekonomice. Praha: Professional Publishing, 2008. ISBN 978-80-86946-73-3. info
  • KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení: teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8. info
  • DEDOUCHOVÁ M. Strategie podniku. Praha: C.H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-603-2. info
    recommended literature
  • KOTTER J. P. Vedení procesu změny. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-015-0. info
  • CHARVÁT, J. Firemní strategie pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1389-6. info
  • TRUNEČEK J. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. Praha: Professional Publishing, 2004. ISBN 80-86419-67-3. info
  • SOUČEK Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-47-9. info
Assessment methods
Credit: Successful completion of a final written test, essay submission (reflection on readings, application of strategic management).
Language of instruction
English
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms summer 2021, summer 2023.
  • Enrolment Statistics (summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/leto2022/ASMA